toerental motor

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
johnboy1956
Berichten: 2
Lid geworden op: za mar 20, 2021 11:53 am

toerental motor

Bericht door johnboy1956 »

heb een mitsubishi s4q het toerental zakt bij stationair in werking dwz met ingeschakelde keerkoppeling van 900 rpm naar 600 rpm
gebeurd meestal stationair invaren in box
dat doet hij niet altijd.
filters,olie vervangen injectors gecontroleerd temperatuur is 87 graden
bij normaale vaart geen problemen vanaf 1000 rpm
ik ben even het spoor bijster
wie heeft dit al eens meegemaakt
alle hulp is welkom b.v.d
Laatst gewijzigd door johnboy1956 op za jun 19, 2021 3:12 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: toerental motor

Bericht door Twei Woiven »

Zo gek lijkt me dat niet, stationair heeft een motor niet al te veel vermogen en belasten met een propeller zorgt ervoor dat ie even werken moet.
Daarvan zakt het toerental.
Normaliter vangt de governor dat op door wat meer brandstof te geven.
Waarschijnlijk werkt de governor niet zo strak dat ie het op stationair opvangt.
Ik zou me er niet teveel zorg om maken..

Bij 'onze' motoren zit de governor in de brandstofpomp verwerkt, de schepen waar ik mijn bammetjes op verdien zit ie als een losse unit ergens op de motor...
Als je er iets aan moet doen wordt het brandstofpompenwerk en dus duur.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: toerental motor

Bericht door Navigo »

HH,

- Of te kort brandstof, als je dit systeem heb uitgesloten?
- Niet in de prut of wat in de schroef(wier)?
- Dan haperen de gewichtjes in de regulateur. Schoonmaken of vervangen van de bewegende delen van de gewichtjes.

Eerst maar schoonmaken.
Mitsubishi draait hoog in stationair toerental. Belast terugval naar 600 toeren vind de krukas niet leuk.

Navigo
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: toerental motor

Bericht door edje »

motor zal altijd iets terug vallen in toerental. een regulateur of brstf pomp zal deze dat weer iets opdrukken naar het juiste toerental. Bij de wat oudere motoren is dit een normale reactie door slijtage.

Zaandam heeft een werkspoor als kloppend hart en deze heeft een stationair toerental van 100 klappen. Als we de schroef koppelen zakt deze naar de 90 klappen. In het verleden hadden we dat dan de motor uitviel dus schroefde we het toerental iets verder op en dan inkoppelen zodat deze niet meer uit viel. Afgelopen winter hebben we de de timing gecontroleerd en deze was iets verschoven. oorzaak was een ingeslagen schotel van de brstf pomp. mbv het motoren museum en een werkspoor monteur van daar "nieuwe" schotels gemonteerd en de boel weer op tijd gezet. Monteur was bekend met het euvel en zei dat het toerental dan maar op 150 rpm moest staan en als deze dan gekoppeld werd op de schroef hij terug kon vallen naar 90 rpm. man was ergens in de 80 en zei dat dit normaal was. willen we echt dat hij weer een stationair rpm gaat lopen moeten we er een electronische regulateur op zetten. de oude heeft gewoon simpelweg te veel slijtage.
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: toerental motor

Bericht door Navigo »

HH,

Een terugval in toeren is inderdaad normaal.
Een terugval van 300 omw zoals vermeld door TS is abnormaal.

Als het daadwerkelijk zo’n terugval is, is er wat mis.

Navigo
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: toerental motor

Bericht door Twei Woiven »

edje schreef: vr jun 18, 2021 8:44 am motor zal altijd iets terug vallen in toerental. een regulateur of brstf pomp zal deze dat weer iets opdrukken naar het juiste toerental. Bij de wat oudere motoren is dit een normale reactie door slijtage.

Zaandam heeft een werkspoor als kloppend hart en deze heeft een stationair toerental van 100 klappen. Als we de schroef koppelen zakt deze naar de 90 klappen. In het verleden hadden we dat dan de motor uitviel dus schroefde we het toerental iets verder op en dan inkoppelen zodat deze niet meer uit viel. Afgelopen winter hebben we de de timing gecontroleerd en deze was iets verschoven. oorzaak was een ingeslagen schotel van de brstf pomp. mbv het motoren museum en een werkspoor monteur van daar "nieuwe" schotels gemonteerd en de boel weer op tijd gezet. Monteur was bekend met het euvel en zei dat het toerental dan maar op 150 rpm moest staan en als deze dan gekoppeld werd op de schroef hij terug kon vallen naar 90 rpm. man was ergens in de 80 en zei dat dit normaal was. willen we echt dat hij weer een stationair rpm gaat lopen moeten we er een electronische regulateur op zetten. de oude heeft gewoon simpelweg te veel slijtage.
Die werkspoor heeft dan ook een losse governor vermoed ik?
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
johnboy1956
Berichten: 2
Lid geworden op: za mar 20, 2021 11:53 am

Re: toerental motor

Bericht door johnboy1956 »

bedankt voor de reacties
ik ben er nog niet uit i.v.m govenor dieselpomp mitsubitshi sq4
de hendel van de govenor cq gas springt terug naar neutraal stand als ik gas geef en de morse los laat kan de morse niet vaster vast zetten
Is dat normaal of is dat te verhelpen.
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: toerental motor

Bericht door Twei Woiven »

Laat er even een goede monteur naar kijken, de kosten haal je altijd terug...
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Plaats reactie