Loodaccu laden, walstroom nodig?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
gerritjan
Berichten: 5
Lid geworden op: ma sep 13, 2021 3:56 pm

Loodaccu laden, walstroom nodig?

Bericht door gerritjan »

beste schippers,

na een aantal jaren meelezen hier toch maar eens geregistreerd zodat ik jullie een vraag kan voorleggen.
Na een tijdje rondvaren met een eigen boot (Ijlstervlet) ben ik weer een huurder geworden. Gewoon te weinig tijd voor alles wat erbij komt kijken.

Nou heeft het verhuurbedrijf waar ik regelmatig een boot huur iets nieuws dit jaar. Hij beweert dat de boot minimaal eens per twee dagen aan de walstroom moet, dus het liefst elke dag.
Het gaat soms zo ver dat hij je opbelt tijdens je vakantie omdat hij kan zien dat je niet aan de walstroom ligt. Jawel, een trackingsysteem waarmee hij kan zien waar je bent en blijkbaar ook de accuspanning.

Nou weet ik dat je een accu beter met een moderne acculader kunt opladen dan met de constante spanning die van een dynamo afkomt.
Maar volgens mij zijn de accu's wel vol na 4-5 uur varen en heeft de lader op walstroom daar weinig aan toe te voegen.
Bij de boot die ik het laatst van hem huurde zag je de lader binnen een paar minuten naar de status "Float" gaan en dat betekent volgens mij dat de accu volledig geladen is.

Ik heb het boek "Altijd stroom" van Reinout Vader (Victron) doorgelezen maar vind daarin niets wat de bootverhuurder gelijk zou kunnen geven.
Nou ja, misschien hoofdstuk 2.3.5 waarin gesproken wordt over een egalisatielading van een tractie-accu. Maar onder "periodiek" versta ik niet "elke twee dagen", eerder eens per maand oid.
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... oom-NL.pdf

Maar... misschien heeft ie wel gelijk. Ik ben benieuwd naar de mening van de accu-goeroe's op dit forum.
Situatie:
12 volt systeem, 2 standaard loodaccu's (parallel) zo te zien met vuldoppen
Victron lader/inverter Multiplus 12/1600/70

Alvast bedankt voor het meedenken!
GJ
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Loodaccu laden, walstroom nodig?

Bericht door Navigo »

HH,

Allereerst een vraag, hoe vaak wordt een accu van een auto(met fossiele brandstofmotor) aan een lader gezet?
Als het goed is ...........?

Het gaat waarschijnlijk niet zo zeer om het periodiek laden, het gaat eerder om de;

Geringe accucapaciteit tov het mogelijke verbruik(bij stilliggend schip).
De verhouding tussen deze is waarschijnlijk niet juist, met als gevolg dat de je accuspanning te ver weg zakt.
Dit wordt weer op afstand uitgelezen, de verhuurder geeft een seintje.

De levenscyclus van een accu is sterk afhankelijk van de ontladingsdiepte(welke sterk afhangt van het gekozen type van de accu).
Hij wil dus gewoonweg zijn accu's een langere levensduur geven, voorkomen dat het een op kortte termijn een terugkerende kostenpost is.

Is dit op te lossen, ja zeker.
Betere balans accucapaciteit ten opzichte van mogelijke verbruik.
Dynamo aanpassen aan accucapaciteit en type accu(de hoeveelheid laadstroom die een accu tot zich neemt is afhankelijk van type accu).
Zonnepanelen plaatsen in overeenstemming met gebruik.

Navigo
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: Loodaccu laden, walstroom nodig?

Bericht door Handige Harrie »

Ik denk zelf dat het meer is dat de verhuurder ervaring heeft dat mensen een uurtje varen, 2 dagen liggen, uurtje varen, etc. En dat die mensen dan klagen omdat de koelkast het niet meer doet.

Dus om dat gezeur voor te zijn gewoon verplicht om te laden.
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Loodaccu laden, walstroom nodig?

Bericht door quichot »

Raar. Heet die verhuurder soms Big Brother?
Ik vrees dat hij z'n huurders gammele accu's meegeeft, want het is normaalgesproken niet nodig.

Nu ben ik niet zo bekend met de verhuurmarkt, en het zou kunnen zijn dat huurders steeds hogere eisen stellen aan luxe, zoals Nespresso, magnetron, waterkoker, televisie, boiler, enz. Ja, dan red je het niet met een paar vaaruurtjes per dag.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
gerritjan
Berichten: 5
Lid geworden op: ma sep 13, 2021 3:56 pm

Re: Loodaccu laden, walstroom nodig?

Bericht door gerritjan »

Bedankt voor jullie reacties.

Een auto-accu wordt natuurlijk niet met een lader opgeladen maar die kun je beter vergelijken met een start-accu en niet met een accu voor de verbruikers, zoals een koelkast.
Ik kan me voorstellen dat de verhuurder bang is voor te diep ontladen accu's.Dat is funect voor accu's. Hij heeft huurders gehad die het normaal vonden om extra 12v-koelers mee te nemen voor het koelen van grote hoeveelheden bier. :D
Daar was bij mij geen sprake van. Hij belde mij al op toen ik (na 5 uur varen) een paar uur in een haven lag zonder walstroom. Of ik die toch kon aansluiten want "gisteren had ik ook al geen walstroom".
De accu's konden het allemaal prima aan, elke ochtend was er volgens de monitor nog 80% accu-capaciteit.
Nou ja, ik ben er gewoon niet blij mee dat ik tijdens mijn vakantie wordt gebeld voor iets dergelijks, terwijl ik met zijn huurboot omga alsof het mijn eigen boot is.
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Loodaccu laden, walstroom nodig?

Bericht door Gerard »

gerritjan schreef: ma sep 27, 2021 2:08 pm Nou ja, ik ben er gewoon niet blij mee dat ik tijdens mijn vakantie wordt gebeld voor iets dergelijks, terwijl ik met zijn huurboot omga alsof het mijn eigen boot is.
Heb je er weleens aan gedacht om gewoon de telefoon niet op te nemen? Ik woon op een schip en heb daardoor noodgedwongen al 15 jaar een simpele draagbare telefoon. Maar die ligt, in principe, altijd op een vaste plaats en ik neem hem zelden mee. Daardoor hoor ik hem alleen wanneer ik toevallig in de buurt ben. Bovendien is meestal de accu leeg omdat ik hem zo weinig gebruik. Al m'n kennissen weten inmiddels, dat het zinloos is om mij te bellen, want ik zie pas dat ze gebeld hebben wanneer ik een keertje wil sms-sen en daarvoor m'n telefoon oplaadt en dat kan weken daarna zijn. Niks geen telefoonterreur op momenten dat het mij niet uitkomt en dus heerlijk ontspannen. Iedereen kan mij gewoon mailen en wanneer ik daar zin in heb en/of het mij uitkomt ga ik die lezen en daarop reageren. Dit is mijn manier om mijn wens op onbereikbaarheid vorm te geven. :) 't Is misschien even wennen, maar hoe belangrijk is iedereen eigenlijk in eigen ogen om te pas en te onpas op een belletje te willen reageren?
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Loodaccu laden, walstroom nodig?

Bericht door Waterman »

gerritjan schreef: ma sep 27, 2021 2:08 pm Hij belde mij al op toen ik (na 5 uur varen) een paar uur in een haven lag zonder walstroom. Of ik die toch kon aansluiten want "gisteren had ik ook al geen walstroom".
Ik vraag me af ,of die verhuurder dat ook vastlegt in het huurcontract.
Want zo nee,dan heeft hij geen reden om je überhaupt te bellen.

Maar buiten dat ,wat een gestresst figuur is dat.
Als ik op die manier boten moest verhuren,dan stopte ik er gelijk mee.

En ik vraag me af ,of verhuurder niet de fout in gaat ,met het tracken van de boot inzake privacy wetgeving ,want hij volgt je tot op de steiger of plek waar je bent.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
gerritjan
Berichten: 5
Lid geworden op: ma sep 13, 2021 3:56 pm

Re: Loodaccu laden, walstroom nodig?

Bericht door gerritjan »

Waterman schreef: ma sep 27, 2021 8:07 pm
gerritjan schreef: ma sep 27, 2021 2:08 pm Hij belde mij al op toen ik (na 5 uur varen) een paar uur in een haven lag zonder walstroom. Of ik die toch kon aansluiten want "gisteren had ik ook al geen walstroom".
Ik vraag me af ,of die verhuurder dat ook vastlegt in het huurcontract.
Want zo nee,dan heeft hij geen reden om je überhaupt te bellen.

Maar buiten dat ,wat een gestresst figuur is dat.
Als ik op die manier boten moest verhuren,dan stopte ik er gelijk mee.

En ik vraag me af ,of verhuurder niet de fout in gaat ,met het tracken van de boot inzake privacy wetgeving ,want hij volgt je tot op de steiger of plek waar je bent.
Dat van die walstroom staat niet in de voorwaarden, wel in de veelgestelde vragen, zelfs met een dreiging dat het je geld kan kosten.

Dit staat wel in de aanvullende voorwaarden:
Onze schepen zijn uitgerust met een GPS tracker waarin uw vaarroute wordt bijgehouden en scheepsspecifieke informatie wordt gedocumenteerd ten behoeve van onze service en dienstverlening aan u als huurder. Deze informatie is door de verhuurder te allen tijde in te zien. Dit ontslaat de huurder niet van zijn verantwoording t.a.v. het veilig en verantwoord omgaan met het schip.

Ik heb al gezocht of dat wel mag, maar kan er niet echt iets over vinden.
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Loodaccu laden, walstroom nodig?

Bericht door Waterman »

gerritjan schreef: ma sep 27, 2021 8:37 pm Dat van die walstroom staat niet in de voorwaarden, wel in de veelgestelde vragen, zelfs met een dreiging dat het je geld kan kosten.
Schijnbaar is de verhuurder te dom om te beseffen ,dat wat niet in de algemene voorwaarden staat,en waar niet voor wordt getekend bij huur van een object ,het totaal geen rechtsgeldigheid heeft ,ook al staat het in de veelgestelde vragen.
Iemand die het aanhangig maakt ,als er een keer iets fout gaat ,die wint gewoon de zaak ,waar "veelgestelde vragen" hebben geen grondslag waarop enig recht berust.Je kunt er van alles in zetten ,wat je te binnen schiet ,wat een vraag kan zijn.

Bij een huuroverkomst wordt je de voorwaarden overhandigd ,en die onderteken je.
Wordt daarover niets vermeld over het ,bij aan de wal liggen verplicht gebruik te moeten maken van walstroom,indien aanwezig ,dan gaat de verhuurder nat bij een calamiteit.

En wat die aanvullende voorwaarden betreft ,ook daar staat niets vermeld ,dat men verplicht is ,datgene te doen wat wordt geëist.
Waarschijnlijk bedoeld om geen klanten af te schrikken.
Die komen er dan later tijdens de huur wel achter wat voor een bedenkelijk bedrijf het is waar je een object gehuurd hebt.. :o :roll:

Ik kan me voorstellen ,dat er een tracking systeem op zit ,t.b.v eventuele roof of.i.d.
Bv dat men het schip probeert te stelen ,door buiten het vaargebied te gaan varen ,waar die huurder dan zou varen.
In dat geval is de boot te traceren,en dat zal waarschijnlijk de verzekeraar ook eisen.
Maar al dat andere wat erbij staat is kletspraat,want niemand kan op afstand ,zien of je er veilig mee omspringt.
Als dat zo is ,dan zit er een camera systeem op ,en dat is bij de wet verboden als deze personen in beeld brengt.
Een verhuurder mag niemand via een camera volgen ,deze zal ten allen tijde beelden waarop personen staan,moeten blurren.
Ik zou wel eens willen weten wie dat is,zodat ik deze ook kan mijden.

https://bevertjeverhuur.nl/aanvullende-voorwaarden/
Bij deze staat iets soortgelijks onder het kopje Trackers.
Dat is duidelijk ,en logisch verklaarbaar.
Zo hoort het.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
gerritjan
Berichten: 5
Lid geworden op: ma sep 13, 2021 3:56 pm

Re: Loodaccu laden, walstroom nodig?

Bericht door gerritjan »

Waterman schreef: ma sep 27, 2021 9:39 pm
Ik kan me voorstellen ,dat er een tracking systeem op zit ,t.b.v eventuele roof of.i.d.
Bv dat men het schip probeert te stelen ,door buiten het vaargebied te gaan varen ,waar die huurder dan zou varen.
In dat geval is de boot te traceren,en dat zal waarschijnlijk de verzekeraar ook eisen.
Maar al dat andere wat erbij staat is kletspraat,want niemand kan op afstand ,zien of je er veilig mee omspringt.
Als dat zo is ,dan zit er een camera systeem op ,en dat is bij de wet verboden als deze personen in beeld brengt.
Een verhuurder mag niemand via een camera volgen ,deze zal ten allen tijde beelden waarop personen staan,moeten blurren.
Ik zou wel eens willen weten wie dat is,zodat ik deze ook kan mijden.

https://bevertjeverhuur.nl/aanvullende-voorwaarden/
Bij deze staat iets soortgelijks onder het kopje Trackers.
Dat is duidelijk ,en logisch verklaarbaar.
Zo hoort het.
Dat tracking systeem kan ik me nog wel iets bij voorstellen. Sommige huurders hebben geen idee hebben wat ze aan het doen zijn. De verhuurder belt wel eens huurders op die water opvaren dat te ondiep is.
Maar ik vind het onprettig en moet nog eens ernstig nadenken of ik daar wil blijven huren.
Ik wel je best vertellen welke verhuurder dit is, maar zet het liever niet op dit openbare forum.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Loodaccu laden, walstroom nodig?

Bericht door KarelE »

Die verhuurder kan je in een nieuw onderwerp aan de 'stamtafel' kwijt, het één na laatste subforum in het overzicht. Dat is alleen toegankelijk voor forumleden.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Loodaccu laden, walstroom nodig?

Bericht door Carel-k »

Vergeet niet wat er de laatste tijd met huurschepen is gebeurd en daar is de verhuurder verantwoordelijk voor en we weten ook dat onbenullen ook boten huren ook dat weten wij als boot eigenaar , deze verhuurder is zuinig op zijn spullen en voor veiligheid
En dat kan jij op afstand gedeeltelijk bekijken over een camera heb ik het dan niet want o wat zijn we zuinig op ons privé .
O, ja een vraagje heb je je wel laten prikken tegen Corona ,je kan het ook weigeren want het is privé wappies noemen ze deze.
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Loodaccu laden, walstroom nodig?

Bericht door Marie Christina »

Ja, en als je je wel laat vaccineren ben je een mak schaap die alles doet wat De Grote Baas zegt.
De optie dat je een weloverwogen beslissing maakt bestaat kennelijk niet.

(Waarmee het ons gelukt is om totaal, maar dan ook geheel, off topic te zijn. Jawel, we kunnen het nog. :D )
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Loodaccu laden, walstroom nodig?

Bericht door Waterman »

Marie Christina schreef: do sep 30, 2021 9:46 pm Ja, en als je je wel laat vaccineren ben je een mak schaap die alles doet wat De Grote Baas zegt.
De optie dat je een weloverwogen beslissing maakt bestaat kennelijk niet.
Beetje onzin Menno.
Wie is de Grote Baas?

Iedereen kon en kan zelf beslissen of je de prik neemt.
Ik heb hem uit vrije wil zelf genomen ,omdat er een mogelijkheid was om je te laten prikken.

Ik kreeg vandaag ook weer een brief van de huisarts ,voor de griepprik half oktober.
Wil hem niet ,moet ik me effe afbellen.
Wil ik de prik wel ,hoef ik niks te doen,en alleen komen op 15 oktober voor de prik.
Ik ga hem dus dit jaar weer halen.
Niks Grote Baas. Ik ben de Baas.
Niks makke schaap ,maar puur lijfsbehoud.

Vroeger toen ik in militaire dienst ging ,toen maakte de Grote Baas de dienst uit.
Kwam je op voor je nummer ,dan kreeg je een paar prikken,en later nog eens.
Dat werd voor je beslist.
Nu niet ,iedereen heeft de vrijheid om het te doen of niet.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Loodaccu laden, walstroom nodig?

Bericht door Marie Christina »

Je verwoord exact wat ik zeg, Wybren. :wink:
Alleen met andere woorden.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Plaats reactie