Een DAF MOET roken?
Moderators: sailor wim, frank
-
- Berichten: 598
- Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
- Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)
Een DAF MOET roken?
Goedenavond allen,
Gisteren was ik weer eens aan boord van TADI en op een moment kwam ik uit de MK en op het steiger stond een meneer, die complimenteus was over mijn scheepje : "mooi bootje meneer, slepertje geweest"?
Ikke : " ja, iets van 40 jaar maar echt als een sleper gebouwd, daar zijn de geleerden het niet over eens"
Hij: "wat voor motor staat erin, de originele"?
Ikke: " nee, een DAF 475 van 1963".
Hij: "oh dan is de haven blauw als die aan de gang gaat zeker"?
Ikke: " valt erg mee hoor, ik draai 50/50 diesel en GTL en dat gaat prima" .
Hij: "daar geloof ik niks van, dan heb je de brandstofdruk naar boven de 200 bar gedraaid zeker"?
Ikke: "nee hoor, originele drukken, gewoon zo het hoort".
Hij weer: "geloof ik niet, een DAF moet roken anders is hij stuk"
Ikke: "Ga je gasmasker dan maar halen, doen we hem even aan de gang".
En toen heb ik dit fotootje gemaakt:
Dit is een foto van een steenkoude DAF 475 uit 1963, net gestart, onder de stootwil zit de watergekoelde uitlaat, zie rimpeltjes op het water ( net even geen water uit de pijp bij de foto ) dus dat roken valt wel mee
Tijd om het sprookje de wereld uit te helpen ???? Of gaat Brussel dat regelen voor "ons"
Wordt vervolgd, groet Ad
Gisteren was ik weer eens aan boord van TADI en op een moment kwam ik uit de MK en op het steiger stond een meneer, die complimenteus was over mijn scheepje : "mooi bootje meneer, slepertje geweest"?
Ikke : " ja, iets van 40 jaar maar echt als een sleper gebouwd, daar zijn de geleerden het niet over eens"
Hij: "wat voor motor staat erin, de originele"?
Ikke: " nee, een DAF 475 van 1963".
Hij: "oh dan is de haven blauw als die aan de gang gaat zeker"?
Ikke: " valt erg mee hoor, ik draai 50/50 diesel en GTL en dat gaat prima" .
Hij: "daar geloof ik niks van, dan heb je de brandstofdruk naar boven de 200 bar gedraaid zeker"?
Ikke: "nee hoor, originele drukken, gewoon zo het hoort".
Hij weer: "geloof ik niet, een DAF moet roken anders is hij stuk"
Ikke: "Ga je gasmasker dan maar halen, doen we hem even aan de gang".
En toen heb ik dit fotootje gemaakt:
Dit is een foto van een steenkoude DAF 475 uit 1963, net gestart, onder de stootwil zit de watergekoelde uitlaat, zie rimpeltjes op het water ( net even geen water uit de pijp bij de foto ) dus dat roken valt wel mee
Tijd om het sprookje de wereld uit te helpen ???? Of gaat Brussel dat regelen voor "ons"
Wordt vervolgd, groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi
Re: Een DAF MOET roken?
Ik ga hopelijk volgende week hetzelfde bewijzen
Ik heb pas een boot aangekocht met een DAF 475 erin,
Dat ding zet inderdaad de hele haven blauw als ik hem start, maar verdwijnt als hij warm word.
Ik vermoed dat hij intern lekt langs de verstuiver, en er dus smeerolie op de cilinder komt.
3 druppels is genoeg voor enorme rookwolk.
Daarnaast kan klepspeling ook een hoop doen, verstuivers zitten er bij mij 11 jaar in, klepspeling is al 4 jaar niet gecheckt.
en hij heeft al 4 jaar niet meer toeren gemaakt dan 12 a 1400.
Hopelijk na verse verstuivers (gewoon op originele druk) juste klepspeling, verse olie, schoon carterfilter ect ook een DAF wat niet meer de haven blauw zet
Ik heb pas een boot aangekocht met een DAF 475 erin,
Dat ding zet inderdaad de hele haven blauw als ik hem start, maar verdwijnt als hij warm word.
Ik vermoed dat hij intern lekt langs de verstuiver, en er dus smeerolie op de cilinder komt.
3 druppels is genoeg voor enorme rookwolk.
Daarnaast kan klepspeling ook een hoop doen, verstuivers zitten er bij mij 11 jaar in, klepspeling is al 4 jaar niet gecheckt.
en hij heeft al 4 jaar niet meer toeren gemaakt dan 12 a 1400.
Hopelijk na verse verstuivers (gewoon op originele druk) juste klepspeling, verse olie, schoon carterfilter ect ook een DAF wat niet meer de haven blauw zet
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
- quichot
- Berichten: 2090
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Een DAF MOET roken?
Ah, je sprak een 'kenner' begrijp ik!
Nonsens uiteraard.
Hier de uitlaat van mijn 575 bij 1400 toertjes.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
-
- Berichten: 598
- Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
- Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)
Re: Een DAF MOET roken?
Goedemorgen allen,
@ Quichot: inderdaad een "kenner" , maar dan alleen van het sprookje, waarschijnlijk
@ Stevedem: bij mij hebben we de verstuivers volledig gereviseerd, de kleppen gesteld , smeerolie en filter vervangen, brandstof aangelengd met 50% GTL, later want nog niet tevreden, Luchtfilter gewassen ( stenenvanger) , filter op het kleppendeksel schoon gemaakt, staat bij mij een olievanger op,
!! carter-ontluchtingsfilter EN pijp schoon opgeleverd belangrijk !! zorgt ook voor rook, bij mij zat deze pijp vol prut van ?? jaar en nu heb ik dit resultaat met een inwendig niet zo fitte DAF 475 (compressie is niet HELEMAAL 100%).
Doe er je voordeel mee en succes.
Groeten Ad
@ Quichot: inderdaad een "kenner" , maar dan alleen van het sprookje, waarschijnlijk
@ Stevedem: bij mij hebben we de verstuivers volledig gereviseerd, de kleppen gesteld , smeerolie en filter vervangen, brandstof aangelengd met 50% GTL, later want nog niet tevreden, Luchtfilter gewassen ( stenenvanger) , filter op het kleppendeksel schoon gemaakt, staat bij mij een olievanger op,
!! carter-ontluchtingsfilter EN pijp schoon opgeleverd belangrijk !! zorgt ook voor rook, bij mij zat deze pijp vol prut van ?? jaar en nu heb ik dit resultaat met een inwendig niet zo fitte DAF 475 (compressie is niet HELEMAAL 100%).
Doe er je voordeel mee en succes.
Groeten Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi
- sailor wim
- Berichten: 2660
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
- Locatie: Den Haag
Re: Een DAF MOET roken?
Wat een plaatje Ad
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
-
- Berichten: 598
- Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
- Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)
Re: Een DAF MOET roken?
Goedenavond allen, @ Sailor: Dank je Wim. doe mijn best
Groet Ad
Groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi
-
- Berichten: 1151
- Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
- Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401 - Contacteer:
Re: Een DAF MOET roken?
Dat een hoop DAFs roken komt ook doordat er een hoop tot op de draad versleten motoren in scheepjes gebouwd werden.
En ja, die roken..
En ja, die roken..
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
73, Mirjam & Jinny
73, Mirjam & Jinny
Re: Een DAF MOET roken?
nou dat versleten moet ik even corrigeren bij ons zijn 2 keer splinternieuwe dafs ingebouwd bij firma zwart in ijmuiden deze rookte een klein beetje licht blauw als ze stationair draaiden .
Re: Een DAF MOET roken?
Die 50% GTL zit er al in, kwam ik toch langs bij de overtocht.Arrejoan schreef: ↑do apr 14, 2022 11:42 am
@ Stevedem: bij mij hebben we de verstuivers volledig gereviseerd, de kleppen gesteld , smeerolie en filter vervangen, brandstof aangelengd met 50% GTL, later want nog niet tevreden, Luchtfilter gewassen ( stenenvanger) , filter op het kleppendeksel schoon gemaakt, staat bij mij een olievanger op,
!! carter-ontluchtingsfilter EN pijp schoon opgeleverd belangrijk !! zorgt ook voor rook, bij mij zat deze pijp vol prut van ?? jaar en nu heb ik dit resultaat met een inwendig niet zo fitte DAF 475 (compressie is niet HELEMAAL 100%).
Groeten Ad
Voor vetrek even snel die carterontlucting enigzins schoongemaakt, want daar kon je idd nauwelijks meer iets mee.
Ook de olie collector bovenop in de dop zat vol.
Volgens week gaan we idd nieuwe verstuivers erin zetten, kleppen stellen, alle filters en vloeistoffen, lucht en carterfilter reinigen en de dop bovenop.
brandstofpompje olie vervesten etc.
We zullen zien wat het doet.
Ik vermoed dat er 1 brandplaatje wat lekt... nog niet gekeken onder het deksel, word vervolgd
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
-
- Berichten: 598
- Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
- Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)
Re: Een DAF MOET roken?
Goedemorgen allen,
@ Stevedem, als je alles netjes doet zoals je beschrijft heb ik goede hoop voor je .
HELEMAAL raak je het niet kwijt daar is de techniek te beperkt voor, maar verschil zie je gelijk.
Mijn DA 475 rookt meer na een eind varen dan koud gestart maar ook dat is even en dan weg.
Benieuwd of je resultaat bevredigend zal zijn (foto ?)
Iedereen fijne paasdagen, groet Ad
@ Stevedem, als je alles netjes doet zoals je beschrijft heb ik goede hoop voor je .
HELEMAAL raak je het niet kwijt daar is de techniek te beperkt voor, maar verschil zie je gelijk.
Mijn DA 475 rookt meer na een eind varen dan koud gestart maar ook dat is even en dan weg.
Benieuwd of je resultaat bevredigend zal zijn (foto ?)
Iedereen fijne paasdagen, groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi
Re: Een DAF MOET roken?
Ik zal een voor en na foto/film plaatsen
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================