Wel of geen massa via scheepshuid

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Wel of geen massa via scheepshuid

Bericht door Navigo »

HH,

In een vorig topic kwam de opmerking dat als ;

De romp van het schip wordt gebruikt als massa dit een grove fout zou zijn.

Ben benieuwd waarom?

Heeft iedereen een massa vrije dynamo?
Heeft iedereen een massa vrije startmotor?
Is je marifoon geheel vrij van massa?

Denk dat het wel mee valt.
Wil altijd bijleren, dus ben benieuwd?

Dat van monteurs en steigerpraat, ach dat heb je in ieder vakgebied. Er zijn goede monteurs en betere monteurs.
Schrijven met een vork kunnen ze weer allemaal. Gelukkig, dat kan ik ook.

Navigo
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Wel of geen massa via scheepshuid

Bericht door Twei Woiven »

Initieel mag je massa maar op één punt met de scheepshuid verbonden zijn.
Het hangt af van het gebruik wat er gebeuren kan.
Een schip dat 10 maanden per jaar op de wal ligt met een minimalistische installatie heeft minder last dan een schip dat 12 maanden per jaar in het water ligt met een uitgebreide installatie.
Dynamo/starter trekken massa via de motor.
En de motor ligt ergens aan de massa.

Wat er -kan- gebeuren met de huid als massa.
Twee metalen en vocht maken een batterij, daarom gebruiken we anodes.
Twee metalen en vocht waar je stroom doorheen jaagt (de huid als massa) heeft hetzelfde effect op het ijzer.
Een lasnaad is al voldoende..
Mijn schip heeft een behoorlijk uitgebreide installatie en ligt 12 maanden/jaar in het water..
Ik ben daar vrij scherp op.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Wel of geen massa via scheepshuid

Bericht door Navigo »

HH,

Je mag dus wel en het kan dus meestal niet anders dan dat het schip onderdeel is van aarde!

Tenzij alles massa vrij is uitgevoerd, dan kun je weer een aardfout verklikker in je systeem opnemen.

Dat het beter is om 1 sterpunt als massa te gebruiken, helemaal mee eens.

Navigo
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Wel of geen massa via scheepshuid

Bericht door Twei Woiven »

Aardfoutverklikker gebruik je in 230V systemen, mijn voorkeur heeft het om met onze kleine (tov een woning aan de wal) installaties de zaak zwevend uit te voeren.
Met een aardfoutverklikker of aardfoutbeveiliger is het systeem initieel veiliger dan met een aardlek en een poot aan de aarde (Victronsysteem)
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Wel of geen massa via scheepshuid

Bericht door Baschinist »

Volg dit even als meelezer en half leek op elektragebied....

Maar aardfoutverklikking zit op schepen toch juist op de 24VDC systemen?
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Wel of geen massa via scheepshuid

Bericht door Navigo »

HH,

Inderdaad aardfout meting zie je aanboord van schepen in 24Vdc en in 230Vac.

Raar maar waar; er is geen verplichting om deze systemen op te nemen in bijvoorbeeld je 380Vac/ 440Vac systeem.

Navigo
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Wel of geen massa via scheepshuid

Bericht door Baschinist »

Geen idee wat de eisen precies zijn maar op die kleine gebakkies waar ik op zit, zit het echt enkel op het 24vdc systeem, niet eens op het 230 of 400 VAC gebeuren.
Altijd in de veronderstelling geweest dat dat was omdat met name DC gevolgen heeft m.b.t. elektrolyse.

Enlighten me met info, hier kan ik wel wat bijspijkering gebruiken.
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Wel of geen massa via scheepshuid

Bericht door Waterman »

Navigo schreef: ma aug 16, 2021 6:14 pm Dat de romp van het schip wordt gebruikt als massa dit een grove fout zou zijn.
Iemand die dat beweerd, doet aan alle botenbouwers van voor 1990 weinig recht denk ik.
Ik heb mijn 2de Doerak,en ik ken er meerdere,die de massa op de chassisbalk van de boot hebben ,waar de motor op staat.
Daar zit de massastrip van de motor aan vast,en de massapunt van de accu's.
Ik kan alleen voor mezelf spreken hoe lang de boot in het water ligt,en op de kade.
Voor ons is dat de boot er in eind Oktober uit gaat,en rond Mei begin Juni weer in gaat.

Bijna al mijn aansluitingen lopen als min naar dat massapunt,enkel de koelkast zit met een plus en min direct op de accu.
Er zit 230 in met een dubbele aansluitpunt,omdat er een boiler ingezeten heeft.
Heb ik er 2 jaar geleden uit gehaald omdat deze lekte en bruin water gaf.

Wat ik wel begrepen heb ,is dat als de boot op de wal staat,dat je dan geen 230 kan gebruiken,omdat de boot geen onderdeel is van het stroomnetwerk vanwege de min ,en geen aardaansluiting heeft.
We gebruiken in die periode dus niets.

De anodes doen hun werk,en als ik denk dat er nieuwen op moeten,dan komen die erop.

En ik ga meer echt niet druk om maken of het beter is om een zwevend net te maken ja of nee.
Boot is 43 jaar oud,en er zit nog geen rotte plek op.
Zit nog steeds mooi in het gescopeerde.
Het zal mijn tijd wel uitzingen toch?
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Wel of geen massa via scheepshuid

Bericht door Twei Woiven »

Wybren, je maakt één (1) massapunt, meestal bij de motor.
Daar is niks mis mee.
Het gaat mis als je de accu's bij de accu's aan de huid legt en de motor bij de motor.
Dan wordt de huid onderdeel vd stroomkring.
En net -dat- wil je niet ivm het elektrolyse verhaal.

Het hoeft overigens niet, op onze vorige was alles zwevend, zowel de 230V als de 12V.
Massaverklikkers staan ook op de 24V, was ik even vergeten.
Kunnen uiteraard ook op de 12V

Het lijkt me sterk dat dit bij de Doerakbouwers onbekend was, zodra er E aan boord van schepen kwam wist men dit.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Plaats reactie