je leest vaak dat het om pk,s gaat hoe meer hoe beter .
nou in de oudheid nog niet zo heel lang geleden voeren schepen naar Mannheim of Karlsruhe met vaak niet mee dan tussen 40 en 80 pk en die kwamen er ook voor mij was het met 70 meter geladen en 200 pk al een feest aar Mainz van uit Rotterdam maandags morgens vroeg weg en vrijdags laat daar maar wel op 1 nacht na aan een stuk varen de grassprietjes waren te tellen .
kan je nagaan hoe lang men er over deed .
Hoeveel PK is genoeg voor Saga 27?
Moderators: sailor wim, frank
-
- Berichten: 1146
- Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
- Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401 - Contacteer:
Re: Hoeveel PK is genoeg voor Saga 27?
Wij merken dat wat power over hebben heel niet slecht is...
Huidig scheepje weegt ongeveer het ruime dubbele van de vorige en heeft drie maal* zoveel vermogen minimaal..
Tegen de Oude Maas op onder de Botlekbrug ging een stuk soepeler dan de vorige keer.
*] Mercedes 636 4 cilinder 1.7 liter tegen Thornycroft 6 cilinder 6 liter....
De Mercedes schat ik op een ruime 30 PK of zo bij 2000 tpm en de Thornycroft werd opgegeven tussen de 100 en 140 PK.
Bij gelijke snelheid is het brandstofverbruik 2 tegen 5 liter per uur..
Huidig scheepje weegt ongeveer het ruime dubbele van de vorige en heeft drie maal* zoveel vermogen minimaal..
Tegen de Oude Maas op onder de Botlekbrug ging een stuk soepeler dan de vorige keer.
*] Mercedes 636 4 cilinder 1.7 liter tegen Thornycroft 6 cilinder 6 liter....
De Mercedes schat ik op een ruime 30 PK of zo bij 2000 tpm en de Thornycroft werd opgegeven tussen de 100 en 140 PK.
Bij gelijke snelheid is het brandstofverbruik 2 tegen 5 liter per uur..
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
73, Mirjam & Jinny
73, Mirjam & Jinny
Re: Hoeveel PK is genoeg voor Saga 27?
het opwaarderen van pk kwam na de 2 de wereldoorlog op gang er kwamen veel motoren vrij uit tanks en vrachtwagens .
meest waren die Detroit diesels GM en dergelijke meest tussen de250 en 500 pk meest luchtgekoeld en maakten heel veel toeren ,een beste herrie en rookten als een ketter ,en zopen gasolie ,als koppeling ging vaak die varkens uit tanks mee . maar je die dingen kosten toen niet veel meestal gebruikt maar ook vaak waarlo delen nieuw in kist .
meest waren die Detroit diesels GM en dergelijke meest tussen de250 en 500 pk meest luchtgekoeld en maakten heel veel toeren ,een beste herrie en rookten als een ketter ,en zopen gasolie ,als koppeling ging vaak die varkens uit tanks mee . maar je die dingen kosten toen niet veel meestal gebruikt maar ook vaak waarlo delen nieuw in kist .
- Handige Harrie
- Berichten: 296
- Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
- Contacteer:
Re: Hoeveel PK is genoeg voor Saga 27?
Maar dit is ook weer afhankelijk van romp en schroef.Twei Woiven schreef: ↑di sep 07, 2021 10:17 am De Mercedes schat ik op een ruime 30 PK of zo bij 2000 tpm en de Thornycroft werd opgegeven tussen de 100 en 140 PK.
Bij gelijke snelheid is het brandstofverbruik 2 tegen 5 liter per uur..
onze vorige boot de Klaus (174 pk, 12 meter) deed zon 12 liter per uur om met 12 kmh te varen.
Nu doen we met de WB30 (180 pk, 18 meter) 7 liter per uur om die zelfde 12 te halen.
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
-
- Berichten: 1443
- Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
- Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.
Re: Hoeveel PK is genoeg voor Saga 27?
Je vermeld abusievelijk even niet ,waar die 174 pk uit kwam.
Waarschijnlijk een motor met meer inhoud dan waar die 180 pk uit komt.
En 2 schepen met elkaar vergelijken ,is in feite ook niet goed.
Zelfde romp?
Zelfde vorm?
Als er eentje een doosvorm heeft,en een andere een sigaar vorm ,dan is je verbruik dus nu al verklaard.
Er zijn veel factoren,waarvan het verbruik afhankelijk van is.
Mijn vorige Doerak was 7 meter lang en 2,90 m breed ,en woog 3200kg
Er lag een 1 cylinder Yanmar YSE12G in van 12 pk.
Verbruik was 1 liter per uur bij een snelheid van 8km
Mijn huidige ,die anderhalve meter langer is,en 20 cm breder ,maar qua vorm dezelfde ,drinkt voor diezelfde snelheid ,3 liter per uur.
Huidige motor is een Indenor van 45pk ,met een motor inhoud van ruim 2,1 liter,en weegt 5500 kg.
Waarschijnlijk een motor met meer inhoud dan waar die 180 pk uit komt.
En 2 schepen met elkaar vergelijken ,is in feite ook niet goed.
Zelfde romp?
Zelfde vorm?
Als er eentje een doosvorm heeft,en een andere een sigaar vorm ,dan is je verbruik dus nu al verklaard.
Er zijn veel factoren,waarvan het verbruik afhankelijk van is.
Mijn vorige Doerak was 7 meter lang en 2,90 m breed ,en woog 3200kg
Er lag een 1 cylinder Yanmar YSE12G in van 12 pk.
Verbruik was 1 liter per uur bij een snelheid van 8km
Mijn huidige ,die anderhalve meter langer is,en 20 cm breder ,maar qua vorm dezelfde ,drinkt voor diezelfde snelheid ,3 liter per uur.
Huidige motor is een Indenor van 45pk ,met een motor inhoud van ruim 2,1 liter,en weegt 5500 kg.
Met vriendelijke groet,
Wybren.
"Pecunia non olet."
Wybren.
"Pecunia non olet."
-
- Berichten: 33
- Lid geworden op: di apr 18, 2017 12:17 pm
- Locatie: Middelaar
- Info: Saga 27, 1978
8 x 3 x 0,8
Volvo Penta D1-30
Re: Hoeveel PK is genoeg voor Saga 27?
Eerst maar eens naar huis halen en hier een beetje rondtokkelen.Handige Harrie schreef: ↑di sep 07, 2021 8:53 am Nog vaarplannen voor dit jaar? of eerst rustig kijken van hoe en wat.
'Everything should be made as simple as possible, but not simpler.' (Albert Einstein)
-
- Berichten: 33
- Lid geworden op: di apr 18, 2017 12:17 pm
- Locatie: Middelaar
- Info: Saga 27, 1978
8 x 3 x 0,8
Volvo Penta D1-30
Re: Hoeveel PK is genoeg voor Saga 27?
Inmiddels hebben we de Saga 27 vanaf Biddinghuizen naar huis gevaren. Niet via IJssel en Waal, maar via de Vecht, stukje Amsterdam Rijnkanaal (wat een vreselijke klotsbak...), Merwedekanaal en Maas naar Mook.
Motor is een VP D1-30. Bij 2000 toeren loopt hij rustig tegen de 10 km/h. Harder kan ook, maar dan wordt het rumoerig.
We zijn er blij mee, bootje vaart prima!
Motor is een VP D1-30. Bij 2000 toeren loopt hij rustig tegen de 10 km/h. Harder kan ook, maar dan wordt het rumoerig.
We zijn er blij mee, bootje vaart prima!
'Everything should be made as simple as possible, but not simpler.' (Albert Einstein)