Hoeveel PK is genoeg voor Saga 27?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

geertth
Berichten: 33
Lid geworden op: di apr 18, 2017 12:17 pm
Locatie: Middelaar
Info: Saga 27, 1978
8 x 3 x 0,8
Volvo Penta D1-30

Hoeveel PK is genoeg voor Saga 27?

Bericht door geertth »

Wij zijn naar een ander bootje aan het kijken, een Noorse Spitsgatter van ongeveer 8 meter is het idee.
Nu zie ik een mooie Saga 27 staan, met een redelijk jonge Yanmar motor er in.
Alleen dit motortje heeft slechts 21 PK. Bij de meeste Saga 27's die ik zie varieert dit tussen 28 en 65 PK. Origineel af werf was de lichtste motor als ik me niet vergis 28 PK.

Nu ken ik de theorie van 5 PK per ton. Die Saga weegt denk ik tussen 2,5 en 3 ton, zeg 3 ton. Dus dan zou 3*5=15 PK al moeten voldoen.
Wij zijn van plan met deze boot ook af en toe van Noord-Limburg richting Friesland te gaan, dus ook op de Waal en de ijssel moet e.e.a. goed werkbaar zijn. Hoe zien jullie dit? Zelf heb ik het idee dat dit toch wel erg krap bemeten is.

Deze boot gaat het om:

https://www.yachtfocus.com/gebruikte-bo ... 27-ak.html
'Everything should be made as simple as possible, but not simpler.' (Albert Einstein)
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Hoeveel PK is genoeg voor Saga 27?

Bericht door sailor wim »

Hoi Geert,
Ik zie er ook een met 2x20pk Bukh dieselmotoren.
Of met nog meer pk's.
Natuurlijk is 21pk voldoende voor dit licht lopend scheepje.
Nu begrijp ik wel wat je bedoelt met het voorgestelde vaargebied, maar zoals je het schrijft is het allemaal stroom mee 8).
Ik zou zeggen maak een proefvaart.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Hoeveel PK is genoeg voor Saga 27?

Bericht door paure nesci »

N stukke Waal stroom tegen kom je wel tegen als je naar Friesland wil , en daar heb je toch even n bietje power nodig , kijk bij n proefvaart wat ie voor snelheid kan halen en of dat genoeg is om de Waal te kunnen trotseren.
Groet Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Hoeveel PK is genoeg voor Saga 27?

Bericht door Gerard »

paure nesci schreef: di aug 31, 2021 9:07 am N stukke Waal stroom tegen kom je wel tegen als je naar Friesland wil , en daar heb je toch even n bietje power nodig,
Klopt. Het is natuurlijk maar 20 km van Nijmegen naar de Pannerdense kop en de Waal is een regenrivier zonder sluizen en stuwen die de ene keer harder/zachter stroomt dan de andere keer. Maar beter wat te veel stuwkracht dan net te weinig. De bovenloop van de Gelderse IJssel is nog wel een dingetje met stroom mee en veel beroepsvaart. Terug vanuit Friesland is andere koek met de kortste route over de Gelderse IJssel en dat hele stuk stroom tegen.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Hoeveel PK is genoeg voor Saga 27?

Bericht door wrotter »

wij deden van de spooldersluis naar de pannerdense kop rond 14 uur met een gangetje van rond 10/11 kmpu met gemiddeld water op de ijssel die 10/11 km is bij stilstaand water gemiddelde stroom toen tja wat zal het zijn 2/3 km in de onderloop wat minder en het bovenste een stuk meer .
en ja van de kop naar weurd een dikke 5 kwartier .
o ja bootje 10.50 1 m diep en 60 pk .
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Hoeveel PK is genoeg voor Saga 27?

Bericht door Waterman »

Ik wil hier even op inhaken qua de 5pk per ton norm.
Ik vraag me dat ook af ,wanneer je 5 pk per ton nodig hebt.
Is dat op rompsnelheid ,of is dat het maximum wat de motor kan leveren
In het geval van de threadstarter ,waarin denk ik in zijn boot een 3YM20 ligt ligt,blijft er bij een toerental van 2200 toeren maar een schamele 4pk meer over van de 21pk die het motortje kan leveren.
Zijn motor levert 21 pk bij ,jawel pas 3600 toeren.
Maar wie vaart met een lawaaischopper onder de luiken?
En hoe snel vaar je dan?
Oké ,dat is dan afhankelijk van de ratio van de kk en wat voor schroef je hebt.
Maar 4 pk bij 2200 toeren ,is ook bijna niks.

Ik vraag me dus ook af ,wanneer ik rekening moet houden met 5 pk per ton gewicht.
Waarom? Mijn boot heeft een Indenor van 45 pk bij 3000 toeren?
Maar ook die toeren ik nooit.

Aangezien ik van plan ben om te hermotoriseren ,vraag ik mij af ,wat verstandig is.
Zorgen voor een motor die een gelijkwaardige aantal pk's heeft ,of ,en nou komt het ,mijn 3 jaar geleden aangeschafte Yanmar 3YM30 met naar keuze een 2.61 of een 2.21 ik erin te lepelen.
Ik heb er 2 bij ,dus ik kan nog kiezen.
Op basis van die 5 pk per ton ,zou ik ook genoeg moeten hebben aan deze motorals dat is wat de motor maximaal kan halen
5 ton gewicht x 5 pk is 25 pk.
Maar ja ,wanneer is dat, of wanneer moet je die 25 pk's hebben?
Wie kan ook mij daar meer duidelijkheid over verschaffen.
In principe opteer ik voor de 2.21 ik ,omdat deze het dichtst bij de huidige zit,en ik het minste lawaai heb.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
geertth
Berichten: 33
Lid geworden op: di apr 18, 2017 12:17 pm
Locatie: Middelaar
Info: Saga 27, 1978
8 x 3 x 0,8
Volvo Penta D1-30

Re: Hoeveel PK is genoeg voor Saga 27?

Bericht door geertth »

Zaterdag gaan we kijken naar een Saga met een Volvo Penta D1-30 (28 PK) er in. Dat moet denk ik wel voldoende zijn, en die levert zijn max vermogen ook bij een lager toerental dan de Yanmar 21 PK.
Als die boot ons niet aanstaat gaan we toch ook kijken naar die met de 21 PK Yanmar. En dan maar eens proberen hoe hard die op stilstaand water loopt bij een acceptabel toerental, dus zonder horenddoof te worden en zonder het gevoel te krijgen dat je aan motormishandeling doet. Ik dacht dat de IJssel bovenstroom en de Waal een kilometer of 5 stromen, dus een goede 10 km/h op stilstaand water moet je denk ik toch wel kunnen varen om een keer thuis te komen.

@Wim: de IJssel af stroom mee zal niet zo'n probleem zijn, maar we moeten ook weer terug. :D
'Everything should be made as simple as possible, but not simpler.' (Albert Einstein)
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Hoeveel PK is genoeg voor Saga 27?

Bericht door Twei Woiven »

Onze tobbe weegt 17 ton is 12 meter, maal 5 is iets van 85 pk of zo.
Onze Thornycroft zal ergens tussen de 100 en 140 pk moeten kunnen leveren, moet het nog eens uitzoeken.
Op stil water halen we precies de 15 km per uur.
Bij iets van 2700 toeren.
Is ook ongeveer rompsnelheid.

Bij een scheepje van 8 meter loopt ook de rompsnelheid significant terug, en zal je dus ook heel veel vermogen moeten gebruiken om sneller dan je rompsnelheid te gaan.
Iets om ook rekening mee te houden..
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: Hoeveel PK is genoeg voor Saga 27?

Bericht door Handige Harrie »

Misschien een beetje uitgesproken mening. Ik vind de IJssel opvaren echt geen bal aan. Tot Zutphen kun je nog wel lekker doorploegen, maar vanaf daar neemt het rap af.
Dan nog liever omvaren via de randmeren, vecht, ar, lek

En je kunt met 7km/h tegen de IJssel op, maar het gaat niet snel tenzij je kribben pakt.

Verder heeft Waterman ook een punt met zn toeren. De kans dat de yanmar meer lawaai maakt omdat hij hoogtoeriger is aanwezig. En varen met een hoop gerammel op de achtergrond is niet voor iedereen voorbehouden
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Hoeveel PK is genoeg voor Saga 27?

Bericht door Gerard »

Handige Harrie schreef: do sep 02, 2021 12:16 am Misschien een beetje uitgesproken mening. Ik vind de IJssel opvaren echt geen bal aan. Tot Zutphen kun je nog wel lekker doorploegen, maar vanaf daar neemt het rap af.
Zo denk ik er ook over. Af is prima, dat gaat als een speer en met wat ervaring, een blauw bord en goed opletten geen enkel probleem.
Dan nog liever omvaren via de randmeren, vecht, ar, lek
Ja, zo doe ik dat ook maar ik ga niet meer bij Muiden naar binnen met al die klojo-pleziervaart om bij Nigtevecht het ARk op te gaan. Ik vaar liever door en ga via de Oranjesluizen tot de Lek.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Hoeveel PK is genoeg voor Saga 27?

Bericht door wrotter »

ik wil niet te veel zeggen maar niet alleen de pk hebben het voor het zeggen het is ook de koppeling /overbrenging en de schroef 3/4 blad en de spoed het moet allemaal op elkaar afgestemd zijn .
bij mijn laatste luxe motor stond een Daf 625m deze was ingebouwd door zwart IJmuiden in samen werking met de werf in westgraftdijk teun vd beld deze heeft alles berekend de motor was afgesteld op 100 pk er achter een twindisc 3.1op1 drie blads schroef maar weet ik niet meer schip 25 meter en wij liepen er mee op 2100 toeren rond 18 km op 2400 rond 20 km dus we konden mee doen in de vaart .
nu 10 meter en 62 pk met vierblads nog geen 16 km het verschil zit hem ook in de lengte van schip .
maar goed een schip waar ik op voer stond 2x1800 mak schip lang 110 maar vrijwel nergens konden we volaan draaien of het schip trok zich aan de grond alleen op heel diep water dan konden we net 24 kmu halen zwaar over gemotoriseerd maar de baas zij dat heb je nodig als je helemaal nar bazel moet bij hoog water nou en in mijn tijd was er niet zoveel hoogwater wel zeer laag water en kon je op plekken maar met 1.20 meter diepgang varen .
dus ach als je niet altijd op de rivier vaart zijn die vele pk en het bijgaande olie verbruik niet zo nodig .
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Hoeveel PK is genoeg voor Saga 27?

Bericht door Gerard »

wrotter schreef: do sep 02, 2021 9:57 am ach als je niet altijd op de rivier vaart zijn die vele pk en het bijgaande olie verbruik niet zo nodig .
Helemaal mee eens, maar wanneer je als "groot schip" een CBB voor alle Europese binnenwateren wilt, moet je 13 km/u op stilstaand water kunnen halen (daarbij speelt uiteraard ook de vorm van het schip een rol).
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Hoeveel PK is genoeg voor Saga 27?

Bericht door Waterman »

wrotter schreef: do sep 02, 2021 9:57 am ik wil niet te veel zeggen maar niet alleen de pk hebben het voor het zeggen het is ook de koppeling /overbrenging en de schroef 3/4 blad en de spoed het moet allemaal op elkaar afgestemd zijn .
Ik weet niet of dat veel uitmaakt.
Het toeval wil namelijk ,dat er 2 jaar terug een andere Yanmar YSE12 in een Doerak 680S is gelepeld.
Ik had de boot verkocht ,maar naderhand bleek dat tijdens een winter de motor kapot gevroren is.
Ik had er nog wel koelvloeistof in gedaan ,maar schijnbaar is daar iets niet goed gegaan.
Er zat toen een YSE12G in ,en ik kon in de buurt van Surhuisterveen een andere kopen.
Maar dat was dus de YSE12.
Het verschil is ,dat de G een kk heeft met een ratio van 3:1 ,en die zonder G ,een ratio heeft van 2:1.
Nogal een wezenlijk verschil dus.
Ik had toen voorgesteld ,om de kk te wisselen ,maar dat wilde de nieuwe eigenaar niet.
Schroef en aandrijving bleven zoals het was ,en toch moet ik zeggen ,het scheepje vaart er niet minder om.
Langzaam varen wil wat minder ,maar snelheid ligt hoger.
Motor heeft het niet moeilijker ,er wordt vrolijk mee gevaren ,zelfs over het Lauwersmeer.
Motor levert 12 pk ,als je dat afzet tegen de norm 5 pk per ton ,dan is dat ook te weinig,want het bootje weegt 3,2 ton.
3,2 x 5 = 16 ,dus de motor levert daar maar 75% van.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Hoeveel PK is genoeg voor Saga 27?

Bericht door wrotter »

een collega had een scheepje 26 meter met daar in een 40 pk kromhoud waar wij 18 voeren voer hij maar 16 maar met zijn gasolie verbruik lacht hij ons allemaal uit hij zat in het zelfde rondje varen rond de 40/50 liter per week waar wij tussen de 80 en 180 liter kwijt waren .
dus motor en overbrenging enz maken veel uit .
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Hoeveel PK is genoeg voor Saga 27?

Bericht door Waterman »

Wrotter ,ik heb het niet over verbruik.
Verbruik is namelijk afhankelijk van welke motor erin zit.
Niet van de keerkoppeling.
Een 13liter motor gebruikt namelijk meer ,bij dezelfde overbrenging als een 9liter motorblok.

De vraag was , wanneer moet een boot 5 pk per ton hebben?
Is dat bij rompsnelheid ,of is de norm gerelateerd aan wat de motor maximaal kan leveren.
De ene levert het pas bij 3600 toeren ,terwijl de ander het al bij 3000 toeren levert.
En in een binnenvaartschip ligt ook geen 6500 pk als deze een lading kan vervoeren van 1300 ton,nog afgezien van wat deze zelf leeg weegt.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Plaats reactie