Welke olie

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4837
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Welke olie

Bericht door Marie Christina »

Zoals ik zei: Ik ben geen moderator, dus van mij mag je blijven schrijven.
Bovendien waardeer ik persoonlijk je bijdragen altijd zeer, dus: Ja, graag!

En, ach, iedereen schiet wel eens uit zijn slof.
Daarvoor zijn wij van het ras "Homo Sapiens", toch?

Het is alleen dat ik het zo naar mijn zin heb, hier, omdat we nooit die kant op zijn gegaan.
De kant van het heen en weer gekat.
We lieten elkaar altijd zo heerlijk in de waarde, ook bij z.g. "domme vragen".
Daar komen gewoon oprechte antwoorden op.

Voor kreten als "onzin", "kroegpraat" en ander moois kunnen we terecht op zeilen.nl of de, vanwege ruzie ontstane, afsplitsing daarvan watersportforum.yourPBB.nl
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
douane
Berichten: 354
Lid geworden op: zo mar 04, 2012 8:43 pm

Re: Welke olie

Bericht door douane »

wout.bij schreef:
Marie Christina schreef:Heren, alstublieft!

Ik ben geen moderator, maar ik vind dat we deze manier van met elkaar communiceren maar aan de heren van dat andere forum moeten over laten.
Tot nu toe hebben we dit soort haantjesgedrag nooit vertoond hier, het lijkt me een goed plan nu ook niet ermee te gaan beginnen.

ik schoot effe uit mijn slof, en ook ben ik het helemaal met je eens, maar gedrag kopieert nou eenmaal gedrag, en ik kan gewoon ook niet zo goed overweg met mensen die het allemaal wel menen te weten, en titels als kroegpraat en betweterij horen inderdaad niet op dit forum thuis.
ik zal het echt noooooooit weer doen, :oops: mag ik wel blijven schrijven?
gr.wout
graag zelfs :wink: Alleen is het wel verwarend allemaal want ik kom uit die site ook niet echt uit welke ik nou moet gaan nemen maar het merk shell spreekt me zelf wel aan. verder wil ik gewoon genieten van die motor dus heb nog werk zat aan die boot.

jou advies is dus sea 30 :?:
Aqua Domus
Berichten: 389
Lid geworden op: za dec 31, 2011 8:17 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: Welke olie

Bericht door Aqua Domus »

Smeerolie breek me de bek niet open.
Maar op de manier dat wij de motoren gebruiken zal het niet zoveel uitmaken.
Wij zijn in 1974 met ons sleepschip naar de werf gegaan voor de inbouw van 2 motoren.
Pa was altijd al een trouwe klant van een vaste olie leverancier en daar hing een shell vlag op de boot.
er kwamen 2 caterpillars in van 365 pk bij 1800 omw en daar ging smeerolie van de shell in.
het toegestaane verbruik van 1 gram per pk per uur werd al snel overschreden.
het is opgelopen naar 3.5 liter per motor per uur en de smeerolie tank van 400 liter werd al snel te klein.
Na een kleine revicie Zuigers Veren en voeringen zijn we gaan proefvaren voor de shell.
Smeerolie S8621. Speciaal ontwikkeld voor toerenmakers.
Smeerolie verbruik hebben we nooit meer gehad.
Na een proef van enkele jaren is hij gedoopt en kreeg de naam nautica met een shell prijskaartje.
Voor de belastingen en temperaturen die wij hadden moet je een goede olie hebben ,maar voor ons recreatief rondtuffen op half gas of nog minder
durf ik de olie van de gamma er in te gooien.Ook die olie moet aan de gestelde eisen voldoen.
1 x per jaar ongeacht draaiuren verversen .
Dus wil je iets goeds dan de shell nautica.
Ik zelf smeer SEA 30 van het plaatselijke bunkerstation.

En voor Wout toetsenboord niet weg gooien,moet alles weer per post.
Dit is veel leuker en soms leer je er wat van.
Gr Louis.
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
VRM marine
Berichten: 184
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 9:44 pm
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Welke olie

Bericht door VRM marine »

voor eens en voor altijd en dan hou ik verder mijn (volgens jullie ) eigenwijze mond.:

ik heb hier de gebruikshandleiding van de mercedes om 300 serie (bouwjaren pre 1980)
als er wordt gevraagd wat de BESTE olie is voor deze motoren kijk je naar de handleidingen van de fabrikant
in dit blok mag gewoon 15w40, , cinteten en vol cinteten bestonden in die tijd nog niet!, maar kunnen zeer zeker geen kwaad in dit blok!

gadinia 30 ,ik gebruik het in mijn deutz 428, bouwjaar 1956, is uitstekende olie voor dit blok, kan ook gewoon in de daf, maar als je vraagd wat het BESTE is krijg je van mij een echt en onderbouwd antwoord!Gadinia 30 is achterhaald , en ingehaald door modernere beter vuil oplossend , beter antie vocht schuim roest etc etc.

in veelal oudere motoren (meestal langzaam loper)s moet (bijna) ongedoopte olie , maar dat bestaat gewoon niet meer!
je komt dan op Bijvoorbeeld gadinia 30 als een Redelijke vervanger je kan niet andes meer!!

in oude (en dan bedoel ik bijvoorbeeld de samofa 2 cil 108 zit echt geen filter!!!!!!!!!)
trek hieruit dan maar zelf je conclusie , ik ben er al 30 jaar beroepsmatig en proffesioneel mee bezig,
jawel , ik heb ook carters leeg geschept van blokken zonder filters!!
bij twijfel over wat wel en niet kan raadpleeg de fabrikant van de motor of de papieren van deze motor..

als ik daar dan op wordt afgezeken doen jullie je best maar en bekijken jullie het maar!

ik probeer alleen onderbouwd en goed advies te geven maar als het zo moet hou ik mijn kop wel!!!

(en kan evt zelfs de pagina even scannen , dat vind je zelden op internet!)

R van Rijn , VRM marine Brielle
Voor alles is een oplossing!
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4837
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Welke olie

Bericht door Marie Christina »

Rustig nou.
Je vat het helemaal verkeerd op.

Je input wordt zeer gewaardeerd.
Echt.
Alleen het moddergesmijt niet.

Neem even een diepe ademteug, desnoods een lekkere borrel erbij en lees alles nog eens rustig terug.
Dan zal je zien dat niemand zegt dat jij of je input niet gewaardeerd wordt.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2660
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Welke olie

Bericht door sailor wim »

douane schreef: ik heb een vraag. ben nu bij paar mensen geweest en krijg van iedereen weer iets anders te horen
Hoi,
Olie het was even een stroef onderwerp :( terwijl het forum gesmeerd loopt :)
De op het forum aanwezige kennis is gedeeld met elkaar.
Douane kan weer vooruit.
Ik sluit dit topic.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gesloten