boegschroef motor koolborstels

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nieuwkoop
Berichten: 148
Lid geworden op: ma dec 31, 2012 9:19 pm

boegschroef motor koolborstels

Bericht door Nieuwkoop »

Vandaag de Vetus 95 KGF boegschroefmotor gedemonteerd.
Probleem is dat alles rondom de motor zwart is geworden door de koolstof van de koolborstels.

In 2017 had ik dit ook en heb toen de bekabeling verzwaard zodat er overal minimaal 70 mm2 zit.
Motor en ruimte schoongemaakte alles heeft jaren naar behoren gewerkt.

Nu is het opnieuw een bende in en om de motor en de koolborstels zijn aardig op weg naar hun eind.
Deze slijtage lijkt me toch overmatig.
Wat ik nu nog kan doen is de massa niet via het schip laten verlopen, maar een directe massakabel aanleggen naar de accu's.

De motor gaat naar een specialist die de zaak moet schoonmaken en voorzien van nieuwe borstels.
Daarna gaan we meten aan de spanning en stroomsterkte. Kijken of we wat afwijkends vinden.

Iemand ervaring of tips?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Nieuwkoop
Berichten: 148
Lid geworden op: ma dec 31, 2012 9:19 pm

Re: boegschroef motor koolborstels

Bericht door Nieuwkoop »

Nog een foto om een beter beeld te krijgen.

Afbeelding

Collector is ook sterk vervuild.
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: boegschroef motor koolborstels

Bericht door Handige Harrie »

Hoe stuur je hem aan? Domme aan uit regeling of iets met proportioneel?

De boel krijgt namelijk het meest voor zn raap bij het inschakelen.

Het kan ook zijn dat je een brakke commutator hebt
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Gebruikersavatar
Nieuwkoop
Berichten: 148
Lid geworden op: ma dec 31, 2012 9:19 pm

Re: boegschroef motor koolborstels

Bericht door Nieuwkoop »

Aansturing is met bijgeleverde joystick. Niet proportioneel.
Wat is een commutator?
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: boegschroef motor koolborstels

Bericht door Twei Woiven »

Ik zou net dat laatste zeggen, de commutator moet zuiver rond en vlak zijn, als ie de vorige keer heb staan vonken en er zijn domweg nieuwe koolborstels in gegaan, zonder opzuiveren van de commutator dan gaan de nieuwe borstels ook in hoog tempo verrot.
En stromen via eigen kabels is altijd beter dan via de scheepshuid.
Daar wil je geen stromen in hebben lopen.

Een commutator is het lamellenpakket waar de koolborstels overheen lopen en die in verbinding staan met de afzonderlijke spoelen.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Nieuwkoop
Berichten: 148
Lid geworden op: ma dec 31, 2012 9:19 pm

Re: boegschroef motor koolborstels

Bericht door Nieuwkoop »

Ah, de collector.
De motor was nieuw in 2015. De eerste schoonmaak was in 2017.
De collector kan toen niet slecht geweest zijn.

Nu is hij sterk vervuild en moet schoongemaakt.
Mogelijk ook opzuiveren dat hij weer glad is.
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: boegschroef motor koolborstels

Bericht door Twei Woiven »

En collector was het woord waar ik even niet op komen kon... :mrgreen:
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Nieuwkoop
Berichten: 148
Lid geworden op: ma dec 31, 2012 9:19 pm

Re: boegschroef motor koolborstels

Bericht door Nieuwkoop »

Na de motor grondig schoongespoten te hebben met perslucht is hij naar een specialist gegaan.
Deze heeft hem gedemonteerd, verder schoongemaakt en de collector in de draaibank zuiver gemaakt.
Ook opnieuw ingezaagd.
De koolborstels zijn ongelijk versleten maar zouden nog wel een rondje meekunnen zegt hij.
Maar beter is toch om nu nieuwe te zetten.
De originele Vetus koolborstels zijn wel duur, maar dan kan hij weer een poosje mee.
Dus die doen we maar gelijk vernieuwen.

Volgende week een 70 mm2 massa kabel erbij trekken zodat we niet meer via het schip aarden.

Dat deze motoren koolfijnstof afgeven is bekend en betekent niet dat er iets fout is.
Ik ga van kippengaas en afzuigkap filtermateriaal een soort omhulsel knutselen wat het meeste koolstof moet gaan opvangen.
Als ik dat jaarlijks schoonmaak, heb ik minder werk dan nu. Ik moet nu de hele punt uitsoppen rond de motor.
Gebruikersavatar
Nieuwkoop
Berichten: 148
Lid geworden op: ma dec 31, 2012 9:19 pm

Re: boegschroef motor koolborstels

Bericht door Nieuwkoop »

Motor is teruggeplaatst met nieuwe koolborstels en lagers zijn ook vervangen. Een lager ruiste wat.
Ook een 70 mm2 min getrokken naar de shunt.
Motor draait als van ouds. Hij heeft ook nooit slecht gedraaid.

Ik heb er een grote emmer overheen gezet zodat hij zijn lucht gewoon kwijt kan, maar de zwarte kool niet meer door de ruimte geslingerd wordt.
Hoop ook dat de nieuwe borstels minder roetten.
Plaats reactie