Ik ben van plan een Separ SWK 2000/5/50 filter te monteren.
Ik heb onlangs de verstuivers moeten reviseren na 1500 uur.
Dat is erg snel en dat kan door vervuiling zijn gekomen.
Nu heeft de Sole sm 105 geen retour terug naar de tank. De diesel rouleert in een systeem op de motor.
Dus er stroomt weinig diesel door het voorfilter per uur. Alleen verbruik van de motor.
Rijzen bij mij een paar vragen:
Heeft een Separ dan zin?
Zouden jullie een retour naar de tank maken zodat de diesel voortdurend gefilterd wordt en kan dat?
Je kan altijd een rondlopende leiding maken met een aparte opvoerpomp van de tankaanzuig naar een tankretour. Die laat je dan door de separ lopen en bij je motor maak je een aftakking naar de brandstofpomp.
Nadeel is dat je extra componenten toevoegt die ook weer stuk kunnen gaan. En je hebt een opvoerpomp nodig met een stevig debiet zodat het filter zin heeft.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Hoi,
Je kan in iedergeval de overstort van de injectoren terug brengen naar de tank. Dat scheelt sowieso wat in de temperatuur van de diesel die de motor ingaat. Ik haal deze plaat van een handleiding op het www je ziet ook dat er een brandstof voorfilter bij getekend staat.
Groeten Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Dank voor de antwoorden.
Ik ga kijken hoe ik de retourleiding terug kan brengen naar de tank om zo circulatie over het filter te verkrijgen.
Mooi winterklusje.
Wou je zeggen dat er nu nul filter voor je systeem zit?
Ja, dan snap ik dat de zaak met 1500 uur op is.
Zal ook maar gaan sparen voor een nieuwe pomp dan...
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
Hmmm, ik gebruik gewoon losse filters in glazen behuizingen, nooit last
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
Het is niet verkeerd om dit als voorfilter te installeren. Het houd de Delfi filter langer "schoon", als ik goed heb is dit filter geschikt tot 50 l/min. En de Kleinste Separ tot 90 l/min. Nu heb je een brandstofpomp in lijn dus die 50 liter is echt wel genoeg, was het een roterende pomp geweest zal het ook wel ruim voldoende zijn. Maar die roterende pomp heeft de brandstof ook nodig om gekoeld te blijven.
Ik had wel is geïnformeerd dat bij mijn MAN diesel er bij 100pk er 9 l/m door de retour inclusief overstort gaat terug de tank in.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Ja een filter(30mu) in serie zetten met het originele motorfilter( +/-6u) heeft zin.
Je verlengt in ieder geval de standtijd van het originele filter.
Welk filter? Een schroeffilter(wel/geen aftap mogelijkheid) op een omschakelbare filterkop volstaat.
Je moet je alleen afvragen of zo'n filter ic met filterhuis wat jij voor ogen heb zinvol is. Je heb namelijk in zijn geheel geen hoeveelheid en snelheid over je brandstofsysteem.
Je brandstofsysteem heeft op dit moment geen retour. De opvoerpomp zet je brandstofsysteem op druk en dat is het(de drukregeling zit ook op opvoerpomp).
Wil je wel een retour en flow creeeren dan zal je op een ontluchting(zover mogelijk van aanvoer) van de HD pomp een leiding(slang) met veer belastte terugslagklep(vastte drukinstelling moeten plaatsen. Drukinstelling moet lager liggen dan die in de opvoerpomp), die daarna aansluitend naar je tank terugvloeit. Het liefst onder niveau tank en zo ver mogelijk van aanzuig.
Dus het kan, de modificatie wordt vooral toegepast als de brandstof in de HD pomp een temperatuur bereikt van 60 graden. Door de hoge temperatuur gaat de levensduur van de verstuivers flink achteruit.
@Navigo, precies dat had ik gedacht. Die Separ filtert het beste met een flow.
Dit is dus een klus voor een specialist. Ik ga niet zelf iets doen in het HD deel aan de pomp.
Ik kan me voorstellen dat hier voor de verschillende brandstofpompen onderdelen te krijgen (kopen) zijn.
Ik heb vandaag een dubbel, omschakelbaar separ filter gekocht. Deze komt er sowieso in.
Ik ga kijken wat voor pomp er op zit, en of daar een retour aansluiting voor te krijgen is.