Afsluiters winterklaar maken the easy way

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Afsluiters winterklaar maken the easy way

Bericht door ErikH »

Slangen lostrekken, antivries erin of doorblazen maar. Afsluiter op een onhandige plek en de eerste slangenklem op een nog onmogelijkere plek. Trechtertje en antivries steevast een knoeiboel als het al mogelijk is, doorblazen met m'n kop half in de pleepot is ook al geen feest :D

Binnenkort wil ik een huiddoorvoer erbij maken voor een dekwaspomp. Is er niet iets handigs/simpels te verzinnen om de huiddoorvoer/afsluiter winterklaar te maken? Ik zat te denken aan een t-stuk en een kogelkraan, daarop een vulopening voor antivries op een makkelijke plaats. Iemand nog een handiger idee?

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Afsluiters winterklaar maken the easy way

Bericht door sailor wim »

Magnum verwarmings lint schakeld in bij 4 en uit bij 15 gr.
Wel de boel isoleren en aan de walstroom dat wel natuurlijk.
Tja makkelijker kan ik het niet verzinnen.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Afsluiters winterklaar maken the easy way

Bericht door varg »

Op mijn toilet heb ik een extra 'aftakking' gemaakt. Daar past precies de slang van de stofzuiger op. Doorblazen en de afsluiter dichtzetten terwijl het borrelt...nog geen minuut werk (Lavac-toilet met luchtdicht deksel). De oude Nilfisk stofzuigers (de keteltjes) hebben een 600 Watt stand (handig in jachthavens met beperkte voorziening) en een blaas-aansluiting bovenop. Handig als boord-stofzuiger! De wasbakken zijn ook simpel door te blazen (gewoon stofzuigerslang op de afvoer zetten met een doekje eromheen tegen het lekken). Lucht kost niets en bevriest ook niet. In de winter slangen losmaken is een ramp, alles hard en koud! Nee, maak alle afsluiters vast netjes in orde voor het doorblaas gebeuren en je bent in no-time klaar met winterklaar maken. De boot heeft wel een droge uitlaat...dat scheelt natuurlijk aanzienlijk. Grappig is dat na de kou-periode je de lucht hoort ontsnappen als je de kraan weer opent...het blijft dus goed afgesloten, ook na lange periodes. De meeste woonboten/arken gebruiken warmtelint/kabel...éen keer aanbrengen en je bent klaar. Maar ik heb wat weinig vertrouwen in de wal-aansluiting en dan lig je dus nog wakker bij -3.
groet, Arnold
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Afsluiters winterklaar maken the easy way

Bericht door Marie Christina »

Geen kogelkraan maar een schuifafsluiter nemen .
Nóg beter: een klepafsluiter.
De binnenzijde zoveel mogelijk aftappen en de buitenzijde overleeft het wel.
(Dekwasafsluiters in Siberië hadden er bij -20 in elk geval geen moeite mee.)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Afsluiters winterklaar maken the easy way

Bericht door Waterman »

ErikH schreef: di dec 28, 2021 3:32 pm Iemand nog een handiger idee.
Als de boot in het water blijft gedurende het winterseizoen ,zou ik opteren voor een schuifafsluiter of brandkraan type.
Bij een kogelkraan blijft er water in de "kogel" zitten ,en bij vorst ,bevriesd dat water ,waarop deze kraan kapot vriest.
Een butterfly(vlinderklep)kun je pas openen als de vorst echt weg is ,want anders draai je de klep kapot.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Afsluiters winterklaar maken the easy way

Bericht door frank »

Marie Christina schreef: di dec 28, 2021 5:47 pm Geen kogelkraan maar een schuifafsluiter nemen .
Nóg beter: een klepafsluiter.
De binnenzijde zoveel mogelijk aftappen en de buitenzijde overleeft het wel.
(Dekwasafsluiters in Siberië hadden er bij -20 in elk geval geen moeite mee.)
Over afsluiters gaan heel wat verhalen rond. Ik heb kogelkranen zien barsten bij slechts een beetje vorst.
Maar daar is tegenwoordig een simpele oplossing voor.
Er bestaan vorstbeveiligde kogelkranen in allerlei maten. Die zet je dicht voor de winter en daar zit onder in het kraanlichaam een bout die je er uit draait en dan loopt de kogel leeg. Dus kan niet kapot vriezen. Even zoeken en je vind een leverancier.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Afsluiters winterklaar maken the easy way

Bericht door ErikH »

Had n.a.v. jullie reacties al wat gegoogled, maar die schuifafsluiters schijnen nog wel eens vast te gaan zitten (en dus niet goed af te sluiten). Kogelkranen zelf nooit problemen mee gehad, maar die zaten bij de vorige boot meer dan 1 meter diep. De tips van Menno en Frank ga ik eens naar zoeken. Anders word het een t-stuk + afsluiter met een doorblaasopening op een handige plek.

Gr.

erik
Mirte
Berichten: 12
Lid geworden op: zo nov 05, 2017 5:41 pm

Re: Afsluiters winterklaar maken the easy way

Bericht door Mirte »

Ik heb ooit de tip gehoord om luchtbelletjes langs de romp, ter hoogte van de doorvoeren, te laten stromen. Dit door een vijver-beluchtingspomp. Of een aquariumpomp.
Misschien ook een idee.
De beste stuurlui zijn monteur.
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Afsluiters winterklaar maken the easy way

Bericht door Waterman »

frank schreef: wo dec 29, 2021 4:10 pm Er bestaan vorstbeveiligde kogelkranen in allerlei maten. Die zet je dicht voor de winter en daar zit onder in het kraanlichaam een bout die je er uit draait en dan loopt de kogel leeg. Dus kan niet kapot vriezen. Even zoeken en je vind een leverancier.
Inmiddels gevonden.
https://deltaline.nl/messing-kogelkraan ... rming.html
Bij de beschrijving van het artikel staat het volgende erbij:
Hiervoor dient de aanvoerleiding vanzelfsprekend ook leeg te zijn.
Een vraag hierover.
Als de aanvoerleiding leeg moet zijn,wat moet ik dan met zo'n kraan?
Men kan dan net zo goed een gewone nemen ,want de boot moet dan alsnog uit het water .
Als de boot in het water ligt ,zal de aanvoerleiding nooit leeg zijn immers.
Dus waarom moet de aanvoerleiding leeg zijn?

In mijn boot zit trouwens zo'n kraan.
Nooit geweten waar dat boutje voor diende.
Waarschijnlijk had de vorige eigenaar hem altijd in het water liggen.
Bij ons staat ie in de winter altijd op de wal.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Afsluiters winterklaar maken the easy way

Bericht door frank »

En dan de aanvoerleiding.
Een hoofdafsluiter zit meestal direct op de huid, daar is geen aanvoerleiding.
Buitenzijde kraan staat in directe verbinding met het buitenwater.
Heb je echter een kraan op enige afstand zitten dan zou die aanvoerleiding kapot kunnen vriezen, mits.....
Bij mij aan boord had ik een inlaat met bocht en daarna de afsluiter. Afstandje van 30 cm.
Dat zou heel misschien kunnen bevriezen daarom heb ik dat stukje pijp dikwandig genomen.
Mocht het bevriezen dan perst het ijs zich zo dat stukje naar buiten, geen probleem.
Maar op een diepte van 60 cm zit niet gauw ijs, dan moeten we Siberische toestanden hebben.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Afsluiters winterklaar maken the easy way

Bericht door Evert »

Ik ben niet zo van de afsluiters. Op de Gouwzee heb ik er twee en twee standpijpen en op de Fleur vier. Hoe minder hoe beter. Vooral die standpijp ben ik blij mee. Die is afsluiterloos tot boven in de machinekamer en dus ruim bovenwater. Extreem dikwandig. Dat zal mijn tijd wel duren. Die andere standpijp zit in de roef volgens het zelfde principe. Wand was twaalf meen ik. Ik kwam voor de roef niet op een nette en toegestane wijze bij de standpijp van de machinekamer. Anders had ik dat zeker gedaan. Minder afsluiters lukt helaas echt niet. De afsluiters zijn zoals onze keuringsartsen zeggen schuifafsluiters. Ja die lekken heel vaak nog een beetje als ze dicht zijn. Maar dat blijf je met een pomp wel voor. Ze vriezen in ieder geval niet stuk.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Afsluiters winterklaar maken the easy way

Bericht door ErikH »

Weer verder gegaan met de studie, best lastige materie. Brons, messing, kunststof, rvs? De afsluiter kan niet zonder hak- en breekwerk op de plaats die ik bedacht had en moet nu op een minder makkelijk bereikbare plaats komen waardoor er een afstandsbediening moet gaan komen. Meer stof tot nadenken. Voor wie het interesseert vond ik nog een aardig artikeltje over de verschillende materialen; https://www.zeilen.nl/aan-boord/onderho ... urmeester/

Gr.

Erik
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Afsluiters winterklaar maken the easy way

Bericht door ErikH »

Kunststof is het geworden; https://www.kokwatersport.nl/trudesign- ... nen/p56536 Huiddoorvoer, afsluiter en slangpilaar in nylon. Ik heb er vertrouwen in. 1 ding is zeker; Geen ontzinking en geen galvanische corrosie. Nu nog iets verzinnen om de afsluiter afstandsbedienbaar te maken met een motortje of trek-duwkabel.

Gr.

Erik
Bokxer
Berichten: 10
Lid geworden op: zo jun 24, 2012 10:47 pm
Contacteer:

Re: Afsluiters winterklaar maken the easy way

Bericht door Bokxer »

Met huidige winters......?
😃😃😃😃😃😃😃😃😃
Voor 0800 uur is vroeg, voor 0700 uur is heel erg vroeg
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Afsluiters winterklaar maken the easy way

Bericht door ErikH »

Toevallig vandaag het spulletje ingebouwd. Je ziet en voelt dat het degelijk spul is, al durfde ik de tegenmoer van de huiddoorvoer niet al te vast te draaien. Toch bang voor het schroefdraad op het kunststof. Morgen de boot weer terug het water in, de ultieme test, al zal het niet meer dichtvriezen dit jaar :P

Gr.

Erik
Plaats reactie