St**nt aan de knikker?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: St**nt aan de knikker?

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen,
Als beloofd, nog een aflevering van het st**nt-verhaal op de TADI 3, op 22 september schreef ik over de afdekdopjes voor de montageschroeven en dat die A: verteerd waren en bij het verwijderen kapot gingen, en B: Dat ik een beetje geschrokken was van de prijs voor vier nieuwe :shock: .
Inmiddels staat de pot weer ( na enig timmerwerk aan de wc-ruimte ), en heb ik een acceptabele oplossing bedacht voor de montageschroef-afdekdoppen ( vind ik :wink: )
De oude situatie was een oud houten veilingkistje met erom heen een randje spaanplaat wat allemaal met een paar hoekjes op de vloer geschroefd was :evil:

Afbeelding
Dit moet nieuw 4 x 5,60 euro + 6,95 verzending kosten :?

Afbeelding
ZO heeft Arrejoan het opgelost: 4 x RVS slotbout met moer a 0,95 euro per stuk en geen verzendkosten :P

Afbeelding
Mijn poging nieuw hout er uit te laten zien als "oud, gebruikt ,maar onderhouden" mijn standaard aan boord van TADI 3.
Slangenzooi er nog een beetje fatsoenlijk aan en er kan gescheten worden :lol:

wordt vervolgd, Groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: St**nt aan de knikker?

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen,
Nog EEN keertje stront aan de knikker :wink: , na demontage van mijn toilet met alleen de aanzuigslang nog aangesloten voor extra zekerheid, want toilet staat onder de waterlijn, kwamen er kwalijke dampen te voorschijn :cry: .
Nu dacht Arrejoan : " kan niet anders, je werkt aan een schijtbak, eerst alles maar eens goed schoonmaken ". :wink:
echter de "zware" luchten :? bleven er toch wel een beetje prominent aanwezig, en Arrejoan had even geen idee waar het vandaan kon komen :? , want aanzuig is alleen buitenwater en dat is bij ons dan wel zout maar ook erg schoon gelukkig.
Toen ik de laatste slang van de afsluiter van het spoelwater af haalde en het laatste beetje water opgedweild had werd de stank onhoudbaar en de dader zwaaide naar mij :evil: , na voor de eerste keer in 65 jaar op een boot gekotst te hebben , heb ik de "dader" verwijderd en zijn we weer terug bij normale luchtjes.

Afbeelding
Niet te geloven hoe een dood krabbetje heel je boot (plezier) kan vergallen en een oude man over de reling laat hangen :lol:

Afbeelding
En ZO is het toilet uiteindelijk geworden, vloertje nog en een drempeltje en klaar is Arrejoan voor de rest van zijn leven( hoopt hij :wink: ) met dit "putje" .
Hoe de foto`s " zelf-draaiend worden weet ik niet maar ze doen het gewoon :lol:
Wordt zoals altijd vervolgd, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: St**nt aan de knikker?

Bericht door quichot »

Verstekeling!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: St**nt aan de knikker?

Bericht door frank »

Nou hebben wij tegenwoordig een elektrisch toilet. Ik vertrouw het ding voor geen meter want er zit ergens een vermaler ingebouwd.
Je zal maar rustig op de pot zitten wetende dat er een vermaler onder je zit in afwachting.....
Nou heb ik veel ervaringen gehoord over die dingen en prompt stapt mijn buurman aan wal met een grote doos met daarin alle onderdelen van zijn pot.
"Tja.. zei hij, ik had een kesenpit ingeslikt en toen is het motorhuis door de klap gebarsten. Kan ik zo weggooien ..."
En dat was de ene kant van dat verhaal. Nou heeft dat ding een voeding nodig van 12 volt. En als je dan zoals bij ons gebleken is een schemerlampdraadje van 0,75 kwadraad gebruikt dan heeft dat ding zelfs moeite om derrie weg te krijgen laat staan een forse 4 duimer.

Dus alweer een winterkarwei erbij, dikke draad trekken vanuit een overvolle elektrakast waar veel spaghetti in zit. Ga maar zoeken ..
Zelfde verhaal was eerder de hydrophoor aansluiting, dat is inmiddels opgelost. De installateur heeft de 230 v kant goed gefixt maar geen verstand van zwakstroom. 12 V heeft dikke draden nodig en als er hoge stromen lopen dan pak maar gerust 4 kwadraad.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: St**nt aan de knikker?

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, @ Frank, ik denk dat gemiddelde elec`s van de wal over het algemeen weinig leren over zwakstroom. En vaak ook een beetje neerbuigend kijken naar die "paar volt-jes" of er gewoon niet in geïnteresseerd zijn.
Aan boord van jachten waar B de Haas en Doe het Zelf graag geziene gasten zijn, wordt heel vaak niet verder gekeken dan : als er een plus en een min aan zit en je kunt het aan- en uitzetten is het ok.
Ik mag gezien de leeftijd van TADI 3 nog overboord lozen 8) , dus ik blijf gewoon spoelen op ellebogenstoom : geen gezeur met aan- en afvoerstromen, electrukiteit en tanks :lol:

Afbeelding

ZO is het uiteindelijk geworden : plee gereviseerd ( en NEE hij hangt niet aan de wand :lol: ), basis vertimmerd met bergruimte eronder, alles wat nog niet afgetimmerd was afgemaakt(ik hoef zeker op het toilet niet ZOVEEL spleten te zien :D ), de hele ruimte een nieuw beits-je gegeven, vloertje gedaan( ook eronder), slangen uit de knoop en de wand waar de deur in hangt vast gezet.
Weer een putje wat van de "nog te doen-lijst" geschrapt kan worden :wink: :wink:
Dit was het voor wat het st**nt verhaaltje waar het mij betreft,
Groeten Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: St**nt aan de knikker?

Bericht door Marie Christina »

Wát een kakonderwerp. :mrgreen:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: St**nt aan de knikker?

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, @ Menno : shit!! ja nu je het zegt :lol: :lol: Gelukkig dat er op het eind geen luchtje aan zat :wink:
Groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Plaats reactie