Welke olie
Moderators: sailor wim, frank
Welke olie
Hallo
ik heb een vraag. ben nu bij paar mensen geweest en krijg van iedereen weer iets anders te horen.
wat is nou de beste olie voor een mercedes 326 en welke moet je er niet in gooien
bedankt voor de moeite
ik heb een vraag. ben nu bij paar mensen geweest en krijg van iedereen weer iets anders te horen.
wat is nou de beste olie voor een mercedes 326 en welke moet je er niet in gooien
bedankt voor de moeite
- sailor wim
- Berichten: 2660
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
- Locatie: Den Haag
Re: Welke olie
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: Welke olie
dus dan kom ik uit op
20/w20
had van die olie nog nooit gehoord kwam bij drie mensen steeds op advies uit van 10 w 40 maar dat is dan heel iets anders
20/w20
had van die olie nog nooit gehoord kwam bij drie mensen steeds op advies uit van 10 w 40 maar dat is dan heel iets anders
Re: Welke olie
Ik zou in zo'n zware motor liever geen 10W40 gooien. of het moet duidelijk op de specificaties staan.
shell marina (volgens mij SEA30) zou ik adviseren maar dat kan ik niet meer vinden op het net. Ik zou gewoon bij de bunkerboot gaan informeren en even de supermarkt olie laten staan.
shell marina (volgens mij SEA30) zou ik adviseren maar dat kan ik niet meer vinden op het net. Ik zou gewoon bij de bunkerboot gaan informeren en even de supermarkt olie laten staan.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Re: Welke olie
ze gebruiken ook wel shell gardinia sae 30.
de groot in stavoren heeft dit wel staan,vlakbij dus.
gr.wout
de groot in stavoren heeft dit wel staan,vlakbij dus.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Re: Welke olie
De OM 326 verlangt helemaal geen speciale olie.
Een moderne standaard HD olie (API classificatie C) van 10W30 voldoet uitstekend.
De "Viskositat tabel des Schmieroles" van de OM 326 geeft per temperatuur niets anders aan.
Zie ook mijn stukje over viscositeit.
Een moderne standaard HD olie (API classificatie C) van 10W30 voldoet uitstekend.
De "Viskositat tabel des Schmieroles" van de OM 326 geeft per temperatuur niets anders aan.
Zie ook mijn stukje over viscositeit.
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
Re: Welke olie
even voor alle duidelijkheid shell gardinia sae 30 is juist geen speciale olie de moderne standaard HD olie (API classificatie C) van 10W30 is het wel.
gr.wout
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Re: Welke olie
10w40 wil ik ook niet aan die sea30 kom ik inderdaad wel tegen bij zoeken via google suppermarkt olie koop ik nooit heb speciaale olie voor me bmw en voor me ford F-350 zit ook weer andere olie soort in.meester schreef:Ik zou in zo'n zware motor liever geen 10W40 gooien. of het moet duidelijk op de specificaties staan.
shell marina (volgens mij SEA30) zou ik adviseren maar dat kan ik niet meer vinden op het net. Ik zou gewoon bij de bunkerboot gaan informeren en even de supermarkt olie laten staan.
Re: Welke olie
klopt is juist voor oudere motoren ik denk dat ik maar eens die olie ga bestellen olie die er nu in zit is er al 5 jaar niet uit geweest heeft ook erg weinig gevaren.wout.bij schreef:even voor alle duidelijkheid shell gardinia sae 30 is juist geen speciale olie de moderne standaard HD olie (API classificatie C) van 10W30 is het wel.
gr.wout
-
- Berichten: 184
- Lid geworden op: wo mar 07, 2012 9:44 pm
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
Re: Welke olie
zucht!
gewoon stoppen met luisteren naar kroeg praatjes en betweters
de om326 mag gewoon 15 w 40 in!
Sae 30 is een single grade ,dit heeft alleen maar te maken met de viscositeit bij een bepaalde temperatuur
overigens is gardinia 30 er absoluut niet geschikt voor , dit is voor echte langzaamlopers , zitten ook weinig dopes in!
(dit heeft te maken met het soort smeer systeem , oude motoren hadden geen olie filter , de vervuiling bleef achter in het carter , als je in deze machines moderne olie giet blijft het vuil zweven in de olie , omdat het er niet uit gefilterd wordt, met schade tot gevolg omdat de zwevende delen overal tussen komen!!!)
als ik in de mercedes lijst kijk (scheeps gebruik) beveelt Mercedes gewoon een multy grade olie aan , afhankelijk van de omgevings temperatuur tussen sae 10 en 50 , dus in nederlandse temperaturen kom je volgens hun lijst uit op gewone 15 w 40!!
(Als er wat meer slijtage en olie gebruik is kun je een stapje hoger gaan met 20w50, maar nodig is het niet)
(ik gebruik zelf alleen Kroon olie voor mijn klanten , iets duurder, maar gegarandeerd goed! )
voor de OM326/om346 mag gewoon een goede kwaliteit 15w 40 in!
gewoon stoppen met luisteren naar kroeg praatjes en betweters
de om326 mag gewoon 15 w 40 in!
Sae 30 is een single grade ,dit heeft alleen maar te maken met de viscositeit bij een bepaalde temperatuur
overigens is gardinia 30 er absoluut niet geschikt voor , dit is voor echte langzaamlopers , zitten ook weinig dopes in!
(dit heeft te maken met het soort smeer systeem , oude motoren hadden geen olie filter , de vervuiling bleef achter in het carter , als je in deze machines moderne olie giet blijft het vuil zweven in de olie , omdat het er niet uit gefilterd wordt, met schade tot gevolg omdat de zwevende delen overal tussen komen!!!)
als ik in de mercedes lijst kijk (scheeps gebruik) beveelt Mercedes gewoon een multy grade olie aan , afhankelijk van de omgevings temperatuur tussen sae 10 en 50 , dus in nederlandse temperaturen kom je volgens hun lijst uit op gewone 15 w 40!!
(Als er wat meer slijtage en olie gebruik is kun je een stapje hoger gaan met 20w50, maar nodig is het niet)
(ik gebruik zelf alleen Kroon olie voor mijn klanten , iets duurder, maar gegarandeerd goed! )
voor de OM326/om346 mag gewoon een goede kwaliteit 15w 40 in!
Voor alles is een oplossing!
Re: Welke olie
als je het woord kroegpraat en betweter gebruikt zorg er dan wel voor dat je 100% zeker bent van wat je zegt, anders loop je het risico dat deze woorden tegen je gebruikt worden, zoals nu dus, want je weet echt niet waar je over praat, eerst hier maar effe naar kijken.
http://boothobby.nl/pdf/gadinia_al_1831nl01.pdf
nou is mijn motor 72 jaar oud en er zit, net als elke andere motor die ik ken wel degelijk een oliefilter op.
dus ook voor langzaamlopers maar eigenlijk ontwikkeld voor medium-speed motoren.
toevallig hebben we het tijdens het winter treffen het nog effe over deze olie (de shell gadinia LA sae30) gehad en er zijn heel veel kennisen die het al jaren gebruiken in hun GM,Volvo,Mercedes,enz,enz.
als je op de bovenstaande manier reageert dan weet ik trouwens ook heel zeker dat dit een slechte reclame is voor je zaak, men begint dan namelijk te twijfelen aan je kennis.
ik twijfel er in ieder geval al niet meer over
gr.wout
http://boothobby.nl/pdf/gadinia_al_1831nl01.pdf
nou is mijn motor 72 jaar oud en er zit, net als elke andere motor die ik ken wel degelijk een oliefilter op.
dus ook voor langzaamlopers maar eigenlijk ontwikkeld voor medium-speed motoren.
toevallig hebben we het tijdens het winter treffen het nog effe over deze olie (de shell gadinia LA sae30) gehad en er zijn heel veel kennisen die het al jaren gebruiken in hun GM,Volvo,Mercedes,enz,enz.
als je op de bovenstaande manier reageert dan weet ik trouwens ook heel zeker dat dit een slechte reclame is voor je zaak, men begint dan namelijk te twijfelen aan je kennis.
ik twijfel er in ieder geval al niet meer over
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
- Marie Christina
- Berichten: 4837
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Welke olie
Heren, alstublieft!
Ik ben geen moderator, maar ik vind dat we deze manier van met elkaar communiceren maar aan de heren van dat andere forum moeten over laten.
Tot nu toe hebben we dit soort haantjesgedrag nooit vertoond hier, het lijkt me een goed plan nu ook niet ermee te gaan beginnen.
Ik ben geen moderator, maar ik vind dat we deze manier van met elkaar communiceren maar aan de heren van dat andere forum moeten over laten.
Tot nu toe hebben we dit soort haantjesgedrag nooit vertoond hier, het lijkt me een goed plan nu ook niet ermee te gaan beginnen.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- sailor wim
- Berichten: 2660
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
- Locatie: Den Haag
Re: Welke olie
Hoi Mannen,
Iedereen ondersteund zijn kennis over dit onderwerp met een link.
@VRM,
Je bent werkzaam in deze wereld voor jou kan deze materie "gewoon" zijn.
Ik zou graag ook een link zien waarin jou mening word ondersteund.
En willen wij de kennis over smeerolie delen moet het taalgebruik zuiver blijven.
Want ook veel smileys kunnen sommige woorden niet verzachten.
Verder wil ik nog kwijt dat ene Cees van Dijk over dit onderwerp al is gestruikeld.
Gr Wim.
Iedereen ondersteund zijn kennis over dit onderwerp met een link.
@VRM,
Je bent werkzaam in deze wereld voor jou kan deze materie "gewoon" zijn.
Ik zou graag ook een link zien waarin jou mening word ondersteund.
En willen wij de kennis over smeerolie delen moet het taalgebruik zuiver blijven.
Want ook veel smileys kunnen sommige woorden niet verzachten.
Verder wil ik nog kwijt dat ene Cees van Dijk over dit onderwerp al is gestruikeld.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: Welke olie
Nou dat gaat gesmeerd en dat zonder dope ghe ghe.
Jo olie is zo'n vreemde materie.
Bij mn vorige baas liepen allerlei motoren. Mitsubishi, Daf, Industrie, Cat een dotje keerkoppelingen. Die liepen op Texaco ursa LA 30. Later is men overgestapt op Ursa super LA 15-40 en weer later op de Ursa super La td 15-40 omdat er steeds meer Cumminsen gingen draaien.
De industrie was de enige die op de ursa la 30 is blijven draaien. Die ursa la30 is denk ik vergelijkbaar met de shell olie. Persoonlijk zou ik er niet zo'n zware olie in gooien maar een 30tiger. In de tijd van de douane bootjes was er volgens mij geeneens 15-40 ofzo Zeker weten doe ik dat uiteraard niet.
Overigens hoor ik steeds meer dat keerkoppelingen ook op 15-40 gaan en dat lijkt mij nou net niet de bedoeling!
Maar goed wie ben ik.
Suc6 met het maken van een gesmeerde keuze!.
Gr
Jo olie is zo'n vreemde materie.
Bij mn vorige baas liepen allerlei motoren. Mitsubishi, Daf, Industrie, Cat een dotje keerkoppelingen. Die liepen op Texaco ursa LA 30. Later is men overgestapt op Ursa super LA 15-40 en weer later op de Ursa super La td 15-40 omdat er steeds meer Cumminsen gingen draaien.
De industrie was de enige die op de ursa la 30 is blijven draaien. Die ursa la30 is denk ik vergelijkbaar met de shell olie. Persoonlijk zou ik er niet zo'n zware olie in gooien maar een 30tiger. In de tijd van de douane bootjes was er volgens mij geeneens 15-40 ofzo Zeker weten doe ik dat uiteraard niet.
Overigens hoor ik steeds meer dat keerkoppelingen ook op 15-40 gaan en dat lijkt mij nou net niet de bedoeling!
Maar goed wie ben ik.
Suc6 met het maken van een gesmeerde keuze!.
Gr
Re: Welke olie
Marie Christina schreef:Heren, alstublieft!
Ik ben geen moderator, maar ik vind dat we deze manier van met elkaar communiceren maar aan de heren van dat andere forum moeten over laten.
Tot nu toe hebben we dit soort haantjesgedrag nooit vertoond hier, het lijkt me een goed plan nu ook niet ermee te gaan beginnen.
ik schoot effe uit mijn slof, en ook ben ik het helemaal met je eens, maar gedrag kopieert nou eenmaal gedrag, en ik kan gewoon ook niet zo goed overweg met mensen die het allemaal wel menen te weten, en titels als kroegpraat en betweterij horen inderdaad niet op dit forum thuis.
ik zal het echt noooooooit weer doen, mag ik wel blijven schrijven?
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.