Linkse of rechtse schroef

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Linkse of rechtse schroef

Bericht door Baschinist »

Allemachtig mensen, was de azijn in de aanbieding? Het mag wat vriendelijker allemaal

Waar het mij om ging is dat TS zich er van gewist wat de "vooruit stand" van de koppeling is als hij hem op het handeltje van de koppeling zelf bediend, anders weet je nog niks. Een foto van hoe het zit zou helpen.

Voor wat betreft de draairichting van een motor: Vergeet het het alsjeblieft als er behalve de draairichting geen verdere info van de positie waarvan die genomen is gegeven. Er bestaat niet zoiets als "standaard" in de wereld. Gangbaar in autoland is idd om de draairichting te geven gezien vanaf de voorkant van de auto, scheepvaartland en manuals is het meer gangbaar om de draairichting te geven als je tegen het vliegwiel kijkt. In zo ongeveer elke discussie 1 grote babelonische spraakverwarring, zo ook hier.
Los daarvan zijn er uiteraard weer uitzondering waar het anders zit, 0.a. wat franse modellen, GM heeft wat motoren geproduceerd en Honda heeft het ook lang volgehouden. In bootjesland weet ik van Mercruiser en OMC dat ze modellen hebben gehad die net andersom draaiden.
Dus is het gangbaar? Nee. Is het heel bijzonder? Ook niet. Je kan ook zo ongeveer elke koppeling krijgen met zowel links- als rechtsdraaiende ingaande as dus er zullen vast nog wel meer afwijkende producenten zijn.
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Linkse of rechtse schroef

Bericht door Navigo »

HH,

Hier een linkje met manual van de keerkoppeling;

http://www.varen4u.nl/pdfs/hurt/Hurt_HBW_15.pdf

Op sheet 7 in de tweede tekening van boven en aan de rechterzijde op de pagina staat je keerkoppeling getekend.

Op de linker as de ingaande as vanaf de motor bezien een pijltje getekend; rechtsom.

Op de rechts getekende as, de uitgaande as zie je een draairichting aangegeven met een A en eentje aangegeven met een B.
Voor de duidelijkheid dit is de draairichting gezien vanaf de schroefzijde.

In dezelfde tekening zie je onder in het midden de stand A en B getekend van de handle.

Stand A van de handle geeft een rechts draaiende uitgaande as. B visa versa.

Op sheet 6 zie je de bij stand A behorende ratio 2:1 en die bij B 1,75:1

Kortom je hebt een rechtsdraaiende motor, de ingaande as van de keerkoppeling is rechtsdraaiend.


Nu nogmaals plaats eens een plaatje van de oude schroef dan kunnen we het laatste stukje voor je compleet maken.


Navigo
Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 334
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn.
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: Linkse of rechtse schroef

Bericht door buggyrene »

Heb ik hiervoor alles uitgezocht en geschreven, en een zondag ochtend hiervoor besteed ? Volgens mij is mijn verhaal wat ik heb beschreven duidelijk toch ??
Heren vervolg jullie zoektocht, en spreek elkaar lekker tegen... het kan zo simpel zijn !!

Sorry voor mijn woordkeuze, maar als we zelfs op dit forum niet meer lezen wat een medeforumlid vermeld, en langs elkaar lezen schiet het niet op !

Ik zeg niet dat ik de wijsheid in pacht heb, maar houd je aan de feiten, ga geen vergelijkingen maken met andere motoren, dit geeft alleen verwarring voor de TS.

Dit is niet wat ik van dit forum gewend ben.

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Linkse of rechtse schroef

Bericht door quichot »

JanSr schreef: vr feb 19, 2021 1:24 pm OK, dan was het TMC. In mijn geheugen was het PRM, geheugen is nu eenmaal vluchtig.
Met je geheugen is niks mis, mijn Newage PRM kan dat kunstje ook. Staat ook duidelijk in de manual.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Linkse of rechtse schroef

Bericht door JanSr »

Misschien kan het met een hedendaagse Hurth ook, met de oer-Hurth moest je het niet proberen.
Destijds (begin jaren '70 ?) een revolutie. Een betaalbare keerkoppeling met éénhendelbediening!

Vóór die tijd was je aangewezen op Brevo-type mechanische keerkoppelingen met een flinke hendel, waar je kracht op moest zetten. In de vrij liepen die krengen altijd een beetje mee, zodat je niet echt kon stilliggen. En in de achteruit keek de hele buurt op van de herrie. :mrgreen:
Wilde je persé éénhendelbediening, dan kon je voor groot geld bij Velvet of Paragon terecht. Die dingen zijn nog nog steeds aan de prijs, toch komen in mijn boten alleen Velvets. :P
Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Re: Linkse of rechtse schroef

Bericht door Etab »

Ik dank allen voor de vele moeite mij uit te leggen hoe het zit. het draait me wel wat voor de ogen met alle in en uitgaande assen etc.
Bijgaand een foto oude schroef en nieuwe schroef.

de hoofdvraag is: Is de nieuwe de juiste voor de keerkoppeling.
Afbeelding
Afbeelding
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Linkse of rechtse schroef

Bericht door Navigo »

HH,

Het antwoord is ja.

De eerste schroef is inderdaad links draaiend.

Met andere woorden je hebt altijd de achteruit (overbrenging 1,75:1) van de keerkoppeling gebruikt om vooruit te varen.

Hou wel even in de gaten je zult dus wel stand A van de lever moeten gebruiken om vooruit te varen.

Zie eerder verstuurde link.

Een flink verschil in diameter, spoed en blad oppervlak, dit ga je zeker als positief ervaren.


Navigo
Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Re: Linkse of rechtse schroef

Bericht door Etab »

Ahhh top. Daar ben.ik blij mee.
Dus even de kabels van de morse omdraaien.

Tnx allen voor de kennis en hulp
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Plaats reactie