steunlager

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

steunlager

Bericht door frank »

Technische opmerking,
Omdat ik snochtends een bak water in de bilge aantrof ben ik eens gaan kijken waar dat vandaan kwam.
Overloop watertank of schroefas-afdichting lek.
Dat laatste bleek het geval en na nastellen van de afdichting en voelen hoe zwaar de as nu liep was de zaak dicht.

Maar toen ik even rustig rondkeek in mijn nieuwe oude boot. viel me plots iets op waardoor me duidelijk werd waarom die gland lekte.
Tijdens de inbouw van de motor hebben ze een fout gemaakt. Als de motor flexibel staat en via een flex koppeling aan de as is verbonden en er zit geen steunlager na de flens die de as fixeert dan betekent dat de as als de motor beweegt óók meebeweegt en dus de binnengland het steeds voor zijn kiezen krijgt.
De afdichting zal sneller slijten en misschien wel slijtage van het lager. Daar kijk ik van op, vaak zetten ze daar een stuwdruklager neer indien nodig maar een gewoon steunlager is een must. Vreemde zaak dat je dat als professional vergeet.

Dus ik heb weer wat doen, ga vanmiddag inmeten.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: steunlager

Bericht door varg »

je zou ook kunnen overwegen een 'zwevend' lager/gland te monteren. Dan heb je een vrije as-lengte van je keerkoppeling tot je achterste lager. Bijvoorbeeld deze: https://bootplus.nl/schroefaslagers/375 ... 35_o_35_mm. Maar er zijn ook lagers met vetkoord-afdichting die zwevend gemonteerd kunnen worden als dat je voorkeur heeft. groet, Arnold
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: steunlager

Bericht door Navigo »

HH,

Het zou zomaar kunnen zijn dat je met een steunlager de vrije schroefas lengte juist verkleind.
Met extra trillingen tot gevolg.

Het kan ook zo zijn dat juist door een tekort aan vrije schroefas, het lager en afdichting het begeven heeft.
Is het lager of as ook versleten? Of alleen de afdichting “op” en te vervangen, waardoor lekkage opgelost is?


Je zou inderdaad een zwevend “lager” met afdichting kunnen monteren. Mits je afstand schroefaslager(achter) naar de keerkoppeling niet te groot is.
Ze zijn er voor water en vet gesmeerde assen.

Navigo
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: steunlager

Bericht door JanSr »

Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: steunlager

Bericht door frank »

Tja, interessante discussie. Bij een vaste opstelling van de motor is er niks aan de hand en als de tussenas lang is ondersteun je die.
Hier is het anders. motor flexibel, flexibele koppeling er tussen en dan de flens van de schroefas.
Ik weet niet beter dat de schroefas goed uitgelijnd gefixeerd is om beweging te voorkomen. Dan pas werkt de flexibele koppeling zoals het hoort. De motor kan dan bewegen op zijn rubber steunen maar de schroefas zal netjes op zijn plek blijven lager en stopbus heb je geen omkijken naar.

Kennelijk had de vorige eigenaar daar ook een probleem mee want er lag ergens een emmer met op de bodem een pompje vastgeschroefd. Die kon zo onder het lager en dan stroom er op en water wegpompen. Dat zal niet voor niets zo bedacht zijn. Ik zal er van de winter eens voor gaan zitten.
Moet toch een extra vetkoord in.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: steunlager

Bericht door varg »

frank schreef: zo jun 05, 2022 12:36 pm Ik weet niet beter dat de schroefas goed uitgelijnd gefixeerd is om beweging te voorkomen. Dan pas werkt de flexibele koppeling zoals het hoort. De motor kan dan bewegen op zijn rubber steunen maar de schroefas zal netjes op zijn plek blijven lager en stopbus heb je geen omkijken naar.
Tja....toch is het zo dat bij kortere schroefassen het beter is om enigszins mee te bewegen met de keerkoppeling. Ook al zit er een fijn flexibel tussen, toch zal de as de neiging hebben om te bewegen. Een stopbus is geen lager waarmee je beweging van de schroefas geheel voorkomt. De (geringe) as-slingering na de flexibel zal het vetkoord snel laten slijten en lekkage veroorzaken. Voortdurend vet pompen geeft een smeerboel. Het beste kan je dit oplossen door de stopbus iets mee te laten bewegen met de schroefas. Dit wordt mogelijk gemaakt door de stopbus met een rubberdeel vast te zetten aan de schroefaskoker. Hier een voorbeeld: Afbeelding De afgelopen 15 jaar geen druppel gelekt.
groet, Arnold
Plaats reactie