Hete keerkoppeling

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Hete keerkoppeling

Bericht door Navigo »

HH,

Je stuwdruk lager zit iets verder naar achter, vastgebouwd op je spant.

Nu inderdaad eerst gaan meten.
Door vast liggend aan de wal te draaien boots je de situatie na.
Niet kortstondig, neem er de tijd voor.

Zoals Jan Sr aangeeft een slippende koppeling kan goed de oorzaak zijn, geeft inderdaad een flinke warmte ontwikkeling.

Je zou het hoogstens gemerkt kunnen hebben aan teruglopende snelheid, maar een minimale slip valt dan niet op.

Wel het resultaat.


Navigo
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Hete keerkoppeling

Bericht door Baschinist »

Je eerste topic ( de Moockumer, dus de vraag waar je vandaan komt kan achterwege blijven :lol: ), 4e foto. op het spant achter de motor naast dat geisoleerde stuk uitlaat. Dat zal je stuwdruk lager zijn vermoed ik. Kan een "normaal" lager zijn i.v.m. met de vrije aslengte maar lijkt me onlogisch.
MartijnvM
Berichten: 40
Lid geworden op: do nov 30, 2017 12:22 pm

Re: Hete keerkoppeling

Bericht door MartijnvM »

Afbeelding

Dit is de hele foto, er zit wel een houder, maar is dit echt een stuwdruklager?

Toerentalmeter is ook besteld. Ik ga meten!

@Baschinist haha klopt hij ligt in Amsterdam (oost) inderdaad, het is mijn eigen boot die ik ook af en toe met scouting gebruik. De naam komt inderdaad van Mokum, maar mijn achternaam is Van Moock. Dus vandaar deze naam ;)
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Hete keerkoppeling

Bericht door Navigo »

HH,

Ja dat is je stuwlager.

Niet meer vergeten hoor :lol: :lol: :lol:

Navigo
MartijnvM
Berichten: 40
Lid geworden op: do nov 30, 2017 12:22 pm

Re: Hete keerkoppeling

Bericht door MartijnvM »

Zo ik heb de metingen gedaan. Maar even als plaatje om de tabellen in stand te houden.

Temperatuur
Afbeelding

Toerental
Afbeelding

Foto van de koeler met de slang volgorde die ik heb omschreven (van links naar rechts).
Afbeelding

Voor ik ging meten heb ik de motor eerst 5-10min in neutraal laten draaien. Temperatuurmeter op dashboard koelwater gaf na opwarmen 73graden aan (hij koelt altijd maximaal, omdat de thermostaat stuk is, maar laat het zo staan na advies dat het prima kan werken zo).

De temperatuur is op een cm of 4 op de punten gemeten van de aansluiting naast de slangen. En steeds een aantal metingen gedaan en het gemiddelde daarvan opgeschreven.

Het toerental gemeten op de drukas en op de uitgaande as op het deel waar de as in het koppelstuk gaat. Ook hier gemiddelde genomen en over een tijdje gemeten.

Ik zie zelf uit deze gegevens niet zoveel, de temperaturen van de slangen voor de KK zijn nagenoeg hetzelfde. Op de koeler zelf kon ik ook geen grote verschillen vinden. Dichter op de KK gemeten leek ik vooral de warmte van de KK zelf.

Verder geen gekke geluiden en hij schakelde snel in zijn vooruit.

Wel lekt hij (alweer) bij het levertje aan de schakelas. Hier zit een O-ring, die ik al een aantal keer heb vervangen. De hele week heb ik hier geen lek gezien, maar na de terugreis lijkt deze week open te zijn gegaan. Dus deze al ik weer vervangen.

Zien jullie wel iets uit deze gegevens, wat niet zou horen?
MartijnvM
Berichten: 40
Lid geworden op: do nov 30, 2017 12:22 pm

Re: Hete keerkoppeling

Bericht door MartijnvM »

Navigo schreef: ma aug 16, 2021 6:15 pm HH,

Ja dat is je stuwlager.

Niet meer vergeten hoor :lol: :lol: :lol:

Navigo
Oh haha! Ik verwachtten iets uitgebreiders en flexibelers dan dit :)
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Hete keerkoppeling

Bericht door JanSr »

De gemeten uitgaande toerentallen liggen duidelijk HOGER dan de berekende:

Want 1980/2,1= 943.
Gemeten 1045. Verschil ruim 1%
Je verliest toeren, dus er is wat slip.
Ik vind die temperaturen niet alarmerend. Vergeet niet, dat je een ding van 60° niet met de hand vast kan houden. Daar komt bij, dat de olie van het achterste deel (druklager + reductie) niet door de koeler gaat.
Ik zou zeggen: doorvaren tot het erger wordt en dat kon best eens heel lang duren.

Ik lees verder"
"Voor ik ging meten heb ik de motor eerst 5-10min in neutraal laten draaien. Temperatuurmeter op dashboard koelwater gaf na opwarmen 73graden aan (hij koelt altijd maximaal, omdat de thermostaat stuk is, maar laat het zo staan na advies dat het prima kan werken zo)."

Dat is een volkomen verkeerd advies, want zo draait die diesel altijd te koud en daar houden ze niet van. Onmiddellijk de juiste thermostaat ertussen zetten!
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Hete keerkoppeling

Bericht door Navigo »

HH,

Even ter controle;

Je meet 1980 omw/ min op de krukas, bij een reductie van 2:1 zou de schroefas dus 990 omw/ min moeten draaien.

Je meet 1045, dus of je heb niet zuiver gemeten of de reductie staat wel als 2:1 aangegeven, maar ligt iets onder de 2:1. Dit laatste is waarschijnlijker.

Er is dus niets mis met de reductie en in mijn ogen is er geen slip.

Navigo
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Hete keerkoppeling

Bericht door Navigo »

HH,

Heb je de koelwater ook geschoten met infrarood?

Ik vertrouw eerder op een infraroodmeting van het koelwater(gemeten op het thermostaathuis of op de slangthermostaat).

Een lagere aanwijzing op het dashboard heb je zo te pakken.
De nauwkeurigheid is niet zo denderend, een iets hogere of lagere spanning, een kleine overgangsweerstand heb je zo te pakken en je heb een verkeerde uitlezing.

Op dit moment denk gevoelsmatig dat de thermostaat goed werkt(wel even schieten op thermostaat).

Je pijpenbundel onderwater koelt ook goed terug, vind het wel opmerkelijk dat er geen verschil temperatuur zichtbaar is op de koeler(slangen), dit terwijl er voor en na koelers wel verschil meetbaar is.

Waar komt deze verhoging vandaan?

Hier zit een meetfout of…..?

Navigo
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Hete keerkoppeling

Bericht door Baschinist »

Je meet op de schroefas een hoger toerental dan volgens de reductie van je kk zou moeten, van slip kan dan geen sprake zijn. Met deze getallen kom je op een overbrenging van 1:1,9.
Die koeler doet niet veel als ik de temperaturen zo zie. Frapant is ook dat bij stationair het water er warmer in komt dan het eruit komt, dat zou net andersom moeten zijn. Is maar een graadje dus kan een meetafwijking zijn.
Hoe lang heb je getest? 5-10 minuten stationair dan is het spul nog niet op temperatuur.
De temperaturen die nu naar boven komen zijn ook niet de temperaturen die die verkleuring van de kk verklaren. 63 graden is niks bijzonders en geen temperatuur waarbij de handel verkleurd.
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Hete keerkoppeling

Bericht door Navigo »

HH,

Voor een zuivere meting met een infrarood;

Houdt hem onder de zelfde hoek en afstand bij ieder meetpunt.

Het beste maak je op ieder meetpunt bijvoorbeeld met zwart matte verf een markering.

Dan heb je geen last van reflectie en minder invloed van de verschillende metalen.

Dus op ieder “knietje” bochtje een meetpunt.
Op de vaste leiding voor en na de koeler kun je best een dertig centimeter ervoor en erna een meetpunt maken.

De vertraging van je koppeling is nooit een zuivere 2:1.
Je wilt dat de tandwielen elkaar niet na iedere rotatie op het zelfde punt raken.

Er staat dus wel 2:1, maar dat is voor het gemak, meestal dus iets minder.

Voordat je echt effect ziet mag je wel een uur belast draaien.

Meet dan ook eens juist voor de uitgaande flens op het koppelingshuis, daar zitten twee lagers. Het stuwdruklager van de keerkoppeling.

Mogelijk is de druk om te koppelen voldoende, maar is de “flow” de hoeveelheid olie die rondgepompt wordt te weinig om te koelen.
Versleten oliepomp, druk ventiel, kan een oorzaak zijn. Dit in combinatie met de zware belasting.

Een langer leven, minder zwaar belastten.

Navigo
MartijnvM
Berichten: 40
Lid geworden op: do nov 30, 2017 12:22 pm

Re: Hete keerkoppeling

Bericht door MartijnvM »

Na lekkage bij de O-ring rond het levertje opgelost te hebben. Heb ik weer 'normaal' gevaren, zonder te slepen. Eerst stuk op het IJ (8-9km/u) en daarna door Amsterdam a 6-7km/u. Nieuwe metingen gedaan na 2:16min varen. Nog niet met verf op de meetpunten.

Hij lekt geen olie meer of komt niet meer ergens uit. Wel vond ik hem iets moeilijker in zijn vooruit schakelen, normaal is dat alleen in het begin. Temperaturen zijn wat hoger, maar niet idioot.
Ik hoop deze week nog te kunnen varen kijken of hij nog steeds goed is.

Afbeelding
Plaats reactie