HVO? VERRASSING !

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

HVO? VERRASSING !

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, Vandaag had Arrejoan een verrassing :shock:
Vol goede moed was ik naar de pomp gelopen :wink: om mijn voorraad GTL aan te vullen dit doe ik per jerrycan, beter voor de versheid, al zou dat niks uitmaken, beter voor Arrejoan zijn knip, en gezien mijn ( bijna) niet aanwezige vaaruren, vorig jaar <20, goed bij te houden.
Wat schetst mijn verbazing: GEEN GTL meer te koop!!,(bij deze pomp.)
Nu was het eventjes geleden dat ik was geweest :oops: i.v.m. mijn geestestoestand ( depressie) maar ik heb ergens een stukje gemist blijkbaar, want GTL is vervangen door HVO :o en dan ook nog twee ( 2 ! ) soorten :roll: .een puur en eentje aangelengd met.....JAWEL ..diesel!! :?
Enig zoekwerk heeft me geleerd dat het een soort biodiesel 2.0 schijnt te zijn maar dan met veel betere specificaties en zelfs een toevoeging om de bacteriën tegen te gaan wat erg goed nieuws (zou) wezen, gezien de ellende die dat veroorzaakt :P .
Goed nieuws "all over the place" dus, MAAR......zijn er al forummers die ervaring met deze toverdrank hebben in vergelijk met GTL/ gewone diesel ??
Het schijnt er ook te zijn met blauwe kleurstof, dan heet het ineens : "blauwe diesel" ( hoe origineel :lol: ) maar dat is merkafhankelijk want het zelfde product :roll: .
Mijn resultaten met GTL in Daatje ( DAF DA 475 b.j. 1963 ) zijn veelbelovend , maar om nu WEER een ander sapje toe te voegen zonder verdere info dan de reclame van de producent, vind ik nog een brug te ver en ook mijn eerder besproken knip heeft zijn twijfels :wink: .
Dus laat maar los die info, ervaringen : eigen of van horen zeggen, nieuwe/oudere/ echte oude motoren, mix met traditionele diesel, mix met (bio-)diesel van de fabriek.
ik en wellicht veel anderen wil-( len ) het graag weten, ben benieuwd naar de reacties!
Wordt hopelijk vervolgd, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: HVO? VERRASSING !

Bericht door Baschinist »

HVO , blauwe diesel, GTL, CTL, en weet ik wat voor varianten er nog meer zijn komen als eindproduct op hetzelfde neer: een synthetische diesel met nagenoeg dezelfde specs. Productieproces is nagenoeg hetzelfde enkel de grondstof waarmee begonnen wordt is anders. Een HVO pretendeerd ook milieuvriendelijker te zijn dan een GTL, dat zit in het stukje dat er geen fossiele grondstof voor wordt gebruikt als basis. Aan de uitlaatpijpen zelf valt weinig verschil te meten.

Mengsels van brandstoffen vind ik een ander verhaal. In mijn beleving streep je dan de voordelen van beide varianten tegen elkaar weg en blijf je enkel met de nadelen over.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: HVO? VERRASSING !

Bericht door Marie Christina »

Ik raak de draad in elk geval kwijt...
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: HVO? VERRASSING !

Bericht door Twei Woiven »

Hmm, ik heb de tanks vd homo gevuld met gewone diesel, de tank voor de generator en kachel is nog leeg maar wil ik vullen met een GTL achtige soort....
Welke zie ik wel....
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: HVO? VERRASSING !

Bericht door varg »

GTL lijkt er een beetje uit te gaan...werd gemaakt door vnl gas uit Libië via een proces op te werken tot een synthetische diesel. Het kwam uit de grond en was dus niet groen genoeg...of de grondstof wordt wat zeldzaam...wie zal het zeggen. Ondertussen is het verwerken van allerlei afval-oliën (vnl kook en frituur olie) tot een synthetische diesel mogelijk en wordt HVO genoemd. HVO staat voor Hydrotreated Vegetable Oils (dus geen Hulp voor Onbehuisden!) en is een 100% synthetische diesel, gemaakt van bioproducten en geschikt voor dieselmotoren. HVO brandstof is dus géén fossiele brandstof en is daarom een zogenoemde renewable diesel. De basis bestaat uit veel verschillende afval- en reststromen; van frituurvet en dierlijke vetten tot houtpulp. Deze afvalproducten worden – anders dan bij biodiesel – behandeld met waterstof. De molecuulstructuur is daardoor bijna gelijk aan diesel. HVO kan bijgemengd worden met diesel en bestaat dus in verschillende blends, bijvoorbeeld HVO 20 (20% HVO, 80% diesel) en HVO 100 (100% HVO).
Kortom, HVO100 is gelijkwaardig aan GTL en daarop doet een Dafje het reuk- en bijna rookloos. Ook erg geschikt voor Chinese kacheltjes! Kan een winter overstaan en is niet hygroscopisch. Je hoeft er dus ook geen (zeer giftige) middelen in te doen tegen bacteriegroei. het bevat immer nauwelijks water.

Maar: Een hieronder een overzicht van de huidige adviesprijzen per 100 liter per brandstofsoort. In de btw dus meer dan €0,25 cent duurder dan diesel
Ingangsdatum: 03-06-2021

Brandstofsoort Prijs excl. btw Prijs incl. btw
CNG € 106,20 € 128,50
Diesel NRG € 126,36 € 152,90
LPG € 78,43 € 94,90
Euro98-E5 € 164,38 € 198,90
Euro95-E10 € 156,36 € 189,20
HVO 100 € 149,50 € 180,90
LNG* € 90,08 € 109,00
CNG+ € 107,85 € 130,50
AdBlue € 54,96 € 66,50

groet, Arnold
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: HVO? VERRASSING !

Bericht door Waterman »

Op deze manier wordt het gebruik van bio diesel produkten dus niet gestimuleerd.
28 cent per liter meer is gewoon 18,3% meer dan gewone diesel.
En vadertje staat maar lachen.
Ik stook wel gewone diesel ,ik ben geen dief van mijn eigen portemonnee.
Marie Christina schreef: do jun 03, 2021 6:50 am Ik raak de draad in elk geval kwijt...
Als er draadjes in diesel komen,kun je het beter ergens anders in opstoken. :lol: :lol:
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: HVO? VERRASSING !

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen (m/v :wink: ),
Aan iedereen die bijdragen geleverd hebben, dank voor het licht in mijn duisternis!
Echt helder zal de materie ( die er als water uitziet) :wink: wel nooit worden zeker niet als "men" de zaak om de paar maanden "bijstelt" :shock: .
Dat er pogingen gedaan worden om op goedkopere manieren brandstoffen te verzinnen en daarmee meer winst te genereren kan ik wel begrijpen, maar dat het dan weer aan de spijker die "milieu" heet moet worden gehangen is dan wel een beetje jammer.
Vooral omdat er onder dat mom ( milieu) dan OOK nog een ( extra) prijskaartje aan moet hangen :cry: want je ZOU denken: als men afval recyclet IS er al een boel milieuwinst, dus stimuleren die handel, maar alle winst gaat waar het altijd al ging : in de knip van overheid en multinationals, en het milieu? dat is een (politiek) verkooppraatje waar de goedwillende burger TOCH zijn beurs wel voor opendoet :roll:
En we kunnen de watersport niet de schuld geven, want ook het wegtransport wordt met deze prijzen geconfronteerd.
Nu was ik helemaal in de "mood" om, ook gezien mijn beperkte vaaruren ,de meerprijs voor GTL op de koop toe te nemen, vooral omdat Daatje( DAF 475) het er prima op doet, maar nu mijn gezondheid weer wat opkrabbelt, en ik(veel) meer wil gaan varen, geeft de krappe ZZP ( Zuunige Zeeuwse Portemonnee :lol: ) reden om een en ander te herzien, jammer voor het milieu, maar als het ALTIJD van EEN en de zelfde kant moet komen.........helaas pindakaas.
Uiteraard blijf ik wel geïnteresseerd in de ervaringen die anderen opdoen/gedaan hebben met het stoken van deze toverdrank.
Groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Eddy Keijzers
Berichten: 47
Lid geworden op: vr aug 31, 2018 3:10 pm

Re: HVO? VERRASSING !

Bericht door Eddy Keijzers »

De andere kant van alle eigenschappen van GTL HVO is dat de motor er veel rustiger op loopt en dat er nog maar zeer weinig rook/roet uit de uitlaat komt.
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: HVO? VERRASSING !

Bericht door Waterman »

Eddy Keijzers schreef: vr jun 04, 2021 7:27 am ............is dat de motor er veel rustiger op loopt en dat er nog maar zeer weinig rook/roet uit de uitlaat komt.f
Van dat rustiger lopen heb ik niks gemerkt,kan het dus niet beamen.
En het verschil in rook is te verklaren.
Gewone diesel is een aardolieprodukt ,dus zal het altijd een beetje kunnen roken ,en patat olie heeft een natuurlijke bron boven de grond,en rookt niet.
Maar een motor die goed is afgesteld hoeft niet te roken ,ook al wordt er gestookt op normale diesel.
Ik vind,maar dat is mijn persoonlijke mening ,het "roken" geen argument om gewone diesel te verbannen t.o.v. HVO en GTL.
Als de drijfveer "millieuwinst" om de bio brandstoffen te moeten promoten omdat de motoren die in jachten liggen niet millieuvriendelijk zijn,dan was het beter geweest dat men paal en perk had gesteld aan de nut op basis van Euro nul verkrijgbare motoren zoals een Vetus ( basis S4L2 Mitsubishi)
Alle motoren in wegvoertuigen moeten overval aan voldoen ,voor boten geld dat schijnbaar niet.
In welk jacht ligt er een motor waar AdBlue als toevoeging bij moet? Geen één denk ik.
Ik heb 4 Volvo trucks gehad ,waarvan 1 Euro nul , één Euro 3 en twee Euroklasse 5.
Maar mijn voertuigen waren geen rookkanonnen.
Millieuwinst haal je door innovatie en vernieuwing, niet door met lapmiddelen voortgaan in oude meuk uit de jaren 80 van de vorige eeuw.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: HVO? VERRASSING !

Bericht door Marie Christina »

Ja, van die eeuw dáárvoor zal wat moeilijk worden, vermoed ik. :mrgreen:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: HVO? VERRASSING !

Bericht door Waterman »

Marie Christina schreef: vr jun 04, 2021 2:40 pm Ja, van die eeuw dáárvoor zal wat moeilijk worden, vermoed ik. :mrgreen:
Ik weet niet of jij begrijp wat "vorige eeuw" is.
Het is i.i.g. niet de eeuw daarvoor ,wat ik opmaak uit jou antwoordt , waar ik het niet over heb. :?:
De jaren 80 vorige eeuw zijn de jaren ergens tussen 1960 en 2000.
We zitten inmiddels alweer ruim 21 jaren in een nieuwe eeuw,die begonnen is op 1 Januari 2020.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: HVO? VERRASSING !

Bericht door wrotter »

bij mijn motor op gewone gasolie komt ook geen roet en andere walm .
ruiken doe ik hem ook haast niet droge uitlaat .
voorlopig bij mij geen feestelijkheden in de tanks behalve bacteriën doder
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: HVO? VERRASSING !

Bericht door Marie Christina »

Waterman schreef: vr jun 04, 2021 2:56 pm

Ik weet niet of jij begrijp wat "vorige eeuw" is.
Het is i.i.g. niet de eeuw daarvoor ,wat ik opmaak uit jou antwoordt , waar ik het niet over heb. :?:
De jaren 80 vorige eeuw zijn de jaren ergens tussen 1960 en 2000.
We zitten inmiddels alweer ruim 21 jaren in een nieuwe eeuw,die begonnen is op 1 Januari 2020.
Ik hoopte dat die :mrgreen: duidelijk maakte dat ik een grapje maakte, Wybren.
Jouw relaas is nu precies wat ik met dat grapje bedoelde..

(Of heb ik nu op mijn beurt weer niet door dat jíj een grapje maakte? :P )
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: HVO? VERRASSING !

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen,
Heeft Arrejoan een zenuwtje geraakt misschien :P ? Leuk hoor al die verschillende verhalen en geschiedenislessen waarin EIGENLIJK hetzelfde gezegd wordt alleen met andere bewoordingen.
Dat oudere motoren meer uitstoot genereren mag bekend zijn maar is het kopen van nieuwe, duurdere, schonere motoren niet hetzelfde als met de nieuwe, duurdere, minder uitstoot veroorzakende brandstoffen te pogen de al allang verloren strijd ( mijn idee) een beetje te rekken?
Want met die paar elektrische auto`s, waar we in Nederland zo gek op zijn, gaan we de wereld OOK niet redden, maar alle beetjes helpen hoor ik dan wel eens. :?
Wat betreft het lopen, starten, en roken van mijn `beruchte` DAF 475 van 1963 wil ik wel delen dat ik geen enkele `wetenschappelijke" testen heb gedaan, maar mijn neus, oren en ogen ( weliswaar gebruikt maar nog functioneel :wink: ) geven duidelijk aan dat op 50/50 diesel en GTL er minder startproblemen zijn, de motor mooier/rustiger rondloopt, er VEEL minder rook/stank geproduceerd wordt en DAT lijkt MIJ een goed teken.
Dat het weg- en watertransport gedwongen wordt om via eenzijdige wetgeving steeds meer te investeren in "schoon" heeft m.i. niks met watersport te maken, maar geeft alleen maar aan hoe weinig voordeel er daar te halen is voor "het milieu".
En deze "beroepsen" zouden ook nog steeds met oude motoren op rode, zwavelrijke diesel rijden/varen als ze het maar mochten van vadertje Staat, dus iets waar je toe gedwongen wordt, gebruiken om met de borst voorruit te lopen van kijk ons eens goed bezig zijn...... :roll: daar heb ik ook mijn gedachten bij.
Dat er regels zijn/moeten komen voor nieuwe(re) jachten daar ben ik het volledig mee eens, maar het al dan niet verplicht hermotoriseren van scheepjes als de TADI b.v. (+/- 80 jaar oud) is een economisch delict : namelijk kapitaal vernietiging, want de kosten wegen nooit meer op tegen het rendement, maar ik probeer wel het meeste er uit te halen, OOK voor de omgeving 8)
Ik glij behoorlijk off-topic, maar het houd me wel bezig en dat zou vaker ( ook bij anderen) moeten voorkomen. :roll:
Groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: HVO? VERRASSING !

Bericht door paul »

Wat ik wel prettig vind ,is dat je gtl niet ruikt.
Als je een kan in de auto heb ,of als er een druppel morst ruikt niet alles naar de diesel.
In mijn hobby wereld mag ik graag diesel ruiken ,maar op de boot liever niet .
gr Paul
Plaats reactie