Boegschroefmotor demonteren

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Hooveld960
Berichten: 36
Lid geworden op: za mei 12, 2018 11:29 am

Re: Boegschroefmotor demonteren

Bericht door Hooveld960 »

Spoelen nameten, uit elkaar halen en contactpunten opschuren?
Pffff in het uit elkaar halen ben ik wel goed, maar het daarna weer in elkaar zetten niet.
Zal de eerste keer niet zijn dat ik iets verklooi :-)
Dat durf ik niet aan. Nu heb ik nog aan één kant een boegschroef en als het tegenzit, na mijn gepruts, heb ik helemaal niets meer.
Zowiese heb ik geen idee waar de contactpunten zitten?

Ik heb al geinformeerd bij de fa. Rimex, een nieuw relaisset (het gaat dus blijkbaar om alle twee tegelijk) kost 286 euro exc. btw.
Goed, als ik daarmee geholpen ben zou ik blij zijn.
Maar is dit een gangbare prijs voor een relaisset?
Nieuwe motor leveren zij overigens ook. Kost 795 euro excl. btw.
Zij zeggen overigens dat je de motor kunt demonteren als de boot IN het water ligt? Lijkt mij sterk.

Is zo'n relaisset overigens te reviseren?
Twei Woiven
Berichten: 1151
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Boegschroefmotor demonteren

Bericht door Twei Woiven »

Prijs valt mij voor twee dikke relais...
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Hooveld960
Berichten: 36
Lid geworden op: za mei 12, 2018 11:29 am

Re: Boegschroefmotor demonteren

Bericht door Hooveld960 »

Ok, das goed om te horen.
Waterman
Berichten: 1445
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Boegschroefmotor demonteren

Bericht door Waterman »

Hooveld960 schreef: zo mei 28, 2023 9:57 am Is zo'n relaisset overigens te reviseren?
Ik zou dat ook niet doen.
Zou mooi een nieuwe kopen ,want als je iets verprutst als amateur ,moet je alsnog eentje kopen ,en lopen de frustraties alleen maar omhoog.
We heten niet allemaal Navigo, die overal verstand van heeft ,en waarschijnlijk een professioneel iemand is in de bootsector is.
Nieuw is nieuw , en daarop zit vaak de garantie dat die werkt.

Ik ben net zo als jij ,wat mijn ogen zien ,kunnen mijn handen uit elkaar halen.
Maar bij het in elkaar zetten ,hou ik wel eens een boutje of schroefje over. :lol: :lol:
En dan moet de boel weer uitelkaar,dat gaat dan wel weer goed. :mrgreen:
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Twei Woiven
Berichten: 1151
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Boegschroefmotor demonteren

Bericht door Twei Woiven »

Jinny is ook een pro in de technische wereld, maar wat ik kan kan een leek nog niet en moet die leek ook niet willen doen.....
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Hooveld960
Berichten: 36
Lid geworden op: za mei 12, 2018 11:29 am

Re: Boegschroefmotor demonteren

Bericht door Hooveld960 »

Even een update over mijn boegschroef.
Ik heb gisteren bij de fa. Rimex een nieuw relais gekocht.
Ik ben daar naartoe gegaan omdat ik dacht dan zo'n zelfde relais te krijgen als dat ik nu heb.
Maar dat was niet zo. De man aan de balie, die mij overigens goed geholpen heeft en aan mij duidelijk heeft uitgelegd, aan de hand van mijn foto's van mijn boegschroef en relais nu, hoe ik alles moest aansluiten. Nu ben ik de draad kwijt haha. Maar die man vertelde mij dat het betreffende originele relais al sinds 1988 niet meer geleverd wordt. Of hij bedoelde door hun niet meer of in het algemeen dat ben ik vergeten te vragen.

In ieder geval, ik kreeg dit relais:

Afbeelding

Ik heb 346 euro afgetikt! Thuisgekomen natuurlijk even gegoogled op SW182 en tja dan kom je er achter dat ik het bij Drinkwaard sowieso voor 80 euro goedkoper had kunnen krijgen. En via AlieExpres ruim onder de 100 euro. Maar of dat kwalitatief hetzelfde is? Die van Alie bedoel ik.
Dus ik ben wel duur uit. Nou ja, dat risico loop je als iemand zoals ik, met onvoldoende kennis van de wereld van de techniek.
In ieder geval was ik wel blij met de uitleg hoe alles aan te sluiten, dus ik hoop maar dat ik dat allemaal goed onthouden heb.

Nu vertelde ik dit verhaal ook aan een collega van mij, die echt super handig is, en die zei natuurlijk "had even dat relais bij mij gebracht om te kijken of het toch niet gemaakt kan worden" want hij heeft als motto: als het toch al kapot is kan kan het alleen maar meevallen als het toch gemaakt kan worden. Tja maar ik heb de tijd eenvoudig weg niet. Dit weekend geen tijd om heen en weer naar Friesland te rijden (boot ligt bij Sneek en ik woon in 's-Gravenzande). Volgend weekend ga ik wel heen en weer, maar dan om dit nieuwe relais te monteren. En de week daarop gaan we al op vakantie voor drie weken. Dus komt allemaal superslecht uit.

Goed ... weer een heel verhaal, maar ik wilde jullie toch even op de hoogte houden, want ik ben blij met de eerdere antwoorden ook al heb ik er helaas niets mee kunnen doen omdat het relais (althans dat hoop ik dan toch maar) uiteindelijk helemaal de geest heeft gegeven.

Ik heb nog wel een vraag. De meneer van Rimex zei me dat ik de zwarte (min) dunne draden aan de linker twee aansluitingen (van de vier die je op de foto ziet) moest aansluiten. Maar op een foto van het relais die ik op internet tegenkwam staat daar juist + bij. Bij mij staat er niets op het relais.

Afbeelding
Twei Woiven
Berichten: 1151
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Boegschroefmotor demonteren

Bericht door Twei Woiven »

Dat maakt niet zoveel uit, een relais geeft voor de spoel niet om plus of min in de regel, tenzij er een blusdiode inzit.
Ik zal zo het ding wel even googlen..
Even gegoogled, het lijkt dat jouw exemplaar ongevoelig is voor de polariteit, maar even nameten kan geen kwaad.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Boegschroefmotor demonteren

Bericht door Navigo »

HH,

Deze relais worden ook gebruikt voor de CUPA CP40.
Als je even de website van Drinkwaard raadpleegt, vind je een aansluitschema mbt de draadjes.

Navigo
Beemer
Berichten: 414
Lid geworden op: zo feb 11, 2018 8:42 pm

Re: Boegschroefmotor demonteren

Bericht door Beemer »

Navigo schreef: zo jun 18, 2023 10:58 am Deze relais worden ook gebruikt voor de CUPA CP40.
Inderdaad gebruikt ook Cupa deze relais, net als vele andere schroef-boeren, elek. heftrucks, autolaadkleppen etc, etc.
Overigens heet de fabrikant van deze relais: Albright.
Hooveld960
Berichten: 36
Lid geworden op: za mei 12, 2018 11:29 am

Re: Boegschroefmotor demonteren

Bericht door Hooveld960 »

@Navigo: heb je een directe link voor me want ik kan dat aansluitschema niet vinden op de site van Drinkwaard.
Waterman
Berichten: 1445
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Boegschroefmotor demonteren

Bericht door Waterman »

Hooveld960 schreef: zo jun 18, 2023 5:08 pm Cupa cp40 aansluitschema Drinkwaard.
https://www.drinkwaard.com/boegschroeve ... roefmotor/

Hier vind je enige foto's bij het artikel staan ,waaronder een aansluitschema.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Hooveld960
Berichten: 36
Lid geworden op: za mei 12, 2018 11:29 am

Re: Boegschroefmotor demonteren

Bericht door Hooveld960 »

Ah ... bedankt ... maar ik ben geen techneut, dus dit begrijp ik toch niet.
Dan hou ik het maar bij de uitleg die ik heb gekregen van de medewerker van de fa. Rimex ... de uitleg voor dummies ... van dat zwarte draadje daar moet aan die aansluiting van het relais enz.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2090
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Boegschroefmotor demonteren

Bericht door quichot »

sailor wim schreef: ma apr 24, 2023 4:28 pm Hoi,
Ja de boot moet echt droog staan voor deze klus.
De motor en schroef zijn een geheel bij deze uitvoering.
En domme vragen bestaan niet, wel domme antwoorden.
Succes met de klus.
Wim, we hebben ooit het onderwatertoilet aan boord van mijn zwager kunnen loshalen en repareren door eerst een goed strak passend speegoedballetje half in de uitloop te duwen. Mede door de waterdruk bleef dat prima zitten. Zou zoiets ook niet kunnen met ballen iets groter dan de tunneldiameter?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2660
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Boegschroefmotor demonteren

Bericht door sailor wim »

Hoi Guido,
Tja wie weet misschien wel.
Maar dan heb je wel tunnel lengte nodig aan twee kanten natuurlijk.
En sommige schepen hebben er ook een traliewerkje voor als bescherming.
Nou maar is afwachten hoe TS vaart in deze klus.
Groeten Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Hooveld960
Berichten: 36
Lid geworden op: za mei 12, 2018 11:29 am

Re: Boegschroefmotor demonteren

Bericht door Hooveld960 »

Voorlopig blijft de motor even zitten waar hij zit.
Eerst de problemen met het relais oplossen.
Dan de zomer doorvaren.
Na het vaarseizoen eens even een afweging maken om of deze motor te laten nakijken/reviseren of een geheel nieuwe en vooral krachtigere boegschroef te laten inbouwen.
Plaats reactie