Uniek in zijn soort.Scheepskoe schreef: ↑di aug 09, 2022 1:00 pm Hahaha ik weet het ook niet Arrejoan maar zie de eerder geplaatste berichten hier boven dit kom ik dus tegen. Mooier kan ik het niet maken.... Dit feit zit in mijn schip en het heeft 20 jaar gewerkt en toen ik het schip 1.5 jaar geleden kocht ben ik met de proefvaart over de fleusen gekomen en gaf hij bijna de zelfde diepte aan op de kaart.
Net aankoop nota's na gezocht 2001 zat hij er al in.
Bij mij in de Installation and operation instructions van de Eagle Magna III PLUS staat het volgende:
TRANSDUCER.
LOCATION-General.
1. The transducer must be placed in a location that has a smooth flow of waters at all times.
If the transducer is to be mounted inside the hull, then the location must be in the water at al times.
If de transducer is not placed in a smooth flow of water , interference will show on the sonar's display in the form of random lines or dots whenever the boat is moving.
2.The transducer should be installed with it's face pointing straight down ,if possible.
3.If the transducer is mounted on the transom make certain it doesn't interfere with the trailer or hauling of the boat.
Also , don't mount it closer than approximately one foot from the engine's lower unit.
This will be prevent cavitation interference with the propeller.
Typically, the transducer should be mounted as deep in the water as possible.
This increases the chance that it will be in the water in high speed and reduces the possibility of air bubble interference.
4.If possible, route the transducer cable away from other wiring on the boat.
Electrical noise from engine wiring ,bilge pumps an areators can be displayed on the sonar's screen.
Use caution when touring the transducer cable around these wirings.
Bovenstaande is letterlijk overgenomen uit de gebruiksaanwijzing.
Van wat er in the Manual staat,daar zie ik bij die van jou niks.
Dat is ook de reden dat hier sterk wordt getwijfeld over de situatie bij jouw boot.
En dan vooral over het feit dat het een stalen boot betreft.
Het kan namelijk wel ,maar dan op een polyester boot.
Er is mij wel meer wat opvalt.
Jij hebt een tekeningetje hier geplaatst,hoe dat vast aan de huid zit.
Dat kan met polyester aan een stalen huid niet.
Polyester krimpt en rekt ,evenals staal ,dus het zou loslaten van het staal.
Daar komt bij ,dat polyester niet waterdicht is .
Om het waterdicht te krijgen ,moet het afgewerkt worden met gelcoat.
Met epoxy kan het wel,maar dat is geen polyester.
Maar dan zit de ,wat jij noemt een skimmer ,nog steeds binnen "the hull".
De methode zoals het bij jou is ,wordt toegepast op polyester boten.
Op stalen boten moet een " shoot-tru-hull" transducer gemonteerd worden
De "hull" van je boot kan best polyester zijn ,en de opbouw van staal.
Misschien een vreemde vraag voor je.
Zouden al die mensen met stalen boten ,het dan altijd verkeerd gedaan hebben om hun dieptemeter transducers d.m.v. een geboord gat in de romp vastgemaakt hebben
Al die stalen botenbouwers die dat gedaan hebben,zouden die dan te dom geweest zijn,en nog steeds zijn ,om de transducer van buitenaf te monteren
Geef daar maar eens antwoord op.