Schade aan schroef, gelijk maar e.e.a. verbeteren en schilderen
Moderators: sailor wim, frank
Schade aan schroef, gelijk maar e.e.a. verbeteren en schilderen
Tijdens onze vakantie heb ik me vast gevaren op de rhederlaag, gevolg schroef beschadigd, 1 blad uit het lood, speling op buitenlager, en wellicht ook de as beschadigd.
shit happens, verzekeringswerk.
Ik heb de rest van de vakantie afgemaakt met 9km/h.... zie je eens wat meer van de omgeving
Wel wil ik gelijk gebruik maken van de gelegenheid om ook e.e.a te verbeteren. Hoewel ik trillingsvrij kon varen, waren er bij hogere toeren (1600+) wel vibraties te voelen vanuit de aandrijving.
Betreft een DAF zonder stuwdruklager in vaste/starre opstelling.
Ik laat tijdens de reparatie ook het binnenlager en tussenlager vervangen, evenals een stuwdruklager en pythondrive plaatsen, en de motor op flexibele dempers zetten i.p.v. de starre.
Ik verwacht daarna 0 trilling of vibratie te voelen.
Omdat de boot een week of 2 a 4 op de kant staat, en de antifouling ook aan een verse laag toe is, wil ik dat ook gelijk doen.
er zit nu Jotun Seaqueen op.
die is echter niet meer te verkrijgen, en zou seaforce de opvolger zijn.
Kan ik die over deze laag zetten zonder primer laag ?
uiteraard na afspuiten en afnemen/ontvetten.
Tevens wil de blauwe romp wit maken ivm de warmte die het genereert.
Er zit DD op van de IJssel, 2 component. Is op sommige plekken wat dof.
Ik twijfel of ik er een 1c of 2c overheen ga zetten.
schilderstijl zal eind september/begin oktober zijn... wat is hierin wijsheid ?
shit happens, verzekeringswerk.
Ik heb de rest van de vakantie afgemaakt met 9km/h.... zie je eens wat meer van de omgeving
Wel wil ik gelijk gebruik maken van de gelegenheid om ook e.e.a te verbeteren. Hoewel ik trillingsvrij kon varen, waren er bij hogere toeren (1600+) wel vibraties te voelen vanuit de aandrijving.
Betreft een DAF zonder stuwdruklager in vaste/starre opstelling.
Ik laat tijdens de reparatie ook het binnenlager en tussenlager vervangen, evenals een stuwdruklager en pythondrive plaatsen, en de motor op flexibele dempers zetten i.p.v. de starre.
Ik verwacht daarna 0 trilling of vibratie te voelen.
Omdat de boot een week of 2 a 4 op de kant staat, en de antifouling ook aan een verse laag toe is, wil ik dat ook gelijk doen.
er zit nu Jotun Seaqueen op.
die is echter niet meer te verkrijgen, en zou seaforce de opvolger zijn.
Kan ik die over deze laag zetten zonder primer laag ?
uiteraard na afspuiten en afnemen/ontvetten.
Tevens wil de blauwe romp wit maken ivm de warmte die het genereert.
Er zit DD op van de IJssel, 2 component. Is op sommige plekken wat dof.
Ik twijfel of ik er een 1c of 2c overheen ga zetten.
schilderstijl zal eind september/begin oktober zijn... wat is hierin wijsheid ?
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
-
- Berichten: 598
- Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
- Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)
Re: Schade aan schroef, gelijk maar e.e.a. verbeteren en schilderen
Goedenavond allen,
@Stevedem : die Seaforce is ook wel goed hoor ik. Ik koop min AF in het grijze circuit zodat ik "beroeps" spul krijg wat ook nog eens vers van het jaar is wat OOK een belangrijk gegeven schijnt te zijn.
Wat ik wel altijd, eens in de twee jaar, langer gaat echt niet op zout met (te weinig) vaaruren zoals in mijn situatie, doe is na het afspuiten en nalopen met het plamuurmes en roestjes behandelen, is een laag Primocon ertussen smeren ook al komt dezelfde AF weer terug.
Dan heb je zekerheid over je (tussen-)laag, en voor de kosten hoef je dat niet te laten.
Wat ik weet van 2C verf is dat je daar (bijna) alles overheen kunt zetten na het juiste voorwerk.
Zelf ben ik gehecht aan Epifanes een component daar ben ik tevreden over qua verwerking en resultaat.
En omdat ik schilderen niet erg vind is het langere glansbehoud ( soms) plus het minder simpel repareren van schades voor mij de reden om GEEN 2C te gebruiken, EN ik heb geen jacht dat scheelt ook een berg .
Als altijd : namens allen, graag foto`s van je ondernemingen .
Groet Ad
@Stevedem : die Seaforce is ook wel goed hoor ik. Ik koop min AF in het grijze circuit zodat ik "beroeps" spul krijg wat ook nog eens vers van het jaar is wat OOK een belangrijk gegeven schijnt te zijn.
Wat ik wel altijd, eens in de twee jaar, langer gaat echt niet op zout met (te weinig) vaaruren zoals in mijn situatie, doe is na het afspuiten en nalopen met het plamuurmes en roestjes behandelen, is een laag Primocon ertussen smeren ook al komt dezelfde AF weer terug.
Dan heb je zekerheid over je (tussen-)laag, en voor de kosten hoef je dat niet te laten.
Wat ik weet van 2C verf is dat je daar (bijna) alles overheen kunt zetten na het juiste voorwerk.
Zelf ben ik gehecht aan Epifanes een component daar ben ik tevreden over qua verwerking en resultaat.
En omdat ik schilderen niet erg vind is het langere glansbehoud ( soms) plus het minder simpel repareren van schades voor mij de reden om GEEN 2C te gebruiken, EN ik heb geen jacht dat scheelt ook een berg .
Als altijd : namens allen, graag foto`s van je ondernemingen .
Groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi
- Marie Christina
- Berichten: 4836
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Schade aan schroef, gelijk maar e.e.a. verbeteren en schilderen
Ik begrijp die verheerlijking van 2k verven ook niet zo, eerlijk gezegd.
Goed, slijtvaster, langer blijvende glans (zegt men.) en zo zijn er wel meer dingen te noemen.
Maar 1k verven zijn tegenwoordig zo goed doorontwikkeld.
Dat doet er echt niet zoveel meer voor onder.
(Mits je een beetje gerenommeerd merk neemt. Ik ben er ooit ingetrapt om Action verf te proberen. Op het eerste gezicht leek er niets mis met het resultaat. Maar een half jaar later was het al dof en een jaar later begon het te vergelen. )
Het gemak van verwerken en, niet in de laatste plaats, de fors lagere prijs houden mij al jaren bij International.
Maar Epifanes is zeker ook uitstekend en vergelijkbaar geprijsd.
Sigma: prima!
En dat geldt voor de lakken, maar ook voor de antifoulings
Goed, slijtvaster, langer blijvende glans (zegt men.) en zo zijn er wel meer dingen te noemen.
Maar 1k verven zijn tegenwoordig zo goed doorontwikkeld.
Dat doet er echt niet zoveel meer voor onder.
(Mits je een beetje gerenommeerd merk neemt. Ik ben er ooit ingetrapt om Action verf te proberen. Op het eerste gezicht leek er niets mis met het resultaat. Maar een half jaar later was het al dof en een jaar later begon het te vergelen. )
Het gemak van verwerken en, niet in de laatste plaats, de fors lagere prijs houden mij al jaren bij International.
Maar Epifanes is zeker ook uitstekend en vergelijkbaar geprijsd.
Sigma: prima!
En dat geldt voor de lakken, maar ook voor de antifoulings
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Re: Schade aan schroef, gelijk maar e.e.a. verbeteren en schilderen
Huidige verf zit er sinds 2017 op, en ja, glanst nog steeds, dus wat dat betreft klopt het wel dat 2c verf langer gland behoud.
normaal sta ik 14 dagen binnen met schilderwerk, omdat ik het nu combineer met de reparatie en verbetering aandrijflijn, kom ik buiten te staan... mede om die reden neig ik naar een 1c verf vanwege het gemak. anderzijds kan ik een 2c verf van de IJssel er zo overheen zetten zonder primer, mits goed geschuurd en ontvet. dus dat scheelt ook weer
en idd, de AF haal ik in hetzelfde circuit, goede ervaringen mee, en het scheelt flink wat euro's.
normaal sta ik 14 dagen binnen met schilderwerk, omdat ik het nu combineer met de reparatie en verbetering aandrijflijn, kom ik buiten te staan... mede om die reden neig ik naar een 1c verf vanwege het gemak. anderzijds kan ik een 2c verf van de IJssel er zo overheen zetten zonder primer, mits goed geschuurd en ontvet. dus dat scheelt ook weer
en idd, de AF haal ik in hetzelfde circuit, goede ervaringen mee, en het scheelt flink wat euro's.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Re: Schade aan schroef, gelijk maar e.e.a. verbeteren en schilderen
Als je nu in de 2c staat zou ik toch overwegen het schip na het schuren en bijwerken binnen te laten zetten. Je kan het dan in één keer schilderen. De 2c verf blijft toch een stuk sterker als de 1c variant.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Re: Schade aan schroef, gelijk maar e.e.a. verbeteren en schilderen
Binnenzetten is niet mogelijk op die locatie helaas.
ik doe het tijdens de wachttijd van de reparatie van opgestuurde schroef en ander werk.
Scheelt mij een keer kranen en stallen volgend jaar april.
ik doe het tijdens de wachttijd van de reparatie van opgestuurde schroef en ander werk.
Scheelt mij een keer kranen en stallen volgend jaar april.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Re: Schade aan schroef, gelijk maar e.e.a. verbeteren en schilderen
er is wat vertraging opgelopen, maar a.s. woensdag kan ik de boot brengen. Eind oktober zou die dan klaar kunnen zijn.
Gezien de temperaturen word de romp schilderen niets meer, dd lak kan tot 15 graden aangebracht worden.. Dus doe ik alleen de antifouling, en de romp in het voorjaar in het water, we hebben een laag werkvlot in de haven. handig niet, maar wel te doen.
Gezien de temperaturen word de romp schilderen niets meer, dd lak kan tot 15 graden aangebracht worden.. Dus doe ik alleen de antifouling, en de romp in het voorjaar in het water, we hebben een laag werkvlot in de haven. handig niet, maar wel te doen.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
- Marie Christina
- Berichten: 4836
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Schade aan schroef, gelijk maar e.e.a. verbeteren en schilderen
Mocht je met een vlotje gaan schilderen dan kan ik je van harte van die zuignappen aanbevelen.
https://www.joostenwatersport.nl/yachtgrabber-zuignap
Dat werkt me toch een partij handig...
https://www.joostenwatersport.nl/yachtgrabber-zuignap
Dat werkt me toch een partij handig...
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Re: Schade aan schroef, gelijk maar e.e.a. verbeteren en schilderen
Zuignappen ook handig bij schoonmaken
En ome alie heeft ze ook in vele soorten en maten
En ome alie heeft ze ook in vele soorten en maten
Ancora Imparo
- Marie Christina
- Berichten: 4836
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Schade aan schroef, gelijk maar e.e.a. verbeteren en schilderen
Ome Ali.
Alie is een tante.
Alie is een tante.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Re: Schade aan schroef, gelijk maar e.e.a. verbeteren en schilderen
Ik heb ze van de Action. Maar deze zijn hetzelfde.
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-g ... gJ_PPD_BwE
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-g ... gJ_PPD_BwE
Re: Schade aan schroef, gelijk maar e.e.a. verbeteren en schilderen
We hebben een groot werkvlot van een meter of 15 welke vast ligt aan palen.
Maar we hebben ook een kleinere die we kunnen verplaatsen en naast de boot leggen, echter is die wat hoger dan de vaste.
Ik ga het vanaf de vaste doen,
Maar de tip van de zuignappen neem ik mee, ik heb er 2 in de schuur liggen die ik nooit gebruik eigenlijk, die moeten maar eens naar de boot verhuizen
Maar we hebben ook een kleinere die we kunnen verplaatsen en naast de boot leggen, echter is die wat hoger dan de vaste.
Ik ga het vanaf de vaste doen,
Maar de tip van de zuignappen neem ik mee, ik heb er 2 in de schuur liggen die ik nooit gebruik eigenlijk, die moeten maar eens naar de boot verhuizen
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
- quichot
- Berichten: 2089
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Schade aan schroef, gelijk maar e.e.a. verbeteren en schilderen
Hoe diep is het naast je schip? Ik heb een keer een waadpak kunnen lenen voor dergelijk werk.
Mijn rug is me nóg dankbaar!
https://www.decathlon.nl/p/waadpak-100/ ... ZKEALw_wcB
Mijn rug is me nóg dankbaar!
https://www.decathlon.nl/p/waadpak-100/ ... ZKEALw_wcB
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
Re: Schade aan schroef, gelijk maar e.e.a. verbeteren en schilderen
Metertje of 5/7 afhankelijk van het getij.quichot schreef: ↑ma okt 03, 2022 4:44 pm Hoe diep is het naast je schip? Ik heb een keer een waadpak kunnen lenen voor dergelijk werk.
Mijn rug is me nóg dankbaar!
https://www.decathlon.nl/p/waadpak-100/ ... ZKEALw_wcB
Dus zal een waadpak met telescopische stelten moeten zijn dan
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================