Boegschroefmotor demonteren

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Hooveld960
Berichten: 36
Lid geworden op: za mei 12, 2018 11:29 am

Boegschroefmotor demonteren

Bericht door Hooveld960 »

Dit zal misschien klinken als een domme vraag, maar op dat gevaar af stel ik hem toch.
Moet mijn boot echt het water uit als ik van binnen de boegschroefmotor van de tunnel wil verwijderen?
Of zit er toch nog iets van een afdichting tussen de motor en de as o.i.d. waardoor er geen water binnen loopt?

De boegschroef is denk ik best heel oud en ik merk dat hij naar één kant een stuk minder power heeft als naar de anderen kant
Ik wil er nieuwe koolborstels in of misschien laten reviseren maar als de boot dan weer het water uit moet en een tijdje de kant op moet ....

Of moet bij elk soort merk en type boegschroef voor demontage altijd de boot op het droge?

Betreft een Rimex boegschroef. Zie de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2660
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Boegschroefmotor demonteren

Bericht door sailor wim »

Hoi,
Ja de boot moet echt droog staan voor deze klus.
De motor en schroef zijn een geheel bij deze uitvoering.
En domme vragen bestaan niet, wel domme antwoorden.
Succes met de klus.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Boegschroefmotor demonteren

Bericht door ErikH »

Ga eerst eens meten aan je boegschroef voordat je gaat uitbouwen, het kan zomaar zo zijn dat 1 van je relais' niet fris meer is. Bij het zien van dat ty-rapje gaat er bij mij een belletje rinkelen. Een € 15,- Aldi multimeter is goed genoeg hiervoor.

Meten met de multimeter in stand 20VDC. Meten doe je op de dikke koperen strippen als de boegschroefmotor (en liefst ook de hoofdmotor) is ingeschakeld. Eerst de ene kant op ingeschakeld, later de andere kant op ingeschakeld. Als derde meting de spanning tussen de binnenkomende pluskabel (met alweer ingeschakelde boegschroef) en de min/massa. Als er teveel verschil is tussen de 3 metingen weet je zo goed als zeker dat 1 van de relais' gaar is.

Gr.

Erik
Twei Woiven
Berichten: 1151
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Boegschroefmotor demonteren

Bericht door Twei Woiven »

Eensch met Erik.
Meten.
Aan de motor kan het bijna niet liggen als ie de ene kant op wel en de nadere kant op niet wil.
Dat is bijna altijd relaiswerk.
Of gare aansluitingen, maar gezien het tyrapje gok ook ik op de relais...
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Hooveld960
Berichten: 36
Lid geworden op: za mei 12, 2018 11:29 am

Re: Boegschroefmotor demonteren

Bericht door Hooveld960 »

Aha dank voor deze nuttige tip. Ok dus die twee zwarte ronde dingen zijn de relais. Weer wat geleerd.
En dan even een paar vragen voor de duidelijkheid want ik ben maar een beetje kundig.
- Waar doe ik de eerste meting? Neem de eerste foto. De plus van de multimeter op de rechter strip waar die kabel ook op is gemonteerd? En de min op de onderste linker strip?
- En de tweede meting weer de plus op de rechter strip en de min op de bovenste linker strip?
- Wat is de massa (min)? De rechter strip? Of de twee linker strippen?
- En de derde meting? Waar is de binnenkomende plus kabel?
- En waar zien jullie een tyrap? Heb ik op de foto's niet kunnen ontdekken?

Oja de boegschroef draait alle twee de kanten op, maar de ene kant duidelijk hoorbaar langzamer dan de andere kant op.

Verder heb ik begrepen dat deze boegschroef in de jaren '80 werd geleverd dus als die al zo lang draait .....
Twei Woiven
Berichten: 1151
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Boegschroefmotor demonteren

Bericht door Twei Woiven »

Waar lig je met het ding?
Ik bedoel, als het niet te ver bij ons vandaan is wil ik best even met je meekijken, het is per slot van rekening mijn vak.
Ik neem aan dat je geen bezwaar hebt tegen een vrouw die de techniek beheerst.... :mrgreen:
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Hooveld960
Berichten: 36
Lid geworden op: za mei 12, 2018 11:29 am

Re: Boegschroefmotor demonteren

Bericht door Hooveld960 »

Ik lig in Jutrijp, een gehucht onder Sneek.
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Boegschroefmotor demonteren

Bericht door ErikH »

Ìk zie vanaf de foto niet hoe dit precies werkt, het vak Energieomzetting boeide me niet zo. We maken er wat meer metingen van, als jij nu de resultaten hier neerpent kunnen Jinny of ik conclusies trekken.

Multimeter in stand 20VDC en goed opletten dat je nergens sluiting maakt met de meetpennen;
1-zwarte pen op scheepstaal, rode pen op doorverbindstrip relais', boegschroef uit.
2-zwarte pen op scheepstaal, rode pen op doorverbindstrip relais', boegschroef ingeschakeld stuurboord.
3-zwarte pen op scheepstaal, rode pen op doorverbindstrip relais', boegschroef ingeschakeld bakboord.
4-zwarte pen op scheepstaal, rode pen op koperstrip1 naar motor, boegschroef ingeschakeld stuurboord.
5-zwarte pen op scheepstaal, rode pen op koperstrip2 naar motor, boegschroef ingeschakeld stuurboord.
6-zwarte pen op scheepstaal, rode pen op koperstrip1 naar motor, boegschroef ingeschakeld bakboord.
7-zwarte pen op scheepstaal, rode pen op koperstrip2 naar motor, boegschroef ingeschakeld bakboord.
8-zwarte pen koperstrip1 naar motor, rode pen op koperstrip2 naar motor, boegschroef ingeschakeld bakboord.
9-zwarte pen koperstrip1 naar motor, rode pen op koperstrip2 naar motor, boegschroef ingeschakeld stuurboord.

We wachten af.

Gr.

Erik
Twei Woiven
Berichten: 1151
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Boegschroefmotor demonteren

Bericht door Twei Woiven »

Ik moet komende weken een weekje naar Stiens voor werk.
Dan is het een 45km rijden.
Als je er met de metingen van Erik niet uit ga komen, dan kan ik eens denken of het de moeite zou zijn.....
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Hooveld960
Berichten: 36
Lid geworden op: za mei 12, 2018 11:29 am

Re: Boegschroefmotor demonteren

Bericht door Hooveld960 »

Bedankt voor het aanbod, maar ik ga vanaf a.s. maandag een weekje (of paar dagen langer) op de kant in Heeg voor opnieuw aanbrengen antifouling. Ik breng de boot vrijdag a.s. al weg. De week voor hemelvaart moet hij weer het water in en dan gaan we 2,5 week op vakantie. Bedoeling is wel richting Leeuwarden-Dokkkum-Lauwersoog. Dus laten we even contact houden. Ik stuur wel een pm via deze site. Kijken we wel of het evt. uitkomt. Maar ik ga eerst proberen zelf de metingen te doen.
Twei Woiven
Berichten: 1151
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Boegschroefmotor demonteren

Bericht door Twei Woiven »

Doe dat eerst.
Als dat allemaal niks wordt, kunnen we nog andere maatregelen treffen.

Ik lig op het moment in Schagen, dus als je het IJsselmeer oversteek naar Medemblik en nog 4 uur doorvaart (4 sluizen) lig je naast me.
Meet nog veel gemakkelijker, hier ligt alles..
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Hooveld960
Berichten: 36
Lid geworden op: za mei 12, 2018 11:29 am

Re: Boegschroefmotor demonteren

Bericht door Hooveld960 »

Nou, de situatie is veranderd. De boegschroef doet nu naar bakboord helemaal niets meer. Naar stuurboord doet hij het nog wel.

Ik was er nog niet aan toegekomen om de metingen te doen zoals hierboven beschreven door ErikH, omdat je dan toch met twee personen moet zijn, één die de begschroef joystick bedient (i.c. mjn vrouw dus) en ik die de metingen kan doen. Ik dacht ik doe dat wel een keer tijdens onze vakantie (we zijn nu twee weken op het water).

Vanmorgen tijdens een box invaren deed ineens de bakboordkant van de boegschroef helemaal niets meer. Ik hoor wel iets klikken bij de boegschroefmotor op het moment dat ik de joystick naar bakboord druk. Dat zal het klikken van het relais zijn?

Iemand op basis van mijn beschrijving een idee wat het probleem is?

Nog steeds het of de relais? Of toch koolborstels?
Twei Woiven
Berichten: 1151
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Boegschroefmotor demonteren

Bericht door Twei Woiven »

Klinkt als relais, koolborstels kan niet, dan doet de hele motor niks meer.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Hooveld960
Berichten: 36
Lid geworden op: za mei 12, 2018 11:29 am

Re: Boegschroefmotor demonteren

Bericht door Hooveld960 »

Dan maar een nieuw relais bestellen.
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Boegschroefmotor demonteren

Bericht door Navigo »

HH,

Of loshalen, uit elkaar halen, spoel(en) meten en contacten lichtjes opschuren.

Navigo
Plaats reactie