Zo'n bos lijn op m'n achterdek van de grootschoot, vind ik eigenlijk maar niets. Ik loop al een poosje na te denken over een grootschootlier(tje), voor m'n 100 m2 grootzeil, die ik op een prettige hoogte tegen de achterwand van m'n roef kan bouten.
Iemand ervaring/tips/foto's?
Grootschootlier
Moderators: sailor wim, frank
- Gerard
- Berichten: 674
- Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
- Locatie: Wisselend
- Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.
Grootschootlier
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Re: Grootschootlier
Misschien een open deur maar Strikwerda heeft daar hele mooie oplossingen voor.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
- Gerard
- Berichten: 674
- Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
- Locatie: Wisselend
- Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.
Re: Grootschootlier
Ik heb net even hun web'site' bekeken, maar die moeten vast wel wat mooi 2e hands voor me hebben. Dus bedankt voor de tip. Nu nog wat tips van mensen met gebruikservaring. Ik weet niet of het bestaat (het zal wel) maar een haspel met veer, zodat de staaldraad opgewonden wordt zodra die niet meer onder spanning staat, zou wel handig zijn, denk ik.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Re: Grootschootlier
"Haspels met veren" bestaan. Veelal hydraulisch aangestuurd.
Maar zo'n ding wil jij echt niet in je schootlier, want dat werkt absoluut niet..
Ga gewoon maar eens kletsen met Jappie Strikwerda, die weet waar hij het over heeft. Bij hem krijg je een goed product voor een goede prijs. Ik denk dat minstens driekwart van de chartervloot met zijn lieren vaart.
Zorg er wel voor dat je van te voren goed hebt nagedacht over je programma van eisen.
Wim.
Maar zo'n ding wil jij echt niet in je schootlier, want dat werkt absoluut niet..
Ga gewoon maar eens kletsen met Jappie Strikwerda, die weet waar hij het over heeft. Bij hem krijg je een goed product voor een goede prijs. Ik denk dat minstens driekwart van de chartervloot met zijn lieren vaart.
Zorg er wel voor dat je van te voren goed hebt nagedacht over je programma van eisen.
Wim.
- Gerard
- Berichten: 674
- Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
- Locatie: Wisselend
- Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.
Re: Grootschootlier
Bedoel je dat "Haspels met veren" niet werken of dat hydraulisch aangestuurde haspels met veren niet werken (ik wil niets hydraulisch) en waarom dan niet? Mij lijkt het handig, dat je niet steeds staaldraad hoeft binnen te draaien, maar alleen een beetje veerkracht hoeft te overwinnen wanneer je de grootschoot wat wilt vieren.berghout-2 schreef: ↑do mei 13, 2021 9:29 pm "Haspels met veren" bestaan. Veelal hydraulisch aangestuurd.
Maar zo'n ding wil jij echt niet in je schootlier, want dat werkt absoluut niet.
Het probleem is, dat Friesland niet echt een provincie vlakbij is of waar ik vaak kom om even te kijken/kletsen.Ga gewoon maar eens kletsen met Jappie Strikwerda,
Daar ben ik nu mee begonnen , maar "eisen" hangen ook af van mogelijkheden.Zorg er wel voor dat je van te voren goed hebt nagedacht over je programma van eisen.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Re: Grootschootlier
Ik bedoelde dat het absoluut onhandig is als een lier zelf de draad gaat opwinden als die niet meer onder spanning staat.
Als het schip wat ligt te rollen, varieert de schootspanning voortdurend van nul tot hoog, en dan is zo'n "meedenkende" lier hopeloos.
Het is wel zo dat er een schokdemper in de (stalen of dyneema) schoot moet zitten om de heftigste klappen op te vangen. Dat kan met een echte schootveer (tegenwoordig vaak in elkaar geknutseld met een autoveer) of met een rekker onder de giek.
Trouwens, je opmerking dat Friesland niet vlakbij ligt, getuigt van randstedelijke kortzichtigheid.
In de praktijk ligt de Randstad veel dichter bij Friesland dan andersom.
Wim.
Als het schip wat ligt te rollen, varieert de schootspanning voortdurend van nul tot hoog, en dan is zo'n "meedenkende" lier hopeloos.
Het is wel zo dat er een schokdemper in de (stalen of dyneema) schoot moet zitten om de heftigste klappen op te vangen. Dat kan met een echte schootveer (tegenwoordig vaak in elkaar geknutseld met een autoveer) of met een rekker onder de giek.
Trouwens, je opmerking dat Friesland niet vlakbij ligt, getuigt van randstedelijke kortzichtigheid.
In de praktijk ligt de Randstad veel dichter bij Friesland dan andersom.
Wim.