Schade aan schroef, gelijk maar e.e.a. verbeteren en schilderen
Moderators: sailor wim, frank
-
- Berichten: 1445
- Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
- Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.
Re: Schade aan schroef, gelijk maar e.e.a. verbeteren en schilderen
Je haalt nu 2 dingen door elkaar.
Mijn reactie was niet de Schillingroer,maar de afstand dat een roer van de schroef af moest zitten.
Bij mij kan gerust een Schillingroer,maar dit zit dan dichterbij de schroef dan 50% van de schroefdiameter, wat het volgens jouw zou moeten zijn.
Met vriendelijke groet,
Wybren.
"Pecunia non olet."
Wybren.
"Pecunia non olet."
Re: Schade aan schroef, gelijk maar e.e.a. verbeteren en schilderen
Gewoon proberen, lijkt mij.
Ik heb het slechts over mijn eigen ervaring
Ik heb het slechts over mijn eigen ervaring
- Marie Christina
- Berichten: 4836
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Schade aan schroef, gelijk maar e.e.a. verbeteren en schilderen
De bouwer zal het destijds wel geweten hebben mogen we toch aannemen?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Re: Schade aan schroef, gelijk maar e.e.a. verbeteren en schilderen
Merkwaardig genoeg is dat niet zo. Er zijn talloze slecht sturende schepen gemaakt.
Voor de toepassing van een visvormig roer is enige kennis vereist, die in de traditionele scheepsbouw niet bekend is.
Waarom is mij een raadsel.
Zie dit filmpje: Zo zou je het toch willen hebben?
https://www.youtube.com/watch?v=rhDopwxTCbg
Voor de toepassing van een visvormig roer is enige kennis vereist, die in de traditionele scheepsbouw niet bekend is.
Waarom is mij een raadsel.
Zie dit filmpje: Zo zou je het toch willen hebben?
https://www.youtube.com/watch?v=rhDopwxTCbg
Re: Schade aan schroef, gelijk maar e.e.a. verbeteren en schilderen
dat verhaaltje van het roer moet zover mogelijk van de schroef af zitten ??? hebben eeuwen lang de scheepsbouwers het behoorlijk mis gehad en nog steeds vorm roer en systeem daar is winst mee te maken maar zover mogelijk weg is het sturen een kunst aan het worden en helaas heb ik met vele roeren op schepen gevaren behalve een schottel .
- Marie Christina
- Berichten: 4836
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Schade aan schroef, gelijk maar e.e.a. verbeteren en schilderen
Ik zou zeggen: kom een keer naar Delfzijl. Gaan we een stukje met de Aquarius varen.
Heb je ook eens met een Schottel gevaren.
Heb je ook eens met een Schottel gevaren.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- Marie Christina
- Berichten: 4836
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Schade aan schroef, gelijk maar e.e.a. verbeteren en schilderen
Óf die man in dat filmpje is zich 100% bewust van de lengte van zijn schip, óf hij heeft mazzel, maar hij raakt (af en toe nét) niks.JanSr schreef: ↑za okt 15, 2022 9:44 am Merkwaardig genoeg is dat niet zo. Er zijn talloze slecht sturende schepen gemaakt.
Voor de toepassing van een visvormig roer is enige kennis vereist, die in de traditionele scheepsbouw niet bekend is.
Waarom is mij een raadsel.
Zie dit filmpje: Zo zou je het toch willen hebben?
https://www.youtube.com/watch?v=rhDopwxTCbg
Ik vermoed overigens het eerste.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Re: Schade aan schroef, gelijk maar e.e.a. verbeteren en schilderen
Kijk naar het filmpje.
Geen Schottel, geen boegschroef.
Uit ervaring kan ik zeggen, dat rechtuit perfect stuurt,
Zelfs achteruit is er goed mee te sturen.
En ja, eeuwenlang traditionele roeren maken wil niet zeggen dat het niet beter kan.
Ik heb mijn deel gehad van conservatisme in de scheepsbouw. Zie dit mooie verhaal, het speelt rond 1980:
Roeren.
IMPLEMENTATIE IS MOEILIJK
Heel bijzonder vond ik altijd het onvermogen om veranderingen te implementeren, ook als die van een verpletterende logica waren. Zo was daar het verhaal van de hoekijzers en de roeren. Sleepzuigers hebben bijna altijd twee schroeven en twee roeren. Op weg naar de lunch liep ik er altijd vlak langs, over de damwand onder aan de helling, kort voor de tewaterlating.
De huid van het schip en de roeren keurig in de voorgeschreven antifouling, met de juiste laagdikte, opgebracht onder de juiste condities over precies de goede grondlaag met certificaat door gekwalificeerd personeel.
Steevast kwam dan een ploegje mannen met roestige hoekijzers over de schouder, met slijptollen in de hand op die roeren af. Ze slepen dan een stuk huid schoon en een stuk roer, daartussen werd dan dat hoekijzer gelast, aan beide kanten één. Aan de binnenkant van de huid, in de machinekamer, onbereikbaar onder de fundatie van iets ingewikkelds bladderde de verf dan ook op onder invloed van de hitte van het lassen. Uiteraard eisten de surveyors dat die plek weer netjes werd geverfd, zodat er binnenin een ploeg mannen aan de gang ging om aan bakboord en stuurboord juist gemonteerde apparaten weer los te schroeven, na het afkoppelen van allerlei leidingen.
Die hoekijzers moesten er alleen voor zorgen dat de roeren rechtuit bleven staan tijdens de tewaterlating. Zodra het schip aan de afbouwkade lag kwamen diezelfde mannen met een wiebelige roeivlet naar de roeren om met levensgevaar in de hekgolven van de passerende schepen de hoekijzers weer los te slijpen. Ook met vriezend weer. En vervolgens schilders er achteraan om de kale plekken weer te tjetten.
Ik stelde deze gang van zaken aan de orde tijdens de bedrijfsleiderslunch. Al snel bedachten wij dat het heel simpel ook anders kon. Zonder hoekijzers.
Die roeren worden bediend door een grote hydrauliekcilinder. Als je die met olie vult en je zet de afsluiters dicht blokkeert hij de roeren in elke gewenste stand, ook rechtuit. Het gehele probleem kon dus worden voorkomen door tijdig een emmertje olie in die cilinder te doen.
Grote bureaucratische organisaties vinden daar wel iets op, want dat gaat natuurlijk zo maar niet. De tegenwerping was dat de klant nog in onderhandeling was welke oliemaatschappij de order voor alle olie kreeg. Want je kan natuurlijk geen Shell in een schip stoppen als er al Esso in die cilinder zit. Daar zou zo’n klant geen oog van dichtdoen.
Gemiddeld zit er tussen de vijftig en de honderd kubieke meter hydrauliekolie in zo’n systeem en in de cilinder enkele tientallen liters. Welk merk ook, de olie voldoet aan alle geldende normen. Het maakt dus niets uit. Je moet zulke dingen dan ook niet vragen, maar gewoon doen.
Bij bureaucraten moet je nooit om toestemming vragen, hooguit achteraf loze excuses prevelen.
Om een lang verhaal kort te maken, eindelijk was de samenzwering er in geslaagd om een schip gereed te maken met olie in de stuurcilinder. Alles was tot in de puntjes voorbereid.
Op de ochtend van de tewaterlating liep ik de vertrouwde route op weg naar een vergadering en zag tot mijn stomme verbazing de mannen met de hoekijzers en de slijptollen aan de gang. Mijn collega die daar over ging was bezet door de bobo’s van de klant, hij was de enige die die groep kon terugroepen en dat lukte dus niet, zodat ook dit schip weer met de vertrouwde moedwillige beschadigingen afliep.
Het duurde nog drie schepen voor het vanzelf goed ging.
Geen Schottel, geen boegschroef.
Uit ervaring kan ik zeggen, dat rechtuit perfect stuurt,
Zelfs achteruit is er goed mee te sturen.
En ja, eeuwenlang traditionele roeren maken wil niet zeggen dat het niet beter kan.
Ik heb mijn deel gehad van conservatisme in de scheepsbouw. Zie dit mooie verhaal, het speelt rond 1980:
Roeren.
IMPLEMENTATIE IS MOEILIJK
Heel bijzonder vond ik altijd het onvermogen om veranderingen te implementeren, ook als die van een verpletterende logica waren. Zo was daar het verhaal van de hoekijzers en de roeren. Sleepzuigers hebben bijna altijd twee schroeven en twee roeren. Op weg naar de lunch liep ik er altijd vlak langs, over de damwand onder aan de helling, kort voor de tewaterlating.
De huid van het schip en de roeren keurig in de voorgeschreven antifouling, met de juiste laagdikte, opgebracht onder de juiste condities over precies de goede grondlaag met certificaat door gekwalificeerd personeel.
Steevast kwam dan een ploegje mannen met roestige hoekijzers over de schouder, met slijptollen in de hand op die roeren af. Ze slepen dan een stuk huid schoon en een stuk roer, daartussen werd dan dat hoekijzer gelast, aan beide kanten één. Aan de binnenkant van de huid, in de machinekamer, onbereikbaar onder de fundatie van iets ingewikkelds bladderde de verf dan ook op onder invloed van de hitte van het lassen. Uiteraard eisten de surveyors dat die plek weer netjes werd geverfd, zodat er binnenin een ploeg mannen aan de gang ging om aan bakboord en stuurboord juist gemonteerde apparaten weer los te schroeven, na het afkoppelen van allerlei leidingen.
Die hoekijzers moesten er alleen voor zorgen dat de roeren rechtuit bleven staan tijdens de tewaterlating. Zodra het schip aan de afbouwkade lag kwamen diezelfde mannen met een wiebelige roeivlet naar de roeren om met levensgevaar in de hekgolven van de passerende schepen de hoekijzers weer los te slijpen. Ook met vriezend weer. En vervolgens schilders er achteraan om de kale plekken weer te tjetten.
Ik stelde deze gang van zaken aan de orde tijdens de bedrijfsleiderslunch. Al snel bedachten wij dat het heel simpel ook anders kon. Zonder hoekijzers.
Die roeren worden bediend door een grote hydrauliekcilinder. Als je die met olie vult en je zet de afsluiters dicht blokkeert hij de roeren in elke gewenste stand, ook rechtuit. Het gehele probleem kon dus worden voorkomen door tijdig een emmertje olie in die cilinder te doen.
Grote bureaucratische organisaties vinden daar wel iets op, want dat gaat natuurlijk zo maar niet. De tegenwerping was dat de klant nog in onderhandeling was welke oliemaatschappij de order voor alle olie kreeg. Want je kan natuurlijk geen Shell in een schip stoppen als er al Esso in die cilinder zit. Daar zou zo’n klant geen oog van dichtdoen.
Gemiddeld zit er tussen de vijftig en de honderd kubieke meter hydrauliekolie in zo’n systeem en in de cilinder enkele tientallen liters. Welk merk ook, de olie voldoet aan alle geldende normen. Het maakt dus niets uit. Je moet zulke dingen dan ook niet vragen, maar gewoon doen.
Bij bureaucraten moet je nooit om toestemming vragen, hooguit achteraf loze excuses prevelen.
Om een lang verhaal kort te maken, eindelijk was de samenzwering er in geslaagd om een schip gereed te maken met olie in de stuurcilinder. Alles was tot in de puntjes voorbereid.
Op de ochtend van de tewaterlating liep ik de vertrouwde route op weg naar een vergadering en zag tot mijn stomme verbazing de mannen met de hoekijzers en de slijptollen aan de gang. Mijn collega die daar over ging was bezet door de bobo’s van de klant, hij was de enige die die groep kon terugroepen en dat lukte dus niet, zodat ook dit schip weer met de vertrouwde moedwillige beschadigingen afliep.
Het duurde nog drie schepen voor het vanzelf goed ging.
Re: Schade aan schroef, gelijk maar e.e.a. verbeteren en schilderen
Óf die man in dat filmpje is zich 100% bewust van de lengte van zijn schip, óf hij heeft mazzel, maar hij raakt (af en toe nét) niks.
Ik vermoed overigens het eerste.
[/quote]
Ik kan je uit ervaring zeggen, dat je deze manoeuvre binnen 5 minuten door hebt.
-
- Berichten: 1445
- Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
- Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.
Re: Schade aan schroef, gelijk maar e.e.a. verbeteren en schilderen
Voor hetzelfde geld hangt er een hekschoef onder.
Is niet te controleren vanaf hier.
It's American,greater, bigger.
Maar zo kort draaien en in een box insteken kon ik ook met mijn Doerak 7 meter met aangehangen roer.
Het ging alleen minder snel vanwege de massa van dat bootje.
Had ook geen boegschroef.
Maar met mijn huidige 850AK gaat dat niet,komt van een veel te klein roer wat daar onder zit ,plus dat deze boot langer,breder en hoger is.
Destijds heeft Eista m.i. één fout gemaakt concludeer ik nu.
Des te groter de boot ,des te meer roer had het moeten zijn.
Bij Doerak is het andersom.
Ik heb er nu wel een boegschroef onder laten zetten.
@Menno.
Inderdaad vaart een schottel mooi.
Je kan het schip op een postzegel draaien .
Is ook wel logisch alles zit achterop ,en je schroef is ook je roer.
Het is wel een beetje te vergelijken met een buitenboordmotor die je 360 graden kan draaien
Zou ik ook wel willen op mijn Doerak .
Het is alleen niet uitvoerbaar zonder een grote verbouwing,dus geen optie.
Met vriendelijke groet,
Wybren.
"Pecunia non olet."
Wybren.
"Pecunia non olet."
Re: Schade aan schroef, gelijk maar e.e.a. verbeteren en schilderen
Voor hetzelfde geld hangt er een hekschoef onder.
Is niet te controleren vanaf hier.
It's American,greater, bigger.
[/quote]
Een Fishtail rudder is iets anders dan een Schottel.
Vreselijk veel eenvoudiger
En ja, met een Schottel kan je nog veel gekkere dingen doen.
-
- Berichten: 1445
- Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
- Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.
Re: Schade aan schroef, gelijk maar e.e.a. verbeteren en schilderen
JanSr , bij mijn weten heb ik het nergens over een Fishtail Rudder gehad.
Aan dergelijke insinuaties heb ik niet zoveel.
Met vriendelijke groet,
Wybren.
"Pecunia non olet."
Wybren.
"Pecunia non olet."
Re: Schade aan schroef, gelijk maar e.e.a. verbeteren en schilderen
HH,
We dwalen flink af met wat kan en wat nog mooier is. Is het ook nodig?
Bereken wat je roer nodig heb.
Kijk wat het huidige aangrijpingspunt van je roerarm(lever) is?
Kijk welke stuurcilinder nu gemonteerd is?
Kijk welke stuurpomp nu gemonteerd is?
Aansluitend een keuze maken, om bijvoorbeeld je lever te verlengen zonder de mogelijkheden van cilinder en of pomp te overschrijden is misschien de goedkoopste oplossing. Zeker als je roerhoek acceptabel is en blijft.
Navigo
We dwalen flink af met wat kan en wat nog mooier is. Is het ook nodig?
Bereken wat je roer nodig heb.
Kijk wat het huidige aangrijpingspunt van je roerarm(lever) is?
Kijk welke stuurcilinder nu gemonteerd is?
Kijk welke stuurpomp nu gemonteerd is?
Aansluitend een keuze maken, om bijvoorbeeld je lever te verlengen zonder de mogelijkheden van cilinder en of pomp te overschrijden is misschien de goedkoopste oplossing. Zeker als je roerhoek acceptabel is en blijft.
Navigo
Re: Schade aan schroef, gelijk maar e.e.a. verbeteren en schilderen
De oorzaak is gevonden.
het onderste platte deel van. het roer zit aan de voorzijde maar 1 a 2mm ofzo boven die stalen balk eronder.
als we eraan trekken lijkt hij hem te raken..
roer heeft dus ook wat schade opgelopen bij vastvaren, of het zat al zo kneuterig.
Gaan we ook oplossen dus...
Inmiddels zit de python er bijna in, en zit er nieuw buitenlager in.
onderzijde staat in de primocon, romp is deels geschuurd waar schades zaten en die geplamuurd.
woensdag dat schuren, plus de rest en dan eerste laag primer erop als het weer en de tijd het toelaten, anders die donderdag, vrijdag of zaterdag.
het onderste platte deel van. het roer zit aan de voorzijde maar 1 a 2mm ofzo boven die stalen balk eronder.
als we eraan trekken lijkt hij hem te raken..
roer heeft dus ook wat schade opgelopen bij vastvaren, of het zat al zo kneuterig.
Gaan we ook oplossen dus...
Inmiddels zit de python er bijna in, en zit er nieuw buitenlager in.
onderzijde staat in de primocon, romp is deels geschuurd waar schades zaten en die geplamuurd.
woensdag dat schuren, plus de rest en dan eerste laag primer erop als het weer en de tijd het toelaten, anders die donderdag, vrijdag of zaterdag.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================