Nieuwe motor en keerkoppeling

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: Nieuwe motor en keerkoppeling

Bericht door Aquanaut »

Waterman schreef: vr aug 27, 2021 11:53 am
Aquanaut schreef: vr aug 27, 2021 9:43 am ....... pas hierna wordt het ingenomen buitenwater in de uitlaatleiding geïnjecteerd.
In dat filmpje is dat niet te zien.
En ik denk ook niet dat Volvo dat zou doen ,want die weten als geen ander waarin dit resulteerd.
Dan krijg je steenvorming in de uitlaat ,een "mooie bijna witte steen" komt er dan na verloop van tijd in.
Zucht, je hebt waarschijnlijk niet genoeg ge googled Wiebren...
Hierbij een video (van 2017 overigens) van een IMO Tier III installatie (stage V) welke inmiddels in grote pleziervaart wordt toegepast:
https://www.youtube.com/watch?v=gAnCDqsFw7w
Voor jouw beeld, volg de dunne leiding welke vanaf de koeler op de motor loopt naar het injectiepunt achter de SCR cat....
En hier nog een filmpje waar mijn oud collega Jan-Willem de installatie toont zoals destijds ingebouwd in één van de demo schepen:
https://www.youtube.com/watch?v=wfD3mwU ... Rl3B3xv0_Q
Ook inmiddels 4 jaar geleden.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Nieuwe motor en keerkoppeling

Bericht door quichot »

Waterman schreef: zo aug 29, 2021 11:33 amDus zomaar een milieu sticker plakken is er niet bij.
Je denkt bij mijn 'milieusticker' te veel aan hoe het bij het wegverkeer geregeld is. Geen idee hoe het daar gaat. (Nee asjeblieft niét uitleggen! :D )
Ik bedoelde een of andere vorm van bewijs of verklaring dat je aan de norm voldoet. Of dat nou een sticker is, een briefje, een stempel op je voorhoofd, een tag op je telefoon, whatever.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Nieuwe motor en keerkoppeling

Bericht door Waterman »

Aquanaut schreef: ma aug 30, 2021 9:41 am Zucht, je hebt waarschijnlijk niet genoeg ge googled Wiebren...
Ook inmiddels 4 jaar geleden.
Toch wel.
En ach Volvo laat wel veel meer leuke dingen zien, die in de praktijk niet uitkomen.

Ervaringen uit het verleden , zijn een leidraad voor de toekomst.

Daar hoort Volvo, bij mijn toekomst niet bij. :mrgreen:
quichot schreef: ma aug 30, 2021 10:47 am Nee asjeblieft niét uitleggen! :D
Dat ga ik ook niet doen ,dat kan de site van TUV-Nord beter dan ik. :mrgreen:
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Nieuwe motor en keerkoppeling

Bericht door Navigo »

HH,

Nu opschieten doet het niet. Voor de kleinere vermogens zijn er weinig tot geen mogelijkheden.

Caterpillar schijnt zonder aanpassing met zijn 4.4 te kunnen voldoen. Zonder dat deze langdurig op een proefstand hoeft te staan voor certificaat.

Met nabehandeling van uitlaatgassen kunnen meerdere motoren (bijv deutz)voldoen, maar ruimte voor nabehandeling heb ik eigenlijk niet.

Dus een stage3 met nabehandeling zou kunnen, als de fabrikant er brood in ziet om te certificeren.

Navigo
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Nieuwe motor en keerkoppeling

Bericht door Baschinist »

Ook een 4.4 komt niet verder dan stage 3A volgens mij. En voor het vermogen wat je wilt zit je dan ook aan de turboversie vast.
Hebben hier een klein legertje 4.4 draaien als generatoren, het is iets persoonlijke maar ik vind het ook niet de topmodellen van cat als ik eerlijk ben. Best vaak wat qua lekkerij (krukaskeeringen) en al aardig wat waterpompen gestoken door de jaren heen.

Zit waar mogelijk een beetje mee het net af te struinen maar voor stageV kom je volgens mij idd uit op maatwerk voor dit soort vermogens.
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Nieuwe motor en keerkoppeling

Bericht door Navigo »

HH,

Ben zelf ook geen voorstander van de c4.4, maar ze claimen dat ze hem op stage v krijgen.

Inderdaad zijn ze gevoelig voor lekkage van de achterste krukas keering en slijtende “ washer” in koelwaterpomp.

Dus verder zoeken naar een passende en betaalbare optie.

Navigo
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Nieuwe motor en keerkoppeling

Bericht door Baschinist »

Ik kom ze wel tegen als stage V maar dat is ook allemaal met nabehandeling. Kan volgens mij ook bijna niet anders bij hoog toerige motoren. Maar goed, mijn info reikt momenteel niet verder dan internet.
Maar als het zo werkt dan kun je met een welwillend bedrijf zo ongeveer elke motor die je wilt wel stage V krijgen.
Snap alleen niet zo goed dat dergelijke motoren/vermogens in grondverzet e.d. wel gewoon stage V geleverd kunnen worden en dat er op scheepvaartvlak nog weinig is.
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: Nieuwe motor en keerkoppeling

Bericht door Handige Harrie »

Het zal de markt (het gebrek er aan) zijn. John Deere, Cummins, MAN, hebben zat 4 cylinders voor de industrie/offroad tussen de 100-200 pk. En die zijn ook prima in stage v te krijgen.

Maar als je bij al die merken kijkt kan je niet een gemariniseerd blok kopen onder de 250 pk.

Ik denk dat ze nog niet de markt zien om genoeg kleine blokken te slijten
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Nieuwe motor en keerkoppeling

Bericht door Baschinist »

Was je nog wat wijzer geworden op dit vlak?
Vorige week aardig over dit onderwerp aan het bomen geweest met een monteur aan boord maar stage 5 zonder nabehandeling is volgens hem godsonmogelijk. Grofweg is het stage 3 zonder toeters en bellen, stage 4 met SCR en voor stage 5 is het SCR met roetfilter.
En een land-based stage 5 in een bootje lepelen schijnt toch wat complexer in elkaar te steken dan het zo op het oog lijkt, nog los van de certificering.
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Nieuwe motor en keerkoppeling

Bericht door Twei Woiven »

Kijk even op het Kustvaartforum, topic Vliegende Vaart.
Daar zijn ze nu aan het ombouwen naar stage 5
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Nieuwe motor en keerkoppeling

Bericht door Baschinist »

Leuk verslag maar dat is geen 120 pk motortje wat daar ingebouwd wordt.
Maar allemachtig....al 6 weken bezig en nog niet klaar :shock:
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Nieuwe motor en keerkoppeling

Bericht door wrotter »

nee gewoon een Dafje althans de Amerikaanse versie daar van pachard.
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Nieuwe motor en keerkoppeling

Bericht door Waterman »

wrotter schreef: ma nov 29, 2021 4:09 pm nee gewoon een Dafje althans de Amerikaanse versie daar van pachard.
Nee hoor ,een echte DAF motor uit Nederland.
Maar omdat DAF al enkele jaren een onderdeel is van de PACCAR Group ,heten de motoren ook zo.
Daar PACCAR voorheen zelf geen motoren bouwde ,en deze betrok van o.a. Cummins en Detroit ,hebben ze nu dus wel een motoren bouwde in hun gelederen,en worden deze motoren ook in de Peterbild's en Kenworth's gebouwd.
In het verleden was het niet gebruikelijk ,dat een vrachtwagen producent in the States eigen motoren bouwde.
De koper bepaalde welke aandrijflijn er in het vehicle kwam ,inclusief de assen
Een truck bouwer in the States bouwde enkel in eigen beheer ,een chassis met een cabine erop.
De rest werd op specificaties van de koper erop gebouwd.

Met de komst van de Europese truckfabrikanten in the States ,is daar verandering in gekomen.

Hier in Europa bouwen truckfabrikanten alles bijna zelf.
Enkelen zoals Volvo en Scania hebben hun eigen motor en versnellingsbak.
Mercedes ook al een jaar of wat. Die hadden voorheen ook een ZF-getriebe.
Alle andere merken ,Man ,Iveco en Daf hebben versnellingsbakken van ZF.
Renault zijn complete aandrijflijn is van Volvo Powertrain.

En om even op jouw "Dafje" terug te komen.
Deze huidige DAF motor is totaal onvergelijkbaar met de oude Daf motor.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Nieuwe motor en keerkoppeling

Bericht door Navigo »

HH,

Het ligt inderdaad wat complexer dan ik dacht.

-moelijker te realiseren vanwege de benodigde/ beschikbare ruimte onderdeks.
-kostenplaatje mbt certificering.
-beperkte keuze uit motoren.

Ben nog rustig aan het tekenen, maar het enthousiasme is wel wat afgenomen.

Navigo
Plaats reactie