Nieuwe motor en keerkoppeling

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Nieuwe motor en keerkoppeling

Bericht door Waterman »

Ik denk niet dat erop korte termijn een verbod komt op het gebruik van vervuilende dieselmotoren in boten.
Want men weet doodeenvoudig niet waar bv een oude DAF ,of waar een nieuwe Yanmar in ligt.
Een registratie van jachten ontbreekt er totaal namelijk.
En praktisch alle die er een kenteken op hebben staan ,wegens het sneller kunnen varen dan 20km/h ,zijn bijna allemaal met benzine outboardmotoren uitgerust.
Enkel schepen waar een MMSI en/of een ENI nummer aan hangt ,daarvan kan men achterhalen ,wat voor motor erin staat.
En dat zijn doorgaans niet de jachtjes die er veel varen.
Enigste methode om vervuilers te weren ,is via een verbod waar je dan niet meer mag komen met e.d. vaartuig.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Nieuwe motor en keerkoppeling

Bericht door quichot »

Waterman schreef: za aug 28, 2021 2:58 pm Ik denk niet dat erop korte termijn een verbod komt op het gebruik van vervuilende dieselmotoren in boten.
Je optimisme valt in elk geval te prijzen!

Steekproefcontroles op sluizen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: Nieuwe motor en keerkoppeling

Bericht door Handige Harrie »

En anders volgt er wel een rechtzaak van een Milieuclub die het forceert.

Het kan uiteraard ook iets worden zoals met de Umweltzonen. Niet de overheid die bewijst dat jij vervuilt maar jij als bezitter die moet bewijzen dat je niet vervuilt (Geen sticker, geen toegang)
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Nieuwe motor en keerkoppeling

Bericht door Waterman »

Handige Harrie schreef: za aug 28, 2021 6:37 pm Het kan uiteraard ook iets worden zoals met de Umweltzonen. Niet de overheid die bewijst dat jij vervuilt maar jij als bezitter die moet bewijzen dat je niet vervuilt (Geen sticker, geen toegang)
Ik denk niet dat de overheid deze mogelijkheid heeft tegenover jachten ,om de doodeenvoudige reden namelijk ,dat ze niet weten wat er voor motor in een boot ligt.
Dat kan op basis van kenteken en auto wel.
Zoals jij het steld ,zouden ze elke boot aan een uitlaatcontrole moeten onderwerpen ,als deze zo'n zone binnen zou varen.
Want pas na meting is bekend of deze vervuilend is op niet.
Jij als bezitter hoeft dat namelijk niet te bewijzen.
En daar komt dan nog bij de vraag , hoe wil je zo'n umweltplakkate dan gaan verstrekken aan de boot eigenaar ,waarvan enige registratie ontbreekt?
En hoe vind dan de controle plaats?
In Duitsland gebeurd dat met camera's .
Zie je het al voor je? Allemaal camera's langs de waterkant ,en figuren op een controlepost maar zoeken naar ,ja waar naar?
Ik niet namelijk.

In België doen ze nog anders.
Als je daar een beperkte zone binnenrijd, en je rijd er binnen no time weer uit , dus je gebruikt het als afsnijding van een route ,dan krijg je een prent.
Bij ingang van de zone hangt een camera ,en bij de uitgang weer.
Of dat voor personenwagens geld ,weet ik niet,voor vrachtwagens wel.
O.a. in Rieme bij Zelzate is dat het geval weet ik uit ervaring.

Zoiets zouden ze dus hier ook kunnen gaan maken voor boten,maar dan zal er wel eerst een registratie moeten plaatsvinden ,want zonder enige kenteken of registratie nummer is het zinloos.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Nieuwe motor en keerkoppeling

Bericht door Baschinist »

Ook bij voertuigen wordt er niet gekeken naar wat voor motor er in ligt of wat voor brandstof er gebruikt word, dat gaat puur op datum eerste afgifte kenteken. Wat stond er toen voor motor in en wat voor brandstof moest er toen in.
Dat heeft in de oldtimer wereld het nodige teweeg gebracht en ik hoop van harte dat die botte bijl tactiek de watersport bespaard blijft.
Ben ook van mening dat een zo vervloekt registratiesysteem in dit soort discussies in je voordeel zou werken i.p.v. tegen je.

Maar goed....we gaan ongelooflijk off topic...

Iemand een stage V motor gevonden van rond de 120 pk? Kan niet heel uitgebreid zoeken hier met langzaam internet maar ben nog niks tegen gekomen eigenlijk.
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Nieuwe motor en keerkoppeling

Bericht door Waterman »

Baschinist schreef: zo aug 29, 2021 12:04 am Iemand een stage V motor gevonden van rond de 120 pk? Kan niet heel uitgebreid zoeken hier met langzaam internet maar ben nog niks tegen gekomen eigenlijk.
Ja deze https://www.kvt-perkins.nl/downloads/sp ... 550380.pdf
Ik wil er ook eens naar kijken ,want ik denk er ook over na om mijn Indenor torretje bij het oud ijzer te zetten.
En Perkins heeft zo te zien ook wel iets voor mij.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Nieuwe motor en keerkoppeling

Bericht door quichot »

Baschinist schreef: zo aug 29, 2021 12:04 amMaar goed....we gaan ongelooflijk off topic...
Niet helemaal vind ik. Het is in een topic over hermotorisering zeker iets om in de overwegingen mee te nemen. Hoeveel ben ik bereid te investeren in een motor voor een mogelijk aanzienlijk kortere periode dan de verwachte levensduur?

Je hebt gelijk met die koude sanering op datum.
@waterman bijt zich vast in oncontroleerbaarheid, maar zo werkt het uiteraard niet. Wie ten onrechte een milieusticker opplakt loopt het risico bij steeksproefsgewijze controles door de mand te vallen. Hang daar een voldoende hoge boete aan en klaar is kees.
Een paar handhavers op een sluis is genoeg. En uiteraard gaan die geen emissies meten, maar kijken op hun lijstje van verboden motoren.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Nieuwe motor en keerkoppeling

Bericht door Waterman »

quichot schreef: zo aug 29, 2021 11:01 am Wie ten onrechte een milieusticker opplakt loopt het risico bij steeksproefsgewijze controles door de mand te vallen.
Niemand kan ten onrechte er een milieu sticker opplakken.
Een TUV plakkaat om in de umweltzones te mogen rijden ,wordt enkel afgegeven op basis van het tonen van je kentekenbewijs en eventueel Euronorm bewijs,en door overmaking van een x bedrag.
Naar gelang de Euronorm krijg je dan een gele of groene sticker thuisgestuurd.
Er komen ook nog blauwe ,maar wanneer is nog niet bekend.
Heb je een groene ,dan mag je tot nu toe overal komen,een gele heeft beperkingen.
De sticker die dan wordt toegestuurd ,moet je aan de binnenkant van je voorruit plakken ,in de rechteronderhoek.
Op de sticker staat je kenteken vermeld, en de klasse waarin het is toegelaten.

Je hoeft dus alleen maar dat ding erin te plakken.
Een eenmalig erin geplakte sticker ,is niet meer normaal verwijderbaar,het gaat onherroepelijk stuk.
Dus zomaar een milieu sticker plakken is er niet bij.

En het is niet zo dat ik me vastbijt in registreren.
Dat is onzin.
De beleidsmakers zullen hier wel iets bedenken ,wat hun goed uitkomt,ook al is de infrastructuur o.i.d. er totaal niet.
Zie nu het verbod op lozen van faces.
Het kan de beleidsmakers niks schelen of er überhaupt hier in NL zo'n compoststeringssysteempje(mooi woord voor Scrabble) is ,maar in de USA schijnt het er te zijn ,maar hier is het er niet ,maar het verbod al wel.
En zo zal het ook wel gaan met oude motoren.
Eerst verbieden ,en dan mag de markt zoeken naar alternatieven,als er dan nog een markt overblijft.
Want ik denk dat velen er dan de brui aan geven.
Dat de markt dan elkaar stort voor de pleziervaart ,zal links een grote zorg zijn.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Nieuwe motor en keerkoppeling

Bericht door Baschinist »

Helaas, ook hier is nog niks stage V aan. Goedgekeurd om als motor in bijvoorbeeld pleziervaart te plaatsen maar niet in een bedrijfsmatig voertuig.
Niet helemaal vind ik. Het is in een topic over hermotorisering zeker iets om in de overwegingen mee te nemen.
Dat is waar Ja, maar van de originele vraag van ts wijken we inmiddels aardig af.
Zie nu het verbod op lozen van faces.
Het kan de beleidsmakers niks schelen of er überhaupt hier in NL zo'n compoststeringssysteempje(mooi woord voor Scrabble) is 
Heel dat gedoe om dat lozingsverbod is m.i. een gevalletje eigen schuld, dikke bult. Dat bestaat al jaren maar men vond het wel best zo. Dan moet je nu niet gaan zeuren. Als een bord 50 langs de weg staat en een groot deel blijft stug 80 rijden kun je er ook op wachten dat er drempels en flitspalen komen om het bordje 50 toch te laten werken.
Hier heeft de branche wat mij betreft een steek laten vallen door aangesloten jachthavens niet achter hun vodden aan te zitten dat ze hun verplichte installaties op orde moeten hebben. Jammer, want nu gaat een ander onmogelijke regeltjes voor je verzinnen.
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Nieuwe motor en keerkoppeling

Bericht door Twei Woiven »

Buiten dat een hoop schepen de vuilwatertank niet kunnen plaatsen wegens geen ruimte.
Motorisering, ik draai met een Thornycroft (Fordson tractormotor uit de jaren '50) en dat ding is nog lang niet einde levensduur.
Mijn zoon draait met een Mercedes 636 uit de tijd van vrouw Holle, ook nog lang niet einde levensduur.

Schepen verplicht registreren zal er dan wel van komen, en dan is waarschijnlijk ineens de hele industrie om zeep, niet door links, maar rechts.
Immers, we hebben sinds begin jaren '80 al een centrum rechts beleid.
Links heeft al 40 jaar niks meer in de melk te brokkelen, VVD maakt de dienst uit.
Goed bezig.

Ergo, het zal mijn tijd wel uitdienen, maar mijn kinderen zullen meemaken dat een bootje varen pure luxe voor de upper ten wordt.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Nieuwe motor en keerkoppeling

Bericht door Waterman »

Twei Woiven schreef: zo aug 29, 2021 12:53 pm Buiten dat een hoop schepen de vuilwatertank niet kunnen plaatsen wegens geen ruimte.
Motorisering, ik draai met een Thornycroft (Fordson tractormotor uit de jaren '50) en dat ding is nog lang niet einde levensduur.
Mijn zoon draait met een Mercedes 636 uit de tijd van vrouw Holle, ook nog lang niet einde levensduur.
En toch zullen we er een keer moeten hermotiseren naar andere minder milieu vervuilende motoren ,want op een verbod om te mogen varen ,of dat je er niet meer mag komen,zit niemand te wachten.
Ook jij niet neem ik aan.

Stel dat ze bv bootjes gaan verbieden om bv met een oude Indenor nog langer in Dokkum en Leeuwarden door de binnenstad te mogen varen.
Dan kun je in feite het gehele traject DNZ tot aan het van Harinxmakanaal wel vergeten.
Want je moet door Dokkum en Leeuwarden heen.
Andere mogelijkheid is er niet.
Hetzelfde geld op veel meer plekken.

Je rijd pet slot van rekening ook niet meer rond in een oude "volvo katterug" .
Er zal dus iets moeten gebeuren ,alvorens de beleidsmakers met regels komen ,waar niemand iets aan heeft.
Want dan ligt de gehele sector op zijn kont ,en zijn door de grote vraag ,de prijzen van motoren aardig de hoogte in gegaan.
De prijs wordt namelijk mede bepaald door de vraag en het aanbod dat er is.
En daar wil ik toch graag vooraan zijn.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Nieuwe motor en keerkoppeling

Bericht door ErikH »

We kunnen discussiëren wat we willen, in Amsterdam spelen ze graag de voortrekkersrol, ik ben bang dat er meer gemeenten gaan volgen. De investering in Stage V kan over een paar jaar weggegooid geld blijken te zijn.

https://www.parool.nl/nieuws/botenbezit ... gle.com%2F

Gr.

Erik
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Nieuwe motor en keerkoppeling

Bericht door Waterman »

Citaat uit dat stuk.
De gemeente heeft berekend dat de passagiers- én pleziervaart samen verantwoordelijk zijn voor 7 procent van de stikstof- en 4 procent van de fijnstofuitstoot in onze stad
Dat zal ook wel een linkse variant van de realiteit zijn zeker?
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Nieuwe motor en keerkoppeling

Bericht door ErikH »

Dat is politiek; Net zo lang draaien met cijfers en feiten tot het ons goed uitkomt. Realiteit komt er niet aan te pas.

Gr.

Erik
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Nieuwe motor en keerkoppeling

Bericht door Twei Woiven »

Waterman schreef: zo aug 29, 2021 1:34 pm [

Je rijd pet slot van rekening ook niet meer rond in een oude "volvo katterug" .
Nee, heb nog wel een 1970 Kadett LS, is dat ook goed?

We zullen wel zien, hermotoriseren betekent in deze een hoop geld weggooien, 10 jaar terug is de motor gereviseerd, staat nu een 3600 uur op, sinds revisie een 700 uur gedraaid schat ik.
Waarvan een 300 bij mij.
Betekent ook bij een hoop scheepjes scheepje schroot.
Omdat door ruimtegebrek er geen droge uitlaat in kan.
Om maar iets te zeggen.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Plaats reactie