Hete keerkoppeling

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

MartijnvM
Berichten: 40
Lid geworden op: do nov 30, 2017 12:22 pm

Hete keerkoppeling

Bericht door MartijnvM »

Hallo allemaal,

afgelopen week mooie trip gemaakt met scouting naar Zeewolde. Motor van te voren goed na gekeken en laten nakijken. Prima gevaren de hele week.
sOchtends bij vertrek was alles prima, geen lekkages tegen gekomen en ook geen vreemde geluiden. Maar toen we terug kwamen na 9 uur stevig (slepend) varen bleek dat de keerkoppeling erg heet is geworden. Hij lijkt wat van kleur veranderd, ik kon hem niet aanraken van de hitte. En er is olie weg gelopen vanuit het drukventiel, schakelas bij de lever.

Wellis waar na bijvullen met ATF olie, schakelt hij normaal en maakt ook geen gek geluid. Wel minder hardgevaren of belast.

Ik zit zelf te denken misschien is er iets met oliekoeler. Weet iemand hoe ik dat kan controleren?
Of wat het anders zou kunnen zijn?

De keerkoppeling is een Velvet 70c aan een OM636 motor.

Samenvatting:
  • Erg heet geworden op terug reis (9uur stevig varen)
    Lijkt van kleur veranderd
    Olie verloren via ventiel, schakelas, drukventiel
    Na stoppen motor klinkt een zacht sissend geluid
    Hij schakelt verder goed, geen vreemd geluid of instabiele beweging
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Hete keerkoppeling

Bericht door sailor wim »

Nou het lijkt of de olie koeler is los gehaald en door geraagd moet worden.
En verder heeft de Velvet het natuurlijk veel te heet gehad.
Is het impelorhuis en de impelor nog in goede conditie?
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Hete keerkoppeling

Bericht door Baschinist »

Zie hier boven. Koelertje is van binnen bekijken en schoonmaken.

Varen jullie met een stuwlager? Wij niet en zeker met slepen wordt de kk bij ons ook echt pisheet
MartijnvM
Berichten: 40
Lid geworden op: do nov 30, 2017 12:22 pm

Re: Hete keerkoppeling

Bericht door MartijnvM »

sailor wim schreef:Nou het lijkt of de olie koeler is los gehaald en door geraagd moet worden.
En verder heeft de Velvet het natuurlijk veel te heet gehad.
Is het impelorhuis en de impelor nog in goede conditie?
Dank voor de tip. Ik kan hier nog weinig over vinden, heb je misschien een tip hoe de oliekoeler goed schoon te maken?

De motor wordt indirect gekoeld met kielkoeling, zover nooit een impellerhuis gevonden bij de motor. En geloof volgens de Velvet handleiding dat die alleen olie rond pompt als de as ook draait. Of zit ik er nu erg naast?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
MartijnvM
Berichten: 40
Lid geworden op: do nov 30, 2017 12:22 pm

Re: Hete keerkoppeling

Bericht door MartijnvM »

Baschinist schreef:Zie hier boven. Koelertje is van binnen bekijken en schoonmaken.

Varen jullie met een stuwlager? Wij niet en zeker met slepen wordt de kk bij ons ook echt pisheet
Yes! Als ik weet hoe ga ik dat aanpakken!

Nee er zit op deze boot geen stuwlager. Maar dat klinkt als een logisch gevolg. Weliswaar op de heenweg ook gesleept en geen noemenswaardige verschijnselen gezien bij de keerkoppeling.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Hete keerkoppeling

Bericht door Navigo »

HH,

Klinkt als een vervuilde koeler, maar denk dat je die kan afstrepen.
Je hebt toch een gesloten koelsysteem?

Mogelijk dat er een klein stukje van een versleten impeller voor een “pijpje” zit.

Meen eerder gezien te hebben dat je wel een stuwdruk lager heb, of in ieder geval had? Foto’s in “mijn boot”.

Denk dat je systeem niet uitgelegd is om langdurig zwaar belast te draaien.

-Te gering koeloppervlak, in combi met lage vaarsnelheid.
-Te gering temperatuur verschil tussen koelwater en buitenboord en dit in combi met lage vaarsnelheid.

ATF kan veel hebben en hogere temperaturen weerstaan. Als je zegt dat de koppeling siste en dit in combinatie met de flinke kleurverandering van de velvet, dan geeft dit aan dat je een grens hebt bereikt van pakkingen, olie seals en verglazing van je koppelingsplaten.

In mijn ogen systeem aanpassen, je wordt anders uiteindelijk afgestraft met een dure reparatie of de aanschaf van een nieuwe koppeling.

Navigo
MartijnvM
Berichten: 40
Lid geworden op: do nov 30, 2017 12:22 pm

Re: Hete keerkoppeling

Bericht door MartijnvM »

Navigo schreef:HH,

Klinkt als een vervuilde koeler, maar denk dat je die kan afstrepen.
Je hebt toch een gesloten koelsysteem?

Mogelijk dat er een klein stukje van een versleten impeller voor een “pijpje” zit.

Meen eerder gezien te hebben dat je wel een stuwdruk lager heb, of in ieder geval had? Foto’s in “mijn boot”.

Denk dat je systeem niet uitgelegd is om langdurig zwaar belast te draaien.

-Te gering koeloppervlak, in combi met lage vaarsnelheid.
-Te gering temperatuur verschil tussen koelwater en buitenboord en dit in combi met lage vaarsnelheid.

ATF kan veel hebben en hogere temperaturen weerstaan. Als je zegt dat de koppeling siste en dit in combinatie met de flinke kleurverandering van de velvet, dan geeft dit aan dat je een grens hebt bereikt van pakkingen, olie seals en verglazing van je koppelingsplaten.

In mijn ogen systeem aanpassen, je wordt anders uiteindelijk afgestraft met een dure reparatie of de aanschaf van een nieuwe koppeling.

Navigo
Hi! Dank voor het antwoord!

Met het aanpassen van het systeem bedoel je nieuwe oliekoeler met meer koelbereik?

De motor zelf was continu goed gekoeld.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Hete keerkoppeling

Bericht door Navigo »

HH,

Misschien heb je een infraroodmeter? Meet overal op de zelfde afstand, haaks op en het liefst nagenoeg zelfde materiaal.

Kijk hiermee eens naar;

Koelwater voor koeler.
Koelwater na koeler.
Smeerolie van motor voor koeler.
Smeerolie van motor na koeler.
Smeerolie van keerkoppeling voor koeler.
Smeerolie van keerkoppeling na koeler.
Huis keerkoppeling, ter hoogte waar hij flink verkleurd is.

Maak eens een staatje onbelast op bedrijfstemperatuur en ter vergelijk belast(bijv vast liggend aan de kant)

Dan kun je eerst een vergelijk maken.

Navigo
MartijnvM
Berichten: 40
Lid geworden op: do nov 30, 2017 12:22 pm

Re: Hete keerkoppeling

Bericht door MartijnvM »

Meter is besteld. Van de week een staatje maken. En uitzoeken hoe evt de koeler schoongemaakt kan worden. En uitzoeken welke eventueel als vervanging moet komen.
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Hete keerkoppeling

Bericht door JanSr »

Er is nog een list:
Als die koppeling ook maar een beetje slipt, komt er erg veel warmte vrij.
Met een digitale contactloze toerenteller (vanaf € 20) het krukas toerental meten en het toerental van de uitgaande as van de Velvet.
Met verrekening van de reductie mag daar onder volle belasting geen procent tussen zitten.
Is dat wel zo, dan zijn de koppelingsplaten aan vervanging toe.
Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 334
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn.
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: Hete keerkoppeling

Bericht door buggyrene »

Zoals ik het zie, wordt voornamelijk de reductiekast heet, dit is zeer waarschijnlijk de oorzaak door een ontbrekend stuwdruklager, i.c.m. zwaar slepen van een ander vaartuig.

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Hete keerkoppeling

Bericht door JanSr »

Moeilijk te begrijpen. In elke Velvet zit een ruim bemeten stuwlager. Dat kan alleen de oorzaak zijn als het versleten is en dan hoor je dat echt.

En: "Zwaar belast"? bij volgas voor de wal draaiend kan je de zwaarste belasting creëren. Dikwijls zelfs voorbij de rookgrens.
Leg het schip een uurtje volgas draaiend voor de wal en zie wat de temperaturen doen.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Hete keerkoppeling

Bericht door Baschinist »

Teruglezend en kijkend zie ik in het eerder topic inderdaad een extra lager nog op de as zitten, zal dan haast wel een stuwlager zijn neem ik aan.
Ken velvet verder niet zo maar het verhaal van de koppelingsplaten is ook wel aannemelijk idd. Maar weten is weten.
Weet niet waar jullie gevestigd zijn? Zo'n digitale toerenteller heb ik nog wel liggen om even te lenen eventueel en anders inderdaad 20 piek bij HBM.
MartijnvM
Berichten: 40
Lid geworden op: do nov 30, 2017 12:22 pm

Re: Hete keerkoppeling

Bericht door MartijnvM »

Dit is een oudere foto van de keerkoppeling. Ik weet niet of dat koppeldeel een Stuwlager genoemd mag worden?

De belasting van de terugtocht was 7-8uur non stop varen op ongeveer 80% vermogen (8km/u), met 3 beladen vletten er achter. Over het algemeen goed weer, maar wel een stevige bui met windhozen van 15min max tegen gekomen. Dat was het zwaarste wat hij moest trekken op dat stuk.

Afbeelding

De KK heb ik de hele week (zomerkamp) niet horen slippen. En als ik hem nu start (na vullen met olie die is weg gelekt), start hij ook gelijk.
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Hete keerkoppeling

Bericht door JanSr »

Wat ik hier achter de Velvet zie zitten is geen stuwlager, maar een flexibele koppeling. De Velvet moet het dus doen. En dat moet hij probleemloos kunnen zonder heet te worden.
Er is dus iets aan de hand.
Een Velvet hoor je niet gauw slippen.
Ga nou maar eens meten, draaiend voor de wal.
Plaats reactie