Dieptemeter storing

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Scheepskoe
Berichten: 67
Lid geworden op: vr nov 13, 2020 9:43 am

Re: Dieptemeter storing

Bericht door Scheepskoe »

Super ! Kijk dat is mooie informatie dus een 200khz tranceducer ja idd het is een fishfinder ik ga zodra ik tijd heb even met de gegeven informatie zoeken.

Heel erg bedankt voor de input hier!

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Dieptemeter storing

Bericht door JanSr »

Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Dieptemeter storing

Bericht door Waterman »

JanSr schreef: ma aug 08, 2022 2:55 pm Kijk hier eens:
https://www.ebay.com/itm/363413735516?h ... SwclpgsEY1
Zou dat wat worden denk je?
Eerst maar effe een berichtje sturen of die het toch wel wil verzenden naar NL.
Want er staat bij dat het NIET naar the Netherlands verstuurt kan worden.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Scheepskoe
Berichten: 67
Lid geworden op: vr nov 13, 2020 9:43 am

Re: Dieptemeter storing

Bericht door Scheepskoe »

Ja en als ik die aansluitingen zie geeft dat niet heel veel hoop.

Ik weet niet of ik hier heel veel mee opschiet wel bedankt voor de moeite!

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Dieptemeter storing

Bericht door Waterman »

Scheepskoe schreef: ma aug 08, 2022 3:17 pm Ja en als ik die aansluitingen zie geeft dat niet heel veel hoop.
Ik weet niet of ik hier heel veel mee opschiet wel bedankt voor de moeite!
Dan is deze beter. https://www.ebay.com/itm/155088866318
Kan ook naar NL verzonden worden.
Is inclusief transducer.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Scheepskoe
Berichten: 67
Lid geworden op: vr nov 13, 2020 9:43 am

Re: Dieptemeter storing

Bericht door Scheepskoe »

Ja super !

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Dieptemeter storing

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen,
@ Scheepskoe : blijft alleen het feit dat ik in 65 jaar van schipperskind via baggeren en watersporten nog NOOIT en dan ook echt NOOIT heb gehoord van een troughhull oftewel "door de huid systeem" wat werkt op een stalen schip :cry: .
ALS het er is doe mij er dan maar een zeecontainer vol van die ben ik ZO kwijt :wink: :lol:
Het tekeningetje wat je laat zien krijg je bij elke dieptemeter/viszoeker en er staat dan ook (bijna) altijd bij dat het om een polyesterschipsituatie gaat :? .
Maar ik hoop serieus twee dingen in deze: A: Dat ik het mis heb, wat HEEL goed mogelijk is, al denk ik het niet :wink: . en B: dat hetgeen je van plan bent gaat lukken en dat je dat dan met foto`s en verhaal met dit forum wilt delen, want er gaan velen verbaasd zijn :shock: :shock: :shock: .
groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Dieptemeter storing

Bericht door Waterman »

Arrejoan schreef: ma aug 08, 2022 10:15 pmwant er gaan velen verbaasd zijn
groet Ad :mrgreen:
Weet je wat ik denk Ad?
Ik denk dat zijn scherm helemaal NIET stuk is ,maar dat hij niks ziet op dat scherm,omdat de transmitter binnen boven de hull zit.
Alle gebruiksaanwijzingen die ik tegenkom van Eagle en Lowrance geven aan,dat bij een stalen hull ,je de transducer aan de transom moet vastmaken ,of een troughull transducer moet monteren.
En dat troughull betekend niets meer en niets minder dat het een ding is ,die door de bodem gemonteerd moet worden ,d.m.v. een gat boren.
Bij een polyester boot kan dat door deze onderin het schip in een gel achtige substantie te leggen.
Polyester schijnt geen belemmering te zijn.
Onder zijn transducer kan best olie zitten ,maar dat wordt dan afgedicht met een kunststof plaatje ,en niet met staal.
Ik heb ook een troughull ,maar dan via een geboord gat,.
Deze https://www.mediawinkel.eu/nasa-marine- ... 50khz.html
De onderkant zit vlak met de onderkant van de boot.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Dieptemeter storing

Bericht door Twei Woiven »

Even een opmerking vanuit mijn vakgebied, een dieptemeter kan -niet- werken op een stalen huid.
Het staal schermt de pulsen af en werkt als een 'kooi van Faraday'.
Er is dus iets anders aan de hand.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Scheepskoe
Berichten: 67
Lid geworden op: vr nov 13, 2020 9:43 am

Re: Dieptemeter storing

Bericht door Scheepskoe »

Hahaha het schijnt dus echt niet te kunnen maar we doen het anders zodra de motor ruimte afgekoeld is duik ik het ruim in en maak ik foto's van wat we tegen gaan komen ( ik weet het namelijk zelf ook niet wat er in die bak zit)

Volgens de gegevens die ik heb Moet het zoals op de polyester manier zijn geïnstalleerd maar dan op staal maar we gaan het zien becontinued.





Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Scheepskoe
Berichten: 67
Lid geworden op: vr nov 13, 2020 9:43 am

Re: Dieptemeter storing

Bericht door Scheepskoe »

Twei Woiven schreef:Even een opmerking vanuit mijn vakgebied, een dieptemeter kan -niet- werken op een stalen huid.
Het staal schermt de pulsen af en werkt als een 'kooi van Faraday'.
Er is dus iets anders aan de hand.
Ik geloof je gelijk hoor dat is ook wat ik bij de leveranciers van de diepte/fishfinders krijg te horen

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Scheepskoe
Berichten: 67
Lid geworden op: vr nov 13, 2020 9:43 am

Re: Dieptemeter storing

Bericht door Scheepskoe »

Waterman schreef:
Arrejoan schreef: ma aug 08, 2022 10:15 pmwant er gaan velen verbaasd zijn
groet Ad :mrgreen:
Weet je wat ik denk Ad?
Ik denk dat zijn scherm helemaal NIET stuk is ,maar dat hij niks ziet op dat scherm,omdat de transmitter binnen boven de hull zit.
Alle gebruiksaanwijzingen die ik tegenkom van Eagle en Lowrance geven aan,dat bij een stalen hull ,je de transducer aan de transom moet vastmaken ,of een troughull transducer moet monteren.
En dat troughull betekend niets meer en niets minder dat het een ding is ,die door de bodem gemonteerd moet worden ,d.m.v. een gat boren.
Bij een polyester boot kan dat door deze onderin het schip in een gel achtige substantie te leggen.
Polyester schijnt geen belemmering te zijn.
Onder zijn transducer kan best olie zitten ,maar dat wordt dan afgedicht met een kunststof plaatje ,en niet met staal.
Ik heb ook een troughull ,maar dan via een geboord gat,.
Deze https://www.mediawinkel.eu/nasa-marine- ... 50khz.html
De onderkant zit vlak met de onderkant van de boot.
We hoeven niet te discussiëren of mijn scherm kapot was als je hele rijen pixels mist die er voorhand gewoon nog wel waren en toen ik de tranceducer los koppelde en het systeem opnieuw opstarte misten daar de zelfde pixels.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Scheepskoe
Berichten: 67
Lid geworden op: vr nov 13, 2020 9:43 am

Re: Dieptemeter storing

Bericht door Scheepskoe »

Mooi zie hier. Dit kom ik tegen.

Wie mij nu nog niet gelooft lig in de Dokkumer EE koffie staat klaar.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Scheepskoe
Berichten: 67
Lid geworden op: vr nov 13, 2020 9:43 am

Re: Dieptemeter storing

Bericht door Scheepskoe »

Zit een donkere kleur olie in.
Lijkt motor olie maar zo ruikt het niet

Op de tranceducer staat skimmer. TM
Scheepskoe
Berichten: 67
Lid geworden op: vr nov 13, 2020 9:43 am

Re: Dieptemeter storing

Bericht door Scheepskoe »

Arrejoan schreef:Goedenavond allen,
@ Scheepskoe : blijft alleen het feit dat ik in 65 jaar van schipperskind via baggeren en watersporten nog NOOIT en dan ook echt NOOIT heb gehoord van een troughhull oftewel "door de huid systeem" wat werkt op een stalen schip :cry: .
ALS het er is doe mij er dan maar een zeecontainer vol van die ben ik ZO kwijt :wink: Afbeelding
Het tekeningetje wat je laat zien krijg je bij elke dieptemeter/viszoeker en er staat dan ook (bijna) altijd bij dat het om een polyesterschipsituatie gaat :? .
Maar ik hoop serieus twee dingen in deze: A: Dat ik het mis heb, wat HEEL goed mogelijk is, al denk ik het niet :wink: . en B: dat hetgeen je van plan bent gaat lukken en dat je dat dan met foto`s en verhaal met dit forum wilt delen, want er gaan velen verbaasd zijn :shock: :shock: :shock: .
groet Ad :mrgreen:
Hahaha ik weet het ook niet Arrejoan maar zie de eerder geplaatste berichten hier boven dit kom ik dus tegen. Mooier kan ik het niet maken.... Dit feit zit in mijn schip en het heeft 20 jaar gewerkt en toen ik het schip 1.5 jaar geleden kocht ben ik met de proefvaart over de fleusen gekomen en gaf hij bijna de zelfde diepte aan op de kaart.

Daarna heb ik hem alleen gebruikt voor ondieptes of even op het "harde varen"

Net aankoop nota's na gezocht 2001 zat hij er al in.




Plaats reactie