aan en afvoer diesel
Moderators: sailor wim, frank
aan en afvoer diesel
beste lezers Ik heb gelezen dat er op een diesel motor een AAN en een AFVOER van de diesel leiding zit, zie foto's https://ibb.co/Dzfvd91 https://ibb.co/JBvqfkX helaas weet ik niet welke welke dit zijn , kan iemand mij aan de hand van de bijgevoegde foto zeggen welke dat zijn, ik heb daar maar een nummer bijgezet zodat het misschien makkelijk is om dit via het nummer te kunnen doorgeven , en heeft deze motor misschien ook een elektrisch opvoermotortje nodig voor de aanvoer van de diesel
alvast bedankt voor het antwoord
Gr Nanja
alvast bedankt voor het antwoord
Gr Nanja
- Gerard
- Berichten: 674
- Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
- Locatie: Wisselend
- Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.
Re: aan en afvoer diesel
De foto* maakte mij niets duidelijk, maar voor dat diesel in de eigenlijke motor komt moet die door een filter. Dus de leiding die naar een filter gaat is de aanvoerleiding en de andere leiding is de retourleiding. Als een motor aan aan brandstoftank is gekoppeld zit er op de aanvoerleiding ook nog een afsluiter.
Lijkt mij niet, omdat de motor zelf die diesel wel kan aanzuigen. Maarre ... probeer een handleiding van de motor te krijgen. Altijd handig.,heeft deze motor misschien ook een elektrisch opvoermotortje nodig voor de aanvoer van de diesel
* Een foto zelf in je bericht plaatsen, is, vind ik, altijd vlotter dan een 'link'. Hoe dat kan?
1. Geef de zoekopdracht: "nd5.nl/cgi-bin/web/spaus".
2. Klik op de "Bestand kiezen"-knop.
3. Klik in het volgende venster, nadat je de juiste afbeelding hebt gekozen, op "Openen" (bij mij rechtsonderaan).
4. Klik op de 'uploaden"-knop. De volgende pagina meldt daarna, dat het 'uploaden' is gelukt.
5. Klik op de "kopieer tekst"-knop (die eigenlijk "Kopieer" zou moeten heten).
6. Klik op de "OK"-knop. De tekst in het veld voor de "kopieer tekst"-knop wordt wit met een grijze achtergrondkleur.
7. Ga met de tekstaanwijzer in het bericht dat je aan het maken bent naar de plaats waar je de afbeelding wilt.
8. Druk de rechter muisknop in en kies voor "Plakken".
9. Klik, ter controle, op de "Voorbeeld"-knop onder het bericht om te zien of het resultaat naar wens is.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Re: aan en afvoer diesel
zo te zien is het de retour diesel leiding. waarom???? omdat de HD (hoge druk leiding) diesel van staal is en de retouw welke voor koeling en smering zorgt van lage druk is en van rubber is.
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: aan en afvoer diesel
No 2 is je toevoerleiding en No1 is de retourleiding. Idd o.a. te herkennen door rubber/stalen leidingwerk.
Op de motor zal hoogstwaarschijnlijk ook nog een mechanisch opvoerpompje zitten maar die kan ik zo snel niet ontdekken op deze foto's.
Of hier nog een extra elektrisch opvoerpompje voor moet is moeilijk te zeggen. Meestal niet op een plezierbootje maar dat is nogal afhankelijk van hoe de rest van je brandstofsysteem is aangelegd. (lange leidingen, extra filters er tussen, laag gelegen tank, etc.)
Op de motor zal hoogstwaarschijnlijk ook nog een mechanisch opvoerpompje zitten maar die kan ik zo snel niet ontdekken op deze foto's.
Of hier nog een extra elektrisch opvoerpompje voor moet is moeilijk te zeggen. Meestal niet op een plezierbootje maar dat is nogal afhankelijk van hoe de rest van je brandstofsysteem is aangelegd. (lange leidingen, extra filters er tussen, laag gelegen tank, etc.)
-
- Berichten: 1445
- Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
- Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.
Re: aan en afvoer diesel
In een ander draadje hier op dit forum gaat het in principe over wat je nodig hebt om een marifoon te mogen bedienen.
Daar komen nu meer zaken aan de orde.
Bij jou kan ik helaas maar concluderen ,dat je de basis kennis van het monteursvak totaal ontbeerd.
Zoek eens een fatsoenlijke monteur die iets bij wil verdienen en je alles netjes aansluit.
Er wordt al te veel omgeklooid in deze sector door amateurs.
Over je elektrisch opvoerpompje.
Niet iedere boot heeft een opvoerpompje.
Als de tank hoger ligt,is dat niet nodig.
En een opvoerpompje zit aan een motor ,niet extern ,want die draaidt door,ook als de motor stilstaat.
Een brandstofpomp draaidt zijn toeren naar gelang de motor aan brandstof vraagt op basis van je gashendelstand.
Met vriendelijke groet,
Wybren.
"Pecunia non olet."
Wybren.
"Pecunia non olet."
Re: aan en afvoer diesel
HH,
Links no 1 is de retour.
Rechts op de foto, het zwarte filter, daar zit de toevoer.
Met iets schuin op het filter een handpompje, wat het gemakkelijk maakt om aan te zuigen en het systeem te ontluchten.
Deze HD roterende brandstofpomp ( gaan vier stalen leidingen naar bovenzijde motor) heeft altijd een opvoerpomp nodig.
Of deze mechanisch of elektrisch is maakt niet uit.
Toevoer en retour, dus dat wat je nog gaat aanleggen mag gewoon brandstof bestendige slang zijn.
Navigo
Links no 1 is de retour.
Rechts op de foto, het zwarte filter, daar zit de toevoer.
Met iets schuin op het filter een handpompje, wat het gemakkelijk maakt om aan te zuigen en het systeem te ontluchten.
Deze HD roterende brandstofpomp ( gaan vier stalen leidingen naar bovenzijde motor) heeft altijd een opvoerpomp nodig.
Of deze mechanisch of elektrisch is maakt niet uit.
Toevoer en retour, dus dat wat je nog gaat aanleggen mag gewoon brandstof bestendige slang zijn.
Navigo
Re: aan en afvoer diesel
Allemaal bedankt voor het meedenken en ik ga aankomende dinsdag weer even verder stoeien natuurlijk met de adviezen die van jullie heb gekregen aan dit systeem
Gr Nanja
Gr Nanja
Re: aan en afvoer diesel
die ronde zwarte knop boven op je filter is de opvoerpomp. hiermee kan je de brtf naar de pomp pompen en gebruiken om te ontluchten tot je verstuivers vanaf de tank door de pomp
- Gerard
- Berichten: 674
- Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
- Locatie: Wisselend
- Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.
Re: aan en afvoer diesel
Bij mij niet. Die is al 60 jaar van rood koper.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
- Gerard
- Berichten: 674
- Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
- Locatie: Wisselend
- Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.
Re: aan en afvoer diesel
Jij bent vast zo'n "monteur" die iets bij wil verdienen? Een fatsoenlijke monteur hoeft toch niets bij te verdienen want die verdient goed z'n brood.
Ik heb werk gezien van zgn. "professionals" dat er beroerder uitzag dan van zgn. "leken". Probeer gewoon op de inhoud te reageren i.p.v. op de persoon te spelen. Ik weet het, dat heb ik nu ook niet gedaan, maar wie de bal speelt, kan hem verwachten.
Maar dit draadje kan gesloten worden omdat degene die het opende heeft laten weten, geholpen te zijn. Mooi toch?
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: aan en afvoer diesel
Dan ben ik toch benieuw wat voor motortje daar in ligt te snorren?Bij mij niet. Die is al 60 jaar van rood koper.
- Gerard
- Berichten: 674
- Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
- Locatie: Wisselend
- Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.
Re: aan en afvoer diesel
GM-Detroit 471 (88,2kW)Baschinist schreef: ↑za aug 07, 2021 6:46 pmDan ben ik toch benieuw wat voor motortje daar in ligt te snorren?Bij mij niet. Die is al 60 jaar van rood koper.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: aan en afvoer diesel
Aha...pompvertuivers idd, ander verhaal.GM-Detroit 471 (88,2kW)
-
- Berichten: 1445
- Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
- Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.
Re: aan en afvoer diesel
Nee hoor ,ik laat zaken aan het motorische gedeelte van onze boot over Remko van Watersport Noord.
Die heeft meer verstand van mijn Indenor. ,dan ik zelf.
Ik kan nog wel een B&S(benzine) motortje van de grasmaaier repareren ,en heb ooit in mijn vorige boot zelf een YSG12 Yanmar gereviseerd ,als leer object.
Maar aan een 4 cilinder waag ik mij niet aan,te ingewikkeld voor mij.
Aan rand gebeuren zoals kleppen stellen ,dat kan ik wel ,maar me bemoeien met de zaken als een branstofregelaar afstellen ,nee dat laat ik over aan degene die daar meer kennis van heeft.
Met vriendelijke groet,
Wybren.
"Pecunia non olet."
Wybren.
"Pecunia non olet."
- Gerard
- Berichten: 674
- Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
- Locatie: Wisselend
- Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.
Re: aan en afvoer diesel
Volgens een vorige eigenaar zijn de gatverstuivers vervangen door tapverstuivers (zegt mij niets) om het roken te verminderen. Dit zou ten koste gaan van de koude start. Nou, de motor rookt niet en start (nog steeds) altijd prima.Baschinist schreef: ↑za aug 07, 2021 8:09 pmAha...pompvertuivers idd, ander verhaal.GM-Detroit 471 (88,2kW)
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"