Nieuwe motor en keerkoppeling

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Nieuwe motor en keerkoppeling

Bericht door Navigo »

HH,

Ben aan het inventariseren en me aan het verdiepen in een nieuw op te zetten project. Een enkelschroever.

Een nieuwe motor in combinatie met een hydraulische keerkoppeling .

Geschikt voor nog te bouwen(in eigen beheer)sleep/ duwvlet. Gelijkend aan de huidige, maar een maatje groter.

Voorkeur/ eisen;
-droge uitlaat(geen koelwater buitenboord ivm veel ondiepe en bagger sloten/ winter.
-geschikt voor beunkoeler of bundels op tegen vlak.
-in verband met inbouwhoogte, mogelijk geen turbo.
-ongeveer 120pk.

Zelf neig ik naar een yanmar.

Mogelijk heeft iemand ideeën met betrekking tot;
-combinatie motor/ keerkoppeling.
-waar te zijn voor een goede prijs en aftersales.

Ben benieuwd, het wordt in ieder geval geen setje van de 2e hands markt in verband met emissie eisen.

Navigo
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Nieuwe motor en keerkoppeling

Bericht door Marie Christina »

Ik ben niet een heel goede adviseur in dezen, ik heb zelf slechts 45 pk, maar ik hoor hele goede verhalen over Mitsubishi.
Drinkwaard levert die.
Maar er zijn vast ook andere leveranciers.
(En ik weet bijna zeker dat die goedkoper zijn)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Nieuwe motor en keerkoppeling

Bericht door Baschinist »

Ah leuk dit soort projecten!

Yanmar is zonder meer goed en degelijk spul, persoonlijk zijn mijn ervaringen met aftersales minder denderend. Toegegeven, ging om oud spul maar kreeg de indruk dat ze het allemaal maar lastig vonden.
Persoonlijk ben ik wel gecharmeerd van John Deere. Hebben 4045 en 6065 draaien als generator en hydropack en daar echt nog nooit iets noemenswaardig aan gehad. Is ook veel voor te krijgen via de landbouwwereld.

Maar wat bedoel je precies met de emissie eisen? Wil je er ook profi mee aan de gang? In dat geval zit je aan stage 5 vast en wordt het al een stuk lastiger winkelen en voor andere bedragen vrees ik.
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Nieuwe motor en keerkoppeling

Bericht door Navigo »

HH,

Inderdaad, stage V.

Nu varen wij ook met een Mitsubishi, een s4sdt,
Een industriemotor, zeer tevreden over, slaat geen slag over en betrouwbaar.
Pakt vlot op.

Dus ook de Mitsubishi s6s al dan niet zonder turbo staat op de lijst, weliswaar ook industrie uitvoering.

Navigo
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Nieuwe motor en keerkoppeling

Bericht door Baschinist »

Maar de motoren waar het tot nu toe over gaat zijn toch geen stageV motoren?
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Nieuwe motor en keerkoppeling

Bericht door Navigo »

HH,

Zojuist de bevestiging gehad van mitsu, deze halen inderdaad niet de stage V.
Ik had stiekum een klein beetje in gedachte dat de uitvoering met spoelturbo het zou halen. Niet dus, ook niet meer leverbaar.

Dus die lijn valt in ieder geval af.

Navigo
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Nieuwe motor en keerkoppeling

Bericht door Baschinist »

Denk dat het qua aanbod dun bezaaid is zonder aan SCR /ad blue vast te zitten.
Welliswaar iets hoger in vermogen (350 pk) maar bij ons in de vloot gaan er volgende maand 2 GM's uit en die worden vervangen door stage V MAN motoren maar ook met nabehandeling. Moet je wel maar net de ruimte voor hebben en je hebt het gelijk over hele andere bedragen. Nu is/was daar wel subsidie voor en dat scheelde een hele hoop, dan kwam je ongeveer op de prijs van een motor zonder nabehandeling uit. Wellicht de moeite waard om is in te verdiepen.
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Nieuwe motor en keerkoppeling

Bericht door Waterman »

Baschinist schreef: do aug 26, 2021 3:23 pm Denk dat het qua aanbod dun bezaaid is zonder aan SCR /ad blue vast te zitten.
Welliswaar iets hoger in vermogen (350 pk).
Ad Blue?
Hexworden die motoren dan gekoeld?
Vast niet met buitenwater ,want AdBlue wordt niet ingespoten in de motor ,maar in het eindstuk van de uitlaat.

Ik zie het in de pleziervaart niet gauw gebeuren dat ze daar met SCR komen,vooral niet bij diegene die door buitenwater worden gekoeld.
Want des te hoger de temperatuur in het uitlaatsysteem ,des te beter werk het AdBlue systeem.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Nieuwe motor en keerkoppeling

Bericht door Baschinist »

Inderdaad droge uitlaten en voor beroepsvaart.
En hoe jij als motorenfabrikant aan stage V gaat voldoen is hun eigen pakkie an, zolang je er maar aan voldoet. Komt toch vaak neer op iets van een scr systeem als in vrachtwagens e.d., scheelt een hoop ontwikkelkosten.

Natte uitlaten is een pleziervaart aangelegenheid, dat wordt verder zelden ergens gebruikt.
Hoe ze dat ooit in de pleziervaart gaan doen is iets voor de glazen bol, dat weet ik ook niet. Maar dat er wat gaat komen daar kun je op gaan wachten denk ik.
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: Nieuwe motor en keerkoppeling

Bericht door Aquanaut »

Voor "kleine" pleziervaart zal het wel nooit zo ver komen maar voor de grotere vermogens bestaat het al hoor.
Een SCR in het droge gedeelte van de de uitlaat, eventueel aangevuld met een POC, pas hierna wordt het ingenomen buitenwater in de uitlaatleiding geïnjecteerd.

SCR = katalysator met ureum injectie
POC = partikel oxidatie katalysator

Dit filmpje gaat nog over de toepassing op industrie motoren maar de techniek is inmiddels ook doorgesijpeld naar Marine:
https://www.youtube.com/watch?v=ZJ3_7UOKv8M

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Nieuwe motor en keerkoppeling

Bericht door Waterman »

Aquanaut schreef: vr aug 27, 2021 9:43 am ....... pas hierna wordt het ingenomen buitenwater in de uitlaatleiding geïnjecteerd.
In dat filmpje is dat niet te zien.
En ik denk ook niet dat Volvo dat zou doen ,want die weten als geen ander waarin dit resulteerd.
Dan krijg je steenvorming in de uitlaat ,een "mooie bijna witte steen" komt er dan na verloop van tijd in.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Nieuwe motor en keerkoppeling

Bericht door Gerard »

Waterman schreef: vr aug 27, 2021 11:53 am
Aquanaut schreef: vr aug 27, 2021 9:43 am ....... pas hierna wordt het ingenomen buitenwater in de uitlaatleiding geïnjecteerd.
In dat filmpje is dat niet te zien.
En ik denk ook niet dat Volvo dat zou doen ,want die weten als geen ander waarin dit resulteerd.
Dan krijg je steenvorming in de uitlaat ,een "mooie bijna witte steen" komt er dan na verloop van tijd in.
Ja, ureum doet mij denken aan nierstenen ;).
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Nieuwe motor en keerkoppeling

Bericht door Baschinist »

maar voor de grotere vermogens bestaat het al hoor
Voor kleine vermogens ook al en sinds 01-01-'19 in de binnenvaart ook verplicht i.g.v. nieuwbouw/hermotorisering voor vermogens onder de 300kW.
Geen idee hoe ze dat in de pleziervaart ooit willen gaan doen, zijn voor zover mij bekend ook nog geen plannen voor maar dat we nog eens 50 jaar aan het hoofdstuk indenors en daffies gaan plakken lijkt me in het huidige (politieke) klimaat stug.
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Nieuwe motor en keerkoppeling

Bericht door Waterman »

Gerard schreef: vr aug 27, 2021 1:30 pm Ja, ureum doet mij denken aan nierstenen ;).
Ureum nierstenen?
Nee zegt me niks.
Ureum is kunstmest ,oftewel dünge zoals de Duitser zeggen.
Staat een grote fabriek van kunstmest en AdBlue in Brunsbüttel , Yara geheten.
Baschinist schreef: vr aug 27, 2021 2:33 pm ...........maar dat we nog eens 50 jaar aan het hoofdstuk indenors en daffies gaan plakken lijkt me in het huidige (politieke) klimaat stug.
Nee dat denk ik ook niet.
Ik denk eerder dat er dan een hoop van de jachies " verschrottet" is.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Nieuwe motor en keerkoppeling

Bericht door quichot »

Geen idee wat ons boven het hoofd hangt qua emissie-eisen uit Brussel. De vraag is niet óf die er komen voor de pleziervaart, maar wanneer. En welke normen dat zullen worden, daar kun je alleen maar naar gissen.
Stel, je hebt net een nieuw spulletje gekocht, en dat voldoet dan een jaartje later niet aan leer van de groene EU-kerk, dan ben je het haasje. ik heb om die reden besloten van hermotorisering af te zien tot daar meer duidelijkheid over komt. Neem dat in je overwegingen mee.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Plaats reactie