vervelende blackout

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

vervelende blackout

Bericht door frank »

Tja, nieuwe boot moet je leren kennen en dat kost tijd.
Na wat mislukte pogingen zijn we eindelijk de thuishaven uit in de hoop op een paar weken zorgeloze vakantie.
Dit is nu de derde poging en we willen niet nóg eens met hangende pootje terug de box in.

Maar ver kwamen we niet. Plots twee keer totale blackout, alles waar stroom doorheen liep was dood.
Dus geen water, licht, toilet, niets werkte meer.
Toen was ik het zat en haalde er mijn oude vriend en buurman met zijn meet apparatuur bij.
Hij zegt altijd: meet spanning, meet weerstand, meet temperatuur.
Binnen tien minuten was de dader gevonden.
De centrale zwevende zekering in de voeding naar de zekeringkast.
Diagnose: zekering niet goed geplaatst, geen goed contact, te grote overgangsweerstand met als resultaat hitte ontwikkeling.
Daardoor bleek de complete zekering in de houder te zijn gesmolten en kwam er soms nog maar 6 V door de leiding.

Na het plaatsen van een nieuwe zekeringhouder en zekering waren de probleem over en nu vieren we verdomme echt vakantie en geen gezeur mer onderweg!

zie foto
Afbeelding
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 579
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Re: vervelende blackout

Bericht door Richard van den Berg »

Prettige vakantie Frank!
Groeten,

Richard

mijn boot
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: vervelende blackout

Bericht door Evert »

Je hele voeding over een zwevende zekering. Dan lijkt het mij dat er meer werk aan de winkel is..
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: vervelende blackout

Bericht door Marie Christina »

Hoeveel Amp was die zekering dan, Frank?
Een groene is volgens vriendje Google 30 A, wat ik niet overvloedig veel vind.
Een aantal jaar geleden heeft een scheepselec bij mij het hele zooitje overhaald en er een 70A tussen gezet.
Wellicht is dat wat veel, dat weet ik ook niet precies, maar als ik het vergelijk lijkt 30 wat weinig.
En zwevend...
Daar is men doorgaans niet zo'n fan van.

Hoe dan ook: je kan weer varen en het zal waarempel wel goed gaan.
Fijne vakantie.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: vervelende blackout

Bericht door sailor wim »

Prettige vakantie Frank.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: vervelende blackout

Bericht door Carel-k »

Read instructies befor uses
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: vervelende blackout

Bericht door Waterman »

Een prettige vaarvakantie gewenst ,en geniet van je nieuwe aanwinst.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: vervelende blackout

Bericht door frank »

Marie Christina schreef: za sep 10, 2022 3:56 pm
Een groene is volgens vriendje Google 30 A, wat ik niet overvloedig veel vind.
Een aantal jaar geleden heeft een scheepselec bij mij het hele zooitje overhaald en er een 70A tussen gezet.
Wellicht is dat wat veel, dat weet ik ook niet precies, maar als ik het vergelijk lijkt 30 wat weinig.
Wat betreft de installatie. Er ligt hier een door een installatiebedrijf volgens de regels aangelegd 230 volt net en een 12 volt.
Dat 230 is zeer uitgebreid en werkt prima. Probleem is dat die lui geen verstand hadden van zwakstroom.
Omdat de zekeringkastjes aan een centrale voeding van 4 kwadraad liggen en de afstand twee meter is is er voor de veiligheid direct na de accupool een zwevende zekering geplaatst. Dan kan er onderweg naar de zekeringkastjes niks fout gaan.

Zekering is 30 amp en dat is voldoende. Grootste verbruikers zijn hydrophoorpompje en toilet.
Het werkt nu prima want ik ben bezig om de zaak op te splitsen.
De grote fout die gemaakt is dat is dat de voeding naar toilet bijvoorbeeld een schemerlamp draadje is van 0,75 kwadraad over een afstand van 4 meter. Zwakstroom is twee maal nemen dan kun je uitrekenen hoeveel kwadraad je nodig hebt.

Hoe voed je een verbruiker die 15 ampere trekt? In dit geval gaat dat straks 4 kwadraad worden.
Hydrophoor is ook interessant. Acht ampere gaat daar doorheen en was ook met een 0,75 draad.
Vanwege de haast voor vertrek heb ik een oude kleine accu zo lang naast hydrophoor gezet en met 2,5 verbonden.
Dat ding werkte eerst zwaar moeizaam en haalde de uitschakeldruk niet waardoor oververhitting van motor.
Kostte wel een nieuwe motor maar nu gaat dat moeiteloos.

Veel geleerd in korte tijd. Ben nu bezig schema te maken van de hele elektra, er zit heel veel in van omvormers tot zonnepanelen.
Nog niet éeń keer de acculader aan gehad. Alles draait op de panelen. Knap.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: vervelende blackout

Bericht door Marie Christina »

Dat is zeker knap.
En fijn.

Ik zal eerlijk bekennen dat ik er niet heel veel verstand van heb.
Dacht even hardop.
Omdat bij mij alles over de hoofdzekering loopt heb ik 70 Amp , maar dat is bij jou dus niet het geval en niet nodig.

Nochtans intrigeert het me dat de zekering niet doorgebrand maar verbrand is.
Dat moet een reden hebben.
Maar misschien was er wel iets mis met de zekering.
Dat zou misschien ook kunnen.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: vervelende blackout

Bericht door Waterman »

Marie Christina schreef: za sep 10, 2022 3:56 pm ....en er een 70A tussen gezet.
Wellicht is dat wat veel, dat weet ik ook niet precies, maar als ik het vergelijk lijkt 30 wat weinig.
En zwevend...
Daar is men doorgaans niet zo'n fan van.
Of het veel is ,hangt van het verbruik achter de zekering in Watt.
Bij 12 V is 70Amp 480 watt, bij 24V het dubbele.
V x A=Watt.
Bij een zekering van 30amp zal dat bij jou ,indien je een 12V systeem hebt ,dagdeel te weinig geweest zijn, want als je op het randje zit ,wordt de zekering warm ,en kan smelten.

Zwevende zekeringen heb ik ook ,het maakt mij niet uit ,als de bedrading maar voldoende dik is ,en afgestemd is op de verbruiker.
Even een voorbeeld.
Met een luidsprekerkabel ga je geen koelkast aansluiten ,want dan moet er veel teveel spanning doordat kleine draadje.
Vergelijk het met een snelweg die overgaat in een fietspad. Dat stuikt ook.

Marie Christina schreef: wo sep 14, 2022 6:28 pm Nochtans intrigeert het me dat de zekering niet doorgebrand maar verbrand is.
Dat moet een reden hebben.
Maar misschien was er wel iets mis met de zekering.
Dat heeft ook een reden .
Als een zekering niet goed in de houder zit ,moet alle spanning via dat minime contact lopen wat de zekering dan maakt met de houder.
Als daar een apparaat achter zit , die circa 30 x 12 = 360watt vraagt ,wordt de zekering warm. Je krijgt net niet een vlamboog.
En als dat een poosje duurt ,smelt het plastic van de zekering,want die weerstaat dan die temperatuur niet meer.

Kortsluiting zal nooit ontstaan ,omdat de min ontbreekt.
Hooguit kan de zekering stuk gaan,en dan valt de spanning weg.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: vervelende blackout

Bericht door Twei Woiven »

Die zwevende zekeringen zijn notoire storingsbronnen.
Problemen met contactdruk en daardoor overgangsweerstand en warmteontwikkeling.
Ikzelf doe meestal een mespatroon in de plus van de accudraad, zeer kort op de accu.
Voordeel, prima contactvlakken, geen overgangsweerstanden en op te waarderen tot ver boven de noodzaak van gebruik.
Vorige schip had ik per accu (stonden er drie parallel) een 125A mes zitten.
Meer dan nodig, maar als er een sluiting in de plus gekomen zou zijn dan klappen ze wel, voldoende power in de accu's.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: vervelende blackout

Bericht door Navigo »

HH,

Ik denk dat het wel losloopt met die zwevende zekeringen.

Steekzekeringen zitten overal en zonder problemen.
Ik denk eerder dat 30 ampere of meer gewoonweg te veel is voor de houder.

Gelukkig geen vervolg schade.
Veel plezier en fijne vakantie.

Navigo
Plaats reactie