Hoeveel PK is genoeg voor Saga 27?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Hoeveel PK is genoeg voor Saga 27?

Bericht door ErikH »

Waterman schreef: vr sep 03, 2021 11:32 am De vraag was , wanneer moet een boot 5 pk per ton hebben?
Theorie is leuk, praktijk is in dit geval belangrijker. Lijkt me niet zo'n relevante vraag, kijk gewoon of het scheepje goed vaart.
- Prettig geluidsniveau op kruissnelheid?
- Word rompsnelheid gehaald voordat maximum toerental is bereikt?
- Goed manoeuvreerbaar op lage snelheden? Voldoende power om even snel de kont om te gooien of om af te remmen?
- Goede aanvangssnelheid bij stationair vooruit? Niet te snel of zakt teveel in toeren?
- Word het opgegeven maximum toerental gehaald?
- Geen zwarte rook op kruis- of rompsnelheid?
- Goede koude start? Heeft verkoper het blok tevoren al warm laten draaien?
- Lang voorgloeien noodzakelijk?
- Geen vreemde trillingen op alle toerentallen in neutraal, vooruit, achteruit?
- Geen lekkages?
- Eerste visuele indruk o.k.? (Verfwerk, roest, slangenwerk, bedrading)

Gr.

Erik
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Hoeveel PK is genoeg voor Saga 27?

Bericht door Baschinist »

De vraag was , wanneer moet een boot 5 pk per ton hebben?
Is dat bij rompsnelheid ,of is de norm gerelateerd aan wat de motor maximaal kan leveren.
De ene levert het pas bij 3600 toeren ,terwijl de ander het al bij 3000 toeren levert.
Die 5pk/ton is idd de vuistregel voor rompsnelheid, voor 80% rompsnelheid (kruissnelheid) blijft daar ongeveer de helft van over. Vuistregels maar ze komen erg dicht in de buurt van de echte berekeningen voor dit soort scheepjes. Die 5pk is dan wel op de schroef.
Dus ja, 21 pk is genoeg in principe maar zoals je al zegt is dat wel bij 3600 toeren. Ga je daar vanaf wijken dan wordt het verhaal al heel anders want dan komt die 21 pk er nooit uit.
Wat voor overbrenging je hebt en stromend water e.d. maakt verder weinig uit, als je rompsnelheid haalt weet je in principe genoeg.
En in een binnenvaartschip ligt ook geen 6500 pk als deze een lading kan vervoeren van 1300 ton,nog afgezien van wat deze zelf leeg weegt
Deze berekeningen gaan enkel op voor kleine schepen, dit soort schepen doen/kunnen daar niks mee.
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Hoeveel PK is genoeg voor Saga 27?

Bericht door Twei Woiven »

Voor het idee, ik heb als generator een 900cc 3 cilinder Lombardini.
Op 1500tpm levert het orgel wel een whopping 11 pk
Op 3600 toeren levert ie wel een 24 pk
In dezelfde categorie kan je de 21 pk afschalen naar een pk of 8 a 9 bij 1500 tpm, en misschien nog wel minder, immers, een eencilinder ipv een driecilinder..

Ik zoek me het rambam naar een vermogenskromme van het Yanmar konijn, maar nergens te vinden..
Dan kan je wat zeggen...
Een 500cc eencilinder verwacht ik niet te veel van onderin...
Maar zonder vermogenskromme weet je niks...
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Hoeveel PK is genoeg voor Saga 27?

Bericht door Waterman »

Twei Woiven schreef: vr sep 03, 2021 3:43 pm In dezelfde categorie kan je de 21 pk afschalen naar een pk of 8 a 9 bij 1500 tpm, en misschien nog wel minder, immers, een eencilinder ipv een driecilinder..
Ik zoek me het rambam naar een vermogenskromme van het Yanmar konijn, maar nergens te vinden..
Even voor de goede orde ,niemand vaart met een Yanmar konijn in zijn of boot.
Ik vind dat zo min klinken ,dat bezig je niet.
Voor de rest ,een kromme vind je hier:
https://www.yanmar.nl/Products/Dieselmo ... /3YM20-54/
Specificatieblad downloaden ,en dan zie het het.
De 3YM20 levert bij 1800 toeren nog een pk of 13 op de prop.

Ik ga het effe opzoeken wat de 3YM30 doet.
Ik had er liever een 3JH40 in gehad maar die zijn knap aan de prijs.
Ik wil namelijk zonder breken en snijden een motor kunnen plaatsen.
Ik heb er nu eentje in staan met 43 cm h.o.h. op de steunen ,en met een 3JH wil dat ,maar niet met een 4JH ,die heeft een h.o.h op de steunen van 47 cm ,plus nog 2 x een halve steun is 53 cm,en die ruimte heb ik niet tussen mijn chassis balken.
Dat is maar 50 cm. Die balken zijn een dikke 20 cm hoog.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Hoeveel PK is genoeg voor Saga 27?

Bericht door Twei Woiven »

Ach ja, ik bezig wel vaker wat andersoortige uitspraken, niet te veel van aantrekken.
Btw, die pk's levert ie aan de krukas, niet aan de propeller volgens het tekeningetje (waarvoor dank, ik kon 'm niet vinden).
Overigens vertelt die zelfde tekening dat ie maar 3 pk aan de schroef levert?
Of zie ik dat mis?
10 pk kwijtraken in de keerkoppeling vind ik vrij veel, dat geloof ik niet.

Klein beetje extrapolerend kom je op een 6 kW bij 1500 rpm, iets van een pk of 8
Valt mij nog mee eerlijk gezegd, had minder verwacht..
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Hoeveel PK is genoeg voor Saga 27?

Bericht door Waterman »

Twei Woiven schreef: vr sep 03, 2021 11:11 pm Btw, die pk's levert ie aan de krukas, niet aan de propeller volgens het tekeningetje (waarvoor dank, ik kon 'm niet vinden).
Overigens vertelt die zelfde tekening dat ie maar 3 pk aan de schroef levert.
Er staan 2 lijntjes , één doorgetrokken ,en een stippellijntje.
Die stippellijntje daar staat bij "prop shaft".
Dat is toch de schroefas?

Ja ik weet ook niet wat ik met die term "Propeller power curve" moet ,want net wat je zegt ,verlies je dan 10 pk op die as?
Lijkt me sterk.

Deze: https://www.yanmar.com/marine/product/engines/3ym30ae/ ziet er beter uit.
Als die dicht in de buurt komt van Indenor ,waarvan denk ik ,dat er al aardig wat pony's van in de VUT zijn gegaan ,dan lepel ik die erin.
Die loopt veel mooier dan zo'n oude Peugeot-Indenor.
Dat is net een oude Belarus tractor van jaren terug.
Oersterk met een berg kabaal. :mrgreen:
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Hoeveel PK is genoeg voor Saga 27?

Bericht door Twei Woiven »

Ziet er zeker beter uit, maar is geen 24 pk.
Dus een puur zwaarder geval.
Als het werkt....
De tractor onderin ons schip doet zijn werk redelijk stil moet ik overigens zeggen...
Maakt minder kabaal dan de ster in de vorige boot....
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Hoeveel PK is genoeg voor Saga 27?

Bericht door Baschinist »

Die stippellijntje daar staat bij "prop shaft".
Dat is toch de schroefas?
Ja klopt, maar wel het stukje schroefas wat net uit de keerkoppeling komt. Voor vermogen op de schroef zelf gaat er dus nog wat af aan lagers.
Ja ik weet ook niet wat ik met die term "Propeller power curve" moet ,want net wat je zegt ,verlies je dan 10 pk op die as?
Je schroef heeft eigenlijk maar 1 ideaal standje waarop die berekend wordt. In het geval van de grafiek 3600 toeren dus daar zie je de lijntjes bij elkaar komen. Dus op 3600 toeren is de schroef in staat om de 21 pk die de motor dan leverd ook op te nemen.
Dus op bijvoorbeeld 2000 toeren kan de motor wel 11 pk leveren maar de schroef is op dat toerental maar in staat om 3 pk op te nemen.
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Hoeveel PK is genoeg voor Saga 27?

Bericht door Waterman »

Baschinist schreef: za sep 04, 2021 12:15 am Dus op bijvoorbeeld 2000 toeren kan de motor wel 11 pk leveren maar de schroef is op dat toerental maar in staat om 3 pk op te nemen.
Dat is mij te technisch. Ikke daar niets van snappen. :mrgreen:
Ben niet verder gekomen dan 4 jaar ambachtschool.
Mijn vader zei vroeger : Mien jong jou wordt maar timmerman ,dan kun jij het onderhoud aan de boerderij doen ,ik heb alleen maar verstand van koeien en andere boerderij dieren.
Dus ik werd timmerman en geen scheepsbouwer.
Mijn broertjes werden resp. aardappelcontroleur, hovenier en kok ,en mijn vijf zusjes kregen een vent,en werden huisvrouw. :mrgreen:
En geen van allen vaart voor de fun ,op ik en t' vrouwtje na ,maar die heeft het van huis uit ook niet meegekregen.

Maar effe weer on topic.
De motor die nu in mij. Doerak staat ,is al bijna op aow.
Heeft ook al een 43 jaartjes achter de rug.
Op de teller staan nu 3680 uur maar of dat klopt weet ik niet.
Het torretje "zweet" ,en ik kan er elk jaar wel een liter of 4 a 5 koelvloeistof in gooien.
Waar het blijft ,weet ik niet.
I.i.g. niet in het carter ,maar het gaat er wel uit.
En aangezien het een losse bussen tor is ,zal die vast en zeker wel een keer de geest geven.
Heeft wat moeite de laatste tijd met starten,maar wat wil je , de gebreken komen met de jaren.
Ook bij ons zelf :mrgreen:
En om hier nog vveel geld in te steken of een revisiebeurt geven ,vind ik zonde.
Want dan blijft het een oud ding ,dat gestoeld is op techniek van de Peugeot 404 ,dus?
En ik heb dat andere torretje staan ,we komen niet op rivieren met stroom tegen.
De Rijn of de Waal ,daar heb ik niks te zoeken.
Ons vaargebied ligt ten noorden van ongeveer Spakenburg.
Groot genoeg.
We hebben geen haast.
En of er dan iets van mindere pk's in ligt ,het zij zo.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Hoeveel PK is genoeg voor Saga 27?

Bericht door Twei Woiven »

Baschinist schreef: za sep 04, 2021 12:15 am
Die stippellijntje daar staat bij "prop shaft".
Dat is toch de schroefas?
Ja klopt, maar wel het stukje schroefas wat net uit de keerkoppeling komt. Voor vermogen op de schroef zelf gaat er dus nog wat af aan lagers.
Ja ik weet ook niet wat ik met die term "Propeller power curve" moet ,want net wat je zegt ,verlies je dan 10 pk op die as?
Je schroef heeft eigenlijk maar 1 ideaal standje waarop die berekend wordt. In het geval van de grafiek 3600 toeren dus daar zie je de lijntjes bij elkaar komen. Dus op 3600 toeren is de schroef in staat om de 21 pk die de motor dan levert ook op te nemen.
Dus op bijvoorbeeld 2000 toeren kan de motor wel 11 pk leveren maar de schroef is op dat toerental maar in staat om 3 pk op te nemen.
Duidelijk Baschinist.
Ik vermoedde wel zo iets, maar ik heb me nooit bezig gehouden het de theorie achter schroeffies en paarden..
Anders dan 'hoe groter de schroef, hoe meer pk's je nodig hebt'.
Dat laatste dan ook in combinatie met de spoed.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
geertth
Berichten: 33
Lid geworden op: di apr 18, 2017 12:17 pm
Locatie: Middelaar
Info: Saga 27, 1978
8 x 3 x 0,8
Volvo Penta D1-30

Re: Hoeveel PK is genoeg voor Saga 27?

Bericht door geertth »

Baschinist schreef: za sep 04, 2021 12:15 am Je schroef heeft eigenlijk maar 1 ideaal standje waarop die berekend wordt. In het geval van de grafiek 3600 toeren dus daar zie je de lijntjes bij elkaar komen. Dus op 3600 toeren is de schroef in staat om de 21 pk die de motor dan leverd ook op te nemen.
Dus op bijvoorbeeld 2000 toeren kan de motor wel 11 pk leveren maar de schroef is op dat toerental maar in staat om 3 pk op te nemen.
Inderdaad, een vaste schroef onder een boot is net zo iets als een auto met slechts één versnelling. Om optimaal van het vermogen van de motor gebruik te kunnen maken zou je tijdens het varen de spoed van de schroef moeten kunnen verstellen, net zoals bij sommige vliegtuigen kan.

Mbt de Saga 27 met 21 pk Yanmar: we hebben het bootje bekeken, maar was te veel een 'knutsel project', veel werk aan. We hebben dus ook geen proefvaart gemaakt. Hebben nu een andere 27 gekocht met een Volvo Penta 28 pk. Die vaart prima, loopt rustig een kilometer of 14.
'Everything should be made as simple as possible, but not simpler.' (Albert Einstein)
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Hoeveel PK is genoeg voor Saga 27?

Bericht door paure nesci »

Gefeliciteerd !
Groet Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
geertth
Berichten: 33
Lid geworden op: di apr 18, 2017 12:17 pm
Locatie: Middelaar
Info: Saga 27, 1978
8 x 3 x 0,8
Volvo Penta D1-30

Re: Hoeveel PK is genoeg voor Saga 27?

Bericht door geertth »

paure nesci schreef: zo sep 05, 2021 6:48 pm Gefeliciteerd !
Groet Do
Dank je!
'Everything should be made as simple as possible, but not simpler.' (Albert Einstein)
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Hoeveel PK is genoeg voor Saga 27?

Bericht door Twei Woiven »

Mooi gaan dus.
Gefeliciteerd ook van hieruit.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: Hoeveel PK is genoeg voor Saga 27?

Bericht door Handige Harrie »

Je zou bijna zeggen dat de staat van de boot om de motor heen ook belangrijk is :mrgreen:.

Nog vaarplannen voor dit jaar? of eerst rustig kijken van hoe en wat.
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Plaats reactie