Motoren in bootjes zetten.

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Motoren in bootjes zetten.

Bericht door JanSr »

Aangestoken door Baschinist met zijn sleperproject, ook maar even een verslag van mijn avonturen rond het inbouwen van motoren in boten.

Je hebt geen idee welke bewerkingen daar allemaal bij komen kijken.
Een jaar of tien geleden verving ik de oeroude Volvo-Penta benzinemotor in mijn houten sloep voor een 1.4 VW dieseltje uit een Polo.

Afbeelding

Daar komt nogal wat bij kijken, het motortje zelf scoorde ik voor € 200. Tegen de tijd, dat de klus klaar was zat ik op ca € 2.000,-. Wat daar tussen zit? Een keerkoppeling, een Velvet van Borg Warner (nooit meer iets anders) voor € 400, schroefas met koppelingen en stuwlager, een stel koelers, een watergekoeld uitlaatspruitstuk, een waterpomp voor buitenkoelwater, poelies, allerlei slangen en slangklemmen, en motorsteunen. En een list om die motor vast te knopen aan de keerkoppeling. Daartussen zit dan nog een trillingsdemper en vliegwielverzwaring.

Afbeelding
Afbeelding

Meteen ook maar een stalen doos laten vouwen, waar alles in zit, ook alle electra. De schroefas loopt door een rubbermembraan op een kogellager.
Daardoor kan je serieus aan geluiddemping doen. Alles zit in die doos, ook alle elektra. Olielekken komen niet meer in je boot, de schroefas gaat door een rubber membraan op een kogellager. En je pakt het hele ding er ook zo weer uit.

Afbeelding

En het bootje zelf. Bouwjaar 1959, ik heb het sinds 1973. Een orgie van teakhout en mahonie. De eerste tien jaar voer ik ermee naar mijn werk: Krimpen-Kinderdijk. Toen ik mijn baas vroeg of dat mocht zei hij: “Dat moet je niet vragen, dat moet je gewoon doen.” Een paar weken later hoorde ik dat er over gepraat werkt: “Bij ons werkt een idioot die met zijn boot komt”.

Afbeelding

Op deze boot paste ik de eerste nooit-meer-lekkende-schroefasadichting toe, waarover elders meer..

Eerder al verving ik de Mercedes OM 312 in onze tjalk door een VW D24 (die je tegenkomt in Volvo 240 e.d.). Verkregen voor twee flessen wijn.
Die Mercedes maakte een tomeloze herrie en zoop olie. Maar wel starten zonder gloeien…

Afbeelding

Bij deze motor heb ik een messing leiding met bochten in het carter gelegd voor de oliekoeling. Werkte perfect, maar erg bewerkelijk.

Weer later bouwde ik weer zo’n VW D25 in ons Amsterdamse bakdek project. Ik vind het heerlijke motoren, simpel, rechtuit en overal onderdelen te koop. De motoren zelf niet meer. De Duitse vrijwillige brandweer standaardiseerde op de VW Transporter met die diesel. Heel Europa werd er op afgestroopt.

Afbeelding

Op de grond de oude motor, een 4 cilinder Albin, die direct terugging naar de Hoogovens.
Dat bootje vonden we in verwaarloosde staat bij een Amsterdams werfje, in de tijd dat iedereen naar bakdekkruisers zocht, vanwege de mogelijkheid van een plee aan boord. Gescoord voor weinig, dank zei mijn jongste zoon, een meester in onderhandelen.

Afbeelding

Het eerste begin, achter in de tuin.

Afbeelding

Zoons en vriendjes volgden een lascursus en na een winter beulen in de tuin was het ding vaarklaar. Omdat we er geen kar voor hadden, heb ik een as van een trailer gescoord en er onder gelast. Met een trekker ervoor naar de haven. Dat paste maar net in de straat.

Afbeelding

Maagdellijk te water:

Afbeelding

Op deze motor de originele oliekoeler van Volvo laten zitten. Nooit meer doen, na een paar jaar begon het ding te lekken. Dus mayonaise in het carter, dus een big end lager uitgelopen. Dus motor eruit, thuis helemaal uit elkaar, en naar een revisiebedrijf. Meteen ook maar cilinders honen en nieuwe zuigerveren, krukas slijpen en nieuwe lagerschalen. Toen de boel weer in elkaar zat was er 30 bar compressie.

Tien jaar immens plezier van gehad. Inmiddels is varen door Amsterdam niet leuk meer. Veel te druk en volledig dichtgeregeld. Dus verkocht. Jawel, aan een Amsterdammer.

Zojuist begonnen aan een nieuw project van een zoon: Een Amerikaanse genieboot van aluminium waarin door een aluminium specialist een zelflozende vloer en motorfundatie werd gelast. Het ding staat inmiddels op onze oprit voor de nog duizend details die een dergelijk project met zich meebrengen. Daarover later meer.
Laatst gewijzigd door JanSr op za jul 03, 2021 7:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Motoren in bootjes zetten.

Bericht door ErikH »

Heerlijk om te lezen dit soort verhalen!

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Motoren in bootjes zetten.

Bericht door frank »

Dat verdient een lintje !!
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Motoren in bootjes zetten.

Bericht door paure nesci »

Goed bezig Jan , k heb ook ooit eens zelf een XUD9 ( citroen BX 1,9 diesel ) motor in n bootje geknutseld , spruitstukje lassen, keerkoppeling er aan metselen , en ik had m ook in een bak gezet voor in mn bakdekkertje. Was zeer geslaagd ! En leuk hobbywerk !
Nu ik mijn bedrijf niet meer heb is er ook wat minder ruimte voor dergelijke projecten maar stilzitten doen we niet , wel lekker creatief bezig blijven !! :mrgreen:
Groet Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Plaats reactie