verstuivers reviseren

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Nieuwkoop
Berichten: 148
Lid geworden op: ma dec 31, 2012 9:19 pm

verstuivers reviseren

Bericht door Nieuwkoop »

Onlangs was er een monteur aan boord om de kleppen te stellen. Hij waarschuwde voor te strakke kleppen bij mijn motor aangezien ze nog nooit waren gesteld in de 8 jaar dat hij staat. Ik ontmoette hem tijdens onderhoud aan de motor van mijn broer.
Deed ik vroeger altijd zelf, maar ik heb geen voelermaten meer en de rubber koppakking kan hergebruikt worden, maar wel met wat vloeibare erbij.
Alles bij elkaar een goed moment om eens een echte dieselman naar mijn motor te laten kijken. Hij kon het bezoek combineren.
De Sole sm105 heeft 1500 uur gemaakt en onderhoud, olie en filters, riemen, keerkoppeling enz. doe ik altijd zelf.

Kleppen stonden redelijk, paar wat te wijd. Maar bij proefdraaien hoorde hij dat de verstuivers niet goed werkte.
Voelen aan de leidingen en controle van de olie bevestigde zijn diagnose.
Als ze niet correct verstuiven, tasten ze de oliefilm boven de zuigers aan wat je ziet aan de olie in de vorm van glinsterende deeltjes.
Nu zat de olie er al 400 uur in en was eigenlijk al eerder aan vervangen toe. Normaal doe ik het ieder najaar bij 200 - 250 uur.
Extra slijtage dus die nu in de oudere olie zichtbaar was.

Hij heeft de verstuivers meegenomen en getest. Filmpje toonde verschillende pissers. Dus reinigen nieuwe onderdelen erin bij alle zes.
Zijn ondertussen weer teruggezet en we hebben al weer gevaren afgelopen weekend.
Ik hoor weinig verschil, iets minder typisch diesel geluid in de vorm van rammelen/tikken maar verbruik en smering zullen beter zijn.

Zijn advies was tussen 800 en 1200 uur de verstuivers te reviseren.
Zeker met de steeds duurder en slechter wordende dieselolie.
Ik tank nooit bij jachthavens, wel bunkerstations en vul zelf ook met jerrycan van de autopomp.
Weer wat geleerd.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: verstuivers reviseren

Bericht door Baschinist »

Maar waar komen die ijzerdeeltjes in de olie dan vandaan?
Gebruikersavatar
Nieuwkoop
Berichten: 148
Lid geworden op: ma dec 31, 2012 9:19 pm

Re: verstuivers reviseren

Bericht door Nieuwkoop »

Als de verstuiver na-pist, lost de oliefilm aan de zuigerwand op.
Tenminste dat is mij zo uitgelegd.
Dus minder smering en slijtage.

In hoeverre dit ernstig is weet ik niet. Ik ga er niets mee doen. Motor loopt prima.
De monteur kon ook niet zeggen hoe ernstig dit is. Geen reden voor verdere actie zei hij.
Olie en filter zijn gewisseld.

Het gaat om glimmend spul, geen ijzerdeeltjes, meer aluminium fijn slijpsel.
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: verstuivers reviseren

Bericht door sailor wim »

Nou ik weet niet waarvan de cilinderwand van gemaakt is.
Toch meestal staal of gietijzer, bij een aluminium wand zit er een Nikasil coating op en als ik aan aluminium slijpsel denk ziet het erniet goed uit.
Ik zou mijn olie na laten kijken.bij Dekra kun je dit jaar nog een gratis olie analyse aanvragen op hun site.
Sakko commercial is meer gericht op scheepvaart voor een carter olie analyse
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
Nieuwkoop
Berichten: 148
Lid geworden op: ma dec 31, 2012 9:19 pm

Re: verstuivers reviseren

Bericht door Nieuwkoop »

Kan ook van de zuigers zijn?
Olie is al weg. Maar ik ga de olie nakijken bij de volgende wissel.
Dan zou er geen probleem moeten zijn.

Zelf vind ik het ook niet fijn. Gebeurd toch wel vaker bij diesels dat de verstuivers pissen.
Het zijn ook geen stukjes, maar met een beetje olie op je vinger zie je wat glinsteren.
Monteur zei metaal deeltjes door de aangetaste oliefilm.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: verstuivers reviseren

Bericht door Baschinist »

Ik vind het een apart verhaal eerlijk gezegd...

Met name deze zin:
De monteur kon ook niet zeggen hoe ernstig dit is. Geen reden voor verdere actie zei hij.
Dit staat 'm.i. haaks op datgene wat een monteur zou moeten doen. Ik weet niet wat het is, dus ik ga dat eerst uitzoeken.
Prut in je olie hoort niet. Met de verklaring van de monteur over gebrek aan smering boven de zuiger dan zou het uit de verbrandingskamer moeten komen. Dan gaat het dus eerst langs je zuigerveren en schraapveren voordat het in je carter terecht kan komen, dan ben je er ook niet met een nieuwe verstuiver.
Andere verklaring kan zijn, welke mij logischer lijkt, is dat er veel te veel diesel in je smeerolie is gekomen waardoor deze veel te dun wordt en niet goed meer smeert en daar ergens slijtage door heeft veroorzaakt.
Oliesample lijkt mij in deze geen overbodige luxe inderdaad, staat 1500 uur op dat blok, dat zou gewoon nieuw moeten zijn van binnen.
Gebruikersavatar
Nieuwkoop
Berichten: 148
Lid geworden op: ma dec 31, 2012 9:19 pm

Re: verstuivers reviseren

Bericht door Nieuwkoop »

Mee eens. Ik ben er ook niet blij mee.
Echter, ik zou het zelf niet gezien hebben. De olie zag er op zich prima uit.
Maar als je goed keek zag je inderdaad glinstering.

Hij hoorde aan de motor dat er verstuivers niet correct werkte.
Voelde aan de hoge druk leidingen en kwam met het verhaal over aantasting van de smeerfilm.
Daarna controleerde hij de olie van de peilstok op zijn vinger en dat bevestigde zijn verhaal.

Ik zal het toch nog vragen of deze slijtage vaker voorkomt bij slecht werkende verstuivers.
Ik laat het weten.
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: verstuivers reviseren

Bericht door Twei Woiven »

Pissende verstuivers verdunnen de motorolie en breken de smerende eigenschappen af.
Dat kan dus extra slijtage veroorzaken.
Maar 1500 uur en dan de verstuivers rot?
Dan is het echt wel zooi...
De grote jongens op zware prut lopen al iets van 10000 uur op een verstuiver, en dat is echt geen schone dunne dieselolie.

Vaag verhaal.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Nieuwkoop
Berichten: 148
Lid geworden op: ma dec 31, 2012 9:19 pm

Re: verstuivers reviseren

Bericht door Nieuwkoop »

Ik heb gisteren de monteur een bericht gestuurd en al antwoord gekregen.
Hij controleert altijd de olie op dieselvermenging. Soms ziet hij dan slijpsel als zuigerveren wat gevreten hebben.
Hij adviseert om de olie na 200 uur opnieuw na te kijken of te testen.
Voor nu zou ik me geen zorgen hoeven maken omdat de smering hersteld is.

Ik ga ook geen kosten maken om bv de kop te demonteren en te kijken. Ik verander er niets meer aan.
Wel ben ik blij dat hij het opmerkte en voor nu alles weer goed is.

Twei Woiven: de onderdelen van de verstuivers waren niet duur zei de monteur, dus geen hoge kwaliteit dacht hij zelf.
Ik ben geen dieselmonteur, maar ik vond het ook wel erg snel dat de verstuivers rot waren.
Ik had ook nooit gedacht om ze na te kijken. Het is een Sole sm105, een Mitsubushi 5,0 L blok wat ook door bv Drinkwaard gemariniseerd wordt.
Daar moeten toch behoorlijke verstuivers in zitten? Vaar er van nieuw mee en heb nooit iets gehoord aan verandering van geluid. Roken doet hij niet.
Verbruik is 3 a 4 liter per uur voor een 11,5 meter kotter van ca. 12 Ton. Dus netjes lijkt mij.

Ik moet het afwachten tot de volgende olie wissel.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: verstuivers reviseren

Bericht door Marie Christina »

Ik heb ook een Mitsubishi blok met 4400 uur op de teller.
Verstuivers geen probleem en geen metaalgruis in de olie.

Ik durf niet te beweren dat ik er verstand van heb, want dat heb ik niet/weinig, maar durf wel te zeggen dat ik gezond verstand heb.
En die zegt dat hier iets niet klopt.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Nieuwkoop
Berichten: 148
Lid geworden op: ma dec 31, 2012 9:19 pm

Re: verstuivers reviseren

Bericht door Nieuwkoop »

Dat zou ik bij mij ook verwachten. Altijd keurig onderhoud gedaan.
Motor was nieuw in 2014 toen ik het schip kocht, dus wat moet je meer doen?
Zijn in 2015 gaan varen, zo'n 200 uur per jaar en om de 200 -250 olie en filter vervangen.
Olie zat er nu wel 400 uur in, maar mag ook geen probleem zijn. Heb deze zomer wat bijgevuld, wat normaal is.
Wel de diesel filters altijd op tijd vernieuwd en tap altijd water af uit de tanks, wat er nauwelijks in zit.
Zit een CAV voorfilter op en een fijn filter dat bij de motor hoort. Zou voldoende moeten zijn.

Ik vertrouw de monteur, is een serieuze en kundige man.

Je moet ook niet denken dat er stukjes metaal in de olie zitten, het is heel fijn glimmend spul wat de monteur erop wijst dat de smering verstoord was. Ik zou het zelf niet opgemerkt hebben, maar ik controleer hier ook normaal niet op of het moet echt overduidelijk zijn.
Maar iedere slijtage is teveel denk ik zelf ook.

Heb wel in het begin een goed luchtfilter geplaatst, zo'n vrachtwagen ding.
Dus schone lucht, maar dat heeft geen invloed op de verstuivers.
Monteur zei wel dat de motor mogelijk voor verkoop lang in opslag gelegen kan hebben waardoor de verstuivers vast zijn gaan zitten.

Ik weet het verder ook niet en ga regelmatig de olie controleren op slijpsel.
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: verstuivers reviseren

Bericht door Navigo »

HH,

Volg je monteur, desnoods voor als je het niet vertrouwd?; wissel je de olie en steek je een nieuw filter na 50uur.

Verstuivers van zware olie motoren zijn in zijn geheel niet te vergelijken met dieselmotoren, toch iets andere specificaties en toleranties.
-Alles valt en staat met kwaliteit(merk), kwaliteit brandstof en hoe zuiver en in welke omgeving ze geassembleerd en/ of waarmee ze afgeperst zijn.
-Hoe zuiver is de brandstof die je gebruikt? Weet je niet, is een aanname.
-Wel/ geen retour in het brandstofsysteem, etc.

Dus ja vele factoren die de levensduur van een verstuiver beinvloeden.

Navigo
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: verstuivers reviseren

Bericht door Marie Christina »

Na 50 uur al?
Is dat niet wat veel?
(Nogmaals: ik heb er weinig verstand van).
Maar dat vaar in in de zomervakantie in een dag of 5 wel bijelkaar.
Dan kan je wel een aardige voorraad filters meenemen.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Nieuwkoop
Berichten: 148
Lid geworden op: ma dec 31, 2012 9:19 pm

Re: verstuivers reviseren

Bericht door Nieuwkoop »

Ik zal eens beginnen om na 50 uur een liter op te zuigen onderuit het carter en dit controleren.
Desnoods wegbrengen voor controle.

Ik deel dit verhaal voor andere watersporters. Slecht werkende verstuivers kunnen dus veel schade veroorzaken.
Check je olie zorgvuldig op slijpsel.
Monteur komt het steeds vaker tegen met de huidige dieselkwaliteit.
Hij doet niet anders dan scheepsmotoren al jaren, dus ik geloof hem.
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: verstuivers reviseren

Bericht door wrotter »

in 1977 een nieuwe daf 615m er in gekregen pas in 85 de verstuivers er uit niet omdat er wat loos was maar omdat er een leiding vervangen moest worden diesel service zij ,,nadat ik het over de blauwe rook had die normaal bij een Daf was dat zij dat verhelpen konden door de verstuivers iets op te krikken dus alle 6 daarheen volgens hun mankeerde er niets verder aan de verstuivers dus konden ze er zo weer in .maar later kregen we daar door een ander probleempje . in 88 zijn de verstuivers er uit gegaan voor controle bij de Daf en gereviseerd maar volgens de monteur had het niet gehoeven tja je kan geluk hebben .

de smeerolie toen van de shell wisselden we 1 keer per jaar vlak voor de winter ongeacht het aantal uren en dan wisselden we alle filters gewoon uit voor zorg .overigens heb ik mijn koppeling ,,twindisc nooit olie gewisseld in meer dn 10 jaar was zo blank als wat en aan de magneet stok zat niets .
Plaats reactie