Hoe de maat van vluchtluik bepalen?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Hoe de maat van vluchtluik bepalen?

Bericht door Marie Christina »

Ik wil graag het vluchtluik vervangen.
De ooit oranje Gebo uit '86 is wit geworden en begint craquelé te vertonen.

Het probleem is dat het afsluitrubber aan dek nog wel zijn werk doet (de boot blijft droog als het regent) maar zo vergaan is dat als ik er met de dekwas tegenaan spuit ik stukjes rubber zie wegdrijven met het water.
Maar om de gatmaat te meten zal het oude luik er toch eerst uit moeten.
En daar komt het kip-ei verhaal om de hoek.

Het luik eruit betekent rubber naar de vaantjes.
En dat betekent gelijk die dag het nieuwe luik erin.
Maar, om dat nieuwe luik in bezit te krijgen moet ik weten hoe groot het gat is en dat betekent weer dat ik met een niet afgesloten gat zit tot het nieuwe luik er is.
Nu is dat wel weer dicht te maken met planken en een dekzeil, maar toch, is het op te meten zonder het luik te verwijderen?

Het probleem is namelijk dat alle verschillende manieren (binnenkant van zij tot zij, de opstaande rand bovenop, of zijkanten buitenkant) waarop ik gemeten heb maten oplevert waarin luiken verkrijgbaar zijn.
Dus welke moet ik nu aanschaffen.

Ik plaats even linkjes naar Imgur, want Imgur wil de foto's op het moment niet resizen naar een voor een forum acceptabele grootte.

https://imgur.com/iulsUuu
https://imgur.com/tHXYwiT
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Hoe de maat van vluchtluik bepalen?

Bericht door Waterman »

Weet je zeker ,dat de rubber de luikframe mede afdicht ,en niet enkel ervoor dient als tochtstrip o.i.d?
Hoe zit het luikframe dan van binnenuit vast?

Als het rubber enkel de luik zelf afdicht ligt deze er m.i. gewoon bovenop,en is je framemaat je luikmaat.
Als het rubber er gelijk een raamrubber in zit ,dan moet je er een mm of 4 a 6 bij optellen.

Ik zou een plamuurmes nemen,en die met een punt onder de rubber over het dak drukken.
Op het moment dat je rubber raakt,een krasje zetten bij de rand.
Dan de mes doordrukken tot frame,en weer een krasje.
Het verschil tussen beide krasjes is wat het gat groter is dan het frame,aan één kant.
Dat bij elke zijde herhalen.
Althans zo zou ik het doen.

TOP Windows in Delfstrahuizen schijnen ook je ramen te kunnen opmeten ,zonder de oudere eerst te moeten verwijderen.
Die gaan er pas uit ,als de nieuwe klaar zijn.
Hoe ze dat opmeten, weet ik niet.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Hoe de maat van vluchtluik bepalen?

Bericht door Marie Christina »

Oh, dat zijn wel goede tips
Dank je.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Plaats reactie