Isolatie schip.

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Scheepskoe
Berichten: 67
Lid geworden op: vr nov 13, 2020 9:43 am

Isolatie schip.

Bericht door Scheepskoe »

Goedemorgen,

De plafonds van onze kotter zijn geïsoleerd met Steenwol (documentatie 1988) en alle staande vlakken tot de waterlijn geïsoleerd met piepschuim. So far so good.

Nu komt het voor in het dek zit een lucht rooster en daar onder niets... wat kaal staal maar elke ochtend als de kids er hebben geslapen hangen de druppels hier aan en trekt het in de Steenwol. Niet de meest ideale situatie. Dus dit probleem wil ik aanpakken. Was prachtig afgedekt maar zo krijg je op den duur wel problemen.

Het dak is als volgt opgebouwd:
Van boven naar beneden
Staal 6 mm
Regelwerk 50 mm
Veer en groef planken 18mm.

Geen dampremmende folies oid.

Het vluchtluik een meter verder heeft de hele nacht open gestaan dus ventilatie zat zou je zeggen maar warmte verschil buiten binnen waar de condens op het staal slaat ?

Ik zal paar foto's plaatsen voor de duidelijkheid



Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Scheepskoe
Berichten: 67
Lid geworden op: vr nov 13, 2020 9:43 am

Re: Isolatie schip.

Bericht door Scheepskoe »

Foto binnen en buiten AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Isolatie schip.

Bericht door sailor wim »

Hoi,
De binnenkant van de ventilatiekap geheel voorzien van zelfklevend tochtstrip bv 40mm breed. Je vind die rollen wel bij cv pijp isolatie in de bouwmarkt.
Ook het randje boven het gaas meenemen.
Dan met een stuk pijp of een gebogen strook aluminium de ventilatiekap verlengen tot 1 cm door de plafond afwerking.
Dat verlengstuk ook isoleren maar dan aan de buitenkant daarvan.
Het verlengstuk op de bovenste rand ook voorzien van een strook isolatie.
Plafond sluiten en pijp erdoorheen tegen het dakvlak aan duwen en vast maken aan de plafond afwerking met klein korte schroefjes.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Scheepskoe
Berichten: 67
Lid geworden op: vr nov 13, 2020 9:43 am

Re: Isolatie schip.

Bericht door Scheepskoe »

Bedankt voor de snelle en duidelijke reactie! Ik was van plan om er een ventilator nog onder te maken zodat ik lucht eruit kan blazen en omgekeerd in kan blazen. Ik ga het isoleren zoals u zij klinkt goed. Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Scheepskoe
Berichten: 67
Lid geworden op: vr nov 13, 2020 9:43 am

Re: Isolatie schip.

Bericht door Scheepskoe »

Proef stukje erin gemaakt. Moet nog wat korter en plafond nog wat aanpassen.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Isolatie schip.

Bericht door Gerard »

Het probleem wat jij schetst, zie je ook vaak bij patrijspoorten. Uit gemakzucht en/of onkunde isoleert men deze niet of niet goed. Dat zijn dan isolatielekken. waar vocht op condenseert dat vervolgens naar beneden loopt en ellende veroorzaakt doordat het schip dan van binnenuit op termijn doorrot. Goed ventileren is belangrijker dan goed isoleren om dergelijke problemen te voorkomen. Overal waar je isoleert en de lucht achter de isolatie niet geventileerd kan worden ontstaan die problemen.
De oplossing die ik op jouw foto zie is qua isolatie wel goed maar niet qua ventilatie. Achter de isolatie kan nog steeds lucht komen waarvan het vocht kan condenseren op de binnenkant van het staal. Waar kan/gaat die lucht naar toe? Hoe loopt de luchtstroom om het vocht naar buiten te kunnen afvoeren? Als de ventielatieopening open is kan die natuurlijk naar buiten maar wanneer die dicht is, kan die nergens heen en kunnen in het ergste geval "regenbuien" ontstaan. Soms is het beter/makkelijker om de isolatie direkt op het staal aan te brengen zodat er absoluut geen lucht tussen de isolatie en het staal kan komen. Ik heb dat op mijn schip alsvolgt opgelost. Tegen de spanten zit isolatie, zodat de lucht vrijelijk achter de isolatie omhoog kan stromen. Doordat warme(re) lucht stijgt, neemt dat automatisch het vocht in de lucht mee naar boven. Zeker 's-zomers, wanneer het zonnetje op het schip schijnt, wordt de huid lekker opgewarmd en ontstaat die luchtstroom. Bovenin het schip zitten een paar openingen (zodanig dat ze niet kunnen inregenen) waar die lucht met dat vocht er uit kan. Op de isolatie een dampdichte folie en daarop de betimmering. Vanaf de buitenkant gezien heb ik voor de patrijspoorten een stalen koker met aan twee kanten een flens. De ene flens heb ik met bouten en moeren aan de binnenkant van de scheepshuid bevestigd. De binnenste flens zit aan de binnenkant (de kant die je ziet) van de betimmering met daarop het raampje van de patrijspoort. De koker is zodanig, dat regenwater afloopt naar de den en vervolgens in het gangboord. Rond die koker heb ik een ring van isolatie gemaakt op een cm of 5 vanaf de kokerwand. Vervolgens heb ik de ruimte tussen de kokerwand en die ring, volgespoten met pur-schuim. Die hecht aan de kokerwand en de isolatie daaromheen achter de betimmering en dus kan daar geen lucht meer met vocht komen. (isolatie (ook al zit die strak tegen de huid) voorkomt niet dat er lucht en dus vocht tussen de isolatie en de huid kan komen waar op termijn de boel begint te roesten/rotten). Zo kan alleen nog vocht eventueel aan de binnenkant van de scheepshuid condenseren maar dat vocht wordt door de natuurlijk ventilatiestroom (warme(re) lucht stijgt) afgevoerd.

Die ring van isolatie zoals op de foto van jouw proefstukje is dus op zichzelf wel goed maar moet je bij voorbeeld met een goede kit op op de huid van het luik plakken zodat daar geen lucht meer tussen kan. Die ongeisoleerde stukjes aan de buitenkant van die isolatiering zou ik volspuiten met purschuim zodat daar ook geen vocht meer op het staal kan condenseren. Je kunt natuurlijk ook een stuk isolatie pas maken voor het hele luik, met gaten er in voor die ventilatieroosters en lichtranden, en die helemaal in de kit tegen het staal plakken.

Hopelijk ben ik duidelijk genoeg geweest en heb je hier wat aan. Zo niet? Door blijven vragen! :)
Laatst gewijzigd door Gerard op di apr 26, 2022 6:09 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Isolatie schip.

Bericht door Gerard »

Scheepskoe schreef: ma apr 18, 2022 9:41 am De plafonds van onze kotter zijn geïsoleerd met Steenwol (documentatie 1988) en alle staande vlakken tot de waterlijn geïsoleerd met piepschuim. So far so good.
Mwah. Onder de waterlijn kan vocht ook op de huid condenseren. Juist daar is de huid nooit warmer dan binnen.
Het dak is als volgt opgebouwd:
Van boven naar beneden
Staal 6 mm
Regelwerk 50 mm
Veer en groef planken 18mm.
Hierboven stelde je eerst dat de plafonds zijn geïsoleerd met steenwol maar in de opbouw van het dak wordt geen isoatie genoemd. Tussen staal en betimmering zou een luchtspouw, isolatie en dampremmende folie logisch zijn.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Scheepskoe
Berichten: 67
Lid geworden op: vr nov 13, 2020 9:43 am

Re: Isolatie schip.

Bericht door Scheepskoe »

Sorry mijn fout opbouw van de plafonds 6mm staal Regelwerk met daar tussen Steenwol en daar onder veer en groef planken ik heb een stukje verder op de Steenwol wat aan de kant gedaan en dat ziet er nog goed uit geen roest oid echt alleen om dat rooster heen. Ik zal dit idd er tegen aanzitten en erom heen afpurren of dicht zetten met Steenwol. Eerst nog die roest behandelen natuurlijk.

Ik zet onder die schroten nog plafond platen die zijn afgewerkt met soort skyleer en de stuit naden komen hardhouten afdeklijstjes op.


Onder de waterlijn zit dus geen isolatie op het staal maar mijn vloeren groten deels ook staal zijn op de zelfde manier geïsoleerd als de plafonds. Maar dan net anders om natuurlijk weer 6 mm staal en daar ligt weer regelwerk op met steenwol er tussen en dan 18 mm veer en groef planken.



Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


Scheepskoe
Berichten: 67
Lid geworden op: vr nov 13, 2020 9:43 am

Re: Isolatie schip.

Bericht door Scheepskoe »

Ventilator moet er nog anders om in maar zo moet het ongeveer wordenAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Isolatie schip.

Bericht door Gerard »

Scheepskoe schreef: di apr 26, 2022 5:28 pm Sorry mijn fout
Helder nu, maar ... wat ik nog steeds mis, is een luchtspouw vanaf het staal (het regelwerk direkt tegen het staal vormt uiteraard koudebrug en onderbreekt de isolatie - met sneeuw aan dek van bewoonde schepen kun je goed zien of een schip goed geisoleerd is, want waar koudebruggen zijn, smelt de sneeuw eerder; immers, daar ontsnapt ook warmte van binnenuit). Toen ik een nieuwe vloer in mijn roef (zo'n 16 m2) wilde leggen en daarvoor de oude sloopte, bleek de steenwolisolatie in een flinke laag water te drijven (een mens produceert bij uitademing flink wat vocht, dat condenseert op het veel koudere staal, naar beneden loopt en zich daar verzamelt wanneer er geen ventilatiespouw is). Nou zit de vloer van m'n roef boven de machinekamer, maar wanneer condensatievocht naar het vlak van jouw schip/boot loopt, rot die van binnenuit weg.
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Dat interesseert niemand en kan "uit" gezet worden. ;)
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Scheepskoe
Berichten: 67
Lid geworden op: vr nov 13, 2020 9:43 am

Re: Isolatie schip.

Bericht door Scheepskoe »

Ja ik begrijp je punt Gerard. alleen om alle plafonds uit dat schip te trekken lokt mij ook niet echt. zou betekenen dat ik het complete schip moet slopen..... en na inspectie roesten de decken niet (refit 1987) ( alleen om dat rooster heen wat) als ik nu een dampremmer met foamlaag na de isolatie doe zou dat ook helpen ?
die regels zitten aan de spanten van het dek gebout. zoals ik dat kon zien dus dat is een koude brug het mooiste zou zijn dat je dat onderbrak door een stuk rubber of foam (zo doen wij dat namelijk wel in de woningbouw als een hoeklijn die het metselwerk moet dragen onverhoopt moet worden gekoppelt aan een UNP die in de binnenwand zit. in sommige gevallen komt dit voor. dus hier vergelijk ik het nu maar even mee.

of heb je een ander idee? om een luchtspouw te creeeren zit ik nog steeds met die regels die op die stalen hoeklijntje zitten gebout.


PS

mijn Tapatalk app zet dat er neer als ik met mijn telefoon hier wat Post en op 1 of andere manier wil dat niet uit....
Plaats reactie