oliedrukmeter wijlen?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

oliedrukmeter wijlen?

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, Arrejoan heeft weer eens wat :? :
Mijn VDO oliedrukmeter op de TADI doet een beetje vreemd : als ik de hoofdschakelaar voor het motorgedeelte aanzet, springt de wijzer van de meter op maximaal.
Zet ik het "contact" weer af, blijft hij "klem in de hoek" staan ( op 5+ kilo) :o
Als ik de volgende dag weer aan boord kom staat de naald weer op 0 :roll: en als ik dan de stroom weer aanzet gaat het verhaal weer van voor af aan beginnen.
Zelf dacht ik aan een kapotte gever en/of massa maar het alarm doet het wel zo het hoort (gaat aan bij "contact" en uit na het starten) en alle draadjes zijn inmiddels los geweest en schoon (voor zover nodig) , aan meter en gever kant en nou weet ik het niet meer :( .
De gever zit er een uur of 10 nieuw in en heeft het steeds perfect gedaan en nadat ik de bedrading heb gefatsoeneerd ( een voor een omdat ik een roepende in de woestijn ben met elektra :lol: ) heb ik dit rare fenomeen, dus heb ik iets fout gedaan OF..........?
Simpeler als wat ik gedaan heb, namelijk: draadje los, amp eraan, krimphoesje erom en weer vast , kan volgens mij niet.
Maar omdat ik mij erg moeilijk kan concentreren sluit ik menselijke fout niet uit :oops:
Iemand een idee wat er loos is/kan zijn ?
Mocht dit er op wijzen dat de meter kapot is houdt ik me aanbevolen voor een adresje waar (oude modellen) VDO meters te koop zijn.
Voor de duidelijkheid: waar ik spreek van "contact" bedoel ik dat ik via een hoofdschakelaar stroom zet op mijn motorgedeelte, ik heb geen contactslot maar start- en stopknoppen.
Benieuwd naar de reacties,
Groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: oliedrukmeter wijlen?

Bericht door Twei Woiven »

Ik denk aan een draadje wat ergens tussenuit piept en sluiting veroorzaakt.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: oliedrukmeter wijlen?

Bericht door varg »

Zelfde probleem laatst ook gehad, er is niets vreselijk kapot, maar een contact is verbroken. Volg de twee kabeltjes vanaf de VDO meter, in één van de twee zit een breuk/los contact. Groet, Arnold
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: oliedrukmeter wijlen?

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen,
@ Varg & Jinny : ik ga het nog een keer bekijken/checken, dank voor de reacties.
groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: oliedrukmeter wijlen?

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen,
@ Arnold en Jinny : beiden gaan niet door voor de koelkast :lol:. En Arnold : ik heb drie draadjes aan mijn meter n.l. gever, stroom en massa :? en het lampje apart + en - .
Vandaag alle draadjes van en naar de oliedrukmeter gecheckt, en de dunste vervangen voor een maat dikker :roll: om alle excuses uit te sluiten.
Met het resultaat dat er niks veranderd was : een havenbuurman kwam vragen wat ik steeds aan het piepen was, omdat elke keer bij aanzetten van het contact het oliedruk alarm af ging ( zoals het hoort :wink: )
Na het voorleggen van mijn probleem kwam zijn vrouw ( ze hebben beide elec. achtergrond) met de gedachte dat er inwendig iets fout gaat in de meter, daar zit volgens hen een transistor/diode/condensator ??? in, die oplaad als er stroom op de meter komt en als de stroom eraf gaat nog een tijdje opgeladen blijft tot hij "leeg gelopen" is en tot dan op de meter "vol" blijft aangeven.
Voorheen was "uit" gewoon uit en de meter op nul , vandaar mijn scepsis over dit verhaal.
Dit proces in de meter is blijkbaar nodig om accuraat te kunnen weergeven , maar kan door een simpel iets b.v : statische elektriciteit, contacten raken met een "foute" draad of zoiets kapot gaan, werd mij verteld.
Nu zitten de contacten erg dicht bij mekaar en heb ik behoorlijke bibberhanden en ook mijn ogen waren toen niet ZO best :( ( nu gelaserd en VEEL beter) dus een foutje zou ik kunnen verklaren.
Toen ik het zoeken maar opgegeven heb omdat alles volgens mij qua bedrading goed is, heb ik de stofzuiger gepakt om het dashboard te reinigen en wat schetst mijn verbazing: steeds als ik met de slang bij de oliedrukmeter kwam viel de naald terug naar de ruststand, en na contact weer op maximaal, stofzuiger erbij......terug naar rust :o , dat zou komen omdat het geladen onderdeel ontlaad op de nabijheid van een mogelijk statisch voorwerp. :?
Omdat ik dit verhaal alleen kan controleren waar ik het zelf gedaan heb en geen kennis van het interieur van een meter heb, wilde ik het toch aan dit forum voorleggen, omdat de resultaten het best wel onderschrijven, hoe vreemd het mij ook in de oren klinkt.
Benieuwd naar reacties, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: oliedrukmeter wijlen?

Bericht door Twei Woiven »

Vaag verhaal, kan niet anders zeggen.
Ik weet het zo niet.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: oliedrukmeter wijlen?

Bericht door Arrejoan »

Goedemorgen allen,
"Vaag verhaal, kan niet anders zeggen.
Ik weet het zo niet."
@ Jinny : ik ook niet, denk dat ik hem maar gewoon zal vervangen, zoals ik al van plan was, maar budget-technisch wilde ik alle opties geprobeerd hebben.
Fijne zondag, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: oliedrukmeter wijlen?

Bericht door varg »

Nou wordt ie mooi! Ik denk dat het een gedempte meter betreft..Soms doen ze dat met een klein zuigertje onder de wijzerplaat. Zuigertje gaat stroef (oud..vervuild) en de meter blijft hangen. Je komt met de stofzuiger in de buurt...luchtdruk wisselt en ja...het zuigertje komt los en de meter valt terug in de normale stand. Zou kunnen toch? groet, Arnold
PS. dit wijst natuurlijk richting nieuwe meter.
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: oliedrukmeter wijlen?

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen,
@ Arnold: ook jouw verhaal klinkt geloofwaardig, al geloof ik niet echt dat er in de tijd waaruit deze meter is er al zuigertjes waren :lol: :lol: .
Het zou ook wel toeval zijn dat na dat ik met de bedrading aan de gang ben geweest de storing zich voordoet, dus denk ik dat beide verhalen waar zouden kunnen zijn, maar voor mij is het resultaat hetzelfde :( .
Het vinden van een dergelijke meter valt nog niet mee, zelfs de "chinashoppingclub" geeft niet thuis of levert een ander merk, maar altijd met een zender erbij en die heb ik net nieuw dus vind ik dat zonde O.Z.B.Z.( Oans Zeeuwen bin zuunig :D )
wordt vervolgd,
groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: oliedrukmeter wijlen?

Bericht door Waterman »

Arrejoan schreef: zo okt 17, 2021 12:23 am ik heb drie draadjes aan mijn meter n.l. gever, stroom en massa :? en het lampje apart + en - .
Vandaag alle draadjes van en naar de oliedrukmeter gecheckt.
Benieuwd naar reacties, groet Ad :mrgreen:
Hallo Ad,

En toch blijf ik het vreemd vinden ,dat voordat je de draden gewisseld had ,het wel normaal werkte.
Ik vraag me even af ,hoe jij de draden gecheckt hebt.
Ik neem even als voorbeeld 3 kleuren , rood ,zwart en wit.
Check jij ,- om onderling contact uit te sluiten - , alleen de rode ,de zwarte en de witte draad? Dan heb je 3 metingen.
Of begin je bij bv de rode op de ene eind ,en test dan alle kleuren op het andere eind.
Om onderling contact vanaf beide draadeinden uit te sluiten, krijg je 18 metingen.
Om onderling contact uit te sluiten,moet het op de laatste manier.
Op een Multimeter zit een mogelijkheid om draden door te meten.
Je hoort dan een piepje als de draad geen breuk heeft.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: oliedrukmeter wijlen?

Bericht door varg »

Heb je hier https://histoparts.com/meters-tellers/oliedrukmeters al eens gekeken?
groet, Arnold
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: oliedrukmeter wijlen?

Bericht door varg »

of...toch elektrisch: https://nl.aliexpress.com/item/10050012 ... 9467%22%7D. 17 euro, inclusief gever, gratis verzonden! Arnold
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: oliedrukmeter wijlen?

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen,
@ Arnold dank voor de tips, ik heb even gekeken bij Histoparts maar dat zijn er allemaal met een drukleiding helaas. die bij Ali en consorten had ik al gevonden maar zoals eerder vermeld is een zender erbij niet echt nodig, maar nogmaals dank voor de tips.
Morgen ga ik als laatste strohalm nog een keer alle combinaties van draadjes meten, al ben ik er wel haast zeker van dat het in orde is, maar niet geschoten is altijd mis, nietwaar?
Ik kan bijna niet wachten ( :lol: ) tot ik de oude uit mekaar kan halen om te kijken hoe het zie van binnen :roll:
Wordt vervolgt, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Plaats reactie