Hurth keerkoppeling maakt lawaai

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Hurth keerkoppeling maakt lawaai

Bericht door Waterman »

Mijn Hurth keerkoppeling maakt een hoop herrie.
Als ik in zijn vooruit schakel ,gaat dat met een klap ,in achteruit niet.
Is dit normaal,of moet ik op termijn denken aan nieuwe.
Tot circa 1100 toeren heb je herrie ,daarboven niet meer.
Het is een geluid alsof er knikkers in een bak zitten.
Koppeling slipt niet, grijpt wel direct aan.
Welk type het is ,weet ik niet.
Zit geen type plaatje (meer) op.
De schakel handle zit rechts van de kk ,vanaf achteren gezien.
Olie is op peil,heb dat gisteren nog gemeten.
Ziet er ook niet vreemd uit.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Hurth keerkoppeling maakt lawaai

Bericht door JanSr »

Slecht schakelen is dikwijls het gevolg van de gebroken veertjes die de schakelkogels op zijn plaats moeten houden.
Als je de bak openmaakt zie je ze onderin direct liggen.
Als zo'n stukje tussen de tanden is gekomen zal dat wel lawaai maken.
Drinkwaard heeft revisiesetjes.

Op Marktplaats zie die Hurths vaak voor bescheiden prijzen. Gewoon wegdoen en een andere scoren is misschien de simpelste oplossing
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Hurth keerkoppeling maakt lawaai

Bericht door Waterman »

JanSr schreef: di aug 02, 2022 12:48 pmGewoon wegdoen en een andere scoren is misschien de simpelste oplossing
En wat moet je dan nemen?
Een gereviseerde of een nieuwe.
Eventueel reviseren laten komende winter ,is misschien ook een optie ,als een gereviseerde ook kan.
Uit-en weer inbouwen,zie ik zelf wel zitten om te doen.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Hurth keerkoppeling maakt lawaai

Bericht door Waterman »

Nog maar even onder de aandacht de vraag , is een refurbished ( moeilijk woord voor gereviseerd) keerkoppeling net zo goed als een nieuwe?
Of kan ik beter een nieuwe aanschaffen.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Hurth keerkoppeling maakt lawaai

Bericht door Navigo »

HH,

Weet je zeker dat het in de koppeling zit en niet in de demperplaat??

Navigo
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Hurth keerkoppeling maakt lawaai

Bericht door ErikH »

Is die klap erin gekomen? Of heeft 'ie die klap altijd al gemaakt met schakelen?

Heb zelf 2x een Hurth gehad, die gaven allebei een pestklap met voor- en achteruit schakelen. Met de ene 10 jaar probleemloos gevaren, met de andere 15 jaar probleemloos gevaren. De laatste Hurth had 700 draaiuren toen ik de boot kocht en ratelde onder de 1500 toeren. Ik verdacht daar de demperplaat van en heb er nooit iets aan gedaan.

Gr.

Erik
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Hurth keerkoppeling maakt lawaai

Bericht door Waterman »

Navigo schreef: di aug 02, 2022 10:47 pm Weet je zeker dat het in de koppeling zit en niet in de demperplaat??
Ik weet een hoop ,maar dat weet ik niet.
Ik weet wat die doet,en dat is een hoop geratel geven tot circa 1100 toeren.
Dan is het over.
En schakel ik hem in zijn vooruit ,dan gaat dat met een klap.
Bij achteruit niet.

Ik ga ervan uit dat de demper plaat dezelfde kant op draait,voor of achteruit.
Motor draait immers steeds dezelfde kant op.
De demperplaat, is dat een soort van een koppelingsplaat?
Ik heb een onderdelen boek op pdf waarin tekeningen staan en onderdeelnummers van DTN .
Daar staat een plaat op met 2 rubbers ,en een frictie plaat,waar allemaal veertjes in zitten.
Ik denk dat dat de demperplaat is dan.
Maar die zou dat ook herrie moeten schoppen bij achteruit,en dat is niet het geval.
Ook gaat achteruit schakelen ook fatsoenlijk.

Ik vraag me trouwens wel eens af hoe kan je een keerkoppeling fatsoenlijk inschakelen ,terwijl je geen koppelings handle hebt( pedaal gaat zo slecht :mrgreen: ).
Er is dus geen vrijloop nodig denk ik dan ,want zit er überhaupt wel een drukgroep ,en een druklager in?
Ook niet denk ik.

Sorry voor mijn denken ,wat ik ben auto's gewent ,die ook een motor en een omkeerbak hebben, die ze gearing noemen.
Dat ding heeft dan meerdere verzetten ,maar vanuit vooruit naar achteruit ,zal je moeten stilstaan,dus feitelijk veranderd er voor mij niet zoveel.
Voor mij zit er een keerkoppeling op ,om zowel vooruit als achteruit te kunnen varen,omdat de motoren niet 2 richtingen op willen draaien ,en het toerental van de motor te kunnen reduceren naar een aanvaardbaar niveau wat wenselijk is t.o.v. de schroef .
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Hurth keerkoppeling maakt lawaai

Bericht door Waterman »

ErikH schreef: di aug 02, 2022 11:23 pm Is die klap erin gekomen? Of heeft 'ie die klap altijd al gemaakt met schakelen?
Zo lang ik hem heb, nu 6 jaar ,altijd al.
Maar ik verbeel me dat het erger wordt.
Maar het is niet alleen die "pestklap" , ook het geratel.
Dat was eerst tot circa 900 a 1000 toeren ,maar dat is nu al 1100 geworden.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Hurth keerkoppeling maakt lawaai

Bericht door Waterman »

Is deze ronde plaat met veertjes erin, de demperplaat?

Afbeelding
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Hurth keerkoppeling maakt lawaai

Bericht door ErikH »

Ja, dat is de demperplaat. Bij schakelen gaat het zonder koppeling tandwiel op tandwiel en de veertjes in de demperplaat vangen iets van de inschakelklap op. Diezelfde veertjes zouden wel eens gebroken of slecht kunnen zijn. De specialisten kunnen je ongetwijfeld beter adviseren; er schijnen verschillende typen demperplaten leverbaar te zijn met diverse hardheden veertjes of rubber i.p.v. die veertjes. Als je de keerkoppeling eraf trekt kun je de demperplaat controleren. Het principe van tandwiel op tandwiel word nog steeds gebruikt bij buitenboordmotoren, het zal dus wel een beproefd principe zijn.

Bij een auto zit de koppeling er alleen in om weg te kunnen rijden vanuit stilstand, tijdens rijden kun je schakelen zonder koppelingspedaal als het goed doet. Bij boten heb je geen koppeling nodig omdat de schroef slipt in het water en kun je dus volstaan met tandwiel op tandwiel.

Jou beschrijving van de symptomen is dus exact hetzelfde als dat ik heb ervaren met 25 jaar Hurth varen. Ik heb altijd gedacht dat het harde inschakelen hoort bij het principe van tandwiel op tandwiel. Het ratelen bij lage toeren daarvan heb ik altijd de veertjes in de demperplaat verdacht, maar ik heb nooit zin gehad om de keerkoppeling eraf te trekken. Zoals gezegd; beide boten zijn er oud mee geworden.

Gr.

Erik
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Hurth keerkoppeling maakt lawaai

Bericht door Waterman »

ErikH schreef: wo aug 03, 2022 12:48 pm .......tijdens rijden kun je schakelen zonder koppelingspedaal als het goed doet.
Is niet aan tevreden met een gesynchroniseerde bak .
Met een ongesynchroniseerde kan het wel.
Maar die zijn er niet meer.
Vroeger had de DAF een Fuller of Eaton versnellingsbak ,was eentje met een "fietsbel".
Die schakelde het mooist zonder de koppeling te gebruiken.
Jou beschrijving van de symptomen is dus exact hetzelfde als dat ik heb ervaren met 25 jaar Hurth varen. Ik heb altijd gedacht dat het harde inschakelen hoort bij het principe van tandwiel op tandwiel. Het ratelen bij lage toeren daarvan heb ik altijd de veertjes in de demperplaat verdacht, maar ik heb nooit zin gehad om de keerkoppeling eraf te trekken. Zoals gezegd; beide boten zijn er oud mee geworden.
Toch blijf ik het vreemd vinden mocht het aan de demper plaat liggen ,dat deze de herrie maakt bij in zijn vooruit schakelen ,en niet in de achteruit.
Want de primaire as van de kk draait altijd dezelfde kant op.
Ik verdenk de kk ,want daarin zit de schakelvork die zorgt de omkeer van de draairichting van de uitgaande as.
Mijn schroef is clockwise gezien vanaf achterzijde naar voren.

Ik denk dat we er dan toch maar eerst mee doorvaren ,en kunnen komend winter als de boot weer op de kant ligt ,altijd nog de kk erachter vandaan halen.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Hurth keerkoppeling maakt lawaai

Bericht door ErikH »

Waterman schreef: wo aug 03, 2022 2:20 pm Toch blijf ik het vreemd vinden mocht het aan de demper plaat liggen ,dat deze de herrie maakt bij in zijn vooruit schakelen ,en niet in de achteruit.
Het ratelen zal waarschijnlijk aan de demperplaat liggen, de klap met schakelen is, denk ik, normaal bij de Hurth. Ik heb eens ergens een halve studie gelezen over de verschillende typen demperplaten, wat me dan van zo'n verhaal bijblijft is dat een demperplaat kiezen specialistenwerk is en dat ik me daar als leek niet aan moet gaan wagen. Wat ik me herinner van de vorige boot is dat vooruit schakelen een pestklap was en dat achteruit schakelen een veel minder grote klap was. De demperplaat/hardheid van de veertjes zal ongetwijfeld invloed hebben op hoe groot de inschakelklap is.

Succes ermee.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Hurth keerkoppeling maakt lawaai

Bericht door frank »

Hieronder een foto van de demperplaat die van Drinkwaard komt en in 2015 is gemonteerd op de MWM van de Zeldenrust.

Afbeelding

Wij hebben ook wel eens van die vreemde geluiden en danken dan aan openmaken en kijken, maar alles draait naar wens.
Door de diverse schippers wordt en soms wat ruw mee omgegaan maar de Hurth is overbemeten vanwege het grote koppel van die oude MWM
En Opa zei altijd, "als het draait, laten draaien" dus we zien wel.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Hurth keerkoppeling maakt lawaai

Bericht door Waterman »

Ik heb er wel een filmpje van gemaakt.
Maar hoe ik dat ergens krijg ge-uploaded ,dat weet ik niet.
Heb daar geen kruidnagelkaas van gegeten. :mrgreen:
Foto's kun je via dit form doen ,maar een filmpje pakt die denk ik niet.
Is 121mb groot.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Hurth keerkoppeling maakt lawaai

Bericht door Navigo »

HH,

Het verschil in geluid kan ook komen door verschil in de vertraging bij voor en achteruit.

Olie van de koppeling al eens ververst en oude olie gecontroleerd op vervuiling?
Ik verdenk in eerste instantie de demperplaat, die is er in hoofdzaak om de eenparige beweging en inschakel klap op te vangen.

Ze verslijten en de oudere met veren geven een blikkerig metaal geluid alsof ze rammelen. De passing voor de veertjes is dan uitgesleten.

Navigo
Plaats reactie