Opvoer pompje bosch 903

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Scheepskoe
Berichten: 67
Lid geworden op: vr nov 13, 2020 9:43 am

Opvoer pompje bosch 903

Bericht door Scheepskoe »

Wie o wie kan mij even op weg helpen wij zijn nu 2 week met vakantie en na de controle vandaag viel mij op dat het fijn filtertje bij het opvoer pompje nogal wat vervuild is. Hoe kan ik dit het beste aanpakken ? Aanvoer diesel afsluiten een bakje eronder en het filterglaasje los draaien ? Ik zit even met het feit hoe ik hem dan kan ontluchten. Wie heeft hier ervaring mee? Graag jullie advies / plan van aanpak.

Trouwens ik neem aan dat het een opvoer pompje is ... AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


Laatst gewijzigd door Scheepskoe op ma aug 01, 2022 5:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Opvoer pompje bosch 903

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, @ Scheepskoe : is wat we op de foto zien van de twee weken varen of van eerder ook nog?
Als je geen reserve glaasje en pakkingen bij je hebt zou ik er af blijven : "zolang de motor ( goed) draait, niet repareren".
Want het gaat 100 keer goed, maar als je op vakantie bent in een vreemde omgeving , zal je net zien......... :o :(
Ik weet uit de tijd dat ik met Scania V8 reed en voer dat het ondingen zijn om te repareren, nu zaten die bij de vrachtwagens op een beroerde plek tussen de koppen, dus heeet :( Daar zal jij geen last mee hebben, bij die Scania`s kon je het "gewoon" losdraaien omdat het boven de motor/tank zat. Uitspoelen en weer monteren met nieuwe ringetjes en een zo vol mogelijk glaasje diesel dan draaide die Scania het beetje lucht wel door :wink:
Als je tank boven het pompje zit zou ik die wel even dichtzetten.
Maar nogmaals: als je geen reserve hebt en geen problemen met je motor : lekker er af blijven.
Fijne vakantie verder,
groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Scheepskoe
Berichten: 67
Lid geworden op: vr nov 13, 2020 9:43 am

Re: Opvoer pompje bosch 903

Bericht door Scheepskoe »

Bedankt Ad voor de heldere uitleg nee dit is ben ik al bang van jaren. Ik had mijn separ filters die voor dit alles zitten schoon gemaakt ik tapte deze altijd wel af omdat we sludge in de hoofdtank hebben( nog een winter klusje) maar aangezien ik deze boot nog niet heel lang heb was het mij niet zo snel opgevallen ... Maar goed we zouden het ijsselmeer op en bij de extra controle viel mij dit enorm op ook puur omdat het licht er zo opviel... Maar goed we zijn vandaag het ijsselmeer op geweest zonder slag of stoot. Maar een goeie tip ik bestel eerst een schoonfiltertje en toebehoren voor dat we beginnen te sleutelen en het glaasje goed vullen met diesel


Bedankt



Verstuurd vanaf mijn Marie



Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Opvoer pompje bosch 903

Bericht door Waterman »

Ik weet nog dat die dingen ook op een 12cylinder Mercedes zat.
Als die niet meer zo goed trok,ging de cabine voorover ,en dan een paar doeken eronder.
Wartel los filtertje schoonmaken ,dan filtertje weer terug in 't glaasje ,wartel weer aandraaien.
En dan de brandstofleiding een beetje los ,pompen totdat er geen lucht maar alleen diesel uitkwam.
Leiding vast ,en pompje terug in basis stand.
Starten en dan liep de motor wel snel.

Ik vraag me of de modernere common rail diesels dat ook nog hebben.
Heb het bij mijn Volvo's nooit kunnen ontdekken ,ook niet bij mijn eerste FH in 1995.

Met de huidige milieu regels kan dat ook niet meer op een parking onderweg denk ik.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Scheepskoe
Berichten: 67
Lid geworden op: vr nov 13, 2020 9:43 am

Re: Opvoer pompje bosch 903

Bericht door Scheepskoe »

Bedankt voor de duidelijke reactie Ik weet nu ongeveer hoe dit in zijn werk gaat, ik stel het uit tot na de vakantie ik merk nog geen problemen in het vermogen. Maar zo te lezen kan ik dit dus zelf ook wel :)

Mooi forum dit !

Zo kom je een heel eind met een oude boot



Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Opvoer pompje bosch 903

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen,
@ Scheepskoe: graag gedaan, ik heb wel eens een collega gezien die zijn glaasje kapot gedraaid had, dan ben je klaar met rijden/varen. Die verkleuring zie je ook in motoren/filters/leidingen/tanks als er langdurig "rode" diesel is gevaren/gereden.
In 1975 toen ik chauffeur was in het leger hadden we gekleurde benzine in de voertuigen ( tegen het stelen 8) ) daar zag je dat ook terug .
@ Waterman: bekende verhalen :lol: , wel uit de oude doos vrees ik :roll:, de huidige filters worden schoongemaakt door een monteur met een laptop onder zijn/haar arm :( .
groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Scheepskoe
Berichten: 67
Lid geworden op: vr nov 13, 2020 9:43 am

Re: Opvoer pompje bosch 903

Bericht door Scheepskoe »

Onze reserve tank zat nog vol met rode diesel deze heb ik leeg gemaakt en daarna de tank zo goed mogelijk schoongemaakt en gevuld met nieuwe diesel.

De rode diesel is voor de verfkwasten :)

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Opvoer pompje bosch 903

Bericht door Waterman »

Arrejoan schreef: wo aug 03, 2022 9:54 pm @ Waterman: bekende verhalen :lol: , wel uit de oude doos vrees ik :roll:,
Oude tijden ja ,1980 - 1983, ik reed toen met een combi ,een Benz 2632 op Scandinavië met stukgoed.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Plaats reactie