Northstar Plotter

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Northstar Plotter

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen,
Is het onderwerp voor de vetkuil of de stuurhut? IK weet het niet :? .
Uitgaande van het feit dat de techniek hier het vaakst besproken wordt mijn vraag dus hier:
Uit een erfenis van een kennis heb ik een Northstar Explorer 550 I plotter gekregen, ziet er bijna nieuw uit en doet het prima, daar zit het probleem, hij doet het prima als ik hem buiten zet :(.
Het apparaat heeft namelijk een interne GPS antenne en die doet het wel als ik hem met de antenne tegen het raam zet, maar als ik hem twee centimeter verzet van het raam vandaan, gaat hij piepen en de positie opnieuw ( proberen) te bepalen, dat lukt soms wel soms niet.
Omdat ik een stalen stuurhut heb kan ik wel begrijpen dat hij geen voldoende signaal kan "zien" en dat hij buiten prima werkt.
Hij komt van een polyester visboot af waar hij achter het plastic windscherm onder een zeilen kap stond dus dat klopt wel.
Ik wilde een externe antenne aansluiten, MAARRRRRR er is geen aansluiting voor :cry:, die zit wel op model 550 maar DIE heb ik dus niet :( . Ik heb gezocht naar een importeur o.i.d maar kan niks vinden in Nederland , de dichtstbijzijnde woont volgens de gebruiksaanwijzing in Engeland.
Voor ik er daar naar opzoek ga dacht ik het hier te vragen : is wat ik wil ( externe antenne) eigenlijk wel mogelijk? Ik denk dan interne eraf, voor de externe een aansluitpunt creëren en gaan met de banaan of denk ik dan te kort door de bocht?
Dan ga ik er van uit dat de interne antenne twee draadjes heeft en de externe ook, dus wat soldeerwerk en een "stopcontact" voor de aansluiting en klaar?
Wie kan me vertellen : A is het mogelijk? B geeft het geen conflict met de software?
ZEER benieuwd naar de antwoorden, ik zou hem om sentimentele redenen graag ( werkend?) in de stuurhut hebben.
groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Northstar Plotter

Bericht door Waterman »

Arrejoan schreef: za jul 16, 2022 11:47 pm Wie kan me vertellen : A is het mogelijk? B geeft het geen conflict met de software?
A: Dat weet je pas als je het hebt uitgevoerd.
B: Daar zit denk ik de bottleneck.

Maar ik vind het vreemd dat je geen andere GPS ontvanger kan aansluiten.
In de gebruiksaanwijzing staat namelijk ,dat indien je wel van een externe GPS gebruik moet makend,dat je deze dan kunt aansluiten ,en via instellingen in het menu aan moet passen aan het systeem .
(effe vrij vertaald)
In sectie 15-8 en 15-9 wordt dat beschreven.

Verder weet ik nog ,dat in de begintijd van de autonavigatie,er ook mensen waren die problemen ondervonden met een slechte GPS ontvangst in de auto.
Dat waren vaak auto's met een verwarmde voorruit.

Toen waren er apparaatjes in de handel,die een buitenantenne hadden ,en dat naar een binnenzender stuurden ,en dat men dan op die manier ook binnen ontvangst had.
Maar hoe dat heette ,dat weet ik effe niet meer.
Misschien weet een ander van dit forum hoe dat heette.
Het probleem is toen voordeur auto's opgelost met een "tolgat" in de voorruit ,weet ik nog wel.
Franse auto's hadden dat probleem namelijk.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Northstar Plotter

Bericht door ErikH »

Heeft dat apparaat wel andere (netwerk) aansluitingen? Via nmea moet er waarschijnlijk iets te knutselen zijn.

Gr.

Erik
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Northstar Plotter

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen,
@ Waterman: ik ga die secties nog eens doornemen maar, volgens wat ik er van begrijp is dat voor model 550, die heeft namelijk een externe antenne nodig EN daar ook een aansluiting voor.
@ Erik : er hoor(de)t nog een stekker bij met een stuk of zes kleuren draadjes erin die is volgens mij voor het aansluiten van NMEA waarbij gemeld wordt dat er twee massa draden( zwart) inzitten die in de kabel aan elkaar zitten en dus beide gebruikt kunnen worden. Maar die stekker is er niet meer bij :( . Uit dat verhaal maak ik op dat er een + draad is voor een antenne( dacht geel) en een gedeelde - (min), daarom zou er iets mogelijk moeten zijn met antennewissel.
Grappig feitje: de "interne" antenne zit gewoon op de kast aan de buitenkant ( extern?? ) :lol:
Dank voor het meedenken ik ga me er verder in verdiepen, maar ideeën zijn/blijven welkom.
Groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Northstar Plotter

Bericht door ErikH »

Vermoedelijk kan het apparaat met een externe nmea0183 GPS muis overweg. Daar zal je wel iets over terug kunnen vinden in de manual of in 1 van de menu's.

Gr.

Erik
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Northstar Plotter

Bericht door Arrejoan »

"Vermoedelijk kan het apparaat met een externe nmea0183 GPS muis overweg. Daar zal je wel iets over terug kunnen vinden in de manual of in 1 van de menu`s"
hoi Erik, dank voor het meedenken, ga er mee aan de slag.
Groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Northstar Plotter

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen
Update over de Northstar plotter : op aanwijzingen van Wybren en Erik heb ik toch nog even de Nederlandse gebruiksaanwijzing gedownload.
Daar lees ik dat er een mogelijkheid is om NMEA 0183 apparaten aan te sluiten maar dan heb ik de tweede stekker nodig voor de invoer van gegevens.
Ook is er een CAN-bus optie (aanbevolen) en daarvan zitten de + ( in ?)en de - uit ?) in de kabel die ik erbij heb.
Als ik dan zie dat de antenne + en - heeft EN de plotter ook denkt mijn simpele geest : even aan elkaar solderen en gaan, toch??
Maar omdat ZOVEEL mazzel mij nooit toevalt EN ik de ballen verstand van heb van deze materie :cry: ,toch hier mijn vraag; ZOU het kans van slagen KUNNEN hebben??
Heul benieuwd naar de reacties.
Groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Northstar Plotter

Bericht door Waterman »

Arrejoan schreef: ma jul 18, 2022 10:11 pm Maar omdat ZOVEEL mazzel mij nooit toevalt EN ik de ballen verstand van heb van deze materie :cry: ,toch hier mijn vraag; ZOU het kans van slagen KUNNEN hebben?
Heul benieuwd naar de reacties.
Je moet jezelf nooit onderschatten.

Een chauffeur moet altijd improviseren onderweg.
Dat kun je ook ,dan kun je dit ook.

Ik weet het ,heb ook circa 40 jaar hetzelfde werk gedaan als jij ,internationaal.
En onderweg moet je soms ook wel iets maken,want thuis repareren is goedkoper dan onderweg.

En zie es an hoe mooi je je eigen scheepje hebt gemaakt.
Daar heb je ook het geduld voor , dus ik zou niet weten waarom je dit niet lukt.
Kop d'r veur ,en rustig blieven. :idea:

Je mag dan arbeidsongeschikt zijn,maar dat betekend gelukkig niet dat je bent afgeschreven.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Northstar Plotter

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, @ Wybren : ik ben niet van het opgeven Wybren, alleen de dingen die ik niet weet vraag ik liever dan er op goed geluk aan beginnen. En wat geluk betreft : jaaaaaren staatsloterij heeft me geleerd dat het niet helemaal mijn ding is :roll:
groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Northstar Plotter

Bericht door ErikH »

Arrejoan schreef: ma jul 18, 2022 10:11 pm even aan elkaar solderen en gaan, toch??
Dan gaat het 'm zeker niet worden. Inlezen, kijken of de plotter nmea ondersteund (let op de baudrate) en de pinbezetting van de nmea stekker uitvogelen. Een nmea(0183?) dakantenne zal waarschijnlijk de meeste kans van slagen hebben. https://nl.aliexpress.com/item/32916816369.html Canbus GPS ontvangers bestaan naar mijn weten niet, dat zal bedoeld zijn om je motormanagemen te koppelen aan de plotter.

Gr.

Erik
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Northstar Plotter

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, @Erik : Hij ondersteund NMEA 0183voor weer en waterstanden etc. zover ik het begrijp. maar voor mij is het allemaal een beetje hocuspocus :shock: . Wat ik wel zag is dat om hem te koppelen aan de NMEA apparaten er een pin in de ene, en een pin in de andere stekker aangesloten dient te worden. Die tweede stekker heb ik dus er niet bij, daar begint het al. Dat Canbus verhaal zal dan inderdaad voor de motor zijn, ik heb ook iets gelezen over gebruik meten enzovoort.
Begin een beetje te vrezen dat het een schoorsteenmantel erfstuk gaat worden.
Wordt vervolgd, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Northstar Plotter

Bericht door ErikH »

Nmea0183 is een oud protocol om apparaten met elkaar te laten kletsen, inmiddels ingehaald door nmea2000 of n2k. Nmea0183 werkt meestal op 4800baud, In je plotter moet je o.a. je baudrate en andere instellingen aan gaan passen aan je , in dit geval, je gps antenne. Nmea0183 is vooral populair geweest op zeilboten voor gegevens van windmeter, diepte, elektronische kompaskoers, bediening stuurautomaat etc.. Nmea0183 werkt met 4 touwtjes +, -, data in, data uit. Uit je GPS antenne komen straks 3 draadjes, +, - en data uit. Data uit van de GPS knoop je aan Data in van je plotter. Kun je toch wat solderen omdat je de stekker mist. Nu ik erover nadenk moet die plotter wel externe GPS, via nmea0183, ondersteunen. Die oudere (ingebouwde) antennes waren niet zo goed als dat de GPS-sen tegenwoordig zijn.

Gr.

Erik
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Northstar Plotter

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, @ Eric: het wordt een heel gedoe voor een leek als ik :o .
Als ik je verhaal goed begrijp is het oude zooi die een hoop knutselen en investering vraagt om werkend te worden in een stalen hut.
Ik ga het even aan de kant leggen en van de winter wel eens kijken of ik het voor elkaar kan krijgen, want ik heb een goed navigatiesysteem.
Het gaat me alleen om de emotionele waarde en als back-up om wat waypoints van visstekjes te parkeren. :wink:
Dank je voor al je info.
Groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Northstar Plotter

Bericht door ErikH »

Dan heb je mijn verhaal niet goed begrepen, al ken ik de plotter niet. Nmea dakantenne van een paar tientjes eraan knopen en gaan. Enige voorwaarde is om 'm op de goede manier aan te sluiten en de instellingen in de plotter goed te zetten. Als https://usermanual.wiki/Document/550opman.318895289.pdf de goede manual is dan zou het moeten lukken.

Gr.

Erik
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Northstar Plotter

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen,
@ Erik: ja inderdaad verkeerd begrepen :oops: ga er mee aan de gang.
groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Plaats reactie