altijd weer die beestjes..

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

altijd weer die beestjes..

Bericht door frank »

Verdikkeme, dat was geen best bericht wat ik kreeg een paar maanden nadat ik mijn boot verkocht had.
Leiding naar de kachel verstopt, geen olie bij de regelaar en het gaat winter worden..
Dan schrik ik even want ja, hoewel ik bij iedere tankbeurt biocide toevoeg was de laatste keer alweer twee jaar geleden.
Nou ken ik de werking van dat spul niet op lange termijn maar ik vrees met grote vreeze....
De nieuwe eigenaar een pak aanwijzingen gegeven hoe het probleem op te lossen maar het zit niet echt lekker.
Laat ik even wachten of hij het kan fixen anders wordt het een dagje uit met machinist Wim om in te grijpen.

Die oude dagtanks hadden vaak geen mangat, wel een waterzak en dat was toen voldoende. maar sinds we onder het juk van Brussel en de klimaatklootzakken moeten leven loopt het mis met die idiote toevoegingen van bio-shit aan onze diesel.
Ik las net een stukje in een binnenvaart blad over problemen met motoren etc door die toevoegingen.

Dus als het niet goed gaat moeten we een mangat gaan zagen in de dagtank, schoonmaken en opnieuw beginnen. Ik zei al "gooi er maar Jenever in" dat verjaagt alle kwaad :D Maar als het echt fout is dan hebben we te maken met een serieus probleem. Ga verder met nadenken.....
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: altijd weer die beestjes..

Bericht door Carel-k »

Voordat je een mangat ga zagen zou ik eerst gaan spoelen; de dagtank leeg laten lopen een in en een uitlaat aan de tank fitten
Een flink sopje maken van P 40 en met een pomp het sopje uit een jerry kan rond pompen wel de andere eventuele gaten afdoppen dus enkel in en uit voor de sop eventueel op de uit slang in de jerry kan een filter zakje .
En laat het gerust een uurtje of 24 circuleren en het sopje mag halverwege ook vervangen worden warm beginnen mag ook maar werk wel veilig handschoenen en veiligheid bril succes
Bij ons een tank van 50 liter ging het prima
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: altijd weer die beestjes..

Bericht door Gerard »

frank schreef: wo okt 20, 2021 4:01 pm Verdikkeme, dat was geen best bericht wat ik kreeg een paar maanden nadat ik mijn boot verkocht had.
Leiding naar de kachel verstopt, geen olie bij de regelaar en het gaat winter worden..
Dan schrik ik even want ja, hoewel ik bij iedere tankbeurt biocide toevoeg was de laatste keer alweer twee jaar geleden.
Nou ken ik de werking van dat spul niet op lange termijn maar ik vrees met grote vreeze....
Vreemd, of heb ik dan zo veel geluk? Ik voeg nooit iets toe en heb dat ook nooit gedaan aan m'n diesel. Wel tap ik een keertje per jaar wat water af. Mijn tank kan zo'n 700 liter bevatten en ik beschik niet over een dagtank of een mangat. Vanwege corona heb ik vorig jaar niet gevaren maar dit jaar (vanaf maart tot oktober) wel maar nog nooit problemen ondervonden vanwege "beestjes". Wel vervanging ik trouw (liever te veel dan te weinig) de filters. Moet er niet aan denken, dat m'n kar zou weigeren op druk (beroeps)vaarwater met stroming.
Misschien heeft mijn "geluk" een relatie met de hoeveelheid brandstof waardoor steeds verdunning van de verhouding "beestjes" op de hoeveelheid plaats vind?
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: altijd weer die beestjes..

Bericht door Marie Christina »

Ik denk inderdaad dat je geluk hebt.
De Aquarius had van de week haar jubileum: 1 jaar langs de kant.
In het kader daarvan maar eens de motor gestart.
Starten=lopen.

1 minuut later was het afgelopen.
Na allerlei gezoek toch maar eens kijken of er wel genoeg brandstof was.
Dat was er.
Het was alleen wel zo slijmerig als opgeloste gelatine.

Doe er dus maar gewoon van die meuk in.
Af en toe een pakkinkje vervangen is heel wat minder werk dan het gehele brandstofsysteem.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: altijd weer die beestjes..

Bericht door Gerard »

Marie Christina schreef: wo okt 20, 2021 6:46 pm Ik denk inderdaad dat je geluk hebt.
Nou ja, je krijgt wat je verdiend, toch? ;)
Na allerlei gezoek toch maar eens kijken of er wel genoeg brandstof was.
Dat was er.
Het was alleen wel zo slijmerig als opgeloste gelatine.
Dat stelt mij gerust. Ik heb een peilglas dat van beneden af verder gevuld word bij het bunkeren. Het restant diesel, dat zich bij het bunkeren nog in de tank bevindt, zal dus het eerste in dat peilglas geperst worden en dan zou ook slijmerigheid o.i.d. makkelijk opvallen. Ook bij het aftappen ga ik door totdat er na wat water ook wat diesel meekomt. Ook dan zou "narigheid" moeten opvallen, lijkt mij.
Doe er dus maar gewoon van die meuk in.
Eigenlijk verwacht(te) ik dat de dieselproducenten wel maatregelen zouden hebben getroffen (door een standaardtoevoeging - kleine moeite voor weinig, lijkt mij) ter voorkoming van "beestjesnarigheid" maar dat zullen belanghebbenden bij de verkoop van die meuk uiteraard niet aan de grote klok hangen.
Mogelijk zit er ook verschil in wat je bij een autotankstation in een yerrycan haalt en wat bij een bunkerstation voor de scheepvaart wordt geleverd.
Af en toe een pakkinkje vervangen is heel wat minder werk dan het gehele brandstofsysteem.
Wat dat betreft heb ik mogelijk ook geluk of het is te danken aan m'n ruim 60 jaar oude GM Detroit. Nog nooit iets hoeven te vervangen (behalve olie en filters) en nog steeds start en loopt die als een tierelier. Nou maar hopen dat ik de "goden" niet heb verzocht door dit hier te openbaren.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: altijd weer die beestjes..

Bericht door frank »

Carel-k schreef: wo okt 20, 2021 5:58 pm Voordat je een mangat ga zagen zou ik eerst gaan spoelen; de dagtank leeg laten lopen een in en een uitlaat aan de tank fitten

Bij ons een tank van 50 liter ging het prima
Dan zal ik de werkster moeten opstarten, die werkt met sopjes. :D

Maar deze dagtank is 600 liter groot en heeft nu twee openingen, een vul en een retour.
Ik zou inderdaad kunnen spoelen maar dat heeft veel voeten in aarde.
Een mangat maken met goed verpakt deksel lijkt me verstandig, je kunt met arm en slang van waterstofzuiger makkelijk naar binnen om die drek op te zuigen.
Zal iets van 30x30 kunnen zijn denk ik.
Is niet zo moeilijk om een tegenstrip met bouten vanaf de binnenkant naar buiten te zetten om deksel met moeren te borgen.
Wel op letten dat de schroefdraad goed in het heksenvet zit om af te dichten. Als je een beetje nadenkt dan zijn er mooie constructies te bedenken om dat deksel met pakking strak dicht te krijgen. Hoef je niet eens gaten te boren rond dat gezaagde gat voor al die bouten .

Ik heb de nieuwe eigenaar uitgebreid advies gegeven maar eerst een schok behandeling met biocide om verdere ellende te stoppen.

Hieronder even een snel potloodschetsje van mangat en deksel. Feitelijk dicht het deksel van binnen uit af, de dikke strips klemmen simpelweg het deksel tegen de binnenwand.

Afbeelding
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: altijd weer die beestjes..

Bericht door sailor wim »

Hoi Frank,
Dat is balen voor jou lees ik.
www.ab-marineservice.com
Even zoeken op de site naar een Mangat adapter 100, 150 of 200 mm.
Niet voor niks maar wel makkelijk.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
geertth
Berichten: 33
Lid geworden op: di apr 18, 2017 12:17 pm
Locatie: Middelaar
Info: Saga 27, 1978
8 x 3 x 0,8
Volvo Penta D1-30

Re: altijd weer die beestjes..

Bericht door geertth »

Diesel bacterie, praat me er niet van. Een paar jaar geleden ook gehad, wat een ellende. Toen gelukkig slechts 40 liter diesel in de Saga 20 (nu hebben we 350 liter). Sinds die ervaring bij het tanken altijd een beetje van die Grotamar meuk toevoegen. Gaat tot nog toe goed, fingers crossed.

Frank, weet je zeker dat het alleen in de dagtank zit??

Die biocide meuk daar schijnt ook nog veel verschil in te zitten, pbo heeft daar onderzoek naar gedaan:
https://www.pbo.co.uk/gear/12-diesel-bu ... sted-43353

Grotamar schijnt goed te helpen, maar er zijn ook toevoegingen die niet of nauwelijks helpen.
'Everything should be made as simple as possible, but not simpler.' (Albert Einstein)
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: altijd weer die beestjes..

Bericht door Gerard »

geertth schreef: vr okt 22, 2021 1:09 am Die biocide meuk daar schijnt ook nog veel verschil in te zitten, pbo heeft daar onderzoek naar gedaan:
https://www.pbo.co.uk/gear/12-diesel-bu ... sted-43353
In deze test wordt aangegeven dat een tank volhouden (om condens te voorkomen) en regelmatig het water aftappen, voorkomt dat je last kan krijgen van die beestjes omdat ze zuurstof uit het water, dat zich onderin kan verzamelen, nodig hebben om te kunnen overleven en dus uitbreiden,
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: altijd weer die beestjes..

Bericht door frank »

Interessante tests met dat spul. Ik weet wel dat het zo zuur is dat bij knoeien de gaten in je broek vallen.
Vraag is dan ook of het de wanden van de tanks niet aantast.???

Ik heb bij iedere tankbeurt een dosis bijgevoegd dus ik denk dat de bunkers nog schoon zijn. Dagtank ademt veel en condens ligt op de loer.
Bunkers zitten diep en koel dat scheelt. Maar nu eerst schok-behandeling aangeraden.
Zag bij de tests dat er heel fijne deeltjes overbleven, hopelijk gaan die netjes afgevangen worden door de filters die ik "overmaat" size gebruik.
Maar het is gewoon lullig voor de nieuwe eigenaar natuurlijk.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: altijd weer die beestjes..

Bericht door KarelE »

Condoom over de ontluchting als je stilligt. Komt er in ieder geval bij het ademen geen nieuwe vochtige lucht binnen.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Bokxer
Berichten: 10
Lid geworden op: zo jun 24, 2012 10:47 pm
Contacteer:

Re: altijd weer die beestjes..

Bericht door Bokxer »

Vriend van mij die met oldtimer auto's bezig is doet al jaren blanke lampenolie bijmengen in zijn tank.(goedkoopste van action)
Sinds dien nooit geen problemen meer gehad.
Max 10% bijmengen moet heen probleem zijn
Voor 0800 uur is vroeg, voor 0700 uur is heel erg vroeg
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: altijd weer die beestjes..

Bericht door Gerard »

Bokxer schreef: wo okt 27, 2021 9:51 pm Vriend van mij die met oldtimer auto's bezig is doet al jaren blanke lampenolie bijmengen in zijn tank.(goedkoopste van action)
Sinds dien nooit geen problemen meer gehad.
Max 10% bijmengen moet heen probleem zijn
Die olie kost momenteel 1,29 euro/liter, maar wanneer dat geen kwaad kan (ook niet op de lange termijn) is dat een mooie besparing. ;)
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Plaats reactie