Electrische kabel installeren

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4835
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Electrische kabel installeren

Bericht door Marie Christina »

Ik heb een 2000W 24V/220V omvormer aangeschaft om zo een miniboordnetje aan te leggen naast de walstroom.
De omvormer zelf heeft twee contactdozen waar je je stofzuiger, boormachine etc in kan doen.
Maar de omvormer staat in het machinekamertje, dus dat is erg onpraktisch.

Nu dacht ik in mijn naiviteit dat als je een stofzuiger in die contacten mag stoppen, dan mag daar ook een stekker in met een stuk snoer waar dan aan het einde een stopcontact aan zit, ipv de stofzuiger.

Neee! Stout schippertje! Dat mag NIET.
Daar moet van dat dure grijze PVC kabel tussen, zo werd mij verteld.
Waarom?
Omdat het naar een stopcontact gaat, meneer.
Mag er een 30 meter lang verlengsnoer aan, met daar weer mijn schuurmachine in zodat ik rondom mijn bootje kan schuren?
Ja meneer, dat mag.
Maar geen 10 meter snoer en daaraan een stopcontact, waar dan mijn schuurmachine in zou kunnen?
Nee meneer, dat mag niet. :shock:

Weet iemand waarom dat is?
Ik begrijp het niet en deze meneer kon het me niet nader uitleggen.
(Heb overigens zijn advies maar opgevolgd en het grijze installatiedraad genomen. Hij zal het uiteindelijk toch wel beter weten dan ik....)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Electrische kabel installeren

Bericht door KarelE »

Wat voor installatiedraad is dat?
Bestaat iedere ader uit een heleboel dunne adertjes, of zitten er 3 massief-koperen aders in?
Van dat laatste weet ik niet beter of dat mag niet aan boord, omdat de aders door onvermijdelijke trillingen (haar)scheurtjes kunnen oplopen.
Dan lijkt verlengsnoer van 3x 1,5 mm2 of 3x 2,5 mm2 me toch veiliger....

Groet, Karel
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4835
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Electrische kabel installeren

Bericht door Marie Christina »

Het is van dat grijze PVC kabel.
Gewoon met een blauwe en bruine fase- en een groen/gele aardedraad.
En inderdaad massief.
Het wordt ook altijd voor buitenverlichting (bv tuinverlichting) gebruikt.

En inderdaad zag ik het ook aan de walstroomcontactdozen zitten.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Electrische kabel installeren

Bericht door sambeek »

Volgens mij als je praat over een verlengsnoer praat je niet over installatie kabel (YMVK) Dit is nou net het gene wat je niet mag/moet gebruiken. Ondanks zijn massieve kern 1.5mm² of 2.5mm² of dikker.)
Deze gebruik je nl alleen als de kabel vast is gemonteerd zoals, inderdaad de stopcontacten/stroomkasten op de stijger.
(maar die kun je niet verplaatsen) :?
Ten eerste moet je er zelf dus een stekker en een stopcontact op monteren. Daar begint het gedonder al, vooral de stekker.
Dan je stopcontact doos, ondanks dit wel goed gemonteerd kan worden en vast zit lijkt het natuurlijk niet op een ingegoten stekker of contactdoos. Daarbij komt dan ook nog dat een massieve draadkern, totaal niet geschikt is voor verlengsnoer of haspel doeleinden, met de volgende rede: je beweegt je verlengsnoer/haspel met grote regelmaat daarmee ook je massieve kern van stroomdraden en gevolg dat deze binnen korte tijd kunnen breken. :?
Het verlengsnoertje van de gamma of collega's is vaak erg dun. zelfs dunner dan 1mm². je moet er dus op letten dat je wel de juiste dikte hebt. minimaal 1.5mm² en liever een 2.5mm². is natuurlijk afhankelijk van gevraagde vermogen en afstand. (net zoals 12V, 24V 230V, enz enz.)
Dus een lossen grijze kabel met massieve draad (YMVK) niet gebruiken.
Vandaag zelf een stofzuiger gebruikt waar 10 mtr. kabel aan zit, is zeker niet dikker dan 1.5mm²
Betreft de tuinverlichting, is een YMVK-as kabel. Daar zit nog eens een gevlochten stalen binnenmantel in. dit om te voorkomen dat iemand niet direct door de kabel heen steekt met scheppen. (hier mag geen onbeschermde YMVK kabel gebruikt worden. (althans officieel) of in stalen pijp.
groet Terpstra / SAMBEEK
VRM marine
Berichten: 184
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 9:44 pm
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Electrische kabel installeren

Bericht door VRM marine »

Marie Christina schreef:Ik heb een 2000W 24V/220V omvormer aangeschaft om zo een miniboordnetje aan te leggen naast de walstroom.
De omvormer zelf heeft twee contactdozen waar je je stofzuiger, boormachine etc in kan doen.
Maar de omvormer staat in het machinekamertje, dus dat is erg onpraktisch.

Nu dacht ik in mijn naiviteit dat als je een stofzuiger in die contacten mag stoppen, dan mag daar ook een stekker in met een stuk snoer waar dan aan het einde een stopcontact aan zit, ipv de stofzuiger.

Neee! Stout schippertje! Dat mag NIET.
Daar moet van dat dure grijze PVC kabel tussen, zo werd mij verteld.
Waarom?
Omdat het naar een stopcontact gaat, meneer.
Mag er een 30 meter lang verlengsnoer aan, met daar weer mijn schuurmachine in zodat ik rondom mijn bootje kan schuren?
Ja meneer, dat mag.
Maar geen 10 meter snoer en daaraan een stopcontact, waar dan mijn schuurmachine in zou kunnen?
Nee meneer, dat mag niet. :shock:

Weet iemand waarom dat is?
Ik begrijp het niet en deze meneer kon het me niet nader uitleggen.
(Heb overigens zijn advies maar opgevolgd en het grijze installatiedraad genomen. Hij zal het uiteindelijk toch wel beter weten dan ik....)
het mag wel !! :wink: , als aan de ene zijde ook een stekker zit , en aan de andere kant een stopcontact is Snoer (met losse draadjes dus)toegestaan , ik huis instalaties mag je snoer niet VAST aansluiten , met een stekker mag dat gewoon wel!(volgens de nen!)
(voor de rest klopt het verhaal van de tweede poster helemaal!, Ymvk bovengronds en Ymvkas onder gronds!)
Voor alles is een oplossing!
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4835
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Electrische kabel installeren

Bericht door Marie Christina »

Maar geen 10 meter snoer en daaraan een stopcontact, waar dan mijn schuurmachine in zou kunnen?

Dat is misschien niet helemaal duidelijk geworden in mijn verhaal: die 10 meter kabel zit dus met ty-wraps netjes tegen het onderdeks en de contactdoos staat stevig op het schot van de kombuis geschroefd.
Het is dus geen losse draad, hoor.

Overigens verder bedankt voor de uitleg, Sambeek en VRM.
Duidelijk verhaal.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Electrische kabel installeren

Bericht door sambeek »

Marie Christina schreef:Maar geen 10 meter snoer en daaraan een stopcontact, waar dan mijn schuurmachine in zou kunnen?

Dat is misschien niet helemaal duidelijk geworden in mijn verhaal: die 10 meter kabel zit dus met ty-wraps netjes tegen het onderdeks en de contactdoos staat stevig op het schot van de kombuis geschroefd.
Het is dus geen losse draad, hoor.

Overigens verder bedankt voor de uitleg, Sambeek en VRM.
Duidelijk verhaal.

Ook dan is het beter om een kabel te nemen met een niet vaste kern. De kans op breuk is dan aanzienlijk minder.
(trilling van de boot) De draaddikte zou ik ten alle tijden minimaal 1.5mm² nemen.
groet Terpstra / SAMBEEK
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: Electrische kabel installeren

Bericht door wout.bij »

een boot trilt, maar kabel zet je vast, en als je het goed doet om de zoveel cm, dus mij lijkt het sterk dat er ook maar iets met een kabel gebeurt als deze een vaste kern heeft, theoretisch wel natuurlijk, maar in de praktijk?
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4835
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Electrische kabel installeren

Bericht door Marie Christina »

Ja, dat gevoel heb ik ook.

En als Pikmeer zelf het ook gebruikt heeft EN het wordt me geadviseerd, zal er toch wel een kern ( :wink: ) van waarheid in zitten.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2089
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Electrische kabel installeren

Bericht door quichot »

Draadbreuk door trilling? Lijkt me echt een overdreven voorzorg. Tenzij je zo'n trilplaat uit de wegenbouw als hoofdmotor gebruikt! :D
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: Electrische kabel installeren

Bericht door wout.bij »

lijkt komisch, maar als je ziet wat sommige lui als aandrijfmotor gebruiken, laatst nog op een nieuwe lemsteraak geweest, alles tip top voor elkaar, een bootje van toch gauw een paar ton, totdat de kap van de motorruimte omhoog ging, had ie er een oude tractormotor ingezet :D :D :D :D
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4835
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Electrische kabel installeren

Bericht door Marie Christina »

Ach, zo lang mijn vrouw niet spontaan op de vloer gaat zitten tijdens het varen, zal het met dat trillen wel meevallen, zo redeneer ik. :mrgreen:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Electrische kabel installeren

Bericht door paul »

Ymvk bovengronds en Ymvkas onder gronds!)
Kan iemand mij zeggen waar de Y voor staat in deze afkorting.
Ik dacht dat ik (vroeger) geleerd had VMVK
gr Paul
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Electrische kabel installeren

Bericht door ErikH »

Dat is het soort materiaal van de mantel/isolatie. Hang me niet op aan de exacte materialen. Y is bestand tegen hogere temperaturen dan V. Al een paar jaar is er ook X in de handel, zelfde eigenschappen als V maar dan significant dunner.

Een reden waarom een vaste installatie niet achter een stekker/stopcontact aangesloten mag worden is dat in 50% van de gevallen fase en nul omgedraaid zullen zitten en daardoor de draadkleuren niet meer kloppen. Gevaarlijke situatie voor de electricien die er in de toekomst aan gaat klussen.
sambeek schreef: Betreft de tuinverlichting, is een YMVK-as kabel. Daar zit nog eens een gevlochten stalen binnenmantel in. dit om te voorkomen dat iemand niet direct door de kabel heen steekt met scheppen.
Hoewel kas-kabel mechanisch sterker is gaat de schep geheid door de stalen mantel heen. De echte reden is dat de schep eerst de randaarde zal raken en de schep dus altijd nulpotentiaal zal hebben, een ongevaarlijke situatie voor degene die graaft. Vervolgens raakt de schep de fasegeleider en ontstaat er sluiting, zekering spreekt aan en alle gevaar is geweken.

Gr.

Erik
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Electrische kabel installeren

Bericht door sambeek »

mensen, mensen, van een mug geen olifant maken.
De kabel zal niet door midden breken, maar de kans groter is bij aansluitpunt draden. Het is niet zo zeer de grote trilling maar juist de kleine trilling die "soms" een probleem kunnen veroorzaken. Ik praat hier uit ervaring vanuit mijn werk (geen scheepsbouw.)
Er is alleen een vraag gesteld door marie christina, waar ik de indruk kreeg dat het om een verlengsnoertje zou gaan, nou daar gebruik je geen kabel met vaste kern voor, althans niet aan te bevelen. Daar heb ik dus op geantwoord. Blijkt dus een klein misverstand te zijn. Ik zou in dit geval gewoon een soepel kabel nemen 3x2.5mm². Gebeurt niets mee.
Erik, betreft die stalen mantel, helemaal juist.
groet Terpstra / SAMBEEK
Plaats reactie