Dieptemeter storing

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Dieptemeter storing

Bericht door Waterman »

Scheepskoe schreef: di aug 09, 2022 1:00 pm Hahaha ik weet het ook niet Arrejoan maar zie de eerder geplaatste berichten hier boven dit kom ik dus tegen. Mooier kan ik het niet maken.... Dit feit zit in mijn schip en het heeft 20 jaar gewerkt en toen ik het schip 1.5 jaar geleden kocht ben ik met de proefvaart over de fleusen gekomen en gaf hij bijna de zelfde diepte aan op de kaart.
Net aankoop nota's na gezocht 2001 zat hij er al in.
Uniek in zijn soort.

Bij mij in de Installation and operation instructions van de Eagle Magna III PLUS staat het volgende:

TRANSDUCER.
LOCATION-General.
1. The transducer must be placed in a location that has a smooth flow of waters at all times.
If the transducer is to be mounted inside the hull, then the location must be in the water at al times.
If de transducer is not placed in a smooth flow of water , interference will show on the sonar's display in the form of random lines or dots whenever the boat is moving.
2.The transducer should be installed with it's face pointing straight down ,if possible.
3.If the transducer is mounted on the transom make certain it doesn't interfere with the trailer or hauling of the boat.
Also , don't mount it closer than approximately one foot from the engine's lower unit.
This will be prevent cavitation interference with the propeller.
Typically, the transducer should be mounted as deep in the water as possible.
This increases the chance that it will be in the water in high speed and reduces the possibility of air bubble interference.
4.If possible, route the transducer cable away from other wiring on the boat.
Electrical noise from engine wiring ,bilge pumps an areators can be displayed on the sonar's screen.
Use caution when touring the transducer cable around these wirings.

Bovenstaande is letterlijk overgenomen uit de gebruiksaanwijzing.

Van wat er in the Manual staat,daar zie ik bij die van jou niks.
Dat is ook de reden dat hier sterk wordt getwijfeld over de situatie bij jouw boot.
En dan vooral over het feit dat het een stalen boot betreft.

Het kan namelijk wel ,maar dan op een polyester boot.
Er is mij wel meer wat opvalt.
Jij hebt een tekeningetje hier geplaatst,hoe dat vast aan de huid zit.
Dat kan met polyester aan een stalen huid niet.
Polyester krimpt en rekt ,evenals staal ,dus het zou loslaten van het staal.
Daar komt bij ,dat polyester niet waterdicht is .
Om het waterdicht te krijgen ,moet het afgewerkt worden met gelcoat.

Met epoxy kan het wel,maar dat is geen polyester.
Maar dan zit de ,wat jij noemt een skimmer ,nog steeds binnen "the hull".

De methode zoals het bij jou is ,wordt toegepast op polyester boten.
Op stalen boten moet een " shoot-tru-hull" transducer gemonteerd worden
De "hull" van je boot kan best polyester zijn ,en de opbouw van staal.

Misschien een vreemde vraag voor je.
Zouden al die mensen met stalen boten ,het dan altijd verkeerd gedaan hebben om hun dieptemeter transducers d.m.v. een geboord gat in de romp vastgemaakt hebben :?:
Al die stalen botenbouwers die dat gedaan hebben,zouden die dan te dom geweest zijn,en nog steeds zijn ,om de transducer van buitenaf te monteren :?:
Geef daar maar eens antwoord op. :!:
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Scheepskoe
Berichten: 67
Lid geworden op: vr nov 13, 2020 9:43 am

Re: Dieptemeter storing

Bericht door Scheepskoe »

Waterman schreef:
Scheepskoe schreef: di aug 09, 2022 1:00 pm Hahaha ik weet het ook niet Arrejoan maar zie de eerder geplaatste berichten hier boven dit kom ik dus tegen. Mooier kan ik het niet maken.... Dit feit zit in mijn schip en het heeft 20 jaar gewerkt en toen ik het schip 1.5 jaar geleden kocht ben ik met de proefvaart over de fleusen gekomen en gaf hij bijna de zelfde diepte aan op de kaart.
Net aankoop nota's na gezocht 2001 zat hij er al in.
Uniek in zijn soort.

Bij mij in de Installation and operation instructions van de Eagle Magna III PLUS staat het volgende:

TRANSDUCER.
LOCATION-General.
1. The transducer must be placed in a location that has a smooth flow of waters at all times.
If the transducer is to be mounted inside the hull, then the location must be in the water at al times.
If de transducer is not placed in a smooth flow of water , interference will show on the sonar's display in the form of random lines or dots whenever the boat is moving.
2.The transducer should be installed with it's face pointing straight down ,if possible.
3.If the transducer is mounted on the transom make certain it doesn't interfere with the trailer or hauling of the boat.
Also , don't mount it closer than approximately one foot from the engine's lower unit.
This will be prevent cavitation interference with the propeller.
Typically, the transducer should be mounted as deep in the water as possible.
This increases the chance that it will be in the water in high speed and reduces the possibility of air bubble interference.
4.If possible, route the transducer cable away from other wiring on the boat.
Electrical noise from engine wiring ,bilge pumps an areators can be displayed on the sonar's screen.
Use caution when touring the transducer cable around these wirings.

Bovenstaande is letterlijk overgenomen uit de gebruiksaanwijzing.

Van wat er in the Manual staat,daar zie ik bij die van jou niks.
Dat is ook de reden dat hier sterk wordt getwijfeld over de situatie bij jouw boot.
En dan vooral over het feit dat het een stalen boot betreft.

Het kan namelijk wel ,maar dan op een polyester boot.
Er is mij wel meer wat opvalt.
Jij hebt een tekeningetje hier geplaatst,hoe dat vast aan de huid zit.
Dat kan met polyester aan een stalen huid niet.
Polyester krimpt en rekt ,evenals staal ,dus het zou loslaten van het staal.
Daar komt bij ,dat polyester niet waterdicht is .
Om het waterdicht te krijgen ,moet het afgewerkt worden met gelcoat.

Met epoxy kan het wel,maar dat is geen polyester.
Maar dan zit de ,wat jij noemt een skimmer ,nog steeds binnen "the hull".

De methode zoals het bij jou is ,wordt toegepast op polyester boten.
Op stalen boten moet een " shoot-tru-hull" transducer gemonteerd worden
De "hull" van je boot kan best polyester zijn ,en de opbouw van staal.

Misschien een vreemde vraag voor je.
Zouden al die mensen met stalen boten ,het dan altijd verkeerd gedaan hebben om hun dieptemeter transducers d.m.v. een geboord gat in de romp vastgemaakt hebben :?:
Al die stalen botenbouwers die dat gedaan hebben,zouden die dan te dom geweest zijn,en nog steeds zijn ,om de transducer van buitenaf te monteren :?:
Geef daar maar eens antwoord op. :!:
Wat wil je nou dat ik mij ga verdedigen om wat ze vroeger in mijn boot hebben gemonteerd? Ik geef gewoon aan dat het op deze manier hier zo is geplaatst en dat het schijnbaar vreemd is en niet zoals het hoort dat het gewerkt heeft is al helemaal bijzonder. Ik probeer er alleen achter te komen hoe het mogelijk is geweest en wie zegt dat ik zeg dat een ander het altijd verkeerd heeft gedaan volgens mij probeer je hier iets uit te lokken wat er totaal niet mee van doen heeft.

Misschien kun je beter hier niet meer op reageren waterman.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Scheepskoe
Berichten: 67
Lid geworden op: vr nov 13, 2020 9:43 am

Re: Dieptemeter storing

Bericht door Scheepskoe »

Ik heb nu met foto's laten zien hoe het gemonteerd is.
En theoretisch onmogelijk hoort te zijn maar daarom is het wel interessant dat het gewerkt heeft.


Trouwens de bak waar de tranceducer inzit is compleet van pvc gemaakt en op de huid gekit. Onder de olie zit een stalen plaatje


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk




Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Dieptemeter storing

Bericht door Waterman »

Scheepskoe schreef: di aug 09, 2022 3:18 pm Trouwens de bak waar de transducer inzit is compleet van pvc gemaakt en op de huid gekit. Onder de olie zit een stalen plaatje.
Inderdaad,het is interessant dat het gewerkt heeft.
Maar daarom willen we hier wel graag weten ,hoe het gewerkt heeft.
Want velen tasten denk ik hier ,daarover in het duister van hoe dat kan.

Is het niet vreemd dat onder de olie een stalen plaatje zit ,als the hull ook van staal is?
PVC , gevuld met olie ,en afgesloten met kit tegen de huid van het schip?
Scheepskoe schreef: do aug 04, 2022 11:51 am Maar dit is dus de exacte situatie. Maar dan 8 mm stalen huid
Afbeelding
8 mm dik stalen huid?
Wat weegt dit schip dan?
Is het zeewaardig dan?

Wat voor merk schip is het?
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Scheepskoe
Berichten: 67
Lid geworden op: vr nov 13, 2020 9:43 am

Re: Dieptemeter storing

Bericht door Scheepskoe »

Waterman schreef:
Scheepskoe schreef: di aug 09, 2022 3:18 pm Trouwens de bak waar de transducer inzit is compleet van pvc gemaakt en op de huid gekit. Onder de olie zit een stalen plaatje.
Inderdaad,het is interessant dat het gewerkt heeft.
Maar daarom willen we hier wel graag weten ,hoe het gewerkt heeft.
Want velen tasten denk ik hier ,daarover in het duister van hoe dat kan.

Is het niet vreemd dat onder de olie een stalen plaatje zit ,als the hull ook van staal is?
PVC , gevuld met olie ,en afgesloten met kit tegen de huid van het schip?
Scheepskoe schreef: do aug 04, 2022 11:51 am Maar dit is dus de exacte situatie. Maar dan 8 mm stalen huid
Afbeelding
8 mm dik stalen huid?
Wat weegt dit schip dan?
Is het zeewaardig dan?

Wat voor merk schip is het?
Het gaat om een van Goor/ijsselmeer kotter 13.10 x 4.15 x1.25

Leeg 22 ton.AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Dieptemeter storing

Bericht door Waterman »

Mooi gelijnd schip.
Kan je mooi mee naar Denemarken en Zweden varen bijvoorbeeld.
Komt er niet vaak uit ,denk ik.
Want er moet een beste kraan voor komen om het eruit te kranen.
( Al heeft Wagenborg wel weer een nieuwe,die alles bij zich heeft ,las ik in de krant) :mrgreen:
Voordeel van die 22 ton daarentegen is ,dat het zeer stabiel is.
Zo te zien is het geen droogvaller voor het Wad.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Dieptemeter storing

Bericht door Waterman »

Maar ik zou toch graag verder met het fenomeen willen ,waarom de ene transducer wel binnen in een stalen hull wil ,en juist voor de andere een gat gemaakt moet worden in de bodem van het schip.
Zitten hier op het forum techneuten die dat uit de doeken kunnen doen waarom?
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Scheepskoe
Berichten: 67
Lid geworden op: vr nov 13, 2020 9:43 am

Re: Dieptemeter storing

Bericht door Scheepskoe »

Ja theoretisch gezien is het niet mogelijk.
Ik ga na de vakantie eens informatie vragen bij de oude eigenaar misschien dat hij een verklaring heeft.

Groet,
Richard

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Dieptemeter storing

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen,
@ Scheepskoe : 1e compliment met je prachtige kotter. 2e ik ( en weet zeker VELEN met mij) wordt nu wel HEEL erg nieuwsgierig :?: :?: :?: :?: .
Geniet van je vakantie en houd ons aub op de hoogte als er wat duidelijkheid is want blijven welles nietessen heeft geen zin.
groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Dieptemeter storing

Bericht door Waterman »

Ik vond nog een interessante pagina over dieptemeting.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Echolood
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Scheepskoe
Berichten: 67
Lid geworden op: vr nov 13, 2020 9:43 am

Re: Dieptemeter storing

Bericht door Scheepskoe »

Arrejoan schreef:Goedenavond allen,
@ Scheepskoe : 1e compliment met je prachtige kotter. 2e ik ( en weet zeker VELEN met mij) wordt nu wel HEEL erg nieuwsgierig :?: :?: :?: :?: .
Geniet van je vakantie en houd ons aub op de hoogte als er wat duidelijkheid is want blijven welles nietessen heeft geen zin.
groet Ad :mrgreen:
Bedankt Arrejoan zodra ik wat van de oude eigenaar heb vernomen zet ik het hier neer.

To becontinued

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Plaats reactie