Aansluiten externe brandstof opvoerpomp

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
AAnker
Berichten: 1
Lid geworden op: di mei 11, 2021 10:31 am

Aansluiten externe brandstof opvoerpomp

Bericht door AAnker »

Goedemorgen,

Mijn sloepje heeft een brandstof toevoer probleem. De opvoerpomp blijkt niet te werken. Zolang het dieselniveau in de tank hoger is dan de brandstofpomp gaat het goed, daarna stopt de motor er mee.

De motor is een Vetus M2C5 van ca 20 jaar oud. De opvoerpomp zit op het blok. Dit is een membraampomp die aangedreven word door de nokkenas middels een pennetje. De slag van dit pennetje is slechts 1mm, dus ik denk dat er in het blok iets niet goed zit.

Daarom wil ik een externebrandstofpomp van Facet monteren. Het binnenwerk van de oude opvoerpomp heb ik eruit gehaald, het membraam en de kering zitten er nog wel in, om te voorkomen dat ik diesel het blok in pomp.

Nu is mijn vraag: hoe sluit ik de externe brandstofpomp elektrisch aan. De pomp moet met de motor draaien, dus ik dacht zelf de pomp aan te sluiten op de dynamo. Kan dit en welke draad zou ik dan moeten pakken?

Alvast bedankt,

Ardi
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Aansluiten externe brandstof opvoerpomp

Bericht door Twei Woiven »

Is het probleem oplossen bij de originele pomp niet eenvoudiger dan aan symptoombestrijding te doen?
Achter het pompje hoort een excentriekje te zitten welke het pomparmpje beweegt.
Heel veel hoeft die slag niet te zijn.
En een eventueel mechanisch pompje kan uiteindelijk wel eens goedkoper uitvallen dan de hele Epomp reut.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Aansluiten externe brandstof opvoerpomp

Bericht door Navigo »

HH,

Draadje vanaf contact no 15 (startslot) naar de externe pomp.

Draadje hoeft niet direct op contactslot aangesloten te worden, kan ook ergens waar je er gemakkelijk bij kan.

15 is de geschakelde plus.

Ik zou zelf als je het zo wilt oplossen, het mechanische opvoerpompje geheel verwijderen en de ontstane opening met een plaatje afdekken.

Navigo
berghout-2

Re: Aansluiten externe brandstof opvoerpomp

Bericht door berghout-2 »

Ik ben het helemaal eens met Jinny.
Ga niet klooien met symptoombestrijding, want dan maak je het systeem ingewikkelder en kwetsbaarder.
Elektrische pompjes gaan kapot, gaan lekken, stroomdraden en kabelschoentjes gaan kapot enz., en meestal op momenten dat het vrij slecht uitkomt.

Zo'n standaard mechanisch opvoerpompje is heel betrouwbaar, goedkoop en simpel. Repareer dat, en je bent klaar!

Wim.
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Aansluiten externe brandstof opvoerpomp

Bericht door Gerard »

berghout-2 schreef: vr mei 14, 2021 3:24 pm Ik ben het helemaal eens met Jinny.
Ga niet klooien met symptoombestrijding, want dan maak je het systeem ingewikkelder en kwetsbaarder.
Ook ik sluit me van harte aan bij adviezen om oorzaken te verhelpen en geen 'by pas'sen te realiseren. Mijn schip was voorheen een charterschip maar ik sloeg steil achterover wat men had aangeklooid. Kijk, wanneer je jezef wilt opblazen, verbranden, laten overvaren of wat dan ook; leef je uit! Maar wanneer je met passagiers vaart en zulke onveilige/gevaarlijke situaties laat ontstaan, vind ik dat misdadig. Ik heb alle electrische bedradingen en wat daarbij hoort, opnieuw en volgens de regelen der kunst aangelegd en daarna de hele ouwe zooi er uit getrokken. Onvoorstelbaar wat een warboel. Ik vaar nu alweer jaren met een fijn gevoel, dat ik weet, dat de zaak in orde is. Een schip is geen auto die je nog wel ergens aan de kant krijgt wanneer de motor uitvalt. Vaar je op de Kager- of Kralingseplassen of op een Fries meer dan zijn de risico's minder, maar waar veel beroepsvaart is, is dat echt een ander verhaal.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Plaats reactie