Boegschroefmotor demonteren

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Hooveld960
Berichten: 36
Lid geworden op: za mei 12, 2018 11:29 am

Re: Boegschroefmotor demonteren

Bericht door Hooveld960 »

Even een final update over mijn boegschroef perikelen.
Vandaag het nieuwe relais gemonteerd. Was blij met de uitleg die ik had gekregen van de medewerker van de fa. Rimex. Zonder die uitleg had ik het niet gekund. Met die uitleg en met het kleine beetje kennis wat ik zelf heb over elektro en de werking van relais is het me gelukt.
Wat een wereld van verschil! De boegschroef draait weer beide kanten op, maar draait volgens mij ook veel krachtiger dan voorheen. Wat maakt zo'n nieuw relais een verschil. Ben d'r blij mee.
Roadrunnertoao
Berichten: 6
Lid geworden op: ma jun 05, 2023 11:49 am

Re: Boegschroefmotor demonteren

Bericht door Roadrunnertoao »

Maakt een ander relais uit voor het krachtiger draaien van je boegschroef?
Hooveld960
Berichten: 36
Lid geworden op: za mei 12, 2018 11:29 am

Re: Boegschroefmotor demonteren

Bericht door Hooveld960 »

Ja dus, waarschijnlijk veel interne weerstand door de vreselijk slechte staat van de contacten.
Nadere inspectie van het relais bleek dat de plastic of bakeliet behuizing al op een paar plaatsen was gebroken en met tyrap aan elkaar werd gehouden en de contacten verkeerden in werkelijk vreselijk slechte staat.

Afbeelding
Twei Woiven
Berichten: 1152
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Boegschroefmotor demonteren

Bericht door Twei Woiven »

Ja, die zijn op..
Veel succes met je voelend als een nieuwe boegschroef.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Hooveld960
Berichten: 36
Lid geworden op: za mei 12, 2018 11:29 am

Re: Boegschroefmotor demonteren

Bericht door Hooveld960 »

Ja het was echt nodig. Waarschijnlijk heb ik al jaren zo rond gevaren. Onbegrijpelijk :-)
Ben achteraf wel blijf dat het relais de geest gaf en ook op een juist moment (aan het einde van onze voorjaarsvakantie).
Het had vervelender geweest als het midden in onze zomervakantie was gebeurd.
Roadrunnertoao
Berichten: 6
Lid geworden op: ma jun 05, 2023 11:49 am

Re: Boegschroefmotor demonteren

Bericht door Roadrunnertoao »

Hmm is voor mij ook het overdenken waard. Had nog niet gedacht aan mijn relais. Ik dacht die schakelt of schakelt niet... Mijn boegschroef doet ook erg weinig. Zowel links als rechts.
Wat is de diameter van je kabels die van boegschroef naar accu lopen? Over welke lengte?
Twei Woiven
Berichten: 1152
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Boegschroefmotor demonteren

Bericht door Twei Woiven »

Altijd zo dik mogelijk, koper is duur, maar een boegschroef moet kracht leveren.
Ideaal is de accu's naast de boegschroef en met 50qmm aansluiten.
Maar anders zo kort mogelijk bij
Iedere meter extra kost vermogen
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Plaats reactie