Baschinist schreef: ↑za sep 04, 2021 12:15 am
Dus op bijvoorbeeld 2000 toeren kan de motor wel 11 pk leveren maar de schroef is op dat toerental maar in staat om 3 pk op te nemen.
Dat is mij te technisch. Ikke daar niets van snappen.
Ben niet verder gekomen dan 4 jaar ambachtschool.
Mijn vader zei vroeger : Mien jong jou wordt maar timmerman ,dan kun jij het onderhoud aan de boerderij doen ,ik heb alleen maar verstand van koeien en andere boerderij dieren.
Dus ik werd timmerman en geen scheepsbouwer.
Mijn broertjes werden resp. aardappelcontroleur, hovenier en kok ,en mijn vijf zusjes kregen een vent,en werden huisvrouw.
En geen van allen vaart voor de fun ,op ik en t' vrouwtje na ,maar die heeft het van huis uit ook niet meegekregen.
Maar effe weer on topic.
De motor die nu in mij. Doerak staat ,is al bijna op aow.
Heeft ook al een 43 jaartjes achter de rug.
Op de teller staan nu 3680 uur maar of dat klopt weet ik niet.
Het torretje "zweet" ,en ik kan er elk jaar wel een liter of 4 a 5 koelvloeistof in gooien.
Waar het blijft ,weet ik niet.
I.i.g. niet in het carter ,maar het gaat er wel uit.
En aangezien het een losse bussen tor is ,zal die vast en zeker wel een keer de geest geven.
Heeft wat moeite de laatste tijd met starten,maar wat wil je , de gebreken komen met de jaren.
Ook bij ons zelf
En om hier nog vveel geld in te steken of een revisiebeurt geven ,vind ik zonde.
Want dan blijft het een oud ding ,dat gestoeld is op techniek van de Peugeot 404 ,dus?
En ik heb dat andere torretje staan ,we komen niet op rivieren met stroom tegen.
De Rijn of de Waal ,daar heb ik niks te zoeken.
Ons vaargebied ligt ten noorden van ongeveer Spakenburg.
Groot genoeg.
We hebben geen haast.
En of er dan iets van mindere pk's in ligt ,het zij zo.