AGM argofet

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

AGM argofet

Bericht door paure nesci »

Beste techneuten,
Vraagje, is het mogelijk om een agm huishoudaccu naast twee conventionele accu's ( gescheiden door een argofet ) te plaatsen ? Mijn huishoudaccu wordt ook op de zonnepanelen aangesloten.
Tot nu toe had ik drie ( totaal verschillende capaciteiten ) gewone loodzuur accu's en ging gewoon altijd goed , maar mn huishoud ( semitractie) is n beetje oud aan t worden.....vandaar mijn vraag...
Groet Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: AGM argofet

Bericht door Navigo »

HH,

Je “conventionele accu” verdraagt hoogstwaarschijnlijk een andere laadspanning dan AGM accu’s.

AGM accu’s zijn hier gevoeliger voor.

Je zult dus in de specificaties even moeten kijken wat van beide de toelaatbare maximale laadspanning is.

Mogelijk zul je de afgegeven spanning van dynamo en of die van de acculader (instelling) dan moeten aanpassen.

Dus eerst even opzoek naar de specs.

Navigo
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: AGM argofet

Bericht door Navigo »

HH,

Een beetje afwijkend van je vraag, maar mogelijk een goede vervanger.

Je kunt als service accu’s overgaan op bijvoorbeeld een set lifepo. Hoeft tegenwoordig niet al te duur te zijn vanuit het verre oosten heb je ze tegenwoordig al compleet met bms.

Voordeel van lifepo, je kunt de volledige capaciteit benutten.

Deze laden/ scheiden van je startaccu met behulp van een victron orion tr( gegalvaniseerd gescheiden) smart.

Ongeacht voor welk type accu je uiteindelijk kiest, met de Orion kun je de laadspanning (uitgang)aanpassen aan dat wat nodig is voor het type accu wat je wilt gebruiken.

Nadeel van de Orion zou kunnen zijn dat je niet de volle laadstroom kunt benutten van je dynamo.

Navigo
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: AGM argofet

Bericht door paure nesci »

Ik heb n 125 amp dynamo , argofet 200-3 , dan zal ik ook wel een extra zware orion moeten nemen....€€€
Maar technisch gezien zou dit een mooie oplossing kunnen zijn.
Ik stelde mn vraag omdat ik eventueel een jonge gebruikte agm accu kon kopen " voor weinig"....
Wellicht dat ik beter/ makkelijke/ goedkoper , gewoon voor n nieuwe conventionele semitractie accu kan gaan....
VMF lijkt een goeie optie....
K heb nog dik 2 maanden voordat t weer moet draaien , thanks allen voor t meedenken ! 8)
Groet Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
FKZ
Berichten: 82
Lid geworden op: wo feb 13, 2008 10:46 am

Re: AGM argofet

Bericht door FKZ »

Do,

Je hoeft geen zware orion te plaatsen. Je orion beperkt de amperes richting de andere accu ingeval van Lifepo noodzakelijk. De grote van de orion bepaalt de max laad spanning van je accus en daar mee ook de max belasting op je dynamo.

bij het bereiken van een hoger voltage neemt bij AGM en FLA accus ook de interne weerstand toe. Door dat de weerstand hoger word gaat de laad stroom naar beneden. bij AGM en FLA accus neemt de laad spanning heel snel af (tenzij je meer dan 1000ah hebt geïnstalleerd oid )iets wat een lifepo accu niet kent. een 120 amp dynamo zou continu wellicht 50 amp kunnen laden zonder dat deze thermisch te warm word.

voor wat extra info zie https://www.youtube.com/watch?v=naSy08ZhGZE&t=7s

In de praktijk bepaald de dynamo de maximale grote van je DC-DC lader 50% van de max opbrengst word als veilig gezien. in een goed geventileerde motor ruimte. Minder is natuurlijk ook prima duurt het laden langer
Plaats reactie