KarelE schreef: ↑za feb 20, 2021 9:35 pm
JanSr schreef: ↑za feb 20, 2021 7:06 pm
Etab schreef: ↑vr feb 19, 2021 11:02 pm
Morgen ga ik alles eens nalopen en kijken wat de echte draairichting is.
Beetje raar dat je de schroef al in huis hebt als je nog niet zeker bent van de juiste draairichting.
Beetje jammer dit, JanSr. Wat voegt jouw post toe aan de oplossing?
Vrijwel iedere motor die je tegenkomt draait van voren gezien rechtsom en van achteren (vliegwielzijde) gezien dus linksom, zoals ik betoogde.
Je ziet nu toch weer dat men daar aan twijfelt.
Ik ken maar één motor die de andere kant op draait: De motor van de Citroen DS, maar die zie je zelden of nooit in bootjes.
Waarom draait die motor de andere kant op? Omdat de versnellingsbak voor de motor zit, vliegwiel dus ook, dus "achterstevoren" in de auto. Nou en? zou je zeggen: Hierom: die rare DS kan je nog met een slinger starten, die zit er zelfs standaard in. En starten doe je met rechterhand. Dus rechtsom, gezien tegen de vliegwielzijde. Precies andersom als de standaard.
Baschinist maakt het nog vrolijker: "Correct me when wrong maar om de koppeling in zijn vooruit te zetten moet dit handeltje/heveltje naar achteren bewogen worden, precies tegenovergesteld aan de stand van de gaspook in de stuurhut dus."
Bij elke Huth zit het hendeltje met een klemschroef om het asje. Heel handig: Je kan het dus naar boven zetten, maar ook naar beneden, als je dat beter uitkomt. In het ene geval is hendeltje vooruit dus vooruit, maar als het naar beneden wijst in de vrij is dat dus andersom. En ik zei het al eerder: Zo'n Hurth moet je niet verkeerd om gebruiken, dan gaat hij gewoon kapot.
We zien nu tot onze geruststelling, dat Topic Starter een rechtsdraaiende schroef heeft. Dat komt dus wel goed.