Boortjes

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Twei Woiven
Berichten: 1151
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Boortjes

Bericht door Twei Woiven »

Had hij de boormachine op kloppen gezet, 'want het was heel dik staal'!
Dan ben je echt dom bezig.
Snelheid is niet te hoog, zelfde boormachine, boortjes van Wurth, lange spanen ipv kruimels....
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4836
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Boortjes

Bericht door Marie Christina »

Nou, da's ook toevallig:
Vandaag in De Krant (Ja sorry. Zo heet ie)
https://dekrantnieuws.nl/de-jongens-van ... en-datjes/
Over dat ijzerwarenwinkeltje waar ik het over had.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: Boortjes

Bericht door RuudMal »

Ha zo te zien verkopen ze het andere goede merk ook.
Tussen de twee mannen in blauwe cassettes met oranje klip.
Het merk ROTEC, concurrent van dormer en van ommen
Ancora Imparo
Gebruikersavatar
Ducomte
Berichten: 71
Lid geworden op: di feb 07, 2017 11:19 am
Locatie: Warmond

Re: Boortjes

Bericht door Ducomte »

Zit onder dak, komt nooit in direct zonlicht en wordt tzt wit geschilderd.
Is alleen om de ymvk kabel op z'n plek te houden.
Heeft deze ymvk massieve koperen draden ? Volgens mij wordt massief op schepen afgeraden.
Groet,
Wim
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1940
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Boortjes

Bericht door paure nesci »

Zo'n winkel als van " de jongens van " hadden we tot voor kort in Nijmegen ook nog een , "Technica" , daar kon je terecht voor een enkel weerstandje of één groen ledje.....maar verder ook werkelijk zo'n beetje alles wat met electra en electronica te maken had.
Zat er sinds 1940 , helaas ingehaald door de moderne tijd en niet meer rendabel te houden.....rest ons de herinnering !
Ik heb mn eigen toko ook van de hand gedaan omdat t niet meer leuk en niet meer rendabel was.....
Goh , maar we slapen sindsdien wel ff wat beter !
Goed ondernemerschap houd ook in dat je weet wanneer je moet stoppen......
Groet Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Twei Woiven
Berichten: 1151
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Boortjes

Bericht door Twei Woiven »

Ducomte schreef: do jan 12, 2023 2:36 pm
Zit onder dak, komt nooit in direct zonlicht en wordt tzt wit geschilderd.
Is alleen om de ymvk kabel op z'n plek te houden.
Heeft deze ymvk massieve koperen draden ? Volgens mij wordt massief op schepen afgeraden.
Groet,
Wim
Het merendeel hier aan boord heeft massief, het scheelt ook welk land je neemt, de ene verbied soepel (Frankrijk oa) en de ander verplicht het.
Op zee maak ik alleen maar massief mee met schepen onder klasse.
Soepel gebruik ik alleen daar waar trillingen zijn.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: Boortjes

Bericht door Handige Harrie »

Hier in de buurt ook zon technische groothandel die door twee oude mannetjes gedraaid wordt. Bijna al het mechanische op voorraad en nog goed geprijsd ook.

Vaak genoeg ringkernboren (mooi voor scrabble) met spoed gehaald omdat de zaak net die ene maat die ik nodig had niet op schap had liggen.

Electrische componenten zie je wel steeds minder bij de diverse winkeltjes. De normale mens hobbyt toch steeds minder met elektronica en als ze dat doen is dit vaak met Chinese modules, want waarom zou je zelf iets in elkaar solderen als Ali het voor 3 euro in de brievenbus kan deponeren.

Ook in de industrie wordt dit steeds minder. Een regelsysteem afstellen met een paar weerstanden en potmetertjes is goedkoop, maar niet bepaald volgens een norm, en maakt probleemzoeken er ook niet makkelijker op. Ook een drive is niet meer normaal zelf te repareren.

Maar om terug te komen op boortjes, Zelf altijd wel succes gehad met de Holex boren van Hoffmann.
Belangrijkste is bij de meeste boren om ook goed te voeden. Als je wilt dat de hitte in de spaan gaat zitten moet je tenslotte wel echt een spaan hebben.
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1940
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Boortjes

Bericht door paure nesci »

En DAT leerden we vroeger op de LTS !
Goede snelheid en goed voeden en koelen , ( en natuurlijk gewoon goed materiaal )
Groet Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Plaats reactie