HVO? VERRASSING !

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: HVO? VERRASSING !

Bericht door paul »

Arrejoan
ik kan het niet beter bewoorden .
gr Paul
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: HVO? VERRASSING !

Bericht door Arrejoan »

Waterman schreef: vr jun 04, 2021 2:56 pm
Marie Christina schreef: vr jun 04, 2021 2:40 pm Ja, van die eeuw dáárvoor zal wat moeilijk worden, vermoed ik. :mrgreen:
Ik weet niet of jij begrijp wat "vorige eeuw" is.
Het is i.i.g. niet de eeuw daarvoor ,wat ik opmaak uit jou antwoordt , waar ik het niet over heb. :?:
De jaren 80 vorige eeuw zijn de jaren ergens tussen 1960 en 2000.
We zitten inmiddels alweer ruim 21 jaren in een nieuwe eeuw,die begonnen is op 1 Januari 2020.
Zullen we het leuk en op 1 januari 2000 houden? En de jaren ~80 van de vorige eeuw waren van 1980 tot en met 1989. :)
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: HVO? VERRASSING !

Bericht door Baschinist »

kwestie van tijd gok ik, totdat iemand ergens eens wakker wordt. Zeker omdat de sector als geheel er niet vies van is om van de daken te schreeuwen hoe groot en belangrijk ze wel niet zijn voor de economie. Vind ik persoonlijk niet heel handig als je op dit vlak idd nog in de vorige eeuw leeft.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: HVO? VERRASSING !

Bericht door Baschinist »

Alle motoren in wegvoertuigen moeten overval aan voldoen ,voor boten geld dat schijnbaar niet.
In welk jacht ligt er een motor waar AdBlue als toevoeging bij moet? Geen één denk ik.
Ik heb 4 Volvo trucks gehad ,waarvan 1 Euro nul , één Euro 3 en twee Euroklasse 5.
Maar mijn voertuigen waren geen rookkanonnen.
Millieuwinst haal je door innovatie en vernieuwing, niet door met lapmiddelen voortgaan in oude meuk uit de jaren 80 van de vorige eeuw.
kwestie van tijd gok ik, totdat iemand ergens eens wakker wordt. Zeker omdat de sector als geheel er niet vies van is om van de daken te schreeuwen hoe groot en belangrijk ze wel niet zijn voor de economie. Vind ik persoonlijk niet heel handig als je op dit vlak idd nog in de vorige eeuw leeft
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: HVO? VERRASSING !

Bericht door Gerard »

Arrejoan schreef: vr jun 04, 2021 12:35 am En we kunnen de watersport niet de schuld geven, want ook het wegtransport wordt met deze prijzen geconfronteerd.
Toch is er een groot verschil, Watersporters zijn eindgebruikers en kunnen hogere kosten niet doorberekenen. De kosten van commercieel wegtransport worden gewoon doorberekend aan eindgebruikers waardoor het ze niets kost, terwijl eindgebruikers altijd de klos zijn.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: HVO? VERRASSING !

Bericht door Baschinist »

De kosten van commercieel wegtransport worden gewoon doorberekend aan eindgebruikers waardoor het ze niets kost, terwijl eindgebruikers altijd de klos zijn.
Als het zo simpel zou werken dan had de hele transportsector al lang en breed op wat anders overgestapt. Klanten/opdrachtgevers betalen geen cent extra voor een vrachtje.
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: HVO? VERRASSING !

Bericht door Waterman »

Gerard schreef: za jun 05, 2021 5:35 pm Watersporters zijn eindgebruikers en kunnen hogere kosten niet doorberekenen.
Niet alleen een watersporter is dat ,alle mensen die privé boodschappen doen of dingen aankopen ,zijn eindgebruiker.
Ook de DGA van een bedrijf die dingen voor privé gebruik koopt is eindgebruiker.
De kosten van commercieel wegtransport worden gewoon doorberekend aan eindgebruikers waardoor het ze niets kost.
In feite heb je gelijk ,maar je legt het verkeerd uit.
Het is niet de vervoerder die de prijs bepaald van een eindproduct.
Dat is de leverancier die dat doet.
En die leverancier die bereid is om voor HVO brandstof de meerprijs te betalen ,die berekend dat door.
Maar het is niet zo ,dat de vervoerder zonder meer de meerprijs kan doorberekenen naar zijn afnemer.
Die vlieger gaat niet op.

Ik heb wel een vraag aan je.
Waarom rijd het personenvervoer , neem de autobussen , niet op HVO brandstof?
Want als er ergens iets mogelijk is ,is het daar wel.
Een alternatief( lees concurrentie )is er die lijnen toch niet ,dus in feite een uitgelezen kans.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: HVO? VERRASSING !

Bericht door Gerard »

Baschinist schreef: za jun 05, 2021 10:03 pm
De kosten van commercieel wegtransport worden gewoon doorberekend aan eindgebruikers waardoor het ze niets kost, terwijl eindgebruikers altijd de klos zijn.
Als het zo simpel zou werken dan had de hele transportsector al lang en breed op wat anders overgestapt. Klanten/opdrachtgevers betalen geen cent extra voor een vrachtje.
Tsja, maar zo simpel is het toch wel. Linksom of rechtsom komen kosten altijd terecht bij de eidgebruiker want anders gaat een leverancier op den duur failliet en ook de kosten daarvan komen uiteindelijk voor rekening van consumenten/burgers.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: HVO? VERRASSING !

Bericht door Gerard »

Waterman schreef: zo jun 06, 2021 9:43 pm
Gerard schreef: za jun 05, 2021 5:35 pm Watersporters zijn eindgebruikers en kunnen hogere kosten niet doorberekenen.
Niet alleen een watersporter is dat ,alle mensen die privé boodschappen doen of dingen aankopen ,zijn eindgebruiker.
Ook de DGA van een bedrijf die dingen voor privé gebruik koopt is eindgebruiker.
De kosten van commercieel wegtransport worden gewoon doorberekend aan eindgebruikers waardoor het ze niets kost.
In feite heb je gelijk ,maar je legt het verkeerd uit.
Het is niet de vervoerder die de prijs bepaald van een eindproduct.
Dat is de leverancier die dat doet.
Een vervoerder is een leverancier van vervoer en maakt deel uit van de keten tussen producent en uiteindelijke afnemer die alle gemaakte kosten in de prijs terug vind.
En die leverancier die bereid is om voor HVO brandstof de meerprijs te betalen ,die berekend dat door.
Maar het is niet zo ,dat de vervoerder zonder meer de meerprijs kan doorberekenen naar zijn afnemer.
Zo niet, dan neemt ie genoegen met een kleinere winstmarge maar dat houdt een keer op.
Ik heb wel een vraag aan je.
Waarom rijd het personenvervoer, neem de autobussen , niet op HVO brandstof?
Want als er ergens iets mogelijk is ,is het daar wel.
Vraag het daar. :) Maar wat dacht je van de overheid? Die kunnen het ook gewoon doen van ons (belasting)geld.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: HVO? VERRASSING !

Bericht door Baschinist »

Tsja, maar zo simpel is het toch wel. Linksom of rechtsom komen kosten altijd terecht bij de eidgebruiker want anders gaat een leverancier op den duur failliet en ook de kosten daarvan komen uiteindelijk voor rekening van consumenten/burgers.
Als jij als leverancier/ transporteur extra kosten maakt die je conculega niet maakt dan ben je ook snel klaar met ondernemen als je die kosten 1 op 1 doorberekend. Maak jij extra kosten door bijvoorbeeld te investeren in iets elektrisch dan zul je het toch echt terug moeten verdienen door een lager verbruik o.i.d. en een beetje hulp van wat subsidie. Zo niet dan is de concurrent met ouwe diesel gewoon de lachende derde. Diegene die zijn container of pallet van A naar B wil hebben gaat echt niet meer betalen omdat jij zo lekker verantwoord bezig wil zijn.
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: HVO? VERRASSING !

Bericht door Waterman »

Baschinist schreef: ma jun 07, 2021 1:10 pm Diegene die zijn container of pallet van A naar B wil hebben gaat echt niet meer betalen omdat jij zo lekker verantwoord bezig wil zijn.
Het is al moeilijk om een brandstofprijsverhoging van de pomp vergoed te krijgen.
In de meeste clausules staat, dat de prijs pas bij iedere 5 cent verhoging,men de in de overeengekomen clausule ,deze kan aanpassen en doorberekenen.
Dat betekend gewoon, dat zolang de prijs maar 4 cent is gestegen,dat zolang de vervoerder deze verhoging betaald,en op het moment dat er een 1 cent bijkomt , het pas kan doorberekenen.
Alle voorgaande 4 centen worden dus niet vergoed.
Afspraak is afspraak zeggen ze dan.

Er zijn maar 2 opties om HVO vergoed te krijgen.
A: via wettelijke bepalingen zodat er alleen maar gereden mag met HVO( komt er nooit ,daar steken de raffinage bedrijven wel een stokje voor)
B:prijs van HVO gelijk maken aan normale diesel.

Maar ik begrijp de overheid ook niet.
Want als het allemaal beter voor het milieu is, waarom wordt dan de (oudere)dieselmotor verbannen uit een stad als Utrecht?
Daar had dan toch ook wel een verplichting op kunnen komen,dat indien U gebruik wilt maken van uw dieselvoertuig ,U verplicht bent om bio brandstoffen te tanken?
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: HVO? VERRASSING !

Bericht door Baschinist »

Maar ik begrijp de overheid ook niet.
Want als het allemaal beter voor het milieu is, waarom wordt dan de (oudere)dieselmotor verbannen uit een stad als Utrecht?
Daar had dan toch ook wel een verplichting op kunnen komen,dat indien U gebruik wilt maken van uw dieselvoertuig ,U verplicht bent om bio brandstoffen te tanken?
Dat had gekund inderdaad maar waarschijnlijk doen ze er daar nog een schepje bovenop en willen ze hoe dan ook geen diesel en mag je alleen mee dingen naar een opdracht als je met wat anders komt zoals elektrisch, aardgas of waterstof. HVO is al een gepasseerd station. En of die opdrachtgever dan een overheid of een grote commerciële jongen is doet voor de uitwerking weinig ter zake.
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: HVO? VERRASSING !

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen M/V,
Het beeld wordt wel duidelijk voor Arrejoan, niet het beeld wat ik graag duidelijk gezien had in mijn vraagstelling, maar toch.
Dat de hele opbrengst van deze "milieubesparende" brandstoffen in de zakken van producent en staat verdwijn en het milieu ( lees : wij goedbedoelende sukkelaars) het nakijken heeft mag een gegeven zijn, maar even terug naar topic: Zijn er mensen M/V die hun ervaringen met deze brandstoffen willen delen? :roll:
Want dat we met zijn allen vern**kt, belazerd, voorgelogen en bestolen worden, dat willen we graag blijkbaar want wederom "HEEFT HET VOLK GESPROKEN" en zitten de zelfde "volksvertegenwoordigers" weer op het pluche :( :o :shock: ,dus ZO erg vinden we het allemaal niet.
Graag ervaringen mensen! DAAR ben ik benieuwd naar, en gezien de reacties velen met mij.
En ik bedoel dan niet de reacties ( hoe goed bedoeld ook) van : "Mijn motor rookt niet" maar resultaten van gebruikers die al dan niet bijmengen zo als ondergetekende, of puur varen en met WAT, vooral met oudere motoren, naar DIE reacties ben ik nieuwsgierig.
Brand maar los!!
Wordt hopelijk vervolgd, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: HVO? VERRASSING !

Bericht door Baschinist »

Hoeveel ervaringen wil je hebben? Type "GTL" in de zoekbalk hier en je kunt de rest van de dag vullen met diverse ervaringen.
En als je hier klaar bent kun je verder op andere fora en facebookgroepen.
Het onderwerp is aardig uitgekauwd als je het mij vraagt.
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: HVO? VERRASSING !

Bericht door Gerard »

Arrejoan schreef: ma jun 07, 2021 11:06 pm Want dat we met zijn allen vern**kt, belazerd, voorgelogen en bestolen worden, dat willen we graag blijkbaar want wederom "HEEFT HET VOLK GESPROKEN" en zitten de zelfde "volksvertegenwoordigers" weer op het pluche :( :o :shock: ,dus ZO erg vinden we het allemaal niet.
Dat "het volk heeft gesproken" is kletskoek. Ook wat dat betreft zijn velen naief. Wanneer het volk zou mogen spreken, zouden referenda over allerlei onderwerpen die uitspraak meer verdienen. "We" worden met het systeem gewoon voor het lapje gehouden ("kies mij/ons en daarna doen we wat WIJ willen") omdat "we" vaak niet verder c.q. terug kijkt. Ik doe al jaren aan die poppenkast niet mee.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Plaats reactie