Valeo Dynamo

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Valeo Dynamo

Bericht door Arrejoan »

Goedemorgen allen,
Weer maar eens een vraagje van elektro-nitwit Arrejoan : Ik heb van mijn aardige buurman die helaas moest her-motoriseren deze z.g.a.n. dynamo gekregen, (ja dat bestaat nog :wink: ), daar er aan zijn nieuwe karretje er al een zat :D .
Mijn oude was een beetje moe en maar 35A en deze is 70A dus heb ik dit met beide handen aangegrepen, ook omdat ik aan het uitbreiden ben qua elektriek :idea: ( boegschroef en ankerlier) dus accu`s erbij.
Nu dan de vraag : ik heb de dynamo aan Da-atje geknutseld en hij werkt prima.
Echter bij meten in bedrijf meet ik op de B+ 14,4V en als ik dat gele schuifje eraf haal dan nog 13,7/13.8V.
Is mijn veronderstelling juist dat er achter het gele draadje een soort compensatie plaatsvind, of zie ik het allemaal verkeerd en is het iets HEEL anders?
Het maakt me niks uit, eraan of eraf zolang het werkt, maar ik wil graag weten wat het doet en wat beter is voor mijn stroomdozen (accu`s) :?
Welnu onvolprezen forum verruim de kennis van deze onwetende graag :lol:
Groeten , Ad :mrgreen:

Afbeelding
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Valeo Dynamo

Bericht door varg »

Hallo Arjen, Je hebt volledig gelijk, een compensatie-diode. Hier: https://www.sittig.us/Diodebrug.pdf staat op pagina 2 alles keurig uitgelegd. Groet, Arnold
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Valeo Dynamo

Bericht door Evert »

Wat een aardige buurman is dat geweest!

Om je systeem veilig en goedwerkend te maken moet je nog wel je kabels aanpassen naar een maat die ook geschikt is voor de 70 A die de dynamo kan leveren. Bij een volle accu en snel starten zal het best een tijdje goed gaan met de draadjes die er nu aan zitten. Maar wil je er ook je lichtset mee voeden dan ga je voor een optimale lading al snel naar de 35 mm. Denk eraan dat dat soort kabels ook met een professionele tang gemaakt moeten worden. Dat kan je bij een plaatselijke specialist laten doen, maar ook de bluepowershop van Neho Schoonhoven biedt die service aan voor een aantrekkelijk bedrag.

Verder zal er met de boegschroef en elektrische ankerlier vermoedelijk nog meer veranderen aan je systeem aan boord. Op de site van Victron vind je mooie schema’s met wat er allemaal mogelijk is. Heel veel fancy spullen natuurlijk, maar vooral qua hoofdschakelaars en zekeringen heb je veel aan die schema’s. Ik vind een accu monitor in jouw situatie onmisbaar. Je weet dan precies de laadtoestand van de accu’s. Dat maakt het makkelijker veel langer met een set te doen.
Als je alleen een licht en een startsein hebt qua accu’s zou ik een cyrix nemen om ze beide met de dynamo te kunnen laden. Zet je een aparte accu neer voor boegschroef en ankerlier dan zou ik een argo fet accu scheider er op zetten.
Het lijkt in eerste instantie duur en gecompliceerd, maar het zorgt wel voor een lang en zorgeloos gebruik van je elektra.
Als je je plannen met ons wilt delen denken wij natuurlijk graag mee.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Valeo Dynamo

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen,
@ Arnold en Evert, dank voor jullie reacties.
Arnold: een duidelijk verhaal in die link.
Evert: zeker een aardige buurman :) wij proberen elkaar over en weer een beetje uit de wind te houden :wink: , motorbootmensen ,he ? die hoeven niet zo veel wind :lol:
Die nominale 70 A die de dynamo kan maken haal ik bij lange na niet, in de oude situatie kwam ik na een zware start nog niet aan 20A.
Mijn huishoudbank wordt netjes bijgehouden door mijn zonnepaneel, en behoeft enkel `s morgens na een nacht voor anker( lier en koelkast) een kwartiertje 15/20A te laden voor het geheel weer zakt naar een ampère of 5/7 dat geeft de ampèremeter aan tenminste.
Aquanaut adviseerde me een Cyrix te plaatsen tussen startaccu en boegschroef- /ankerlieraccu en deze raad heb ik opgevolgd, dus is de situatie als volgt: dynamo laadt startaccu, bij voldoende lading gaan de beide Cyrix-en aan het werk, en worden de andere accu`s geladen. Als de motor niet draait zorgt mijn zonnepaneel er voor dat de boel op peil blijft. ik denk dat 10mm2 voldoende moet zijn voor de laadstromen, maar ik kan me daar in vergissen.
De afstand dynamo-startaccu is 2 meter, startaccu- huishoudbank 2 meter, en de afstand startaccu-boegschroefaccu 6 meter, , deze is 16 mm2.
MAAR als altijd : ik laat me hier graag wijzer maken dan ik denk te zijn. :wink: .
Groeten Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Valeo Dynamo

Bericht door Evert »

Een van de redenen waarvoor er altijd vrij dikke kabel wordt gebruikt is het voorkomen van een te grote spanningsval over de kabel. Bij het laden van accu’s gaat het om tienden van volts verschil die er voor zorgen dat de accu wel of niet helemaal vol geladen zal kunnen worden. Vandaar dat kabels zuiver stroomtechnisch vaak wat overgedimensioneerd zijn.
Wat betreft de stroomlevering van je dynamo denk ik dat deze op het moment dat je je boegschroef gebruikt wel graag wat meer wil gaan leveren. De boegschroef trekt namelijk veel stroom waardoor de spanning zakt en de dynamo zal willen meehelpen.
Ik lees in je verhaal dat je een ampèremeter hebt voor de stroom van je dynamo. Ik weet niet of je op je lichtset ook een accu monitor hebt, maar ik zou je die wel aanraden. Dan zie je pas goed wat de ladingstoestand is van je lichtset. Na een hele nacht liggen met de koelkast er bij lijkt mij een kwartiertje laden met wat meer stroom namelijk wel erg kort. De kans bestaat dus dat de dynamo de lichtset niet echt goed vol krijgt. Dat is dan weer slecht voor de levenduur van je lichtaccu’s.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Valeo Dynamo

Bericht door Arrejoan »

Goedemorgen allen,
@ Evert, ik heb geen accumonitor op mijn huishoudaccu maar via de app van Victron en mijn zonnepaneelregelaar kan ik deze in de gaten houden. Verder kan ik de spanning van de diverse accu`s (drie banken) in de gaten houden via mijn voltmeter met keuzeschakelaar ( 3 standen).
Dat een accumonitor een beter beeld geeft weet ik wel ,maar mijn ouderwetse systeempje werkt beter voor mijn financiën :roll:, die sinds mijn gezondheidsproblemen een stuk minder ruim zijn ( lees: KRAP :cry: ) en ik ben aan het proberen met handen en voeten mijn scheepje te behouden, dus keuzes, keuzes, keuzes.
Ook ben ik nog van de generatie "ouderwets" en gewend om alles regelmatig te checken :wink: .
Dank voor je goedbedoelde raad en excuus voor de late reactie, mijn aandacht was even elders gewenst, maar bij deze.
Groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Plaats reactie