vloerisolatie in woonschepen

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Ed.
Berichten: 1
Lid geworden op: di aug 15, 2017 11:14 am

vloerisolatie in woonschepen

Bericht door Ed. »

Hoi,
Ik heb in dit forum het nodige kunnen vinden over isolatie van de scheepshuid maar weinig over vloerisolatie.
We zijn net uit het ijzerwerk, de scheepshuid binnen zetten we in de schuimisolatie (PIR), een cm of tien voor echt goede isolatie. Op de kattesporen 4x4 balkjes met zelftappers gemonteerd. Daar gaat underlayment op. Onderzijde geverfd als extra buffer tegen vocht en schimmel.
Het vlak wordt geventileerd en is droog, middenschip is geballast met asfalt zoals men bij (voormalige) charterschepen vaker pleegt te doen.
(SRF in Harlingen) Asfalt is een olieproduct en conserveert het vlak, in tegenstelling tot b.v. beton.
We hebben twee sporen leeggehakt ivm inkorten van het schip en staal kwam er verrassend goed onder vandaan na 40 jaar.
Mijn idee is nu om bv resol of pir-platen op het underlayment te leggen.
Hier en daar wil ik een inspectieluikje maken voor controle. De hele vloer wordt geschroefd en is dus demontabel indien nodig.
Wat zijn jullie ervaringen met vloerisolatie en wat raden jullie aan?
Ed
Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 580
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Re: vloerisolatie in woonschepen

Bericht door Richard van den Berg »

Geen ervaring met scheeps vloerisolatie, wel met huis dak isolatie: PIR geeft de beste isolatie per mm of cm.

Onder asbest hadden wij een wol isolatie, geen idee of het glas- of steenwol was, het moest met de asbest platen mee. Aan de bouwmaterialen handel vroeg ik de beste 10 cm dikke isolatie en ik kreeg 10 cm PIR platen.

Je opzet klinkt goed. Advies voor de PIR panelen: doe er PUR schuim tussen. De randen van de PIR panelen geven kruimels als deze langs elkaar schuren, PUR fixeert dat en dicht meteen de allerlaatste kieren.

Foto's van het dak https://www.facebook.com/media/set/?set ... 60&type=3 (geen account nodig) daar heb ik geen PUR tussen gedaan, bij latere renovaties wel.
Groeten,

Richard

mijn boot
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2090
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: vloerisolatie in woonschepen

Bericht door quichot »

Onder de vloer heb ik geen isolatie. Die stilstaande laag lucht tussen vlak en vloer moet dat maar oplossen. Ik heb liever dat condens op het vlak onbelemmerd kan verdampen. Op het laagste punt heb ik een inspectieluik, maar daar staat dan ook nooit een druppel water. Maar goed, wat is wijsheid.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: vloerisolatie in woonschepen

Bericht door Baschinist »

Indien mogelijk qua ruimte zou ik de onderkant van de underlayment platen isoleren i.p.v. andersom. Dan ben je daar de koudebrug kwijt die gaat condenseren en dan zou je geen omkijken meer hoeven hebben naar dat hout en je hebt gelijk een vloer waar je op verder kunt.
Eigenlijk eender als in een huis waarbij je indien mogelijk ook vanuit de kruipruimte isoleert.
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2660
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: vloerisolatie in woonschepen

Bericht door sailor wim »

Precies Bas,

Dan ligt het condensatie punt in het isolatiemateriaal.
En als dat vocht bestendig is dan kan de vloer lang mee.
Ik had onder de genoemde 4x4 balkjes dwars strookjes aluminium gedaan waarop de isolatie platen steunen.
Maar de balkjes waren bij mij stroken underlayment die waren voorzien van een strook zelfklevend isolatieband.
Dus was mijn isolatie plaat ook maar 20mm dik.
De IJtunnel was natuurlijk een ander schip en daar was de stahoogte iets waar ik rekening mee hield.

Groeten Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: vloerisolatie in woonschepen

Bericht door wrotter »

wij hadden op onze luxe motor tussen katte sporen en vloer (dik 5 cm en daarop 18mm hechthout ) rond 60 cm ruimte vloer was niet geïsoleerd immers hout isoleert als de beste de huid werd ook niet geïsoleerd maar al die vele jaren nooit geen condens of water daar gehad mits het wel wat kan ventileren , maar een colega had op de katte sporen hardhouten latten gelegd en daar overheen de voormalige buikdenning en daar overheen 18 mm betomplex dit wel van onder ingesmeerd met insmeervet en daar over de parket vloer ,hij lensde 1 keer per jaar mar er kwam vrijwel niets uit na jaren wel was er wat ventilatie tussen de schotten van de compartimenten .
bij mijn jachtje nu ook geen isolatie materiaal gewoon hout .
Plaats reactie